Perang Troia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k Anumengelamun telah memindahkan laman Perang Troy ke Perang Troia: Membetulkan kepada nama meletusnya perang kepada bentuk Yunani yang sebetul tamadun (Τροία, Troia)
Tiada ringkasan suntingan
 
Baris 1:
Dalam [[mitologi Yunani]], '''Perang Troia''' diperjuangkan terhadap kota [[Troia]] oleh golongan Achaea ([[Yunani]]) setelah Paris mengambil Helen dari suaminya Menelaus, raja [[Sparta]].
 
Perang ini merupakan salah satu peristiwa paling penting dalam mitologi Yunani dan telah disampaikan melalui banyak karya dalam [[kesusteraan Yunani,]] terutamanya ''[[Iliad]]'' karya [[Homer]]. Teras Iliad (Buku II – XXIII) menerangkan tempoh empat hari dua malam pada tahun kesepuluh pengepungan Troy yang bertahan selama berdekad-dekad lamanya; ''[[Odyssey]]'' menggambarkan perjalanan pulang si pahlawan [[Odysseus]] dari medan perang tersebut. Bahagian-bahagian lain yang berlaku dalam perang ini turut digambarkan dalam puisi kitaran epik yang terselamat melalui serpihan. Catatan dari perang ini turut menyediakan bahan bagi tragedi dan karya sastera Yunani, dan untuk penyair Rom termasuk [[Virgil]] dan [[OvidOvidius]].
 
==Lihat juga==
* [[Kuda Troia]]
{{Ancient Greek and Roman Wars}}
{{tunas-sejarah}}