Justin Hartley: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
BukanTeamBiasa (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 11:
}}
 
'''Justin Hartley''' (lahir [[Januari 29]] [[1977]]) adalah seorang [[pelakon]] [[Amerika Syarikat]], termasyhur dengan gambaran watakanyawataknya sebagai [[Fox Crane]] dalam sandiwara siang hari [[NBC]] ''[[Passions]]'' dan [[Green Arrow|Oliver Queen/Green Arrow]] dalam ''[[Smallville (siri TV)|Smallville]]''.
 
==Hidup awal==
Anak kedua daridaripada empat adik-beradik, Justin Hartley membesar di [[Orland Park, Illinois]] dengan abangnya Nathan dan adik perempuan Megan dan Gabriela. Seorang pemain [[bola keranjang]] yang avid, dia juga bermain [[bola sepak]] dan [[besbol]] di [[Carl Sandburg High School]]. Hartley menghadiri [[Universiti Southern Illinois]] dan [[Universiti Illinois di Chicago]], di mana diaiaitu major dalam panggung wayangperfileman dan sejarah.
 
==Pekerjaan==
Hartley menggambarkanmelakonkan watak [[Fox Crane]] dalam sandiwara siang hari ''[[Passions]]'', dari [[17 Disember 17]] [[2002]] hingga ke [[10 Februari 10]] [[2006]]. Pada 2006, Hartley bermain watak buku komik [[Aquaman]] dalam sebuah pilot televisyen untuk [[The CW Television Network|CW]] bertajuk ''[[Aquaman (atur cara TV)|Aquaman]]'' (atau ''Mercy Reef''). Walaupun dia tidak pernah disiarkan, pilot kemudian menjadimuncul onlinedalam talian. Hartley telah lakukanmelakukan tujuh episod sebagai billionairewanjutawan Oliver Queen (identiti rahsianya [[Green Arrow]]) didalam siri CW ''[[Smallville (siri TV)|Smallville]]'' kemudianterkemudian pada tahun itu.
 
Adanya siri-mikro beranimasi bertajuk "Smallville Legends: The Oliver Queen Chronicles" pada Sprint Wireless, chroniclingmenunjukkan asal-usul Green Arrow sebagai pemuda, dengan manatiada Hartleykaitan tiadadengan Hartley afiliasi. Dia juga dimuatkan untuk menggambarkan "Ben" dalam siri baru ''[[Eight Days a Week (siri TV)|Eight Days a Week]]'' berhadapan [[Christina Milian]] dan [[Mario Lopez]] sebagai suatu penggantian tengah-musim tetapi dia juga dibatalkan sebelum ia dapat disiarkan, dan juga reprise watak Oliver Queen/Green Arrownya dalam ''Smallville'' untuk satu episod. Dia dijadualkan untuk bermunculmuncul dalam sebuah sandiwara perubatan di CW tetapi sekali lagi, ia tidak diambil, khabar angin bercadangmengatakan dia mungkin akan kembali ke Smallville sejakkerana dia masih berada bawah kontrak dengan [[CW Network|CW]].
 
Hartley adalah pelakon ketika untuk menggambarkanmenlakonkan watak [[Aquaman]], dan pertama untukmula menggambarkanmenjadi [[Green Arrow]] di televisyen. Dalam episod ''Smallville'', "Justice", dia bermain [[Green Arrow]] bersamaan ''Aquaman]]'' ([[Alan Ritchson]]), pelakon kedua untuk memainkan watak apabila memasuki Gordon Goodman, yang berlakon dalam filem pelajar [[UCLA]] [[1984]] sering erroneously dijelaskan sebagai seorang pilot tidak dijual atau wayang TV.<ref>[http://www.kryptonsite.com/manyfacesaquaman.htm Many Faces of Aquaman] KryptonSite.com</ref>
 
==Hidup peribadi==