Shinichi Kudo

(Dilencongkan dari Conan Edogawa)

Shinichi Kudo (Jepun: 工藤 新一, Hepburn: Kudō Shin'ichi) merupakan watak utama dalam siri anime dan manga Detektif Conan. Nama versi Inggeris dikenali sebagai Jimmy Kudo.

Shinichi Kudo / Conan Edogawa
Watak Detektif Conan
Shinichi (kanan), Conan (kiri)
Kemunculan pertama

Manga Detektif Conan, File 1
Anime Detektif Conan Episode 1
Dicipta oleh

Gosho Aoyama
Disuarakan oleh

Jepun:
Kappei Yamaguchi sebagai Shinichi
Minami Takayama sebagai Conan
Inggeris:
Jerry Jewell sebagai Shinichi
Alison Viktorin sebagai Conan
Profil
Nama panggilanDetektif dari timur
GelaranConan Edogawa
JantinaLelaki
SaudaraYusaku Kudo (ayah)
Yukiko Kudo (ibu)

Selanjutnya dalam cerita Detektif Conan, tubuh Shinichi mengecil kerana terpaksa menelan sejenis kapsul dadah APTX 4869 dan menggunakan nama samarannya sebagai Conan Edogawa (Jepun: 江戸川 コナン, Hepburn: Edogawa Konan).

Kehidupan sunting

Kehidupan awal sebagai Shinichi Kudo sunting

Shinichi adalah anak tunggal pasangan Yusaku Kudo, seorang novelis misteri terkenal, dan Yukiko Kudo, bekas bintang filem yang terkenal.[1] Dia dilahirkan pada 4 Mei, namun sering terlupa hari lahirnya pada setiap tahun.[2] Dia adalah seorang yang genius, dan sejak usia muda dia sangat berkemahiran untuk menyelesaikan apa-apa masalah. Ayahnya sering mencipta teka-teki dan permainan untuk mengasah kemampuan berfikirnya.

Pengaruh ayahnya sangat kuat sehingga telah menjadikan dia seorang ulat buku,[3] terutamanya novel misteri-- dia telah membaca seluruh koleksi novel misteri yang ada di perpustakaan sekolah semasa sekolah rendah lagi.[3]. Yusaku juga sering membawa Shinichi ke tempat kejadian sehingga tamat sekolah rendah.[4] Shinichi gemar menyelidik kes jenayah dan kerana itu, rakannya seperti Ran dan Sonoko menggelarnya pebagai penggila misteri secara sepintas lalu.[5]

Ketika dia di sekolah menenegah, dia merupakan pemain tengah utama di kumpulan bola sepak sekolahnya. Jurulatih pasukan sepak bolanya jatuh cinta padanya, namun ia menolaknya, kerana pada hakikatnya, pada rahsianya dia telah mencintai Ran.[6]

Ibu bapanya berpindah ke Amerika Syarikat ketika dia berusia 14 tahun, dan dia tinggal berseorangan di rumah.[7]

Pada siri pertama, Shinichi merupakan seorang pelajar Sekolah Menengah Tinggi Teitan berusia 17 tahun. Dia telah menjadi detektif terkenal dan telah banyak menyelesaikan kes yang rumit, dan dikenal sebagai penyelamat pasukan polis.[8] Pada tahun yang sama, dia meninggalkan pasukan bola sepak walaupun kemampuannya setanding dengan taraf pemain kebangsaan.[9]Dia mengatakan bahawa dia menyukai bola sepak kerana untuk melatih pemikirannya-- seperti idolanya, Sherlock Holmes yang berlatih memanah-- untuk mengasah kemampuan detektifnya[10]; dia bercita-cita menjadi Sherlock Holmes pada abad ke-19.[11]

Shinichi tidak suka bernyanyi [12]; tetapi kerana ia masih boleh memahami pelbagai not muzik,[13]dia tidak boleh dikatakan buta nada.

Dia boleh bertutur bahasa Inggeris, terlihat ketika dia bercakap dan menterjemahkan untuk seorang diploma Amerika Syarikat.[14]

Dalam Case Closed, Namanya menjadi Jimmy Kudo. Kerana alasan penyebutan.

Sebagai Conan Edogawa sunting

 
Conan Edogawa

Pada awal siri ini, Shinichi membawa rakannya, Ran, ke sebuah taman hiburan yang bernama "Tropical Land," untuk meraikan kemenangan Ran pada Kejohanan Karate peringkat daerah. Dia kemudian menyelesaikan sebuah kes pembunuhan dengan pemotongan yang terjadi pada "Mystery Coaster" yang mereka naiki.[15] Setelah mereka meninggalkan taman hiburan, Shinichi melihat urusniaga mencurigakan antara seorang tak dikenal dengan seorang yang berpakaian hitam telah tersembunyi dekat taman hiburan.[16] Dia meninggalkan Ran, dia suruhnya pulang, dan mengintai tempat mereka bersembunyi. Ketika dia sedang mendengar perbualan 2 lelaki itu tersebut, dalam sebuah beg mempunyai wang sebanyak 100 juta yen[17]. Dia tidak perasan ada seseorang menyelinap di belakangnya. Lelaki berbaju hitam berambut panjang menyerang kepalanya dengan paip besi,[18] dan kemudian memaksanya untuk menelan ubat yang masih dalam tahap percubaan[19]. Mereka kemudian meninggalkannya dengan anggapan bahawa dia telah mati. Ubat ini, dikenali sebagai APTX 4869, sangat berguna dan direka bentuk untuk membunuh orang tanpa meninggalkan bukti bahawa mangsa setelah mati.[19] Namun, Shinichi tidak mati, yang terjadi adalah kesan sampingan dari ubat itu. Perlahan-lahan dan dengan rasa sakit[20] tubuhnya mengecil[21], mengembalikan tubuhnya seperti semasa beliau berusia 6 atau 7 tahun.[22] Dengan putus asa dan keliru, Shinichi pulang ke rumahnya dan berlari ke rumah jirannya, sekaligus kawan rapat keluarganya Profesor Agasa.[23] Profesor Agasa seorang yang baik dan, tetapi dia adalah seorang saintis yang pelik, dan walaupun dia telah bersara, dia sering mencipta alat baru yang membantu Shinichi melaraskan dirinya untuk hidup sebagai kanak-kanak semula ketika menyelesaikan kes.

Shinichi mencuba memberitahunya apa yang terjadi dan menyakinkan bahawa dia diberikan ubat yang membuat dirinya mengecil oleh orang berbaju hitam. Profesor Agasa memberitahu Shinichi supaya merahsiakan identiti asalnya, kerana jika orang berbaju hitam itu, yang kemudian disebut Organisasi Hitam, tahu bahawa dirinya masih hidup, mereka akan datang kembali dan membunuhnya, juga orang-orang yang dekat dengannya termasuk rakan-rakan dan keluarganya.[24] Profesor Agasa dan Shinichi juga bimbang kerana tiada mayat ditemui. Conan setuju bahawa ketika ia mempelajari banyak tentang mereka, lebih baik jika tetap membiarkan orang berbaju hitam beranggapan bahawa Shinichi telah mati. Dia juga tidak ingin Ran ikut terlibat.[25]

Ran kemudian pergi ke rumah Shinichi (di mana Agasa dan Shinichi berada) mencari kerana ia khuatir, dan melihat Shinichi kecil. Dia berfikir bahawa ia lucu dan bertanya namanya. Shinichi dengan cepat mencari dan kemudian mendapatkan nama pena., Conan Edogawa (Jepun: 江戸川 コナン, Hepburn: Edogawa Conan) , dari nama Arthur Conan Doyle dan Edogawa Rampo.[26] Profesor Agasa memberitahu Ran bahawa dia adalah saudara dari jauh, ibu bapanya terlibat dalam kemalangan di luar negara dan lebih baik jika dia tinggal bersama Ran, kerana Agasa tidak tahu cara mengurus kanak-kanak.[27] "Conan" kemudian tinggal bersama Ran dan ayahnya, Kogoro Mouri, seorang detektif persendirian, dengan harapan tinggal bersama detektif, dia dapat mengikuti kes-kes dan mendapatkan panduan dan "Organisasi Hitam".[28]Malangnya, Detektif Mouri tidak cekap sehingga akhirnya Shinichi yang biasanya menyelesaikan kes untuknya.[29] Shinichi kadang-kadang membius Kogoro dengan sebuah jam tangan yang mempunyai bius yang boleh tidur dan menggunakan tali leher kupu-kupu pengubah suara untuk melaraskan suaranya dengan suara Kogoro.[30] Kerana itu, Kogoro menjadi terkenal kerana deduksinya yang menakjubkan. Kes perlahan-lahan menjadi banyak dan kadang-kadang memberikan petunjuk terhadap Organisasi Hitam.

Untuk menjaga rahsia Conan, Profesor Agasa memasukkan Conan ke Sekolah Rendah Teitan,[31] di mana Conan berkawan dengan 3 kawan sekelasnya, Ayumi Yoshida, Genta Kojima, dan Mitsuhiko Tsuburaya. Kemudian mereka bersama-sama membentuk Pasukan Detektif Muda (Jepun: 少年探偵団, Hepburn: Shōnen Tantei-dan)[32].Conan menyedari walaupun kanak-kanak ini benar kanak-kanak, mereka cerdik dan sering membantunya menyelesaikan kes sukar.

Conan juga rakan bersama 灰原哀 (Jepun: Ai Haibara), yang dibesarkan dalam Organisasi Hitam dan merupakan bekas ahli dari organisasi itu bersama kakak perempuannya (Akemi Miyano).[33]Nama asalnya adalah Shiho Miyano, seorang saintis biologi dan merupakan pencipta APTX 4869. Dia meminum ubat tersebut untuk bunuh diri setelah kakaknya dibunuh oleh orang yang sama dengan orang yang menyerang dan mengecilkan Shinichi, saat dia sedang merancang untuk keluar dari organisasi bersama-sama dengan Shiho. Ubat itu juga memberi kesan sama padanya, dan juga kembali menjadi kanak-kanak. Dengan penampilannya yang seperti kanak-kanak, dia meninggalkan organisasi, dan kemudian Profesor Agasa mencari dan membawanya untuk tinggal bersamanya. Dia menjadi rakan Conan yang rapat. Dia sambung membuat kajian penawar APTX 4869.

Conan kembali ke tubuh normal beberapa kali. Pertama kali saat episod 48-49 di mana ia berubah kebentuk biasa untuk beberapa saat setelah meminum arak cina ketika ia demam. Dia kembali menjadi Conan setelah menyelesaikan kes. Berikutnya pada episod 191 - 193 (Bab 3-7 volume 26), di mana ia kembali ke bentuk normal dalam 2 hari selepas meminum prototaip penawar APTX 4869. Dia menyelesaikan 2 kes, dan menikmati temujanji yang tidak selesai dengan Ran di restoran di mana ayahnya melamar ibunya. Pada episod 521-523, Conan kembali ke bentuk normal pada ketika membantu menyelesaikan kes. Dia secara tidak sengaja meminum prototaip penawar APTX 4869, kerana menggangap itu ubat demam dan kembali menjadi Shinichi. Setelah kes telah diselesaikan, waktunya menjadi bentuk asal telah tamat dan ia bersembunyi di tandas dari rakan-rakannya. Ai memberikan penawar kedua, dan memberikan masa 4 jam lagi menjadi Shinichi. Ai memberi amaran, jika Conan mengambil penawar itu buat kali kedua antibiotik dalam badannya akan berkurangan dan jika penawar itu diambil secara berterusan dia tidak boleh menjelma ke bentuk asal. Pada akhirnya, Shinichi kembali menjadi Conan selama 4 jam. Pada episod Revelasi Holmes, Conan kembali ke bentuk asal ketika pergi ke London dan pulang ke negara asal. Pada episod 617, Conan terpaksa memakan ubat simpanan untuk pulang negara asal kerana Ran tahu Shinichi berada di London dan Ran sedang mengejarnya. Selepas dia menjelma ke bentuk asal, Ran memberitahu mengenai perasaan dirinya yang merunsing. Dalam masa yang sama, dia meluangkan perasaan cintanya kepada Ran di depan Menara Jam Besar London.

Shinichi Kudo (Conan Edogawa) mengidolakan Hide, pemain bola sepak dalam Detektif Conan, dan Ray Curtis, pemain sepak bola yang berasal dari Eropah.

Rupa dan Kemahiran sunting

Shinichi mempunyai persamaan yang ketara kepada bapanya, Yusaku Kudo, sukan rambut yang sama perang gelap, kulit yang sedikit yg dipagari, dan struktur muka. Ciri-ciri dia tidak berkongsi dengan bapanya misai dan pusingan gelas. Satu-satunya ciri fizikal dia diwarisi dari ibunya, Yukiko Kudo, mata biru. Selain daripada pakaian seragam sekolah tinggi, beliau juga memakai sut denda, dengan seri, atau pakaian biasa, yang berbeza untuk pilihan beliau.

Kemahiran Shinichi sebagai detektif hampir kedudukan peringkat detektif yang paling hebat dalam sejarah, Sherlock Holmes, yang dia sering digelar sebagai, "Sherlock Holmes Moden". Dia mempunyai mata yang berminat untuk mendapatkan butiran, dan boleh melihat apa-apa "mata aneh", dalam sesuatu kes, bahawa kebanyakan orang cenderung untuk mengabaikan atau tidak mengambil kira. Ini datang dari memori fotografi, dapat ingat setiap abstrak penyiasatan. Shinichi juga boleh menyelesaikan kes yang rumit, pada asasnya, hanya dengan petunjuk littlest di luar tempat kejadian, dia mempunyai keupayaan untuk "berfikir di luar kotak". Shinichi juga mempunyai pengetahuan atas mata pelajaran yang membantu beliau menyelesaikan kes, bahawa ramai orang yang tidak tahu, sifat ini mungkin kerana bacaan yang mendesak beliau sebagai seorang kanak-kanak.

Selain risikan, Shinichi juga mempunyai kebolehan menakjubkan seperti olahraga, kebanyakannya dari bola sepak, sukan kegemarannya. Dalam usaha untuk mempertahankan dirinya daripada penjenayah yang akan cuba dan menyakiti beliau atau orang-orang di sekelilingnya. Shinichi sangat mahir dalam bola sepak, dengan hanya satu tendangan, dia dapat menembak dengan tepat apa-apa butiran yang kecil, dengan berkuat kuasa dan kuasa yang cukup, kepada sasaran yang dicadangkan itu, sering, meninggalkan mereka tidak sedarkan diri dalam proses. Selain dari bola sepak, Shinichi mempamerkan kepandaian khusus untuk pengendalian senjata api, kerana bapanya mengambil dia untuk menembak julat dari semasa ke semasa. Ini dapat dilihat dalam filem kedua apabila, sebagai Conan, Shinichi kebakaran di Ran menyebabkan tidak berguna sebagai tebusan, walaupun tujuannya adalah tepat cukup untuk ganti hidupnya. Juga, semasa Heist Clocktower, Shinichi mampu untuk menembak dan mengusir rasuk sokongan skrin unjuran gergasi, mana Kaitou Kid telah diletakkan untuk menipu orang ramai penonton, dari helikopter yang bergerak.

Juga mungkin disebabkan latihan bola sepak beliau, Shinichi telah ditunjukkan sebagai sangat lincah. Sebagai contoh, dalam filem keenam Conan dilihat untuk melawan dengan yang menentang pelbagai musuh, dan dia juga memegang sendiri terhadap Jack Ripper, pembunuh bersiri terkenal yang bests walaupun Ran dalam pertempuran. Dalam filem yang keempat belas, Conan tidak backflip pada papan selaju untuk mengelakkan dibunuh oleh perampas itu orang Canggung. Ini juga adalah bukti kepada hakikat bahawa Shinichi (atau sebaliknya, jelas Conan) menunjukkan kecenderungan untuk skateboarding. Sering kali, kebanyakannya dalam filem, Conan dilihat menunggang papan selaju dengan ketangkasan yang melampau.

Ran, walaupun sebagai seorang ahli mempertahankan diri yang diamalkan dan mendapat pujian, mendakwa tiada siapa yang mempunyai rumah sepakan pusingan yang lebih baik daripada Shinichi. Ini mungkin disebabkan oleh kemahiran bola sepak beliau.

Walaupun Shinichi 'Buta Nada', dan tidak boleh menyanyi, beliau mempunyai keupayaan 'Pitch Perfect'. Juga, untuk menjadi seperti detektif kegemaran, Sherlock Holmes, dia bermain biola. Ini telah disahkan dalam 12 filem 'Full Score of Fear' apabila dia bermain "Amazing Grace" untuk Ran. Walau bagaimanapun, beliau stumped apa Ran bermakna apabila dia berkata, "Dia mempunyai tabiat yang melucukan apabila dia bermain."


Peralatan utama sunting

Nama alatan Gambar Fungsi
Bowtie Penukar Suara   Dengan memutar dail di belakang membolehkan Conan dapat meniru semua jenis suara yang dia dengar.
Jam bius tidur   Tujuannya ialah apabila Kogoro Mouri membuat rumusan yang salah, Conan terpaksa tidurnya dan mengubah suaranya kepada suara Kogoro mengunakan Bowtie Penukar Suara. Tujuan lain iaitu apabila dalam bahaya, Conan siap sedia menggunakan Jam bius tidur untuk tidurkan penjenayah.
Kasut Kuasa Meningkatkan tendangan   Kasut ini menggunakan medan elektrik dan magnet untuk merangsang otot kaki Conan membenarkan beliau untuk menendang objek dengan kuasa yang besar.
Cermin mata penjejak jenayah   Peralatan ini membolehkan Conan untuk mengesan penjenayah dan mencari melalui pemancar disebelah kiri cermin mata beliau dan boleh mengesannya lingkungan 20km. Cermin mata yang juga boleh digunakan untuk mengesan lokasi lencana Detektif Muda.
Papan luncur berenjin turbo   Agasa dicipta papan luncur ini bagi Conan untuk membantu dia mengejar penjenayah dengan lebih cepat. Malangnya, tanpa kuasa solar enjin papan selaju ini tidak akan berfungsi. (Ia kemudiannya diubahsuai untuk bateri untuk kegunaan waktu malam.)

Perbezaan Rupa sunting

Shinichi Kudo sunting

 
Rupa Shinichi dahulu (Episod 1)
 
Rupa Shinichi yang terkini (Dalam Filem 7~15)

Conan Edogawa sunting

 
Rupa Conan dahulu (Episod 2)
 
Rupa Conan yang terkini (Episod 627)


Senarai watak yang mengetahui identiti sebenar Conan sunting

Rujuk kepada Detektif Conan#Orang yang mengetahui identiti sebenar Conan

Rujukan sunting

  1. ^ Aoyama, Gosho (2005-05-05). "File 10". Case Closed (dalam bahasa English). 5. San Francisco: Viz Media. m/s. pp. 163. ISBN 1-59116-633-0. |page= has extra text (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  2. ^ Detective Conan: The Time-Bombed Skyscraper
  3. ^ a b Files 5-8, Detective Conan volume 55
  4. ^ Aoyama, Gosho (2008-01-15). "File 5". Case Closed (dalam bahasa English). 21. San Francisco: Viz Media. m/s. pp. 74, 78. ISBN 1-4215-1456-7. |page= has extra text (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  5. ^ Aoyama, Gosho (2004-09-07). "File 1". Case Closed (dalam bahasa English). 1. San Francisco: Viz Media. m/s. p. 14. ISBN 1-59116-327-7. |page= has extra text (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  6. ^ Aoyama, Gosho (2007-07-17). "File 5". Case Closed (dalam bahasa English). 18. San Francisco: Viz Media. ISBN 1-4215-0883-4.CS1 maint: unrecognized language (link)
  7. ^ Aoyama, Gosho (2004-09-07). "File 1". Case Closed (dalam bahasa English). 1. San Francisco: Viz Media. m/s. p.49. ISBN 1-59116-327-7. |page= has extra text (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  8. ^ Aoyama, Gosho (2004-09-07). "File 1". Case Closed (dalam bahasa English). 1. San Francisco: Viz Media. m/s. P. 11. ISBN 1-59116-327-7. |page= has extra text (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  9. ^ Aoyama, Gosho (2004-09-07). "File 1". Case Closed (dalam bahasa English). 1. San Francisco: Viz Media. m/s. p. 13. ISBN 1-59116-327-7. |page= has extra text (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  10. ^ Aoyama, Gosho (2004-09-07). "File 1". Case Closed (dalam bahasa English). 1. San Francisco: Viz Media. m/s. P. 13. ISBN 1-59116-327-7. |page= has extra text (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  11. ^ Aoyama, Gosho (2004-09-07). "File 1". Case Closed (dalam bahasa English). 1. San Francisco: Viz Media. m/s. p. 15. ISBN 1-59116-327-7. |page= has extra text (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  12. ^ Aoyama, Gosho (2007-01-16). "File 4". Case Closed (dalam bahasa English). 15. San Francisco: Viz Media. ISBN 1-4215-0445-6.CS1 maint: unrecognized language (link)
  13. ^ Aoyama, Gosho (2005-09-08). "File 5". Case Closed (dalam bahasa English). 7. San Francisco: Viz Media. ISBN 1-59116-978-X.CS1 maint: unrecognized language (link)
  14. ^ Aoyama, Gosho (2008-01-15). "File 5". Case Closed (dalam bahasa English). 21. San Francisco: Viz Media. ISBN 1-4215-1456-7.CS1 maint: unrecognized language (link)
  15. ^ Aoyama, Gosho (2004-09-07). "File 1". Case Closed (dalam bahasa English). 1. San Francisco: Viz Media. m/s. pp. 17-32. ISBN 1-59116-327-7. |page= has extra text (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  16. ^ Aoyama, Gosho (2004-09-07). "File 1". Case Closed (dalam bahasa English). 1. San Francisco: Viz Media. m/s. p. 34. ISBN 1-59116-327-7. |page= has extra text (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  17. ^ Aoyama, Gosho (2004-09-07). "File 1". Case Closed (dalam bahasa English). 1. San Francisco: Viz Media. m/s. p. 36. ISBN 1-59116-327-7. |page= has extra text (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  18. ^ Aoyama, Gosho (2004-09-07). "File 1". Case Closed (dalam bahasa English). 1. San Francisco: Viz Media. m/s. pp. 36-37. ISBN 1-59116-327-7. |page= has extra text (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  19. ^ a b Aoyama, Gosho (2004-09-07). "File 1". Case Closed (dalam bahasa English). 1. San Francisco: Viz Media. m/s. p. 37. ISBN 1-59116-327-7. |page= has extra text (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  20. ^ Aoyama, Gosho (2004-09-07). "File 1". Case Closed (dalam bahasa English). 1. San Francisco: Viz Media. m/s. p. 38. ISBN 1-59116-327-7. |page= has extra text (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  21. ^ Aoyama, Gosho (2004-09-07). "File 1". Case Closed (dalam bahasa English). 1. San Francisco: Viz Media. ISBN 1-59116-327-7.CS1 maint: unrecognized language (link)
  22. ^ Aoyama, Gosho (2004-09-07). "File 2". Case Closed (dalam bahasa English). 1. San Francisco: Viz Media. m/s. p. 44. ISBN 1-59116-327-7. |page= has extra text (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  23. ^ Aoyama, Gosho (2004-09-07). "File 2". Case Closed (dalam bahasa English). 1. San Francisco: Viz Media. m/s. p. 52. ISBN 1-59116-327-7. |page= has extra text (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  24. ^ Aoyama, Gosho (2004-09-07). "File 2". Case Closed (dalam bahasa English). 1. San Francisco: Viz Media. m/s. 56-57. ISBN 1-59116-327-7.CS1 maint: unrecognized language (link)
  25. ^ Aoyama, Gosho (2004-09-07). "File 2". Case Closed (dalam bahasa English). 1. San Francisco: Viz Media. m/s. p. 57. ISBN 1-59116-327-7. |page= has extra text (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  26. ^ Aoyama, Gosho (2004-09-07). "File 1". Case Closed (dalam bahasa English). 1. San Francisco: Viz Media. m/s. pp. 58-59. ISBN 1-59116-327-7. |page= has extra text (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  27. ^ Aoyama, Gosho (2004-09-07). "File 1". Case Closed (dalam bahasa English). 1. San Francisco: Viz Media. m/s. p. 60. ISBN 1-59116-327-7. |page= has extra text (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  28. ^ Aoyama, Gosho (2004-09-07). "File 1". Case Closed (dalam bahasa English). 1. San Francisco: Viz Media. m/s. p. 61. ISBN 1-59116-327-7. |page= has extra text (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  29. ^ First time this happened:Aoyama, Gosho (2004-09-07). "File 3". Case Closed (dalam bahasa English). 1. San Francisco: Viz Media. m/s. pp. 69-84. ISBN 1-59116-327-7. |page= has extra text (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  30. ^ Aoyama, Gosho (2005-01-11). "File 5". Case Closed (dalam bahasa English). 3. San Francisco: Viz Media. ISBN 3=1-59116-589-X Check |isbn= value: invalid character (bantuan).CS1 maint: unrecognized language (link)
  31. ^ Aoyama, Gosho (2004-11-03). "File 1". Case Closed (dalam bahasa English). 2. San Francisco: Viz Media. m/s. p.6. ISBN 1-59116-587-3. |page= has extra text (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  32. ^ Aoyama, Gosho (2005-07-01). Case Closed (dalam bahasa English). 6. San Francisco: Viz Media. ISBN 1-59116-838-4.CS1 maint: unrecognized language (link)
  33. ^ Aoyama, Gosho (2007-07-17). "File 8". Case Closed (dalam bahasa English). 18. San Francisco: Viz Media. ISBN 1-4215-0883-4.CS1 maint: unrecognized language (link)

Pautan luar sunting