Project Ara ialah projek telefon pintar modular di bawah pembangunan oleh Google. Projek ini pada asalnya diketuai oleh Advanced Technology and Projects dalam Motorola Mobility sementara ia merupakan anak syarikat Google. Google mengekalkan kumpulan ATAP apabila menjual Motorola kepada Lenovo, dan ia diletakkan di bawah pengawasan kakitangan pembangunan Android; Ara kemudian dipecahkan sebagai operasi bebas.[3]

Project Ara
PembangunGoogle (dahulunya bersama Motorola melalui kumpulan Advanced Technology and Projects)[1]
PengilangGoogle (telefon pintar dan modul individu)
Keluarga produkYa
JenisTelefon pintar modular
Tarikh jualanDibatalkan[2]
Harga pengenalan~AS$100
Sistem pengendalianAndroid
Laman sesawangOfficial website

Di bawah reka bentuk asalnya, Project Ara sepatutnya terdiri daripada modul perkakasan yang menyediakan komponen telefon pintar biasa, seperti pemproses, paparan, bateri, dan kamera, serta modul yang menyediakan lebih banyak komponen khusus, dan "bingkai" yang modul-modul ini akan dilampirkan kepada. Reka bentuk ini akan membolehkan peranti ditingkatkan dari masa ke masa dengan keupayaan baru dan dinaik taraf tanpa memerlukan pembelian keseluruhan peranti baru, menyediakan kitaran hayat yang lebih lama untuk peranti dan berpotensi mengurangkan sisa elektronik.[4][5] Walau bagaimanapun, menjelang 2016, konsep tersebut telah disemak semula, mengakibatkan telefon asas dengan komponen teras yang tidak boleh dinaikkan dan modul menyediakan ciri tambahan.

Google merancang untuk melancarkan versi pemaju baru Ara pada suku keempat 2016, dengan bil bahan sasaran sebanyak $ 50 untuk telefon asas, yang membawa kepada pelancaran pengguna yang dirancang pada tahun 2017. Walau bagaimanapun, pada 2 September 2016, Reuters melaporkan bahawa dua sumber yang tidak didedahkan bocor bahawa pembuatan bingkai Alphabet telah dibatalkan, dan boleh dilesenkan kepada pihak ketiga; dan seorang jurucakap enggan mengulas khabar angin itu.[6][7]

Rujukan sunting

  1. ^ Nilay Patel (29 January 2014). "Google to keep Motorola's Advanced Technology group, including Project Ara modular phone". The Verge. Vox Media. Dicapai pada 30 January 2014.
  2. ^ Sam Byford (1 September 2016). "Google reportedly cancels Project Ara modular smartphone plans". The Verge. Vox Media. Reuters. Dicapai pada 24 January 2017.
  3. ^ Pierce, David. "Project Ara Lives: Google's Modular Phone Is Ready for You Now". Wired. Dicapai pada 20 May 2016.
  4. ^ Byford, Sam (29 October 2013). "Motorola reveals ambitious plan to build modular smartphones". The Verge. Vox Media. Dicapai pada 29 October 2013.
  5. ^ Musil, Steven (29 October 2013). "Motorola unveils Project Ara for custom smartphones". CNET. CBS Interactive. Dicapai pada 29 October 2013.
  6. ^ "Google Reportedly Shelves Plans for Its Modular Smartphone". 2 September 2016.
  7. ^ "Exclusive: Google shelves plan for phone with interchangeable parts - sources". 2 September 2016.

Pautan luar sunting