Dionysos: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 30:
 
=== Kelahiran ===
Ibu Dionysos adalah seorang manusia, [[Semele]], puteri raja [[Kadmos]] dari [[ThebesThebai]], dan ayahnya adalah [[Zeus]], raja para dewa. [[Hera]], istri Zeus, mengetahui perselingkuhan suaminya pada saat Semele sedang hamil dan merasa cemburu. Dia pun mendekati Semele dengan menyamar menjadi seorang wanita tua (dalam mitos lain sebagai seorang suster) dan berusaha menjadi temannya. Semele yang merasa dekat dengan wanita tua itu kemudian memberitahu bahawa anak yang dikandungnya adalah putra Zeus. Hera pura-pura tak percaya dan menanamkan bibit keraguan pada Semele. kerana rasa ragu, Semele kemudian meminta Zeus untuk menampilkan diri dengan seluruh kekuatan sebagai bukti atas kedewaannya. Walaupun Zeus memohon agar dia tak memohon hal ini, Semele tetap memaksa, dan Zeus pun akhirnya setuju. Zeus menampilkan dirinya terbungkus dengan petir dan kilat, namun manusia yang melihat seorang dewa dengan kekuatan penuh akan mati, begitu pula dengan Semele yang mati saat itu juga. Zeus menyelamatkan Dionysos yang masih berupa janin, dengan memasukkannya ke dalam pahanya. Beberapa bulan kemudian, Dionysos lahir di gunung [[Pramnos]] di pulai [[Ikaria]]. Dalam versi ini Dionysos dikandung oleh dua "ibu" (Semele dan Zeus)sebelum kelahirannya, kerana itu dia juga di panggil dimetor (dari dua ibu).
 
==== Dalam mitos Orfik ====
Baris 52:
 
=== Pentheus ===
Dionysos kembali ke tempat kelahirannya, [[ThebasThebai]], yang kini diperintah oleh sepupunya, [[Pentheus]]. Dionysos ingin membalas dendam pada Pentheus dan beberapa perempuan di Thebeskota itu (bibinya,pengasuhnya [[Agave]], [[Ino]] dan [[Autonoe]]) kerana mereka tidak memercayaisahaja percaya bahawa ibu Dionysos, [[Semele]],ibunya dihamili oleh [[Zeus]].; Merekamalah juga tidak percaya pada kedewaan Dionysos dan tidak maumahu meyembahnya.
 
Dionysos perlahan-lahan membuat Pentheus menjadi gila dan membawanya ke hutan di [[Gunung Khiteron]]. Dionysos meyakinkan Pentheus untuk mengintip para [[Maenad]] (para wanita dalam rombongan Dionysos) Ketika Pentheus mendekati para Maenad, mereka sedang dalam keadaan mabuk dan mengalami kegilaan, mereka mengoyak-ngoyak ternak. Para Maenad lalu menangkap Pentheus dan mencabik-cabik tubuhnya. Bahkan ibu Pentheus (Agave, salah seorang Maenad) ikut memotong anggota tubuh Pentheus. Agave, yang saat itu sedang dalam kegilaan, tidak mengenali putranya sendiri. kerana kejadian itu, para wanita tersebut diusir dari Thebes dan dendam Dionysos terbalaskan.