Kuala Sepetang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Hezery99 (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 218.111.5.252 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh 60.53.175.127
Naval Scene (bincang | sumb.)
Baris 8:
Sepetang merujuk kepada keindahan sinar merah matahari di ufuk Barat. Sinar matahari merah di titik [[horizon]] [[Selat Melaka]] menjadi cukup menjadi [[nostalgia]] kepada sesiapa sahaja yang pernah menikmatinya.
 
Kuala Sepetang kemudian ditukar nama kepada Port Weld. Menjadi kelaziman pegawai [[British]] untuk menamakan sesuatu tempat, bangunan dan jalan raya mengunakan nama sahabat-sahabat merekemereka dari British. Weld ialah [[Sir]] [[Frederick Weld]] yang tiba di Taiping pada 1881 dan meningkatkan kemudahan infrastruktur [[Taiping]] sebagai ibu negeri [[Perak]]. Ini termasuklah jalan raya, industri, perlombongan, bangunan pentadbiran, sekolah dan sebagainya. Nama beliau turut diabadikan pada Jalan Weld Road (Jalan [[Raja Chulan]]) di [[Kuala Lumpur]]. Upper Weld Road di [[Singapura]] dan Weld Quay di [[Pulau Pinang]]. Beliau dilahirkan di [[Bridport]], [[Dorset]], [[England]], pada 9 Mei 1823 dan meninggal dunia di [[Chideock]], [[New Zealand]] pada 20 Julai, 1891.
 
Weld ialah [[Sir]] [[Frederick Weld]] yang tiba di Taiping pada 1881 dan meningkatkan kemudahan infrastruktur [[Taiping]] sebagai ibu negeri [[Perak]]. Ini termasuklah jalan raya, industri, perlombongan, bangunan pentadbiran, sekolah dan sebagainya.
 
Nama beliau turut diabadikan pada Jalan Weld Road (Jalan [[Raja Chulan]]) di [[Kuala Lumpur]]. Upper Weld Road di [[Singapura]] dan Weld Quay di [[Pulau Pinang]].
 
Beliau dilahirkan di [[Bridport]], [[Dorset]], [[England]], pada 9 Mei 1823. Meninggal dunia di [[Chideock]], [[New Zealand]] pada 20 Julai, 1891.
 
== Masjid ==