Bon-gwan

jenis pertubuhan kekeluargaan dalam budaya Korea

Bon-gwan (Hangul: 본관, Jawi: بونڬوان) ialah konsep suku atau klan di Korea, yang digunakan untuk membezakan suku yang kebetulan berkongsi nama keluarga yang sama (nama suku). Memandangkan Korea secara tradisional merupakan negara Konfusianisme, sistem suku ini mirip dengan amalan Cina kuno yang membezakan seseorang dengan nama suku atau xing (姓) dan nama keturunan atau shi (氏). Sistem bongwan mengenal pasti kumpulan keturunan mengikut tempat asal geografi.[1]

Bon-gwan
Hangul본관
Hanja
Perumian SemakanBon-gwan
McCune–ReischauerPon'gwan

Suku Korea ialah sekelompok orang yang mempunyai nenek moyang belah ayah yang sama dan ditunjukkan oleh gabungan bon-gwan dan nama keluarga (nama suku). Bon-gwan dan nama keluarga diturunkan daripada seorang ayah kepada anak-anaknya, sehingga memastikan bahawa semua orang dalam keturunan ayah itu berkongsi kombinasi bon-gwan dan nama keluarga yang sama. Bon-gwan juga tidak berubah dengan perkahwinan atau anak angkat.

Bon-gwan digunakan untuk membezakan keturunan yang berbeza yang mempunyai nama keluarga yang sama. Sebagai contoh, Kim dari Gyeongju dan Kim dari Gimhae dianggap sebagai suku yang berbeza, walaupun kebetulan mereka mempunyai nama keluarga yang sama Kim. Dalam kes ini, Gyeongju dan Gimhae adalah bon-gwan bagi suku masing-masing.

Nama keluarga yang berbeza yang berkongsi bon-gwan yang sama kadang-kadang mengesan asal usulnya kepada nenek moyang ayah yang biasa, misalnya suku Gimhae Kim [ko] dan suku Gimhae Heo [ko] berkongsi Suro dari Geumgwan Gaya sebagai nenek moyang belah ayah mereka yang sepunya, walaupun kes seperti itu sangat luar biasa.

Menurut banci penduduk dan perumahan tahun 2000 yang dilakukan oleh pemerintah Korea Selatan, terdapat sejumlah 286 nama keluarga dan 4,179 suku.

Sekatan perkahwinan dan pengangkatan sunting

Secara tradisinya, seorang lelaki dan wanita dalam suku yang sama tidak boleh saling berkahwin, jadi gabungan antara bon-gwan dan nama keluarga seorang suami harus berbeza dengan seorang isteri. Sehingga tahun 1997, ini juga merupakan undang-undang, tetapi ia dianggap tidak berperlembagaan. Sekarang, ujian DNA telah menggantikan bon-gwan sebagai petunjuk keturunan seseorang.

Semasa mengambil anak angkat, bapa angkat dan anak angkat mesti berkongsi kombinasi yang sama antara bon-gwan dan nama keluarga.[2] Namun, dalam keadaan luar biasa, ibu bapa angkat dapat mengubah nama keluarga anak angkat demi kebajikan anak angkat. Dalam kes ini, ibu bapa angkat mesti mengunjungi mahkamah keluarga untuk meminta izin bagi menukar nama keluarga.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Duncan, John B. The Origins of the Choson Dynasty. University of Washington Press. m/s. 31. ISBN 978-0-295-80533-7.
  2. ^ Law Agency. "The law of Family name and Bon-gwan(adoptive child)". easylaw.go.kr (dalam bahasa Korea). Dicapai pada 2018-04-14.

Pautan luaran sunting