Shibli Nomani (Urdu: علامہ شبلی نعمانی‎ – ʿAllāmah Šiblī Noʿmānī) (3 Jun 1857 – 18 November 1914, Daerah Azamgarh ialah seorang ulama semasa zaman Raj British.[1] Beliau dilahirkan di Bindwal, Daerah Azamgarh (sekarang di Uttar Pradesh) dan dikenali sebagai pengasas Shibli National College ("Maktab Kebangsaan Shibli") dalam tahun 1883 dan Darul Mussanifin di Azamgarh. Beliau menghimpun banyak bahan tentang kehidupan Nabi Muhammad SAW tetapi hanya berpeluang untuk menulis dua jilid pertama karya yang dirancangnya, Sirat-un-Nabi. Murid beliau, Syed Sulaiman Nadvi, menggunakan bahan himpunan Shibli serta bahannya sendiri untuk menulis lima jilid tambahan buat Sirat-un-Nabi selepas kematian gurunya.

Shibli Nomani
EraEra moden
FalsafahRaj British
SekolahSunni Mazhab Hanafi (Sufi)
Kepentingan utama
Sarjana Muslim
Idea cemerlang
Sirat-un-Nabi

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Muslims could not relate to Gandhi's attire, charkha: Hasan". timesofindia.indiatimes.com. 12 September 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-12-03. Dicapai pada 12 September 2011.

Pautan luar sunting


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.