Android (sistem pengendalian)

Android adalah sistem pengendalian ataupun sistem operasi yang menjalankan peranti mudah alih seperti telefon pintar dan komputer riba. Ia dibangunkan berdasarkan sistem-sistem perisian Linux dan GNU oleh Android Inc., perkembangan sistem ini dilanjutkan firma Google yang membeli syarikat ini. Google turut membentuk suatu konsortium Open Handset Alliance daripada 34 syarikat telekomunikasi termasuk Google, HTC, Intel, Motorola, Qualcomm, T-Mobile, dan Nvidia.[perlu rujukan]

Android
Logo sejak 2023
Tangkaplayar
Paparan rumah Android 12 menggunakan Pixel Launcher
PembangunPelbagai (kebanyakan Google dan Open Handset Alliance)
Ditulis dalamJava (UI), C (isi), C++ dan sebagainya[1]
Keluarga OSAla UNIX (Inti Linux yang diubahsuai)
KeadaanSemasa
Model sumberSumber terbuka (kebanyakan peranti termasuk komponen hak milik, seperti Google Play)
Keluaran asal23 September 2008; 15 tahun yang lalu (2008-09-23)[2]
Keluaran terbaruAndroid 11 8 September 2020; 7 bulan lalu Android 10 / 3 September 2019; 4 tahun yang lalu (2019-09-03)[3]
Pralihat terkiniAndroid 10
Repositori
Sasaran pemasaranTelefon pintar, Komputer tablet, TV pintar (Android TV), Android Auto dan jam pintar(Wear OS)
Tersedia dalam100+ bahasa[4]
Kaedah kemaskiniOver-the-air
Pengurus bungkusanberasaskan APK
Pelantar32-bit dan 64-bit ARM, x86 dan x86-64
Jenis IntiInti Linux
Ranah penggunaBionic libc,[5] mksh shell,[6] Toybox sebagai utiliti teras (bermula dari Android 6.0)[7][8]
Antaramuka pengguna
terasal
Grafik (multi-sentuh)
Lesen
Laman rasmiwww.android.com
Rencana dalam siri
Android version history
Samsung Galaxy Note

Android mempunyai komuniti yang besar dalam membangunkan serta menulis aplikasi untuk pengembangan fungsi peralatan. Ia mempunyai 2 bilion pengguna aktif secara bulanan Setakat Mei 2017. Pembekal tunggalnya, Google Play menawarkan lebih 3 juta aplikasi mudah alih setakat Ogos 2020.[10]

Versi stabil terkini sistem ini,ialah Android 11, yang dilancarkan pada 8 September 2020.

Sejarah

Logo Android pertama (2007–2014)
Logo Android kedua (2014–2019)

T Kerjasama dengan Android Inc.

Pada Julai 2000, Google telah bekerjasama dengan Android Inc., Iaitu syarikat yang berada di Palo Alto, California Amerika Syarikat. Para pengasas Android Inc. bekerjasama dengan Google, di antaranya Andy Rubin, Rich Miner, Nick Sears, dan Chris White. Pada masa itu ramai yang menganggap fungsi Android Inc. hanyalah sebagai peranti perisian telefon bimbit. Sejak dari itu muncul khabar angin bahawa Google hendak memasuki pasaran telefon bimbit. Dalam syarikat Google, pasukan yang dipimpin Rubin bertugas mengembangkan program peranti bimbit yang disokong oleh kernel Linux. Hal ini menunjukkan kesungguhan Google yang sedang bersiap untuk menghadapi persaingan dalam pasaran telefon bimbit.[perlu rujukan]

2007-2008: Produk awal

Sekitar September 2007, sebuah kajian melaporkan bahawa Google mengajukan hak cipta aplikasi telefon bimbit (akhirnya Google memperkenalkan Nexus One, salah satu jenis telefon pintar GSM yang menggunakan Android dalam sistem operasinya. Telefon bimbit ini dihasilkan oleh HTC Corporation dan terdapat di pasaran pada 5 Januari 2010).[perlu rujukan]

Pada 9 Disember 2008, diumumkan ahli baru yang menyertai program kerjasama Android ARM Holdings, Atheros Communications, dihasilkan oleh Asustek Computer Inc, Garmin Ltd, Softbank, Sony Ericsson, Toshiba Corp, dan Vodafone Group Plc. Seiring dengan pembentukan Open Handset Alliance, OHA mengumumkan produk perdana mereka, Android, peranti mudah alih (mobile) yang merupakan pengubahsuaian kernel Linux 2.6. Sejak Android dikeluarkan telah dilakukan pelbagai kemas berupa pembaikan bug dan penambahan ciri baru.[perlu rujukan]

Telefon pertama yang memakai sistem operasi Android adalah HTC Dream yang dikeluarkan pada 22 Oktober 2008. Pada penghujung tahun 2009 dianggarkan di dunia ini sekurang-kurangnya terdapat 18 jenis telefon bimbit yang menggunakan Android.

Versi

Android versi 1.1

  Pada 9 Mac 2009, Google melancarkan Android versi 1.1. Android versi ini dilengkapi dengan kemasan berestetika dalam aplikasi, jam penggera, carian suara, penghantaran mesej melalui perkhidmatan Gmail dan pemberitahuan e-mel.

Android versi 1.5 (Cupcake)

 
logo Android 1.5

Pada pertengahan Mei 2009, Google kembali mengeluarkan telefon bimbit dengan menggunakan Android dan SDK (Software Development Kit) dengan versi 1.5 (Cupcake). Terdapat beberapa kemaskini termasuk penambahan beberapa ciri dalam telefon bimbit versi ini iaitu kemampuan merakam dan menonton video dengan mod kamera, memuat video ke Youtube dan gambar ke Picasa terus dari telefon, sokongan Bluetooth A2DP, kemampuan disambungkan secara automatik ke alat dengar Bluetooth, animasi skrin, dan papan kekunci pada skrin yang boleh disesuaikan dengan sistem.

Android versi 1.6 (Donut)

Donut (versi 1.6) dikeluarkan pada September 2009 dengan menampilkan proses carian yang lebih baik berbanding sebelumnya, penggunaan bateri penunjuk dan kawalan applet VPN. Ciri-ciri lain adalah album yang membolehkan pengguna untuk memilih gambar yang akan dihapuskan; kamera, camcorder dan album yang dintegrasikan; CDMA / EVDO, 802.1x, VPN, Gestures, dan Text-to-speech engine; kemampuan dial kenalan; teknologi text to change speech (tidak terdapat pada semua telefon; pengadaan resolusi VWGA.


Android versi 2.0/2.1 (Eclair)

Pada 3 Disember 2009, Google kembali melancarkan telefon Android dengan versi 2.0/2.1 (Eclair), perubahan yang dilakukan adalah pengoptimuman hardware, peningkatan Google Maps 3.1.2, perubahan antaramuka dengan pelayar baru dan sokongan HTML5, senarai kenalan (phone contacts) yang baru, sokongan Flash untuk kamera 3.2 MP, digital Zoom, dan Bluetooth 2.1. Untuk bergerak cepat dalam persaingan peranti generasi ini, Google melakukan pelaburan dengan mengadakan pertandingan aplikasi mobile terbaik (yakni killer apps - "aplikasi unggulan"). Pertandingan ini berhadiah $ 25,000 bagi setiap pemaju aplikasi terpilih. Pertandingan diadakan selama dua tahap yang tiap tahapnya dipilih 50 aplikasi terbaik.Dengan semakin berkembangnya dan semakin bertambahnya jumlah telefon Android, semakin banyak pihak ketiga yang berminat untuk menyalurkan aplikasi mereka kepada sistem operasi Android. Aplikasi terkenal yang diubah ke dalam sistem operasi Android adalah Shazam, Backgrounds, dan WeatherBug. Sistem operasi Android dalam laman Internet juga dianggap penting untuk mencipta aplikasi Android asli, contohnya oleh MySpace dan Facebook.


Android versi 2.2 (Froyo: Frozen Yoghurt)

Pada 20 Mei 2010, Android versi 2.2 (Froyo) dilancarkan. Perubahan-perubahan umumnya terhadap versi-versi sebelumnya antara lain sokongan Adobe Flash 10.1, kelajuan prestasi dan aplikasi 2 hingga 5 kali lebih cepat, intergrasi V8 JavaScript engine yang digunakan Google Chrome yang mempercepatkan kemampuan rendering pada browser, pemasangan aplikasi dalam SD Card, kemampuan WiFi Hotspot mudah alih, dan kemampuan auto update di dalam aplikasi Android Market.


Android versi 2.3 (Gingerbread)

 
logo Android 2.3

Pada 6 Disember 2010, Android versi 2.3 (Gingerbread) dilancarkan. Perubahan-perubahan am yang didapati dari Android versi ini antara lain peningkatan kemampuan permainan (gaming), peningkatan fungsi salin tampal, skrin antara muka direka semula, sokongan format video VP8 dan WebM, kesan audio baru (pentalunan, penyamaan bunyi, headphone virtualization dan pengalakkan bes), sokongan kemampuan komunikasi medan dekat, dan daya tampungan lebih daripada satu unit kamera.

Android versi 3.0/3.1 (Honeycomb)

 
logo Android 3.0

Android Honeycomb direka khusus untuk tablet. Android versi ini menyokong saiz skrin yang lebih besar. Pengguna antaramuka pada Honeycomb juga berbeza kerana sudah direka untuk tablet. Honeycomb juga menyokong multi pemproses dan juga akselerasi (kelajuan) perkakasan untuk grafik. Tablet pertama yang dibuat dengan menjalankan Honeycomb adalah Motorola Xoom.


Android versi 4.0 (ICS: Ice Cream Sandwich)

 
logo Android 4.0

Diumumkan pada tarikh 19 Oktober 2011, versi ini membawa ciri Honeycomb untuk smartphone dan menambah ciri-ciri baru termasuk membuka kunci dengan pengenalan wajah, rangkaian data pemantauan penggunaan dan kawalan, kenalan rangkaian sosial bersepadu, tambahan fotografi, mencari e-mel secara luar talian (offline), dan berkongsi maklumat dengan menggunakan komunikasi medan dekat .

Android versi 4.2 (Jelly Bean)

 
logo Android 4.2

Android versi 4.4 (KitKat)

 
logo Android 4.4

Versi ini diumumkan dan diluncurkan pada tahun 2013, dalam waktu yang hampir bersamaan dengan Nexus 5.

Android versi 5.0 (Lollipop)

 
logo android 5.0

Versi ini diluncurkan pada 12 November 2014. Versi ini dengan penampilan yang baharu, di antaranya antara muka yang menarik, tampilan yang lebih moden, dan ada kelengkapan aplikasi baharu seperti Cloud untuk menambah bilangan pengguna baharu dan menyimpan data dengan lebih efisyen.

Android versi 6.0 (Marshmallow)

 
logo Android 6.0

Versi ini adalah versi terbaru pada sistem operasi Android. Diluncurkan dengan ciri Doze, Pembaruan Kebenaran Aplikasi, Sokongan USB-C, dan sokongan cap jari.

Android versi 7.0 (Nougat)

 
logo Android 7.0

Android versi 8.0 (Oreo)

 
logo Android 8.0

Android versi 8.1

 
logo Android Oreo 8.1

Android versi 9.0 (P)

 
logo Android P

Android versi 9.1 (Q)

 
logo Android Q

Android 10

 
logo Android 10

Android 11

 
logo Android 11

Pasaran

Pasaran Android ( " Market" )adalah kedai perisian online yang dibangunkan oleh Google untuk peranti Android. Satu program permohonan ("app") yang dipanggil "Market" penanda pada kebanyakan peranti Android dan membolehkan pengguna untuk melayari dan memuat turun aplikasi yang diterbitkan oleh pemaju pihak ketiga, yang dihoskan di Pasaran Android. Sehingga Oktober 2011, terdapat lebih daripada 300,000 apps untuk Android, dan anggaran bilangan permohonan yang dimuat turun daripada Pasaran Android Disember 2011 melebihi 10 bilion. Sistem operasi itu sendiri dipasang pada 130 juta jumlah peranti

Peranti sahaja yang mematuhi dengan keperluan keserasian Google yang dibenarkan ke app tertutup-sumber Pasaran preinstall Google, Android dan mengakses Pasaran. [97] Pasaran penapis senarai permohonan yang dibentangkan oleh app Pasaran itu kepada orang-orang yang serasi dengan peranti pengguna, dan pemaju boleh menghadkan permohonan mereka kepada pembawa atau negara-negara tertentu atas sebab-sebab perniagaan.

Google telah mengambil bahagian dalam Pasaran Android dengan menawarkan beberapa aplikasi sendiri, termasuk Google Voice (untuk perkhidmatan Google Voice), Sky Map (untuk menonton bintang), Kewangan (bagi perkhidmatan kewangan mereka), Peta Editor (untuk perkhidmatan MyMaps mereka), Tempat Directory (Search Tempatan), Google Goggle bahawa searches oleh imej, gerak isyarat Search (untuk menggunakan huruf dan nombor jari bertulis untuk mencari kandungan telefon), Google Translate, Pembeli Google, Dengar untuk podcast dan Jejak saya, berjoging permohonan. Pada bulan Ogos 2010, Google telah melancarkan "Tindakan suara untuk Android", yang membolehkan pengguna untuk mencari, menulis mesej, dan memulakan panggilan dengan suara.

Selain itu, pengguna boleh memasang aplikasi dari kedai-kedai aplikasi pihak ketiga seperti Appstore Amazon, atau secara langsung ke peranti semula jika mereka mempunyai fail APK permohonan.

Nota kaki

  1. ^ "Android Language Breakdown". Open Hub. October 25, 2017. Diarkibkan daripada yang asal pada December 14, 2017. Dicapai pada December 15, 2017.
  2. ^ Morrill, Dan (September 23, 2008). "Announcing the Android 1.0 SDK, release 1". Android Developers Blog. Diarkibkan daripada yang asal pada March 5, 2017. Dicapai pada March 11, 2017.
  3. ^ Bohn, Dieter (September 3, 2019). "Android 10 officially released for Google Pixel phones". The Verge.
  4. ^ "Android 7.0 Nougat". Diarkibkan daripada yang asal pada 22 Ogos 2016. Dicapai pada 5 September 2016. Internationalization
    Multi-locale support [..]
    New languages supported: Coupled with allowing you to select multiple languages preferences, Android Nougat allows you to select from 100 new languages and 25 locales for commonly used languages such as English, Spanish, French, and Arabic. This enables Apps to better support and understanding your language preferences even if your devices lacks official support for it.
  5. ^ "android/platform/bionic/". Diarkibkan daripada yang asal pada 3 Disember 2017.
  6. ^ "android/platform/external/mksh/". Diarkibkan daripada yang asal pada January 21, 2016.
  7. ^ "android/platform/external/toybox/toys/". Diarkibkan daripada yang asal pada 14 Mac 2016.
  8. ^ "Android gets a toybox". Diarkibkan daripada yang asal pada March 4, 2016.
  9. ^ "Licenses". Android Source. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 Disember 2016. Dicapai pada 11 Mac 2017.
  10. ^ "Number of Android applications on the Google Play store". AppBrain (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-08-12.

Pautan luar

Linux
Sejarah
Projek GNUInti Linux (sejarahkemudahalihan dan seni bina disokong)Kontroversi penamaanSCO dan LinuxWindows dan LinuxPenerimaanHukum LinusTux
Pengedaran
Pengedaran Linux (senaraiperbandingan)Format pakej LinuxLiveDistro (senaraiperbandingan)Live USBMini Linux
Aplikasi
PelayanAtas mejaTerbenamPermainanPelanggan nipis