Detektif Muda (Detektif Conan)

(Dilencongkan dari Mitsuhiko Tsuburaya)

Detektif Muda (Jepun: 少年探偵団, Hepburn: Shōnen Tantei-dan) merupakan sekumpulan pasukan detektif kanak-kanak dalam anime dan manga Detektif Conan. Mereka terdiri daripada Conan Edogawa, Ai Haibara, Mitsuhiko Tsuburaya, Genta Kojima dan Ayumi Yoshida. Profesor Agasa kadangkala bertindak sebagai pemandu dan membantu mereka menyelesaikan kes. Setiap anggota kumpulan memiliki lencana yang turut berfungsi sebagai walkie-talkie dan penjejak ciptaan beliau.[1] Cikgunya iaitu Cikgu Kobayashi secara tak langsung menjadi pengerusi bagi kumpulan Detektif Muda.

Ahli Kumpulan sunting

Kanak-kanak sunting

Panggilan Gambar Nama Sebenar & Penerangan
Conan   Shinichi Kudo (Jepun: 工藤 新一, Hepburn: Kudo Shin'ichi)

Merupakan ketua pasukan Detektif Muda. Fizikal badannya menjadi kecil disebabkan racun APTX 4869, lalu dia menyamar sebagai Conan Edogawa (Jepun: 江戸川 コナン, Hepburn: Edogawa Konan). Latar suaranya iaitu Minami Takayama.

Haibara   Shiho Miyano (Jepun: 宮野 志保, Hepburn: Miyano Shiho) atau Sherry (Jepun: シェリー, Hepburn: Sherī)
Adalah seorang anggota Organisasi Hitam dan pencipta racun APTX 4869. Dia menjadi mangsa racun sendiri selepas ingin membunuh diri dan badannya menjadi kecil lalu menyamar sebagai Ai Haibara (Jepun: 灰原 哀, Hepburn: Haibara Ai). Latar suaranya iaitu Megumi Hayashibara.
Mitsuhiko   Mitsuhiko Tsuburaya (Jepun: 円谷 光彦, Hepburn: Tsuburaya Mitsuhiko)
Berumur 7 tahun. Dia seorang yang meminati sains dan teknologi. Dia juga membantu Conan menyelesaikan kes-kes kecil dan besar . Masa dahulu, Ayumi dan Genta mempunyai idea menyiasat sebuah banglo yang nampaknya berhantu, dan mereka memujuk Conan untuk bersama. Apabila Mitsuhiko keraguan tentang hantu ghaib, loceng apabila bertentangan dengan 'memujuk' beliau untuk ikut bersama-sama. Ternyata, menghantui berkhidmat sebagai pembunuh untuk kes pembunuhan lama. Berikutan resolusi, mereka berempat memutuskan bergabung menjadi pasukan Detektif Muda. Ia kemudian mendedahkan bahawa ibu bapa Mitsuhiko kedua-dua guru-guru, dan dia mempunyai seorang kakak, Asami Tsuburaya (円谷 朝美 Tsuburaya Asami), sama umur dengan Shinichi dan senior di sekolahnya. Latar suaranya iaitu Ikue Otani.
Genta   Genta Kojima (Jepun: 小嶋 元太, Hepburn: Kojima Genta)
Mengaku sebagai ketua Detektif Muda. Dia sangat sukakan makanan seperti masakan ikan belut. Latar suaranya iaitu Takagi Wataru.
Ayumi   Ayumi Yoshida (Jepun: 吉田 歩美, Hepburn: Yoshida Ayumi)
adalah seorang pelajar di Sekolah Rendah Teitan apabila Shinichi telah menyertai ke dalam kelasnya setelah badannya menjadi kecil oleh dadah APTX 4869. Tidak lama kemudian, Ayumi dan rakan sekelasnya mendapat idea untuk menyiasat sebuah banglo yang nampaknya berhantu. Mereka memujuk Conan untuk datang bersama-sama, dan loceng juga sendiri digubal Mitsuhiko apabila kedua menyuarakan kritikan mengenai perkara ghaib. Ternyata, kejadian berhantu itu bertindak untuk menukar taraf untuk kes pembunuhan lama. Berikutan dengan itu, mereka memutuskan untuk bergabung bersama-sama dan menjadi sebuah kumpulan bernama Detektif Muda. Bagi satu-satu masa, Ayumi merupakan ahli tunggal wanita sehingga Ai Haibara menyertai kumpulan itu. Dalam kes yang melibatkan himpunan syiling emas yang dicuri di Itali sebelum pembentukan rasmi Detektif Muda, Conan menyelamatkan kumpulan daripada mendapat dibunuh oleh Mafioso untuk emas, dan dia mendapat ucapan terima kasih Ayumi yang cepat berkembang menjadi serius. Latar suaranya iaitu Yukiko Iwai.

Dewasa sunting

Panggilan Gambar Nama Sebenar & Penerangan
Profesor Agasa   Hiroshi Agasa (Jepun: 阿笠 博士, Hepburn: Agasa Hiroshi)
Seorang profesor bingung yang mencari beberapa peranti untuk membantu Conan. Dia mengetahui identiti asli Conan Edogawa. Dia sering membantu Kumpulan Detektif Muda dan membawa mereka berjalan-jalan. Setelah ternampak Shiho Miyano terbaring di atas jalan, dia mengadopsinya dan memberinya nama pena iaitu Ai Haibara untuk menyembunyikan dia dari Organisasi Berbaju Hitam.
Cikgu Kobayashi   Sumiko Kobayashi (Jepun: 小林 澄子, Hepburn: Kobayashi Sumiko)
Adalah guru kelas Kumpulan Detektif Muda. Sebenarnya dia adalah seorang yang baik, dalam tempoh awal di Sekolah Rendah Teitan ia dikenali sebagai "ahli sihir kejam" kerana sikap tegas kepada murid-muridnya, yang sebenarnya didorong oleh pengalaman buruk sebelumnya. Dengan bantuan Conan dan rakan-rakannya dia merasa dihargai, dan selepas melihat Kumpulan Detektif Muda beraksi, dia melantik dirinya sebagai pengurus mereka. Kebetulan, Kobayashi adalah peminat penulis cerita detektif Edogawa Rampo. Ketika dia memakai lensa mata, dia kelihatan mirip Detektif Sato. Ini kemudian mendedahkan bahawa dia pernah bertemu dengan Inspektor Shiratori sewaktu mereka berdua masih kanak-kanak. Setelah berlaku satu kes akhirnya dia telah menjadi teman wanita kepada Inspektor Shiratori.

Peralatan sunting

Alat berikut telah dicipta oleh Profesor Agasa untuk membantu Detektif Muda menyelesaikan kes-kes.

Lencana Detektif Muda sunting

 
Lencana Detektif Muda

Agasa menciptakan ini lencana untuk Conan dan pasukan Detektif Muda yang lain menggunakan untuk berkomunikasi antara satu sama lain dari jauh, sama seperti set walkie-talkie. Lencana juga memberikan isyarat yang boleh terletak menggunakan Cermin Mata Penjejak Jenayah.

Kegunaan yang unik :

  • Kadang-kadang lencana digunakan atas sebab-sebab kritikal seperti mendedahkan punca kes.
  • Semasa episod 188, "Kebangkitan Semula tersebut terdesak" Detektif Muda membuang lencana mereka ke tanah semasa terperangkap di dalam sebuah gua untuk menterkejuntukan kelawar ke terbang ke orang-orang yang mengejar mereka.

Jam tangan mempunyai lampu suluh sunting

 
Jam tangan mempunyai lampu suluh dipakai oleh Haibara dan rakan-rakannya

Agasa memberi jam tangan yang sangat berguna kepada Detektif Muda untuk membantu menyala tempat yang gelap. Agasa juga menambah fungsi lampu suluh untuk Jam tangan senjata pengsan kepunyaan Conan.

Nota sunting

  1. ^ Gosho Aoyama (18 Julai 1995). "File 6. 結成!少年探偵団,". 名探偵 コナン. Detektif Conan (dalam bahasa Jepun). Jilid 6. Shogakukan. ISBN 4-09-123376-7. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan); Unknown parameter |trans_chapter= ignored (bantuan)