Shah Radhi Hazvee: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
+ 10 kategori (HotCat)
Baris 1:
'''Muhammad Shah Radhi Hazvee''' (lahir 31 Julai 1996) atau lebih dikenali sebagai '''Shah Radhi Hazvee''' adalah merupakan seorang pelakon lelaki [[Malaysia]] sedang meningkat naik dalam industri seni tanah air.
 
{{Infobox person
| name = Shah Radhi Hazvee
Baris 7 ⟶ 5:
| birth_name = Muhammad Shah Radhi bin Hazvee
| birth_date = {{Birth date and age|1996|7|31}}
| birth_place = {{flagicon|Selangor}} [[Kuala Kubu Bharu]], [[Selangor]], [[Malaysia]]
| nationality = {{flagicon|MAS}} [[Malaysia]]
| other_name =
| spouse =
Baris 15 ⟶ 13:
| parents =
| alma l_mater =
| occupation = [[Pelakon]], Model, Pengacaramodel
| years_active = 2017-kini
| associated_acts =
}}
 
'''Muhammad Shah Radhi Hazvee''' (lahir 31 Julai 1996) atau lebih dikenali sebagai '''Shah Radhi Hazvee''' adalah merupakan seorang pelakon dan model lelaki [[Malaysia]] sedang meningkat naik dalam industri seni tanah air.
==Biografi==
Shah Radhi Hazvee sebenarnya sudah tiga tahun berkecimpung dalam dunia hiburan. Selepas setahun berkhidmat di belakang tabir, beliau mendapat peluang daripada pengarah Osman Ali untuk membintangi filem pertamanya berjudul ''[[Pinjamkan Hatiku]]''. Beliau meletakkan perancangan lima tahun untuk mendapat tempat dan mengukuhkan nama dalam bidang seni. Beliau juga terbuka menerima apa-apa tawaran watak meskipun sebagai pelakon tambahan. Prinsip itu mahu dipegang sekalipun sudah menempa nama besar suatu hari nanti. Baginya setiap pekerjaan yang kunjung tiba adalah rezeki dan mahu membuktikan keupayaan bakat yang dimiliki dengan menerima watak yang pelbagai, termasuk yang berat dan mencabar. Walaupun tidak mempunyai asas dalam seni lakonan namun beliau tidak menganggap ia sebagai batu penghalang untuk memperoleh kejayaan kerana yakin mampu menggapai sesuatu suatu hari nanti. Beliau ingin mengutip ilmu menerusi kelas lakonan dan teringin berguru dengan pelakon Wan Hanafi Su yang cukup disanjunginya. Namun kerana tidak mampu daripada segi kewangan, buat masa ini Shah hanya meraih pengalaman ketika berada di set penggambaran. Beliau menggunakan pendekatan memerhatikan bagaimana para pelakon lain menjayakan peranan melalui gerak tubuh dan teknik yang digunakan. Mengakui gaya lakonannya pernah dikatakan mirip pelakon Zul Huzaimy, lalu mula menyerlahkan pembawakan watak menggunakan sisi asli meskipun masih menyandarkan pelakon tertentu sebagai rujukan.
 
==Kerjaya==
Penglibatannya dalam lakonan setakat ini menerusi antaranya, telefilem Hanya Segenggam Setia dan Imamkan Aku siaran TV3 dan telenovela Monalisa di saluran Astro Prima. Akan datang bakal muncul dalam filem 8belas. Sebelum ini beliau juga pernah mengacarakan rancangan Chic ‘N’ Elegen di saluran [[TV2]].
Shah Radhi Hazvee sebenarnya sudah tiga tahun berkecimpung dalam dunia hiburan. Selepas setahun berkhidmat di belakang tabir, beliau mendapat peluang daripada pengarah [[Osman Ali]] untuk membintangi filem pertamanya berjudul ''[[Pinjamkan Hatiku]]''. Beliau meletakkan perancangan lima tahun untuk mendapat tempat dan mengukuhkan nama dalam bidang seni. Beliau juga terbuka menerima apa-apa tawaran watak meskipun sebagai pelakon tambahan. Prinsip itu mahu dipegang sekalipun sudah menempa nama besar suatu hari nanti. Baginya setiap pekerjaan yang kunjung tiba adalah rezeki dan mahu membuktikan keupayaan bakat yang dimiliki dengan menerima watak yang pelbagai, termasuk yang berat dan mencabar. Walaupun tidak mempunyai asas dalam seni lakonan namun beliau tidak menganggap ia sebagai batu penghalang untuk memperoleh kejayaan kerana yakin mampu menggapai sesuatu suatu hari nanti. Beliau ingin mengutip ilmu menerusi kelas lakonan dan teringin berguru dengan pelakon Wan Hanafi Su yang cukup disanjunginya. Namun kerana tidak mampu daripada segi kewangan, buat masa ini Shah hanya meraih pengalaman ketika berada di set penggambaran. Beliau menggunakan pendekatan memerhatikan bagaimana para pelakon lain menjayakan peranan melalui gerak tubuh dan teknik yang digunakan. Mengakui gaya lakonannya pernah dikatakan mirip pelakon Zul Huzaimy, lalu mula menyerlahkan pembawakan watak menggunakan sisi asli meskipun masih menyandarkan pelakon tertentu sebagai rujukan.
 
Beliau ingin mengutip ilmu menerusi kelas lakonan dan mahu berguru dengan pelakon [(Wan Hanafi Su]] yang cukup disanjunginya. Namun kerana tidak mampu daripada segi kewangan, buat masa ini Shah hanya meraih pengalaman ketika berada di set penggambaran. Beliau menggunakan pendekatan memerhatikan bagaimana para pelakon lain menjayakan peranan melalui gerak tubuh dan teknik yang digunakan. Mengakui gaya lakonannya pernah dikatakan mirip pelakon Zul Huzaimy, lalu mula menyerlahkan pembawakan watak menggunakan sisi asli meskipun masih menyandarkan pelakon tertentu sebagai rujukan.
 
Penglibatannya dalam lakonan setakat ini menerusi antaranya, telefilem ''Hanya Segenggam Setia'' dan ''Imamkan Aku'' siarandi TV3 dan telenovela ''[[Monalisa]]'' di saluran [[Astro Prima]]. Akan datangBeliau bakal muncul dalam filem ''8belas''. Sebelum ini beliau juga pernah mengacarakan rancangan ''Chic ‘N’ Elegen'' di saluran [[TV2]].
 
==Kontroversi==
 
===Isu pub halal===
Nama Shah Radhi Hazvee mulai hangat diperkatakan apabila beliau mengeluarkan kenyataan kepada media bahawa dia ingin membuka sebuah pub halal untuk dijadikan tempat lepak anak muda. Rata-rata netizen di media sosial mengecam tindakannya itu, namun beliau membidas semula kecaman tersebut dengan mengatakan mereka tidak perlu menjadi Tuhan untuk terus menjatuhkan hukum diatas tindakannya itu. Ini kerana beliau tidak akan melayan kecaman tersebut dan tetap akan meneruskan impiannya itu.<ref> Qarami Hashim (9 April 2019) [https://www.mstar.com.my/spotlight/hiburan/2019/04/09/shah-pub. “Jangan nak jadi Tuhan, cepat jatuh hukum” - Shah Hazvee pertahan idea buka pub halal] ''[[mStar Online]]''. Dicapai pada 9 April 2019.</ref>
 
===Isu bawa lari isteri orang===
Pada 2020, nama Shah Hazvee kembali hangat diperkatakan apabila beliau diberkas polis apabila dikhabarkan beliau telah didakwa telah membawa lari seorang wanita yang berstatus isteri orang dengan bertujuan untuk mengajak wanita tersebut melakukan [[hubungan seks]]. Namun berita tersebut dinafikan sekeras-kerasnya oleh Shah Hazvee dan pengurusnya, Leana Sharif. <ref> Zulaikha Yusof (28 Mei 2020) [https://gempak.com/artikel/36872/shah-hazvee-larikan-isteri-orang-itu-adalah-tidak-benar-bercanggah-pengurus "Shah Hazvee larikan iteri orang itu adalah tidak benar dan bercanggah" - pengurus] ''[[Astro Gempak]]''. </ref>
 
==Filemografi==
 
===Filem===
* ''[[Pinjamkan Hatiku]]'' (2017)
* ''8belas'' (2021)
 
===Drama===
Baris 42 ⟶ 53:
* ''Lelaki Keparat Itu Aku'' (2020)
 
==Kontroversi Rujukan ==
{{reflist}}
===Isu pub halal===
Nama Shah Radhi Hazvee mulai hangat diperkatakan apabila beliau mengeluarkan kenyataan kepada media bahawa dia ingin membuka sebuah pub halal untuk dijadikan tempat lepak anak muda. Rata-rata netizen di media sosial mengecam tindakannya itu, namun beliau membidas semula kecaman tersebut dengan mengatakan mereka tidak perlu menjadi Tuhan untuk terus menjatuhkan hukum diatas tindakannya itu. Ini kerana beliau tidak akan melayan kecaman tersebut dan tetap akan meneruskan impiannya itu.<ref> Qarami Hashim (9 April 2019)[https://www.mstar.com.my/spotlight/hiburan/2019/04/09/shah-pub] ''mStar''. Dicapai pada 9 April 2019.</ref>
 
===Isu bawaPautan lariluar isteri orang===
* {{Facebook|shahradhi}}
Pada 2020, nama Shah Hazvee kembali hangat diperkatakan apabila beliau diberkas polis apabila dikhabarkan beliau telah didakwa telah membawa lari seorang wanita yang berstatus isteri orang dengan bertujuan untuk mengajak wanita tersebut melakukan [[hubungan seks]]. Namun berita tersebut dinafikan sekeras-kerasnya oleh Shah Hazvee dan pengurusnya, Leana Sharif. <ref> Zulaikha Yusof (28 Mei 2020) [https://gempak.com/artikel/36872/shah-hazvee-larikan-isteri-orang-itu-adalah-tidak-benar-bercanggah-pengurus] ''[[Astro Gempak]]''. </ref>
* {{Twitter|shahradhihazvee}}
* {{Instagram|shahhazvee}}
 
[[Kategori:Kelahiran 1996]]
== Rujukan ==
[[Kategori:Orang hidup]]
<references responsive/>
[[Kategori:Melayu Malaysia]]
[[Kategori:Muslim Malaysia]]
[[Kategori:Orang dari Selangor]]
[[Kategori:Pelakon lelaki Malaysia]]
[[Kategori:Pelakon lelaki Malaysia abad ke-21]]
[[Kategori:Pelakon televisyen Malaysia]]
[[Kategori:Pelakon filem Malaysia]]
[[Kategori:Peragawan Malaysia]]