Perdana Menteri Israel: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
kTiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 15:
}}
'''Perdana Menteri Israel''' ([[Bahasa Ibrani]]: ''Rosh HaMemshala'' (ראש הממשלה), harfiah ''Ketua Kerajaan'') merupakan ketua kerajaan [[Israel]]. Selepas pilihanraya, Presiden melantik Perdana Menteri selepas menanya para pemimpin parti siapa yang mereka sokong untuk memegang jawatan ini, walaupun dari tahun 1996 hingga 2001 Perdana Menteri dipilih dalam pengundian yang berlainan dengan [[Knesset]].
 
Israel adalah sebuah negara republik dengan seoeang Presiden sebagai ketua negara. Manakala Perdana Menteri pula memegang kuasa eksekutif. Kediaman rasmi Perdana Menteri adalah di Beit Aghion, Yerusalem. Perdana Menteri semasa ialah Naftali Bennett dari parti Yamina, pemimpin yang ke-13 yang memegang jawatan itu.
 
Selepas pilihan raya, Presiden akan mencalonkan anggota Knesset untuk menjadi Perdana Menteri setelah meminta pemimpin setiap parti yang mereka sokong untuk jawatan itu. Calon pertama yang dicalonkan oleh Presiden mempunyai 28 hari untuk mengumpulkan gabungan yang boleh dilaksanakan. Dia kemudian menyajikan platform pemerintah dan mesti mendapat suara keyakinan dari Knesset untuk menjadi Perdana Menteri. Dalam praktiknya, Perdana Menteri biasanya merupakan pemimpin parti majoriti tertinggi dalam gabungan pemerintah. Antara tahun 1996 dan 2001, Perdana Menteri dipilih secara langsung, terpisah dari Knesset.
 
Tidak seperti kebanyakan perdana menteri di republik parlimen, Perdana Menteri adalah ketua eksekutif ''de jure'' dan ''de facto''. Ini kerana Undang-Undang Dasar Israel secara eksplisit memberikan kuasa eksekutif dalam pemerintahan, yang mana perdana menteri adalah pemimpinnya.
 
==Turutan peralihan==