Nama hos atau hostname ialah nama yang diberikan kepada sesebuah komputer. Dalam sesebuah rangkaian nama hos digunakan untuk membezakan satu komputer dengan satu yang lain.

Dalam rangkaian komputer, nama hos (dahulunya dikenali sebagai nama nod [1]) adalah label yang diberikan kepada peranti yang bersambungkan kepada rangkaian komputer dan digunakan untuk mengenal pasti peranti ini di dalam pelbagai bentuk komunikasi elektronik seperti World Wide Web, mel eletronik atau Usenet. Nama hos mungkin nama-nama yang mudah terdiri daripada perkataan atau frasa tunggal, atau ia mungkin berstruktur.

Di Internet, nama hos boleh dilampirkan pada nama sebuah domain Sistem Nama Domain (Domain Name System-DNS), yang dipisahkan daripada label khusus hos oleh titik (dot ). Dalam bentuk berikutnya, nama hos juga dikenali sebagai nama domain. Jika nama domain sempurna dinyatakan, termasuk domain tingkat atas dalam Internet, dengan itu nama hos dikatakan menjadi nama domain yang berkelayakan sepenuhnya (fully qualified domain name - FQDN ). Nama hos bersama domain DNS seringkali disimpan di dalam Sistem Nama Domain bersama-sama dengan alamat IP hos yang mereka wakili bagi tujuan pemetaan nama hos ke alamat, dan sebaliknya.

Gambaran keseluruhan sunting

 
Jaringan kerja mudah.

Nama hos adalah nama samaran yang boleh dibaca manusia yang berpadanan dengan alamat peranti yang bersambungkan dengan rangkaian. Ia digunakan oleh pelbagai sistem penamaan, contohnya, Perkhidmatan Rangkaian Maklumat (NIS - Network Information Service) , Sistem Nama Domain (DNS-Domain Name System) , Blok Perutusan Pelayan (SMB-Server Message Block), dan makna nama hos adalah berbeza-beza menurut sistem penamaan yang digunakan. Nama hos yang bermakna pada Microsoft kumpulan kerja NetBIOS merupakan nama hos Internet yang tidak sah. Apabila dibentangkan dengan nama hos tanpa sebarang konteks, ia biasanya selamat untuk menganggap bahawa rangkaian tersebut adalah rangkaian Internet dan sistem penamaan nama hos ini adalah DNS.

Nama hos biasanya digunakan dalam kapasiti pentadbiran dan mungkin muncul dalam senarai pelayar komputer, senarai direktori aktif, alamat IP untuk memutuskan nama hos, tajuk surat eletronik, dan lain-lain.

Contoh sunting

Zuhal dan Jupiter mungkin nama host dua peranti yang bersambung pada rangkaian yang dinamakan Alfa. Dalam Alpha peranti ditangani oleh nama host mereka. Nama-nama domain peranti adalah saturn.alpha dan jupiter.alpha, setiap satunya. Jika alfa didaftarkan sebagai nama domain tahap kedua di Internet, contohnya alpha.net, hos boleh dialamatkan melalui nama-nama domain yang berkelayakan sepenuhnya saturn.alpha.net dan jupiter.alpha.net.

Nama hos Internet sunting

Di Internet, nama hos juga adalah nama domain yang ditetapkan pada komputer hos. Ini biasanya merupakan gabungan nama tempatan hos dengan nama domain induk itu sendiri. Sebagai contoh, en.wikipedia.org terdiri daripada host tempatan (en) dan nama domain wikipedia.org. Nama hos sebegini diterjemahkan kepada alamat IP melalui file hos tempatan, atau penyelesai Sistem Nama Domain (DNS-Domain Name System). Adalah mungkin bagi bagi komputer hos tunggal untuk memiliki beberapa nama hos, tetapi secara amnya sistem operasi hos lebih suka untuk mempunyai satu nama hos yang digunakan oleh hos untuk dirinya sendiri.

Mana-mana nama domain juga boleh menjadi host, selagi sekatan yang dinyatakan di bawah dipatuhi. Jadi, sebagai contoh, kedua-dua en.wikipedia.org and wikipedia.org adalah nama hos kerana kedua-duanya mempunyai alamat IP ditetapkan pada mereka. Nama domain pmtpa.wikimedia.org bukanlah nama hos kerana ia tidak mempunyai alamat IP (sehingga kini), tetapi rr.pmtpa.wikimedia.org adalah nama hos. Nama host boleh menjadi nama domain, jika ia diatur dengan betul kepada sistem nama domain. Nama domain boleh menjadi hos jika ia telah ditetapkan kepada hos Internet dan dikaitkan dengan alamat IP hos.

Had bagi nama hos sahih sunting

Nama host adalah terdiri daripada siri label disambung dengan titik, seperti kesemua nama domain. Sebagai contoh, "en.wikipedia.org" adalah nama hos. Setiap label perlu sepanjang antara 1 dan 63 aksara, [2] dan seluruh nama hos (termasuk titik pemisah) mempunyai maksimum 255 aksara.

Piawaian Internet (Permintaan untuk Komen-"Request for Comments") untuk mendapatkan mandat protokol bahawa komponen label hos mesti hanya mengandungi huruf ASCII 'a' sehingga ' z' (tanpa mengira huruf besar atau kecil), angka '0 ' sehingga '9 ', dan sempang ( ' - ' ). Spesifikasi asal nama hos dalam RFC 952, menetapkan bahawa label tidak boleh bermulakan dengan angka atau dengan sempang, dan tidak berakhir dengan sempang. Walau bagaimanapun, spesifikasi berikutnya (RFC 1123) membenarkan label hos bermula dengan digit. Tiada simbol lain, tanda bacaan, atau ruang putih dibenarkan.

Sungguhpun nama hos tidak boleh mengandungi tanda-tanda bacaan lain, seperti tanda garis bawah (_ ), nama-nama DNS lain boleh mengandungi tanda bawah[3] Sistem seperti KunciDomain ("DomainKeys") dan rekod perkhidmatan menggunakan tanda bawah sebagai satu cara untuk memastikan bahawa aksara khas mereka tidak dikelirukan dengan nama hos. Sebagai contoh, _http._sctp.www.example.com menetapkan penunjuk perkhidmatan untuk hos pelayan web (www ) berkeupayaan SCTP pada example.com domain. Perhatikan bahawa sesetengah aplikasi (contohnya Microsoft Internet Explorer) tidak akan berfungsi dengan betul sekiranya mana-mana bahagian nama hos mengandungi tanda bawah [4]

Satu punca biasa menyebabkan pelanggaran spesifikasi ini adalah peraturan ini tidak digunakan secara tetap dan menyeluruh ketika nama-nama domain dipilih dan didaftarkan.

Nama hos en.wikipedia.org terdiri daripada label DNS en (nama hos atau leaf domain), wikipedia (domain tahap kedua) dan org (domain tahap atas). Label seperti 2600 dan 3abc boleh digunakan bagi nama hos, tetapi -hi- dan *hi* adalah tidak sah.

Nama hos dianggap sebagai nama domain yang berkelayakan sepenuhnya (FQDN-fully qualified domain name) jika kesemua label sehingga dan termasuk nama domain tingkat atas (TLD) telah ditetapkan. Nama hos en.wikipedia.org berakhir dengan domain peringkat atas org dan dengan itu layak sepenuhnya. Bergantung kepada pelaksanaan perisian operasi sistem DNS, nama hos yang tidak layak seperti csail atau wikipedia boleh secara automatik digabungkan dengan nama-nama domain ingkar yang ditetapkan ke dalam sistem, bagi menentukan nama domain berkelayakan sepenuhnya. Sebagai contoh, seorang pelajar di MIT mungkin tidak dapat menghantar mel eletronik kepada "joe@csail" dan secara automatik dilayakkan oleh sistem mel untuk dihantar ke joe@csail.mit.edu.

Garis panduan umum mengenai pemilihan nama hos yang baik telah digariskan dalam RFC 1178.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ System V/AT Runtime System. Microport.
  2. ^ RFC 1034, Section 3.1 "Name space specifications and terminology"
  3. ^ "Underscores in DNS". Dicapai pada 2011-07- 20. Check date values in: |accessdate= (bantuan)
  4. ^ Internet Explorer Cookie Internals (FAQ)

Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.