Saksofon tenor ialah ahli saksofon bersaiz sederhana, sekumpulan instrumen yang dicipta oleh Adolphe Sax pada 1840-an. Tenor dan alto ialah dua saksofon yang paling biasa digunakan. Tenor dibunyikan dalam nada B♭ (manakala alto dibunyikan dalam kekunci E♭), dan ditulis sebagai alat transposisi dalam klef trebel, membunyikan satu oktaf dan satu major kedua lebih rendah daripada pic bertulis. Saksofon tenor moden yang mempunyai kunci F tinggi mempunyai julat dari A2 hingga E5 (konsert) dan oleh itu, bernada satu oktaf di bawah saksofon soprano.

Saksofon tenor
[[Image:|250x250px|center|Saksofon tenor]]
Alat tiup kayu
Pengelasan
Pengelasan Hornbostel-Sachs422.212-71
(Aerofon pipit tunggal dengan kunci)
PenciptaAdolphe Sax
Dibangunkan28 Jun 1846[1]
Lingkungan dimain

Dalam B: membunyikan oktaf dan langkah penuh lebih rendah daripada tertulis. Kebanyakan saksofon tenor moden boleh mencapai F tinggi (atau lebih tinggi dengan penjarian altissimo).

Pembunyian:

Alat muzik berkaitan
Pemuzik
Lebih rencana

Saksofon tenor menggunakan corong, rid dan ligatur yang lebih besar daripada saksofon alto dan soprano. Secara visual, ia mudah dibezakan dengan lengkung di lehernya, atau bengkokannya berhampiran corong. Saksofon alto tidak mempunyai ini dan lehernya terus ke corong. Saksofon tenor paling dikenali kerana kebolehannya untuk mengadun dengan baik dengan soprano, alto dan bariton.

Sejarah sunting

Saksofon tenor adalah salah satu daripada empat belas instrumen yang direka dan dibina pada tahun 1846 oleh Adolphe Sax, seorang pembuat alat muzik kelahiran Belgium, ahli flaut dan pakar klarinet . Berdasarkan gabungan idea yang diambil daripada klarinet, seruling, oboe dan ophicleide, saksofon bertujuan untuk membentuk penghubung tonal antara tiupan kayu dan instrumen tembaga yang terdapat dalam kumpulan tentera, kawasan yang dianggap amat kurang oleh Sax. Paten Sax, yang diberikan pada 28 Jun 1846, membahagikan keluarga itu kepada dua kumpulan tujuh instrumen, masing-masing dari alto hingga kontrabas. Satu keluarga, dibunyikan secara alternatif dalam B dan E, direka bentuk khusus untuk disepadukan dengan instrumen lain yang biasa digunakan dalam kumpulan tentera. Saksofon tenor, nada dalam B, ialah ahli keempat keluarga ini.

Penerangan sunting

Saksofon tenor, seperti semua saksofon, terdiri daripada tiub seperti kon daripada loyang nipis, sejenis logam. Hujung tiub yang lebih lebar dibakar sedikit untuk membentuk suatu "loceng", manakala hujung yang lebih sempit disambungkan kepada corong buluh tunggal yang serupa dengan klarinet. Pada selang ke bawah, lubang diletakkan antara 20 dan 23 lubang nada; ini dilindungi oleh pad yang boleh ditekan pada lubang untuk membentuk pengedap udara. Terdapat juga dua lubang pembesar suara kecil yang apabila dibuka, akan mengganggu harmonik bawahan instrumen dan menyebabkan ia tertiup berlebih ke dalam daftar atas. Pad dikawal dengan menekan beberapa kekunci dengan jari tangan kiri dan kanan; ibu jari kiri mengawal kekunci oktaf yang membuka satu lubang pembesar suara atau yang lain. Reka bentuk asal saksofon tenor mempunyai kunci oktaf yang berasingan bagi setiap lubang pembesar suara, mengikut cara basun; mekanisme dengan mana lubang pembesar suara yang betul dipilih berdasarkan penjarian tangan kiri (khususnya jari manis kiri) telah dibangunkan tidak lama selepas paten Sax tamat tempoh pada 1866.

Rujukan sunting

  1. ^ "June 28, 1846: Parisian Inventor Patents Saxophone". Wired.com. Dicapai pada 14 Februari 2011.