Koma-koma: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 6:
|regnum=[[Plantae]]
|divisio=[[Spermatophyta]]e
|subdivisio=[[Angiosperma]]e]]
|unranked_classis=[[Monocots|Liliopsidae]]
<!--
Baris 31:
 
== Kegunaan ==
=== Dalam masakan ===
Koma-koma sering dijadikan ramuan penting dalam masakan lagi-lagi dalam hidangan Timur Tengah, Eropah, India dan Nusantara. Ia digunakan untuk menambah aroma dan menyerikan warna kekuningan pada masakan seperti [[nasi beriani]]. Di [[Maghribi]], ia digunakan untuk memperisakan sejenis masakan khusus dipanggil [[tajin]].
 
Koma-komaIa jugaturut seringditambahkan dijadikansebagai ramuanbahan pentingperisa dalam masakan. Dalam hidangan Timur Tengah, Eropah, India dan Malaysia, koma-koma banyak digunakan di dalam nasi,kepada [[teh]], kopi, dan makanan [[pencuci mulut]]. Dalam industri tenusu, koma-koma memberikan warna yang cantik kepada [[mentega]] dan keju serta digunakan dalam pembuatan aiskrim, jem dan ekstrak koma-koma. Selain menaikkan aroma, ia juga memberikan kebaikan dari segi kesihatan.
 
=== Dalam bentuk lain ===
Sebagai tanaman terapi, koma-koma kaya dengan karbohidrat, garam-garam galian, 'mucilage' (lendir) serta vitamin B1 dan B2 (riboflavin dan tiamin), di samping banyak lagi bahan lain yang berkhasiat secara farmaseutikal. Struktur asas saintifik koma-koma, ''crocin'' menghasilkan warna, ''picrocrocin'' menghasilkan citarasa dan ''safranal'' menghasilkan aroma.
 
== Khasiat ==
Antara keistimewaannya, koma-koma boleh membantu proses penghadaman, menguatkan ingatan, agen anti barah, merawat anemia (kekurangan [[zat besi]]), mengawal tekanan darah dan kolesterol, mengurangkan risiko serangan penyakit jantung, melancarkan pengaliran darah ([[haid]]), merawat penyakit saraf, keletihan, [[sembelit]], bisa-bisa sendi, merawat penyakit saluran kencing (''renal colic''), kesuburan, menambah selera makan untuk kanak-kanak dan ia turut digunakan sebagai perangsang tenaga batin dan penenang.{{fakta}}
Koma-koma adalah antara rempah yang unik kerana citarasa, aroma dan kandungan warnanya boleh larut di dalam air. Ia digunakan dalam perubatan Yunani dan [[Ayurveda]] di India untuk merawat pelbagai penyakit seperti ''arthritis'' sehinggalah kepada mati pucuk dan ketidaksuburan. Masyarakat India terutamanya wanita menggunakan koma-koma selepas tempoh bersalin bagi tujuan menguatkan rahim dan melancarkan perjalanan darah. Golongan bangsawan di zaman dahulu menggunakan larutan koma-koma sebagai topeng muka untuk menghilangkan ruam dan jerawat. Wanita zaman sekarang menggunakan koma-koma sebagai bedak asas. Ia bukan sahaja membuatkan kulit bertambah lembut malah semakin licin dan cerah.
Antara keistimewaannya, koma-koma boleh membantu proses penghadaman, menguatkan ingatan, agen anti barah, merawat anemia (kekurangan zat besi), mengawal tekanan darah dan kolesterol, mengurangkan risiko serangan penyakit jantung, melancarkan pengaliran darah (haid), merawat penyakit saraf, keletihan, sembelit, bisa-bisa sendi, merawat penyakit saluran kencing (''renal colic''), kesuburan, menambah selera makan untuk kanak-kanak dan ia turut digunakan sebagai perangsang tenaga batin dan penenang.{{fakta}}
Koma-koma adalah antara rempah yang unik kerana citarasa, aroma dan kandungan warnanya boleh larut di dalam air. Ia digunakan dalam perubatan Yunani dan Ayurveda di India untuk merawat pelbagai penyakit seperti ''arthritis'' sehinggalah kepada mati pucuk dan ketidaksuburan. Masyarakat India terutamanya wanita menggunakan koma-koma selepas tempoh bersalin bagi tujuan menguatkan rahim dan melancarkan perjalanan darah. Golongan bangsawan di zaman dahulu menggunakan larutan koma-koma sebagai topeng muka untuk menghilangkan ruam dan jerawat. Wanita zaman sekarang menggunakan koma-koma sebagai bedak asas. Ia bukan sahaja membuatkan kulit bertambah lembut malah semakin licin dan cerah.
 
Golongan bangsawan di zaman dahulu menggunakan larutan koma-koma sebagai topeng muka untuk menghilangkan ruam dan jerawat. Wanita zaman sekarang menggunakan koma-koma sebagai bedak asas. Ia bukan sahaja membuatkan kulit bertambah lembut malah semakin licin dan cerah.
==Masakan==
Koma-koma juga sering dijadikan ramuan penting dalam masakan. Dalam hidangan Timur Tengah, Eropah, India dan Malaysia, koma-koma banyak digunakan di dalam nasi, teh, kopi, dan makanan pencuci mulut. Dalam industri tenusu, koma-koma memberikan warna yang cantik kepada mentega dan keju serta digunakan dalam pembuatan aiskrim, jem dan ekstrak koma-koma. Selain menaikkan aroma, ia juga memberikan kebaikan dari segi kesihatan.
 
==Rujukan==