Heiji Hattori (服 部 平 次 Hattori Heiji) ialah watak dalam manga dan anime siri Detektif Conan. Beliau adalah seorang rakan dari zaman kanak-kanak iaitu Kazuha Toyama.

Heiji Hattori
Watak Detektif Conan
Kemunculan pertama

Anime - Episod 48
Manga - Volume 10
Dicipta oleh

Gosho Aoyama
Disuarakan oleh

Ryo Horikawa
Profil
Nama panggilanHattori
Detektif Dari Barat
Heiji(Kazuha)
JantinaLelaki

Latar Belakang sunting

Heiji detektif sekolah menengah, dan anak Heizo Hattori, Ketua Jabatan Polis Osaka, dan isterinya Shizuka Hattori. Heiji mahu menjadi detektif seperti bapanya, dan dia juga sangat mahir dalam kendo dan telah menjadi pencabar kejohanan digemari untuk sekolah.

Pada satu-satu masa semasa zaman kanak-kanak mereka, Heiji telah mempunyai idea yang malang mengunci dirinya dan Kazuha sahabatnya bersama-sama dengan satu set gari lama yang tidak mempunyai kunci untuk membuka kunci hasilnya mereka secara sukarela terpaksa menghabiskan masa bersama-sama walaupun pada beberapa agak intimkali (iaitu, pergi ke bilik mandi) sebelum gari boleh ditanggalkan. Sebagai peringatan 'keakraban' ini dan nasib baik, Kazuha membentukmu dengan dua azimat serupa bertuah, masing-masing menggabungkan pautan rantaian dari belenggu, yang dia dan Heiji telah memakai.

Dalam berita, Heiji telah secara terbuka mengisytiharkan "Detektif dari Barat", manakala Shinichi Kudo "Detektif dari Timur". Hasilnya, Heiji menunjukkan sehingga semasa ke semasa, di Agensi Detektif Mouri cari untuk Kudo, yang cuba untuk mencabar lawannya pertarungan satu kecerdasan. (Sebenarnya, mereka mempunyai apa-apa pertandingan satu sebelum, tiga tahun sebelumnya, semasa perjalanan ski satu di di wilayah Yamagata, walaupun mereka tidak pernah belajar tentang identiti masing-masing pada masa itu.) Heiji adalah nyenyak dikalahkan dalam mana-mana yang berikut selepas Conan Edogawa sementara berpatah balik ke dalam Shinichi, tetapi beliau mendapat banyak berkenaan untuk Shinichi dalam proses.

Dalam pertemuan kedua mereka, Conan mengajak Heiji keluar untuk menyelesaikan masalah yang kes berterusan, tetapi semasa persembahan terakhir beliau mengenai fakta-fakta, Heiji bangun terlalu awal dan menemui rahsia Conan itu. Selepas dapat idea yang bernas, Heiji telah membantu Conan bersembunyi identiti Conan, walaupun dia kadang-kadang tergelincir dengan memanggil dia "Kudo" di depan Ran.


Heiji dan Conan paling kerap menjadi satu pasukan untuk menyelesaikan kes-kes yang banyak. Heiji juga telah membantu Conan menyiasat Organisasi Hitam beberapa kali, seperti apabila dua disiasat Jodie Starling, atau apabila Heiji disiasat Eisuke Hondou sendiri dan kemudian memberitahu Conan penemuannya . Dia juga membantu perlindungan untuk Conan sepanjang beberapa contoh-contoh ringkas di mana Conan kembali usia remaja beliau yang benar, dan walaupun telah menyamar dirinya sebagai Shinichi beberapa kali untuk melindungi identitinya. Apabila tidak bekerja di sesuatu kes, dia kerap cuba untuk menjemput Conan untuk mengambil di tempat-tempat menarik dan masakan yang lazat di Osaka, yang difikirkannya makanan di sana lebih lazat daripada Tokyo.

Perbezaan Rupa sunting

 
Rupa sebelumnya (Episode 48)
 
Rupa sekarang (Episode 611)