Lampin merupakan pakaian dalam yang dipakai bagi membolehkan seseorang membuang air kecil atau besar tanpa menggunakan tandas dengan menyerap atau mengandungi bahan pakai buang untuk mengelakkan najis terkana pakaian luar atau mengotorkan kawasan sekitar. Lampin yang telah kotor dengan air kencing atau najis perlu ditukar oleh ibu bapa atau penjaga pemakai. Kegagalan menukar lampin secara kerap boleh menyebabkan iritasi atau masalah pada kulit bahagian yang diliputi lampin.

Lampin diperbuat daripada kain atau bahan sintetik pakai-buang. Lampin yang diperbuat daripada kain terdiri daripada lapisan fabrik seperti kapas, rami, buluh, mikrofiber, atau bahkan serat plastik seperti PLA, dan boleh dibasuh serta digunakan semula beberapa kali. Lampin pakai-buang pula mengandungi bahan kimia penyerap dan dibuang selepas digunakan.

Lampin kebiasaannya dipakai oleh bayi dan kanak-kanak yang belum terlatih menggunakan tandas atau yang mengalami kencing pada waktu tidur. Namun begitu, terdapat juga lampin dewasa. Ia kebiasannya dipakai oleh individu dengan kehilangan upaya fizikal atau mental selain mereka yang bekerja dalam keadaan ekstrem seperti angkasawan.

Pautan luar sunting