Johor: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Chongkian (bincang | sumb.)
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 49:
{{note|capital}} 1. '''[[Johor Bahru]]''' merupakan Ibu Negeri dan menjadi Pusat perniagaan dan kawasan perindustrian terbesar bagi Negeri Johor. Manakala '''[[Kota Iskandar]]''' di [[Iskandar Puteri]] pula menjadi pusat pentadbiran bagi Kerajaan Negeri Johor.}}
 
'''Johor Darul Ta'zim''' (/ dʒəhɔːr /; جوهر دارالتعظيم), juga dikenali sebagai Johor atau Kesultanan Johor Moden (tidak rasmi), ialah negeri [[Malaysia]] di selatan [[Semenanjung Malaysia]]. Johor mempunyai sempadan darat dengan negeri-negeri di Malaysia Pahang di utara dan Melaka dan Negeri Sembilan di barat laut. Sempadan Johor adalahialah sempadan maritim dengan Singapura di selatan dan Indonesia di kedua-dua barat dan timur. Johor Bahru adalahialah Ibu Negeri Johor yang terletak berhampiran dengan negara jiran dan pusat ekonomi negeri, Kota Iskandar adalahialah pusat pentadbiran kerajaan negeri yang baharu, dan Muar berfungsi sebagai bandar diRaja yang diisytiharkan oleh Sultan Johor, Sultan Ibrahim. Ibu negeri lama ialah Johor Lama sepanjang dinasti kesultanan Johor klasik. Sehingga banci 2015, jumlah penduduk negeri ialah 3,553,600. Johor mempunyai kepelbagaian hutan hujan tropika serta iklim khatulistiwa. Rentangan gunung negeri ini merupakan sebahagian daripada Banjaran Titiwangsa, yang merupakan sebahagian daripada Banjaran Tanah Sari terbesar yang dihubungkan ke Thailand dan Myanmar, dengan Gunung Ledang menjadi titik tertinggi di Johor.
 
Negeri ini mempunyai hubungan awal dengan kerajaan [[Funan]] berdasarkan pertukaran hadiah. Selepas jatuhnya kerajaan Funan, kebanyakan pantai Melayu jatuh di bawah kekuasaan Siam dan seterusnya [[Majapahit]]. Beberapa dekad kemudian, dengan kemunculan Kesultanan Melaka, Islam tersebar ke seluruh pelusuk Kepulauan Melayu. Selepas kejatuhan kerajaan Melaka ke tangan Portugis, saki baki keluarga diraja Melaka berangkat ke sungai di [[Semenanjung Tanah Melayu]] yang diketahui oleh penduduk tempatan sebagai [[Sungai Johor]] dan mendirikan kesultanan baru, yang menjadi Kesultanan Johor. Percubaan mereka untuk mengambil semula Melaka mengakibatkan perang tiga segi antara Johor, Portugis, dan Aceh, satu lagi kesultanan yang semakin menonjol di utara Kepulauan Sumatera. Dengan datangnya [[Syarikat Hindia Timur Belanda]] (VOC), Johor mengakhiri pemerintahan Portugis dan memulihkan pemerintahannya sendiri, walaupun Melaka terus dipegang oleh kuasa asing. Melalui konflik dalaman kesultanan Johor dan kehadiran Syarikat India Timur (EIC) di Semenanjung Tanah Melayu utara, perdagangan Belanda berubah daripada terlibat dalam konflik tempatan kepada segera menakluk sebahagian besar Sumatera dan menandatangani [[Perjanjian Inggeris-Belanda 1824|Perjanjian Anglo-Belanda]] pada tahun 1824 dengan Inggeris untuk mencegah konflik berlanjutan buat kali kedua.
Baris 55:
Di bawah perjanjian ini, Kepulauan Melayu dibahagikan di bawah dua bidang kuasa; Inggeris memperoleh keseluruhan Semenanjung Melayu manakala Belanda menyerahkan Melaka sebagai pertukaran untuk British dan mengambil keseluruhan Sumatera dan wilayah lain seperti Jawa yang terletak jauh di selatan. Di bawah pemerintahan British, keutamaan diberikan kepada pendidikan dan pembangunan serta pentadbiran diraja Johor sendiri telah diperbaharui di bawah monarki gaya Inggeris. Pendudukan tiga tahun oleh Jepun dalam [[Perang Dunia II]] menghalang permodenan. Selepas perang, Johor menjadi sebahagian daripada [[Malayan Union]] sementara sebelum diletakkan ke dalam [[Persekutuan Tanah Melayu]] dengan syarat-syarat tertentu dan memperoleh kemerdekaan sepenuhnya melalui persekutuan, dan seterusnya [[Malaysia]] pada 16 September 1963.
 
Johor mempunyai kepelbagaian pada sudut etnik, budaya dan bahasa. Negeri ini terkenal dengan tarian tradisional zapin. Ketua negeri adalahialah [[Sultan Johor]], sedangkan ketua kerajaan adalahialah [[Menteri Besar]]. Sistem kerajaan sangat dimodelkan daripada sistem parlimen Britain, dengan pentadbiran negeri dibahagikan kepada daerah-daerah pentadbiran. Sekaligus, Johor merupakan negeri pertama di Tanah Melayu yang mengamalkan sistem [[raja berperlembagaan]] seterusnya diikuti oleh negeri-negeri lain di Tanah Melayu ketika itu. Johor juga merupakan hanya negeri di Malaysia yang tidak menggunakan [[Tengkolok|destar]] sebagai alat pemakaian raja. Sebaliknya sultan menggunakan mahkota,[[songkok]] atau topi sebagai alat pemakaianya. Islam adalahialah agama negara pada Undang Tubuh Kerajaan Johor pada tahun 1895, tetapi agama-agama lain boleh diamalkan secara bebas. Bahasa Melayu dialek Johor-Riau telah diterima sebagai bahasa rasmi untuk negeri sejak 1914 serta sebagai bahasa baku di seluruh Malaysia sehingga sekarang. Ekonomi adalah berdasarkan kepada perkhidmatan dan pembuatan.
 
== Etimologi ايتيمولوݢي ==
[[Fail:The Royal Crown.jpg|thumb|Mahkota Diraja di Istana Bukit Serene, Johor, yang digelar "Permata"]]
Kawasan ini pertama kali dikenali sebagai penduduk utara Siam sebagai Gangganu atau Ganggayu (Treasury of Permata) kerana banyaknya batu permata di dekat [[Sungai Johor]]. Peniaga Arab merujuknya sebagai جوهر (jauhar), perkataan yang dipinjam dari [[Parsi]] گوهر (gauhar), yang juga bermaksud "batu permata" atau "permata". Apabila orang tempatan mendapati sukar untuk menyebut perkataan Arab dalam dialek tempatan, nama itu kemudiannya menjadi Johor. Sementara itu, kelompok Jawa Lama Nagarakretagama menamakannya sebagai kawasan Ujong Medini (akhir tanah) kerana ia adalah titik paling selatan di daratan [[Asia]]. Nama lain melalui penulis Portugis, [[Manuel Godinho de Erédia]], merujuk kepada pelayaran [[Marco Polo]] ke Ujong Tanah (akhir tanah Semenanjung Tanah Melayu) pada tahun 1292. Kedua-dua Ujong Medini dan Ujong Tanah telah disebutkan sejak sebelum penubuhan [[Kesultanan Melayu Melaka|Kesultanan Melaka]]. Sepanjang tempoh tersebut, beberapa nama lain juga wujud seperti Galoh, Lenggiu dan Wurawari. Johor juga dikenali dengan gelaran Arabnya iaitu دارالتعظيم (Darul Ta'zim) atau "Abode of Dignity" serta terjemahannya iaitu tempat perlindungan yang bermaruah.
 
== Sejarah سجاره ==
Baris 66:
Terdapat satu tapak prasejarah Neolitik di Johor yang telah dikenalpasti terlebih dahulu (iaitu sebelum perang dunia kedua oleh pengkaji tempatan dan Inggeris) sebagai Tanjung Bunga. Tapak tersebut terletak di salah sebuah anak sungai yang mengalir ke Selat Johor dan bertentangan dengan muara Sungai Berih di Pulau [[Singapura]]. Tapak prasejarah di pesisir perairan Johor ini tidak sengaja di mana alat-alat batu ini ditemui di atas permukaan tanah di tapak tersebut oleh Engku Abdul Aziz dan selepas penemuan awal itu, ianya diikuti dengan lawatan H.D. Collings ke kawasan tersebut. Tapak itu kemudian dikaji secara atur oleh Collings pada tahun 1938.
 
Loceng gangsa yang dianggarkan dari 150 A.D telah dijumpai di [[Kampong Sungai Penchu]] ​​berhampiran [[Sungai Muar]]. Dijumpai secara tidak sengaja oleh penduduk ketika meratakan tanah. Loceng ini dipercayai telah digunakan sebagai objek upacara dan bukan objek perdagangan sebagai loceng yang sama sebagaimana juga dengan dekorasi yang sama ditemukan di Wilayah [[Battambang]], Kemboja, yang menunjukkan bahawa pantai Melayu berhubung dengan Funan, dengan loceng menjadi hadiah dari kerajaan awal di tanah besar Asia kepada ketua tempatan di Semenanjung Tanah Melayu. Loceng ini dihasilkan dalam anggaran sekitar tahun 150 Masihi seiring dengan perkembangan kerajaan Funan. [[Fail:Linggui.JPG|thumb|Kota Gelanggi yang masih hangat diperdebatkan dari sudut lokasi kedudukannya]]Satu lagi penemuan arkeologi yang penting adalahialah bandar lama yang hilang di Kota Gelanggi, yang ditemui dengan jejak berikut yang diterangkan dalam manuskrip Melayu lama yang dimiliki oleh [[Stamford Raffles]]. Artifak yang berkumpul di kawasan tersebut telah memperkuat tuntutan penyelesaian manusia awal di negeri ini. Dakwaan Kota Gelanggi sebagai penyelesaian pertama dipertikaikan oleh kerajaan negeri Johor, dengan bukti lain daripada kajian arkeologi yang dijalankan oleh yayasan warisan negara sejak tahun 1996 yang menyatakan bahawa bandar bersejarah itu sebenarnya terletak di Daerah Kota Tinggi di mana-mana Kota [[Klang Kio]] atau Ganggayu. Lokasi sebenar bandar kuno masih belum didedahkan, tetapi dikatakan berada di dalam hutan simpan 14,000 hektar (34,595 ekar) di mana Sungai Lenggiu dan [[Madek]] terletak, berdasarkan rekod-rekod dalam Sejarah Melayu antaranya Sulalatus Salatin karangan Tun Sri Lanang, setelah menakluk [[Gangga Negara]] , Raja Suran dari Siam Kerajaan [[Nakhon Si Thammarat]] (Ligor Kingdom) telah berlayar ke Ganggayu. Semenjak zaman purba, sebahagian besar Semenanjung Melayu pesisir mempunyai penguasa mereka sendiri, tetapi semuanya berada di bawah bidang kuasa Siam.
 
=== Kesultanan Melayu Johor کسلطانن ملايو جوهر ===
Baris 101:
=== Perang Dunia Kedua ڤراڠ دنيا کدوا ===
[[Fail:Australian 2-pdr anti-tank gun in action at Bakri on the Muar-Parit Sulong Road.jpg|thumb|Dua anggota Australia ke-8 menembak kereta kebal Jepun [[Type 95 Ha-Gō]] di Jalan Muar-Parit Sulong semasa [[Pertempuran Muar]], 18 Januari 1942]]
Sejak tahun 1910-an, petani Jepun telah terlibat dalam pelbagai aktiviti perladangan dan perlombongan sumber mineral di Johor akibat Perikatan Anglo-Jepun. Selepas [[Perang Dunia Pertama]], penanaman getah di Tanah Melayu sebahagian besarnya dikawal oleh syarikat-syarikat Jepun. Berikutan penghapusan Akta Getah Tanah (Enakmen) pada 1919, Syarikat Gomu Nanyo (South Seas Rubber Co. Ltd.) mula mengusahakan getah di kawasan pedalaman Johor. Pada tahun 1920-an, Sultan Ibrahim telah menjadi sahabat peribadi [[Tokugawa Yoshichika]], sebuah klan [[Tokugawa]] yang nenek moyangnya adalahialah ketua tentera (shōgun dalam bahasa Jepun) yang memerintah Jepun dari abad ke-16 hingga abad ke-19. Dalam [[Perang Dunia Kedua]], dengan kos yang besar ketika Pertempuran Muar di Johor sebagai sebahagian daripada Kempen Malaya. [[Tentera Imperial Jepun]] (IJA) berjalan dengan infantri dan basikal mereka ke [[Daerah Muar]] (sekarang ini [[Daerah Tangkak]]) pada 14 Januari 1942. Semasa ketibaan tentera Jepun, Tokugawa mengiringi tentera Jeneral [[Tomoyuki Yamashita]] dan disambut dengan baik oleh Sultan Ibrahim ketika mereka sampai di Johor Bahru pada akhir Januari 1942. Yamashita dan pegawai-pegawainya ditempatkan di kediaman Sultan, [[Istana Bukit Serene]] dan bangunan setiausaha negeri serta [[Bangunan Sultan Ibrahim]] untuk merancang serangan ke atas Singapura. Beberapa pegawai Jepun bimbang kerana lokasi istana menjadikan diri mereka terdedah kepada serangan British, tetapi Yamashita yakin bahawa British tidak akan menyerang kerana Sultan Ibrahim juga seorang kawan kepada British yang ternyata benar.
 
Pada 8 Februari, Jepun mula menyerbu arah pantai barat laut Singapura, yang diikuti oleh persimpangan IJA ke-5 dan ke-18 dengan sekitar 13,000 tentera melalui [[Selat Johor]]. Keesokan harinya, Bahagian Pengawal Imperial menyeberang ke Kranji manakala pasukan pengawal Jepun yang tersisa menyeberangi [[Tambak Johor]]-Singapura yang telah diperbaiki. Berikutan pendudukan seluruh Tanah Melayu dan Singapura oleh tentera Jepun, Tokugawa mencadangkan pelan pembaharuan yang mana lima negeri Johor, [[Terengganu]], [[Kelantan]], [[Kedah]]-[[Pulau Pinang]] dan [[Perlis]] akan dipulihkan dan disatukan. Di bawah perancangan itu, Johor akan menguasai [[Perak]], [[Selangor]], [[Negeri Sembilan]] dan [[Melaka]] manakala seluas 800 batu persegi di bahagian selatan Johor akan dimasukkan ke Singapura untuk tujuan pertahanan. Empat sultan negeri akan diwajibkan untuk menzahirkan kesetiaan kepada Jepun dengan cara perlu mengunjungi keluarga diraja Jepun dua tahun sekali serta menjamin kebebasan beragama, ibadah, pekerjaan dan kepemilikan harta milik peribadi kepada semua orang dan memberikan setiap orang Jepun yang tinggal di kawasan tersebut dengan layanan yang sama seperti orang-orang asli.
Baris 122:
{{utama|Geografi Johor}}
[[File:Johor River.jpg|thumb|[[Sungai Johor]] di sebelahnya ialah Bandar Kota Tinggi]]
Jumlah kawasan tanah Johor hampir 19,102 kilometer persegi (7,375 meter persegi), dan dikelilingi oleh [[Laut China Selatan]] di timur, [[Selat Johor]] di selatan dan [[Selat Melaka]] di barat. Negeri ini mempunyai jumlah 400 kilometer (250 mi) garis pantai dengan majoriti garis pantai terutamanya di [[pantai barat]], dilitupi dengan [[hutan bakau]] dan [[nipah]]. [[Pantai timur]] dikuasai oleh pantai pasir dan dataran tinggi berbatu manakala pantai selatan terdiri daripada serambi kepala dan [[teluk]] yang bergantian. Zon ekonomi eksklusifnya (EEZ) jauh lebih jauh di Laut China Selatan daripada di Selat Melaka. Bahagian barat Johor mempunyai banyak [[tanah gambut]]. Pada tahun 2005, negeri itu merekodkan sebanyak 391,499,002 hektar (967,415,102 ekar) tanah berhutan yang diklasifikasikan ke dalam hutan pedalaman semulajadi, [[hutan paya gambut]], hutan bakau dan lumpur rata. Padang [[banjaran Titiwangsa]] meluas ke arah Johor dengan titik tertinggi [[Gunung Ledang]] dengan ketinggian 1,276 meter. Terdapat sepuluh lagi gunung di negeri ini dengan ketinggian dari 273 meter hingga 1,010 meter. Sekitar 83% kawasan Johor adalahialah kawasan tanah rendah, manakala hanya 17% kawasan yang lebih tinggi dan curam.
[[Fail:Jambatanmuarkedua.jpg|thumb|Jambatan Sultan Iskandar (jambatan kedua) dan [[Sungai Muar]]]]
Kebanyakan tengah Johor diliputi hutan tebal di mana rangkaian sungai yang luas yang berasal dari pergunungan dan bukit di kawasan itu merebak ke barat, timur dan selatan. Di pantai barat, [[Sungai Batu Pahat]], Sungai Muar dan [[Sungai Pontian]] mengalir ke Selat Melaka, manakala [[Sungai Johor]],[[Sungai Melayu]], [[Sungai Perepat]], [[Sungai Pulai]], [[Sungai Skudai]] dan [[Sungai Tebrau]] mengalir ke Selat Johor di selatan. [[Sungai Endau]], [[Sungai Mersing]], [[Sungai Sedili Besar]] dan [[Sungai Sedili Kecil]] mengalir ke Laut China Selatan di timur. Lembangan Sungai Johor meliputi kawasan seluas 2,690 kilometer, bermula dari [[Gunung Belumut]] (timur Kluang) dan [[Gunung Gemuruh]] (utara) ke [[Tanjung Belungkor]]. Sungai itu sendiri berasal dari sungai [[Layang-Layang]], [[Linggiu]] dan Sayong sebelum menumpukan ke sungai utama dan mengalir ke arah tenggara ke Selat Johor untuk 122.7 kilometer. Ia termasuk [[Sungai Berangan]], [[Sungai Lebak]], [[Sungai Lebam]], [[Sungai Panti]], [[Sungai Pengeli]], [[Sungai Permandi]], [[Sungai Seluyut]], [[Sungai Semangar]], [[Sungai Telor]], [[Sungai Tembioh]] dan [[Sungai Tiram]]. Lain-lain lembangan sungai di Johor termasuk [[Sungai Ayer Baloi]], [[Sungai Benut]], [[Sungai Botak]], [[Sungai Jemaluang]], [[Sungai Pontian Besar]], [[Sungai Sanglang]], [[Sungai Santi]] dan [[Sungai Sarang Buaya]]. [[File:Bantang River Recreational Forest.jpg|thumb|Hutan Lipur Sungai Bantang di [[Bekok (bandar)|Bekok]], [[Segamat]].]]Johor terletak di rantau tropika dengan iklim [[khatulistiwa]]. Kedua-dua suhu dan kelembapan secara konsisten tinggi sepanjang tahun dengan hujan lebat. Purata suhu bulanan adalah 26 °C (79 °F) hingga 28 °C (82 °F), dengan terendah yang direkodkan semasa musim hujan. Pantai barat menerima purata 2,000 milimeter hingga 2,500 milimeter hujan, manakala di timur hujan purata lebih tinggi dengan Endau dan [[Pengerang]] menerima lebih dari 3,400 milimeter hujan setahun. Negeri ini mengalami dua musim [[monsun]], musim timur laut dan barat daya; timur laut berlaku dari bulan Mac hingga November manakala tenggara berlaku dari Mei hingga September, dan bulan peralihan untuk musim monsun adalahialah April dan November. Negeri ini mengalami banjir yang melampau dari Disember 2006 hingga Januari 2007 dengan kira-kira 60,000-70,000 penduduk negeri yang dipindahkan ke tempat perlindungan kecemasan. Oleh kerana negeri ini juga terletak pada [[Pelantar Sunda]], ia mengalami gegaran dari gempa bumi yang berdekatan di Sumatera, Indonesia.
 
Terdapat satu kawasan di Singapura iaitu kawasan pekarangan Masjid Temenggong Daeng Ibrahim, Teluk Blangah. Tanah perkarangan masjid ini dimiliki oleh Sultan Johor. Pentadbiran masjid ini telah diambil alih oleh Jabatan Agama Islam Johor. Jawatan kuasa Masjid dianggotai oleh rakyat Singapura dan Johor. Setiap tiga tahun sekali, pegawai dan pekerja di masjid itu akan digantikan baru. Pegawai-pegawai yang bekerja di masjid ini merupakan warganegara Malaysia. Mereka telah disediakan tempat tinggal dan mereka tinggal bersama keluarga mereka.
Baris 149:
=== Gunung ݢونوڠ ===
[[Fail:Gunung Ledang from Muar River.jpg|thumb|Gunung Ledang yang kelihatan dari bandar Muar]]
Johor merupakan sebuah negeri yang kaya dengan sumber alam semulajadinya. Hutan adalah salah satu daripada sumber alamnya. Ia dikenali sebagai [[Hutan Hujan Tropika]]. Hutan hujan tropika di Semenanjung Malaysia adalahialah hutan yang tertua di dunia yang mana ia hanya boleh ditemui di kawasan Khatulistiwa. Hutan hujan tropika adalahialah satu khazanah yang berharga kerana menyokong kepelbagaian organisma hidup yang terbesar di atas bumi. Keindahan [[flora]] dan [[fauna]] di negeri Johor ini masih terpelihara. Terdapat beberapa gunung ganang di negeri ini yang amat sesuai untuk dijadikan tempat rekreasi perkelahan, perkhemahan dan aktiviti mendaki.
 
*[[Fail:Gunung-Lambak-Johor-Malaysia.jpg|thumb|Gunung Lambak]][[Gunung Ledang]], [[Daerah Tangkak|Tangkak]]
Baris 185:
 
=== Biodiversiti بيوديۏرسيتي ===
Hutan-hutan di Johor menjadi rumah pelbagai spesies tumbuhan dan haiwan, dengan kira-kira 950 spesies vertebrata, yang terdiri daripada 200 mamalia, 600 ekor burung dan 150 [[reptilia]], bersama-sama dengan 2,080 spesies [[invertebrata]]. [[Taman Negara Endau-Rompin]] adalahialah taman negara terbesar di negeri ini, meliputi kawasan seluas 48,905 hektar (120,847 ekar) di utara Johor namanya berasal dari sungai Endau dan [[Rompin]] yang mengalir melalui taman. Terdapat dua pintu masuk untuk taman tersebut, satu melalui Peta dengan luas 19,562 hektar (48,339 ekar) (sekitar 40% daripada jumlah kawasan) dengan masuk dari Kahang di Daerah Mersing dan yang lain di [[Kampung Selai]] dengan keluasan 29,343 hektar (72,508 ekar) (kira-kira 60% daripada jumlah kawasan) dengan pintu masuk dari [[Bekok]] di [[Daerah Segamat]]. Destinasi di Peta termasuk [[Air Terjun Buaya Sangkut]], [[Air Terjun Upeh Guling]], [[Air Biru Tasik]], Janing Barat, Pusat Pendidikan dan Penyelidikan Alam Semulajadi (NERC), Kuala Jasin dan Peta penduduk asli, manakala di kawasan Selai kebanyakannya untuk mendaki dan mengembara hutan. Beberapa spesies [[mamalia]] ikonik di dalam taman nasional termasuk [[gajah Asia]], [[harimau dahan]], [[beruang madu Malaya]], [[tapir Malaya]] dan [[harimau Malaya]].
[[Fail:Mount Pulai from Pulai river.JPG|thumb|Pemandangan Gunung Pulai dari Sungai Pulai]]
[[Taman Negara Gunung Ledang]], dengan kawasan seluas 8,611 hektar (21,278 ekar) di barat Johor ditubuhkan pada tahun 2005. Ia mempunyai pelbagai sungai dan aliran air, air terjun, hutan hujan yang pelbagai, pokok pain dan hutan sub-montane dan [[Empangan Tangkak]] juga dilihat dari kawasan taman. Beberapa laluan untuk mendaki boleh didapati seperti Laluan [[Asahan]], [[Ayer Panas]], [[Jementah]]dan Lagenda. Hanya taman marin negeri, [[Taman Sultan Iskandar]], terletak di luar pantai timur dan terdiri daripada 13 pulau dalam enam kelompok, Aur, Besar, Pemanggil, Rawa, Sibu dan Tinggi dengan keluasan lebih daripada 8,000 hektar (19,768 ekar). Pada tahun 2003, tiga kawasan tanah lembap di selatan Johor yang terdiri daripada Pulau Kukup, Sungai Pulai dan [[Tanjung Piai]] telah ditetapkan sebagai [[tapak Ramsar]]. Tanjung Piai merangkumi kawasan seluas 526 hektar (1,300 ekar) bakau dan lain-lain 400 hektar (988 ekar) paya air masin antara pasang surut, Sungai Pulai dengan 9,126.0 hektar (22,551 ekar) dan Pulau Kukup dengan 647 hektar (1,599 ekar) 800 hektar (1,977 ekar) daripada paya. Sungai Pulai menjadi tempat perlindungan dan penetasan laut sebagai sebahagian daripada [[pelan induk biodiversiti negeri]] memandangkan perairan Johor adalahialah rumah kepada tiga daripada lapan spesies [[kuda laut]] di Malaysia.
 
=== Isu Pemuliharaan ايسو ڤموليهارا<sup>ء</sup>ن ===
[[Pemburuan liar]] adalahialah satu kebimbangan dengan jumlah haiwan liar di taman negara berkurangan dengan peningkatan perburuan dan memancing pada tahun 2000. Walaupun masyarakat peribumi juga memburu, mereka melakukannya berdasarkan kepercayaan rohani mereka dan hanya pada skala kecil. Pada tahun 2004, pihak berkuasa tempatan mendedahkan pembalakan haram kayu [[gaharu]] (gaharu) secara besar-besaran oleh orang asing di Taman Negara Endau-Rompin dengan rampasan besar spesies tumbuhan yang dilindungi dari suspek.
 
Penukaran kawasan bakau di sepanjang pantai selatan dan timur ke dalam projek [[akuakultur]], perlombongan pasir dan perbandaran pesat sebagai tambahan kepada corak cuaca yang tidak normal yang disebabkan oleh perubahan iklim dan peningkatan paras laut telah menyumbang kepada hakisan pantai negara. Ia juga telah mendapati bahawa kira-kira 68,468 hektar (169,188 ekar) tanah gambut di barat Johor telah ditanam dengan ladang kelapa sawit. Pada tahun 2017, kira-kira 28 sungai di negeri ini dikategorikan sebagai tercemar. Pemimpin pihak berkuasa dan kerajaan memaksa penggubalan undang-undang dan tindakan tegas terhadap pencemar sungai terutamanya sejak pencemaran teruk yang telah mengganggu bekalan air kepada kira-kira 1.8 juta orang dalam negeri itu. Kebakaran hutan juga menjadi kebimbangan dengan lebih daripada 380 rekod yang dicatatkan di seluruh negeri pada 2016.
Baris 260:
=== Kumpulan etnik کومڤولن ايتنيک ===
[[Fail:Sultan Abu Bakar State Mosque.jpg|thumb|Masjid Sultan Abu Bakar]]
Bancian Malaysia pada tahun 2015 melaporkan penduduk Johor berjumlah 3,553.600, negeri kedua paling ramai penduduk di Malaysia dengan penduduk bukan bandar berjumlah 276,900. Daripada jumlah penduduk Malaysia, 1,893,100 (53.3%) adalahialah kaum Melayu, 1,075,100 (26.3%) adalahialah kaum Cina, 230,700 (6.5%) adalahialah India dan 216,900 (5.7%) yang dikenalpasti sebagai bumiputera lain. Pada tahun 2010, populasi dianggarkan sekitar 3,230,440, dengan 1,698,472 (52.0%) Melayu, 997,590 (25.0%) Cina, 209,260 (5.0%) India dan 249,773 (7.0%) dari bumiputera lain. Walaupun ada kepelbagaian kaum penduduk, kebanyakan orang di Johor mengenal diri mereka sebagai "Bangsa Johor", yang juga digema oleh keluarga Diraja Johor dan kerajaan negeri untuk menyatukan penduduk tanpa mengira keturunan.
 
Memandangkan Malaysia adalahialah salah satu negara yang paling padat penduduknya di Asia, negeri ini sangat jarang penduduknya, dengan kebanyakan penduduk berpusat di kawasan pesisir, memandangkan bandar-bandar dan pusat-pusat bandar telah berkembang secara besar-besaran menerusi perkembangan baru-baru ini. Dari tahun 1991 hingga 2000, negeri ini mengalami pertumbuhan penduduk purata 2.39%, dengan Daerah Johor Bahru menjadi yang tertinggi pada pertumbuhan 4.59% dan Daerah Segamat yang paling rendah pada 0.07%. Jumlah penduduk meningkat sekitar 600,000 setiap dekad berikutan peningkatan pembangunan kediaman di wilayah pembangunan selatan disebabkan penghijrahan etnik [[Iban]] dari Sarawak di dalam perkerjaan. Jika coraknya berterusan, Johor akan mempunyai kira-kira 5.6 juta orang pada tahun 2030, lebih besar daripada unjuran kerajaan sebanyak 4 juta. Kedudukan geografi Johor di selatan Semenanjung Malaysia telah menyumbang kepada pembangunan pesat negeri sebagai hab pengangkutan dan perindustrian Malaysia, mewujudkan pekerjaan dan menarik pendatang dari negeri-negeri lain dan luar negara, terutamanya dari Indonesia, Filipina, Vietnam, Myanmar, Bangladesh, India, Pakistan dan China. Sehingga tahun 2010, hampir dua pertiga pekerja asing di Malaysia terletak di Johor, Sabah dan Selangor.
[[Fail:Johor Bahru - Johor Chinese Temple 0001.jpg|thumb|Kuil Besar Cina Johor Bahru]]
[[Fail:Arulmigu Rajamariamman Devasthanam Temple.jpg|thumb|Kuil Arulmigu Rajamariamman Devasthanam]]
Baris 268:
=== Agama اݢام ===
[[File:Iskandar Johor Islamic Center.JPG|thumb|Pusat Islam Iskandar Johor]]
Gabungan agama penduduk Johor mengikut Bancian Malaysia 2010 adalahialah 58.2% Muslim, 29.6% Buddha, 6.6% Hindu, 3.3% Kristian, 1.2% pengikut agama lain atau gabungan tidak diketahui, 0.8% Taoist atau pengikut agama Cina, dan 0.3 % bukan agama. Bancian menunjukkan bahawa 89.8% daripada populasi Cina di Johor dikenalpasti sebagai penganut Buddha, dengan minoriti penting yang dikenal pasti sebagai Kristian (6.8%), penganut agama Cina (2.1%) dan orang Islam (0.4%). Majoriti populasi India yang dikenal pasti sebagai Hindu (87.9%), dengan minoriti penting yang mengiktiraf sebagai orang Kristian (4.05%), Muslim (3.83%) dan Buddha (3.05%). Masyarakat bumiputera bukan Melayu kebanyakannya adalahialah orang Kristian (42.3%), dengan kaum minoriti yang dikenali sebagai Muslim (25.3%) dan Buddha (13.7%). Di kalangan majoriti penduduk, semua bumiputera Melayu dikenal pasti sebagai orang Islam.
 
=== Bahasa بهاس ===
Baris 278:
 
=== Institusi Diraja Johor اينستيتوسي دراج جوهر ===
Johor mengamalkan monarki perlembagaan dan merupakan negeri pertama di Malaysia untuk mengguna pakai sistem melalui Undang-Undang Tubuh Negeri Johor (Perlembagaan Negeri Johor) yang ditulis oleh Sultan Abu Bakar pada tahun 1895. Ketua perlembagaan Johor adalahialah Sultan. Kedudukan keturunan ini hanya dapat dipegang oleh seorang anggota Keluarga Diraja Johor yang berasal daripada keturunan Almarhum Sultan Abu Bakar. Sultan Johor terkini ialah Sultan Ibrahim Ismail yang mengambil alih takhta pada 23 Januari 2010. Istana utama untuk Sultan ialah Istana Bukit Serene, manakala istana untuk Putera Mahkota ialah Istana Pasir Pelangi. Kedua-dua istana terletak di ibu negeri. Istana-istana lain adalahialah Istana Besar (yang juga terletak di ibu negeri), Istana Tanjong di Muar, Sri Lambak di Kluang dan Shooting Box di Segamat.
[[Fail:SULTAN IBRAHIM ISMAIL.JPG|thumb|DYMM Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar]]
Sebagaimana yang diterangkan dalam sejarah kesultanan Johor, Johor telah melalui tiga fasa kesultanan iaitu :
Baris 319:
 
Kerajaan negeri diketuai oleh seorang Menteri Besar, yang dibantu oleh seorang exco yang terdiri daripada 11 anggota (exco) yang dipilih daripada ahli-ahli Dewan Undangan Negeri. Badan legislatif kerajaan Johor ialah Dewan Undangan Negeri Johor, yang berdasarkan kepada [[sistem Westminster]]. Oleh itu, ketua menteri dilantik berdasarkan keupayaannya untuk mentadbir majoriti dewan negeri. Perhimpunan negeri membuat undang-undang dalam hal-hal mengenai negeri. Ahli-ahli Majlis dipilih oleh rakyat setiap lima tahun melalui pilihan raya. Terdapat 56 kerusi dalam perhimpunan tersebut. Majoriti (39 kerusi) kini dipegang oleh Pakatan Harapan (PH) selepas pilihan raya umum 2018.[[File:Dato' Jaafar Muhammad Building.JPG|thumb|Pejabat Menteri Besar Johor di [[Kota Iskandar, Johor|Kota Iskandar]]]]
Oleh sebab Johor adalahialah negeri Melayu pertama yang mengamalkan sistem [[raja berperlembagaan]] melalui [[Undang-undang Tubuh Negeri Johor]] yang dimasyhurkan oleh [[Sultan Abu Bakar Daeng Ibrahim|Sultan Abu Bakar]], Sultan Negeri Johor merupakan Ketua [[Perlembagaan negeri|Perlembagaan Negeri]]. Dibawah perlembagaan negeri, [[kuasa perundangan]] dipunyai oleh [[Dewan Undangan Negeri Johor|Dewan Negeri]] yang terdiri daripada 36 ahli. Dewan ini melantikkan salah sepuluh orang daripada ahli Dewan untuk membentukkan [[Majlis Mesyuarat Kerajaan]] (EXCO). EXCO, yang diketuai oleh [[Menteri Besar]], memegang kuasa eksekutif dan merupakan badan yang membuat dasar kerajaan negeri. Johor adalahialah sebuah negeri yang berdaulat dari 1948 hingga 1957 manakala Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu telah berkuat kuasa, tetapi hal ehwal pertahanan dan luarnya adalah di bawah kawalan Britain. Persekutuan Tanah Melayu kemudiannya digabungkan dengan dua jajahan British di Borneo, Borneo Utara dan Sarawak untuk membentuk Persekutuan Malaysia. Sejak itu, beberapa pertikaian telah timbul seperti kejadian yang melibatkan keluarga kerajaan negeri yang mengakibatkan pindaan kepada Perlembagaan Malaysia 1993.
 
=== Senarai Menteri Besar Johor سناراي منتري بسر جوهر ===
Baris 361:
=== Keselamatan کسلامتن ===
[[Fail:JMF Ibrahim.jpg|thumb|Sultan Ibrahim mengetuai Askar Timbalan Setia Diraja Johor ketika Sambutan Hari Keputeraan [[King George]] di Singapura tahun 1920]]
Jadual Kesembilan Perlembagaan Malaysia menyatakan bahawa kerajaan persekutuan Malaysia bertanggungjawab sepenuhnya terhadap dasar dan tentera asing di negara ini. Walau bagaimanapun, Johor mempunyai tentera persendirian, satu-satunya negeri yang berbuat demikian (selain daripada kuasa-kuasa Renjer Sarawak iaitu para tentera Kerajaan Sarawak di Borneo, yang diserapkan ke dalam Rejimen Renjer Diraja sejak pembentukan Malaysia). Tentera ini iaitu Angkatan Tentera Diraja Johor ([[Askar Timbalan Setia Negeri Johor]]), sejak 1886 berkhidmat sebagai pelindung raja-raja Johor dan hal-hal istiadat negeri. Ia adalah salah satu unit ketenteraan yang tertua di Malaysia hari ini dan mempunyai peranan sejarah yang signifikan dalam [[pemberontakan Singapura 1915]] dan berkhidmat dalam kedua-dua Perang Dunia.
 
=== Pertikaian Sempadan ڤرتيکاين سمڤادن ===
Baris 378:
Pengaruh-pengaruh budaya Jawa dan Bugis ditemui dalam tarian [[bosara]] dan [[kuda kepang]] yang diperkenalkan ke Johor sebelum awal abad ke-20 oleh kaum Bugis dan Jawa.
 
[[Kuda kepang]] dan [[zapin]] merupakan tarian tradisional di Johor yang memiliki akar pada [[Suku Jawa|kebudayaan Jawa]] (Kuda kepang) dan [[Orang Arab|Arab]] (Zapin). Kuda Kepang ialah sejenis tarian yang dipersembahkan dengan kostum yang mewah serta [[kuda]] tenunan. Ia memaparkan pahlawan-[[pahlawan]] yang berkuda berlawan dalam pertempuran yang semakinnya menjadi cergas sehingga perayaan kemenangan. India mengilhami ghazal. [[Ghazal]] dan [[Barongan]] adalahialah tulang belakang [[nyanyian tradisional Melayu]]. Ghazal melibatkan segolongan kecil [[ahli muzik]] yang bermain [[alat muzik]] moden dan tradisional, dan seringnya dipersembahkan dalam majlis rasmi. Aktiviti-aktiviti kebudayaan ini biasanya dilakukan di majlis-majlis perkahwinan dan pesta-pesta agama di Malaysia. Budaya orang asli juga unik dengan kepelbagaian tradisi yang diamalkan, seperti pembuatan senjata tradisional, ubat-ubatan, kraftangan dan cenderahati.
 
Masyarakat Cina mengendalikan [[perarakan Chingay]] setiap tahun di Kuil Cina Lama Johor Bahru yang menyatukan lima etnik Cina di Johor, iaitu [[Kantonis]], [[Hainan]], [[Hakka]], [[Hoklo]] dan [[Teochew]]. Kerjasama ini di kalangan budaya Cina yang berbeza di bawah organisasi sukarela menjadi simbol keharmonian di antara orang-orang Cina yang berbeza yang memperdalam warisan mereka untuk memelihara tradisi budaya mereka. [[Muzium Warisan Cina Johor Bahru]] menggambarkan sejarah penghijrahan Cina ke Johor dari abad ke-14 hingga ke-19 semasa [[dinasti Ming]] dan [[Qing]]. Penguasa Johor menggalakkan masyarakat Cina menanam gambir dan lada di kawasan pedalaman; banyak petani ini beralih kepada penanaman [[nanas]] pada abad ke-20, menjadikan Johor salah satu pengeluar buah-buahan Malaysia.
Baris 393:
 
=== Makanan ماکنن ===
Antara hidangan dan makanan yang menjadi lambang negeri Johor adalahialah seperti:
 
*[[Fail:Mee Bandung Muar.jpg|thumb|Mi Bandung Muar]][[Fail:Otak-otak 0002.jpg|thumb|Otak-Otak]]'''Laksa Johor''' : makanan yang berasal dari Johor. Ianya berbeza dari laksa Pulau Pinang kerana menggunakan santan kelapa untuk kuahnya. Mi Laksa yang digunakan berbentuk spagheti.
*'''Nasi Beringin''' : berasal dari Muar.
*'''Mi bandung''' :juga masakan yang berasal dari negeri Johor dan amat terkenal di [[Muar]]. Perkataan ‘bandung’ tidak berasal dari Bandung, Indonesia tetapi membawa maksud pelbagai bahan-bahan yang disatukan dari pelbagai rencah. Kebiasaanya mi bandung ini diletakkan udang kering bagi menaikkan aroma dan rasa.
*'''Mi rebus''' :adalahialah makanan terkenal yang terkandung mi yang di celur dan di hidangkan bersama kuahnya tersendiri, telur rebus dan bahan sampingan.
*[[Fail:Telur pindang.JPG|thumb|Telur Pindang]]'''Telur pindang''' : amat popular di majlis-majlis perkahwinan. Telur pindang ini adalahialah telur ayam yang di rebus selama beberapa jam bersama-sama rempah dan daun-daun.
*'''Roti Kirai/Roti Jala''' :Nama ini bersesuaian dengan rupanya yang seakan jala. Ianya di buat daripada adunan tepung dengan menggukan bekas acuan yang berlubang dan di masak di kuali leper. Kari ataupun serawa (santan yang di masak bersama gula merah/melaka dan daun pandan) menjadi sos yang dimakan bersama.
*'''Otak-otak''' :Antara otak-otak yang terkenal adalahialah ‘otak-otak [[Kempas]]’ dan ‘otak-otak [[Gelang Patah]]’.
*'''Nasi beriani Gam''':Amat terkenal di daerah [[Batu Pahat]]. Makanan ini dipengaruhi oleh India kerana terdapat kisah seorang India Muslim telah memperkenalkan masakan ini dan akhirnya menjadi makanan tradisional negeri ini pada awal 1900 M.
*'''Soto''': Boleh dimakan dengan mee mahupun nasi empet yang disertai dengan kuah sup dan sambal kicap. Asalnya boleh diruntut hingga ke [[Indonesia]]
Baris 434:
 
== Ekonomi ايکونومي ==
Ekonomi Johor adalah berdasarkan sektor perkhidmatan. Sebelum ini, sektor menengah menguasai ekonomi, tetapi setelah kepelbagaian ekonomi oleh kerajaan negeri, Johor tidak lagi bergantung kepada satu sektor. [[Johor Corporation]] (JCorp) adalahialah konglomerat milik negeri yang terlibat dalam pelbagai aktiviti perniagaan di negeri dan luar negara. Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, Johor harus menjadi '''‘Kuala Lumpur kedua’''' dan yakin menjadi pilihan para pelabur kerana terletak di lokasi yang baik.<ref>[http://www.johortimes.my/2015/05/mb-tekad-jadikan-johor-bahru-seperti-kuala-lumpur/]</ref> Johor terus menjadi pilihan pelabur tempatan dan asing dengan jumlah pelaburan perindustrian sebanyak RM14.9 bilion sejak Januari hingga Mei tahun 2014.<ref>[http://www.mstar.com.my/niaga/.../johor-pilihan-pelabur/]</ref> Johor juga bakal menerima pelaburan melibatkan projek pembangunan bernilai berbilion ringgit dalam beberapa tahun mendatang di bawah Pelaburan Iskandar Malaysia.
 
Johor menjadi di antara negeri yang menjadi penyumbang utama kepada momentum pertumbuhan nasional selain kawasan [[Lembah Klang]]. Johor mempunyai pelabuhan moden dan prasarana yang baik, kelas pertengahan yang besar serta kesepaduan masyarakat majmuknya. Kerajaan negeri bertekad untuk menjadikan Johor sebagai pusat pertumbuhan ekonomi paling pesat di negara ini, apatah lagi berada di kedudukan yang amat strategik.
Baris 445:
 
=== Perindustrian ڤريندوسترين ===
Sebelum kepelbagaian ekonomi baru-baru ini, Johor dan Sarawak telah berkembang dengan pelaburan pembuatan tertinggi. Dari 2013 hingga 2017, terdapat sejumlah pelaburan bernilai RM114.9 bilion dalam pembuatan di negeri ini. Pada tahun 2017, RM16.8 bilion datang daripada pelaburan langsung domestik dan RM5.1 bilion datang daripada pelaburan langsung asing, dengan Australia, China dan [[Amerika Syarikat]] menjadi tiga pelabur asing dalam pembuatan. Kawasan industri perindustrian pada tahun 2015 adalah 144 km2 (56 mil persegi) atau 0.75% daripada jumlah tanah di Johor. Pada tahun 2000, industri terbesar di Johor adalahialah industri fabrikasi [[logam]] dan [[jentera]], mencakupi 27.6% daripada semua industri perkilangan di negeri ini, diikuti oleh keluaran [[kimia]], [[petroleum]] dan [[getah]] (20.1%) dan [[produk kayu]] dan [[perabot]] (14.1%).
 
Kawasan-kawasan perindustrian di seluruh negeri Johor[[File:Taman Johor Industrial Area.JPG|thumb|Kawasan Perindustrian Taman Johor]]
Baris 504:
=== Pertanian ڤرتانين ===
[[Fail:Intergrasi antara nanas dan kelapa sawit.JPG|thumb|Penanaman integrasi berperingkat nanas di ladang kelapa sawit [[Rengit]], Johor.]]
Sektor pertanian utama di negeri ini adalahialah ladang [[kelapa sawit]], [[ladang getah]] dan hasil. Pada tahun 2015, kawasan tanah yang digunakan untuk pertanian di Johor meliputi 11,555 km2 (4,461 mil persegi), 60.15% negara, dengan ladang lain termasuk [[herba]] dan [[rempah]]-rempah. Pada tahun 2016, ladang kelapa sawit merangkumi 7,456 km2 (2,879 meter persegi) (38.8% daripada jumlah kawasan tanah), menjadikan kawasan ladang ketiga terbesar di Malaysia selepas Sabah dan Sarawak. Pasar-[[pasar tani]] diwujudkan untuk mengedarkan hasil pertanian yang terletak di sekitar negeri.
 
Johor adalahialah negeri penghasil buah terbesar di Malaysia, dengan jumlah kawasan perladangan berjumlah 414 km2 (160 mil persegi) dan jumlah penuaian kawasan sebanyak 305 km2 (118 meter persegi). Kira-kira 532,249 tan buah dihasilkan pada tahun 2016, dengan Daerah Segamat yang mempunyai kawasan penanaman dan penuaian buah terbesar terbesar di negeri ini dengan keluasan 111 km2 (43 meter persegi) dan 66 km2 (25 meter persegi) manakala [[Daerah Kluang]] mempunyai jumlah pengeluaran buah tertinggi sebanyak 163,714 ton. Pada tahun yang sama, Johor merupakan pengeluar sayuran kedua terbesar di kalangan semua negeri di Malaysia selepas Pahang, dengan keluasan 154 km2 (59 meter persegi) dan jumlah penuaian sebanyak 143 km2 (55 meter persegi). Daerah Kluang juga mempunyai kawasan perladangan dan penuaian sayur-sayuran terbesar, dengan keluasan 36 km2 (14 meter persegi), dan jumlah pengeluaran sayuran tertinggi sebanyak 60,102 tan.
 
=== Pelancongan ڤلنچوڠن ===
Baris 542:
Telekomunikasi di Johor pada asalnya ditadbir oleh Jabatan Pos dan Telekomunikasi dan dikendalikan oleh British Cable & Wireless Communications, yang bertanggungjawab untuk semua perkhidmatan telekomunikasi di Tanah Melayu. Pada masa ini, troposcatter dipasang di Gunung Pulai di Johor dan Gunung Serapi di Sarawak untuk menyambung isyarat radio antara British Malaya dan British Borneo, satu-satunya sistem bagi kedua-dua wilayah untuk membolehkan program radio serentak dihantar ke Borneo Utara dan Sarawak. Berikutan Penubuhan Malaysia pada tahun 1963, jabatan-jabatan telekomunikasi di Malaya dan Borneo bergabung menjadi Jabatan Telekomunikasi Malaysia pada tahun 1968, yang kemudian menjadi Telekom Malaysia (TM). Awal tahun 1964, sebuah syarikat telekomunikasi Nordic, Ericsson, mula beroperasi di negara ini. Berikutan pertukaran telefon AX yang pertama di Asia Tenggara yang dimasuki dalam talian di Pelangi pada tahun 1980, TM telah disediakan dengan rangkaian telefon mudah alih yang pertama, dinamakan ATUR, pada tahun 1984. Sejak itu, rangkaian selular Malaysia telah berkembang dengan pesat. Dari 2013 hingga 2017, kadar penembusan selular mudah alih negeri telah mencapai 100%, dengan 11.3% hingga 11.5% daripada penduduk menggunakan internet.
 
Pada tahun 2018, kelajuan internet negeri adalahialah 10 Mbps dengan kerajaan menggesa Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) untuk membangunkan infrastruktur internet berkelajuan tinggi untuk mencapai 100 Mbit / s untuk menyesuaikan perkembangan semasa negara. Kerajaan persekutuan Malaysia sebelum ini mengendalikan satu saluran televisyen negeri bernama TV Johor (yang tiba-tiba ditutup) dan satu saluran radio, Johor FM. Terdapat satu stesen radio bebas, Best FM, yang dilancarkan pada tahun 1988. Penyiaran televisyen di negeri ini terbahagi kepada televisyen darat dan satelit. Apabila Malaysia mensasarkan peralihan televisyen digital, semua isyarat analog akan ditutup tidak lama lagi. Terdapat dua jenis penyedia televisyen bebas-tol, MYTV Broadcasting (digital terrestrial) dan Astro NJOI (satelit), manakala IPTV diakses menerusi Unifi TV menerusi langganan internet fiber optik UniFi.
 
Negeri Johor mempunyai 4 pusat transmisi atau pemancar bagi media elektronik radio dan televisyen. 4 pusat pemancar tersebut ialah:-
Baris 552:
 
=== Televisyen تيليۏيشن ===
Antara stesen radio dan TV yang memancarkan siarannya di negeri Johor ialah rangkaian radio dan TV milik negara dan swasta. Berikut adalahialah senarai saluran-saluran TV yang bersiaran di Negeri Johor.
 
Saluran TV dari stesen pemancar [[Gunung Pulai]], [[Daerah Kulai|Kulai]]
Baris 626:
 
==== Jalan Raya جالن راي ====
[[File:JB Sentral sign and entrance.jpg|thumb|[[Johor Bahru Sentral]]]]Negeri ini dihubungkan dengan negeri-negeri di Malaysia dan wilayah persekutuan yang lain di pantai barat melalui Lebuhraya Utara-Selatan dan di pantai timur melalui Laluan Persekutuan Malaysia 3. Sejak zaman penjajahan British, sistem jalan raya menghubungkan ibu kota Johor di selatan Semenanjung Melayu ke Kangar di utara dan Kota Bharu di pantai timur. Jalan-jalan di Johor dikelaskan kepada dua kategori; 2,369 kilometer (1,472&nbsp;mi) adalahialah jalan persekutuan manakala 19,329 kilometer (12,010&nbsp;mi) adalahialah jalan negeri, pada 2016. Johor menggunakan jalan dua hala dengan peraturan lalu lintas kiri, dan bandar di negeri ini menyediakan perkhidmatan pengangkutan awam seperti bas dan teksi serta perkhidmatan Grab. Negeri ini mempunyai Jambatan Sungai Johor, jambatan penyeberangan sungai terpanjang di rantau ini, yang menghubungkan Johor Bahru dan Daerah Kota Tinggi. Pada 2018, pembinaan Transit Rapid Bus Iskandar Malaysia (IMBRT) diumumkan siap sebelum 2021.
 
Kerajaan persekutuan sebelum ini telah memperuntukkan RM29.43 bilion sebagai sebahagian daripada Rancangan Malaysia Kesebelas (RMK 11) untuk projek infrastruktur termasuk menaik taraf jalan dan jambatan. Kerajaan negeri juga membelanjakan lebih daripada RM600 juta untuk penyelenggaraan jalan raya setiap tahun.
Baris 673:
Johor mempunyai tiga universiti awam, [[Universiti Teknologi Malaysia]] (UTM) di Skudai, [[Universiti Tun Hussein Onn]] (UTHM) di Parit Raja, dan [[Universiti Teknologi MARA]] Johor (UiTM) di Jementah dan ibu negeri; beberapa politeknik termasuk Politeknik Ibrahim Sultan, Politeknik Mersing dan Politeknik Tun Syed Nasir, Pagoh; dan dua kolej pengajaran, IPG Kampus Temenggong Ibrahim di Johor Bahru dan IPG Kampus Tun Hussien Onn di Batu Pahat. Ia mempunyai satu kolej komuniti bukan keuntungan, Kolej Southern University di Skudai. Terdapat juga cadangan untuk menubuhkan Universiti Johor yang telah dialu-alukan oleh Sultan Negeri dengan kementerian pendidikan persekutuan juga bersedia untuk melanjutkan kerjasama mereka.
 
Untuk memastikan kualiti pendidikan di negeri ini, kerajaan negeri memperkenalkan enam langkah jangka panjang untuk menaikkan kemampuan guru tempatan. Pada tahun 2018, dilaporkan bahawa Johor adalah antara beberapa negara di Malaysia yang menghadapi kekurangan guru, jadi kementerian pendidikan persekutuan menubuhkan sebuah jawatankuasa khas untuk mengkaji cara untuk menangani masalah tersebut. Perpustakaan Negeri Johor adalahialah perpustakaan awam utama di negeri ini.
 
== Individu Terkenal اينديۏيدو ترکنل ==