Memanah adalah seni, amalan, atau kemahiran melepaskan anak panah dengan menggunakan sebuah busur. Kegiatan ini telah digunakan untuk memburu dan berperang, namun perbuatan ini lebih lazim dalam zaman moden untuk tujuan bersukan dan rekreasi.

Kejohanan memanah di Jerman Barat pada awal 1980s
Seorang Rikbaktsa sedang mengambil bahagian dalam Sukan Orang Asli Brazil.
Pemanah Tibet, 1938
Master Heon Kim demonstrating Gungdo, traditional Korean archery (Kuk Kung), 2009
Pemanah di Timor Leste

Sejarah sunting

Bukti tertua mengenai busur dan anak panah itu berasal dari tapak Afrika Selatan seperti Gua Sibudu, di mana sisa-sisa tulang dan mata anak panah batu telah ditemui bertarikh kira-kira 72,000 hingga 60,000 tahun yang lalu. Panah seolah-olah telah dicipta pada kemudian Paleolitik atau awal tempoh-tempoh Mesolitik. Tanda tertua bagi penggunaan di Eropah datang dari dalam de [Stellmoor] di dalam de [Ahrensburg valley] Utara Hamburg, Jerman dan bertarikh dari lewat Paleolithic, kira-kira 10,000 – 9000 SM. Anak panah yang diperbuat daripada pine dan terdiri daripada mainshaft yang dan 15–20 sentimeter (5.9–7.9 inci) lama fore aci dengan titik flint. Terdapat tiada busur terdahulu yang tertentu; aci berkata sebelumnya akan diketahui, tetapi mungkin telah dilancarkan oleh s tombak-kahak dan bukannya busur. oldest Holmegaard yang dikenali setakat datang dari di Paya Holmegård di Denmark. Busur akhirnya digantikan dengan tombak-kahak sebagai cara utama bagi pelancaran shafted projectiles, di setiap benua kecuali Australasia, walaupun tombak-throwers berterusan dengan panah di bahagian-bahagian benua Amerika, terutamanya Sepanyol dan antara di Inuit.


Busur dan anak panah telah sejak hadir di Mesir ian budaya asal-usul predynastic pradinasti bagi. Di Levant, artifak-artifak yang mungkin straighteners anak panah-aci dikenali dari Natufian budaya, (c. 12,800 – 10,300 BP (sebelum masa kini)) dan seterusnya. Di Khiamian dan PPN A dipikul Khiam-mata mungkin arrowheads.

Tamadun klasik, terutamanya di Asyur, Kebanyakkan, Parsi, ns Parthia, India, Orang Korea, Cina, dan Jepun digunakan sebilangan besar Pemanah tentera mereka. Di Bahasa Inggeris longbow telah membuktikan keupayaannya buat pertama kalinya di Eropah peperangan di dalam perang dari Crécy. [1]

Memanah adalah amat maju di Asia. Istilah bahasa Sanskrit untuk memanah, dhanurveda, datang untuk merujuk kepada seni mempertahankan diri secara umum. Di Asia Timur, Goguryeo, salah satu daripada tiga kerajaan Korea adalah terkenal dengan Rejimen Pemanah yang sangat mahir.[2][3]


Memanah menjadi pertandingan moden sunting

Saingan memanah melibatkan menembak anak panah pada sasaran untuk ketepatan daripada jarak yang ditetapkan atau jarak. Ini adalah bentuk paling popular bersaing memanah di seluruh dunia dan dipanggil sasaran memanah. Satu bentuk yang sangat popular di Eropah dan Amerika ialah bidang memanah, ditembak pada sasaran yang biasanya ditetapkan pada jarak yang pelbagai dalam suasana yang berhutan. Perenggan-memanah adalah adaptasi daripada memanah untuk atlet Kurang Upaya. Ia ditadbir oleh memanah Persekutuan Sedunia (WA), dan merupakan salah satu sukan di musim panas Paralimpik. Terdapat juga beberapa sejarah dan kurang diketahui bentuk-bentuk lain memanah, sebagai sebagai sukan memanah dan pertandingan moden memanah. Tujuannya adalah untuk menembak jarak terbesar.


Rujukan sunting

  1. ^ "Bow Evolution". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-02-01. Dicapai pada 2014-12-09.
  2. ^ Book of the Later Han [1]"句驪一名貊耳有別種依小水為居因名曰小水貊出好弓所謂貊弓是也"
  3. ^ Duvernay, Thomas A.; Duvernay, Nicholas Y. (2007), Korean Traditional Archery, Handong Global University

Bacaan Lanjut sunting

Pautan luar sunting

Archery di Curlie