TWA Penerbangan 800: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Pengemasan.
Pengemasan.
Baris 19:
Pesawat tersebut sedang dalam perjalanan dari [[New York City]] menuju [[Paris]] semasa berlepas. Namun ketika terjadi peristiwa itu pesawat tiba-tiba meletip di udara tepatnya di [[Long Island|Pulau Long]] dan terjun ke laut, terletak 20 mil bahagian tenggara timur. Kerana bahan bakar [[avtur]] meruwap (wap avtur sangat mudah meletup dan terbakar) menyebabkan ledakan akibat korsleting pada kabel elektrik di bahagian tangki bahan bakar sayap tengah (CWT - ''Center Wing fuel Tank'') sehingga berlakunya letupan yang merosakkan struktur pesawat secara keseluruhan (bahagian depan terpisah dari badan pesawat). Tiada satupun penumpang yang selamat.
 
Korsleting pada kabel elektrik ini disyaki kerana pesawat itu sendiri sudah lanjut usia (pesawat ini aktif sejak tahun 1971, dan dibeli baru oleh TWA). Analisis saksi dan foto yang beredar menunjukkan sisa badan pesawat yang menyala sempat naik beberapa saat sebelum jatuh. Beberapa orang mendugamengesyaki gambar itu merupakan rudalpeluru berpandu yang ditembakkanmenembak kapal perang AS yang sedang mengadakan latihan perang (rudalpeluru berpandu anti pesawat yang tidak sengaja mengenai pesawat tersebut). Inilah yang memunculkanmemulakan perdebatan dan teori konspirasi penyebab jatuhnyakemalangan pesawat ini. Beberapa teori lain mengatakan bahwabahawa pesawat tersebut ditembak jatuh oleh terorispengganas. Teori lain mengatakan bahwabahawa gelombang elektromagnetik dari pesawat pengintai maritim AL Amerika SerikatSyarikat [[Lockheed P-3 Orion]] yang sedang mengadakan latihan pengintaian, bagianbahagian dari latihan perang AL AS, menyebabkan ledakanletupan. SampaiSehingga hari ini, belumtiada ada penyebabsebab yang pasti tentang jatuhnyakemalangan pesawat ini, dan hal ini masih diperdebatkan.
 
[[Christian Panucci]], pemain sepakbolabola timnassepak ItaliaItali yang ikutmenyertai dalam OlimpiadeOlimpik 1996 di Atlanta hampir saja menjadi korbanmangsa dalam tragedi ini. SaatKetika itu iabeliau batalmembatalkan berangkatpenerbangan karena kehilangan kopernyabeg pakaiannya dan mencarimenukar penerbangan lain di hari yang sama. Kepulangannya sendiri disebabkan karenakerana mengalami cedera, sehingga memutuskan pulang lebihterlebih dulu.
 
== Bibiliografi ==
* [[Jack Cashill]] and James Sanders, ''First Strike'' (WND Books, 2003) ISBN 0-7852-6354-3
 
== Lihat pulajuga ==
* [[DaftarSenarai kecelakaankemalangan pesawat penumpang]]
* [[Seconds From Disaster]]
 
== PranalaPautan luar ==
* [http://www.planecrashinfo.com/1996/1996-42.htm PlaneCrashInfo.Com - Entry on TWA 800]
* [http://www.airdisaster.com/cgi-bin/view_details.cgi?date=07171996&reg=N93119&airline=Trans+World+Airlines AirDisaster.Com - Entry on TWA 800]
Baris 50:
* [http://web.archive.org/web/20021014053259/http://members.aol.com/pegabytes/flight800.htm *The Bogie Was a drone - Suffolk Life News]
* [http://worldnetdaily.com/news/article.asp?ARTICLE_ID=52865 *Possible 3 Missile attack]
{{peristiwa-stub}}
 
[[Kategori:KecelakaanMalapetaka dan insiden penerbangan]]
[[Kategori:Peristiwa 1996]]