Darjah Kebesaran Sultan Ahmad Shah Pahang Yang Amat Di Mulia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 2:
'''Darjah Kebesaran Sultan Ahmad Shah Pahang Yang Amat Di Mulia''' ialah suatu anugerah kebesaran yang dikurniakan oleh Sultan Pahang. Keahlian Darjah Kebesaran ini akan dianugerahkan oleh Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan atau Pengganti Sultan.
 
==Tatacara darjah kebesaran==
== Kekananan ==
 
==* Kekananan ==
Darjah Kebesaran Sultan Ahmad Shah Pahang Yang Amat Di Mulia ini adalah terkanan kepada Darjah Kebesaran Mahkota Pahang Yang Amat Mulia.
 
==* Kelayakan ==
Orang Lelaki atau Perempuan boleh diterima menjadi ahli mana-mana Peringkat Darjah Kebesaran ini, yang telah memberikan perkhidmatan terpuji dan cemerlang kepada negeri.
 
Orang-orang daripada luar negeri yang fikirkan layak oleh Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan, patut dianugerahkan kehormatan menjadi ahli Darjah Kebesaran ini akan diberi gelaran Sri Sultan Ahmad Shah Pahang Kehormat atau Darjah Sultan Ahmad Shah Pahang Kehormat atau Setia Ahmad Shah Pahang Kehormat atau Ahli Ahmad Shah Pahang Kehormat mengikut penganugerahannya.
 
== *Penggunaan Huruf- huruf Ringkas ==
Sesiapa yang telah dianugerahkan Darjah Kebesaran Yang Amat Di Mulia boleh meletakaan huruf-huruf S.D.S.A., S.S.A.P., D.S.A.P., S.A.P., A.A.P., di hujung namanya mengikut penganugerahannya pada tiap- tiap masa.
 
== *Mohor ==
Cap Mohor Darjah Kebesaran ini hendaklah bercorak seperti Lencana Sri Sultan Ahmad Shah Pahang Yang Amat Di Mulia , Peringkat Pertama - Sri Sultan Ahmad Shah Pahang .
 
== *Pendaftar ==
Pendaftar Darjah Kebesaran hendaklah dilantik oleh Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan atau Pengganti Sultan dan hendaklah merakamkan semua perjalanan mengenai Darjah Kebesaran ini di dalam satu daftar yang diuntukkan bagi maksud tersebut.
 
== *Pembatalan Darjah Kebesaran ==
Jika berlaku perlucutan atau pembatalan mana-mana ahli Darjah Kebesaran ini, maka ahli hendaklah mengembalikan tanda-tanda kemuliaan untuk perkhidmatan bagi Darjah Kebesaran ini kepada Pendaftar.
 
== *Pengembalian Tanda Kemuliaan akibat Meninggal Dunia ==
Jika berlaku kematian mana-mana ahli biasa Darjah Kebesaran ini serta segala tanda-tanda kemuliaan dari Negeri ini yang dipakainya hendaklah dikembalikan kepada Pendaftar oleh waris atau wakil dari ahli tersebut, melainkan mereka telah menerima sepucuk surat daripada Menteri menyatakan adalah dengan limpah kurnia Raja Pemerintah membenarkan penyimpanan tanda-tanda kemulian tersebut oleh waris ahli yang meninggal sebagai tanda penganugerahan dan penghargaan Diraja.
 
== *Tanda Kemuliaan Ahli Kehormat yang Meninggal Dunia ==
Tanda kemuliaan Ahli Kehormat yang meninggal dunia tidak perlu dikembalikan tetapi, warisnya dikehendaki menghantar sepucuk surat menyatakan perkara kematian ahli tersebut kepada Pendaftar.
 
== *Peringkat Darjah ==
Darjah Kebesaran ini dianugerahkan khas oleh Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan (atau pengganti Sultan). Darjah Kebesaran ini terdapat lima peringkat iaitu
 
*:'''Peringkat Utama: [[Sri Diraja Sultan Ahmad Shah Pahang]]'''
 
*:'''Peringkat Pertama: [[Sri Sultan Ahmad Shah Pahang]]'''
 
*:'''Peringkat Kedua: [[Darjah Sri Sultan Ahmad Shah Pahang]]'''
 
*:'''Peringkat Ketiga: Setia Ahmad Shah Pahang'''
Darjah Kebesaran Peringkat Ketiga ini adalah dicadangkan bagi kurniaan terutamanya kepada mereka yang telah memberikan perkhidmatan terpuji dan cemerlang kepada Raja Pemerintah, Negeri Pahang Darul Makmur dan rakyat keseluruhannya. Pengurniaan ini biasanya diberikan kepada Pegawai Kerajaan Gred 54 ke atas atau yang setaraf dengannya dalam Perkhidmatan Kerajaan, Badan-Badan Berkanun atau Penguasa-Penguasa Tempatan atau kepada sesiapa sahaja yang difikirkan layak menerimanya.
Lencana Darjah Kebesaran ini berupa Bintang berbucu lima yang diperbuat daripada emas dan enamel yang berwarna biru muda dan biru tua dan mengandungi Lambang Kebesaran Kerajaan Negeri. Di antara bucu-bucu kepada Bintang ini terletak ukiran lima pasang bulan sabit.
Baris 45 ⟶ 47:
Gelaran Pemakaian - Tiada gelaran dipakaikan sebelum nama ahli-ahli yang dianugerahkan Darjah Kebesaran ini.
 
*:'''Peringkat Keempat: Ahli Ahmad Shah Pahang'''
Darjah Kebesaran Peringkat Keempat ini bolehlah dipertimbangkan kepada Pegawai-Pegawai Kerajaan, Badan-Badan Berkanun atau Penguasa-Penguasa Tempatan, Polis atau Angkatan Bersenjata Gred 48 ke atas atau kepada sesiapa sahaja yang setaraf dengannya yang difikirkan layak menerima.Pengurniaan ini adalah bagi orang yang berjasa dan melaksanakan tugas-tugas dengan cemerlang atau pun yang memberikan sumbangan dalam Badan-Badan Sukarela atau pun lain-lain kegiatan.
Lencana Darjah Kebesaran ini berukuran 1.9 inci, hendaklah serupa dengan Lencana Darjah Kebesaran Peringkat Ketiga.
Baris 51 ⟶ 53:
Gelaran Pemakaian - Tiada gelaran dipakaikan sebelum nama ahli-ahli yang dianugerahkan Darjah Kebesaran ini.
 
==*Penerima==
===**S.S.A.P.===
Penerima membawa gelaran Dato' Sri.
* [[Noorainee Abdul Rahman]], isteri [[Timbalan Perdana Menteri Malaysia]] ke-10 (2014)<ref>[https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2014/10/4160/80-terima-darjah-kebesaran Noorainee ketuai senarai penerima darjah kebesaran Pahang 2014]</ref>
Baris 59 ⟶ 61:
* [[Tengku Puteri Iman Afzan]], Tengku Puteri Raja (2020)
 
=== **S.A.P. ===
*[[Ziana Zain]] (2005)<ref>{{cite news|url=http://aplikasi.kpkt.gov.my/akhbar.nsf/0/8afd138ea13a4fa3482570a400242f93?OpenDocument|title=Seri Paduka Dahului penerima anugerah|last1=|first1=|last2=|first2=|date=October 24, 2005|publisher=Berita Harian|accessdate=2005-10-24|archive-date=2009-02-20|archive-url=https://web.archive.org/web/20090220181333/http://aplikasi.kpkt.gov.my/akhbar.nsf/0/8afd138ea13a4fa3482570a400242f93?OpenDocument|url-status=dead}}</ref>.