Klara Hitler

ibu kepada Adolf Hitler

Klara Hitler (dilahirkan Pölzl; 12 Ogos 1860 - 21 Disember 1907) ialah ibu kepada Adolf Hitler, diktator Jerman Nazi.

Klara Hitler
Klara Hitler pada 1870-an
Kelahiran
Klara Pölzl

(1860-08-12)12 Ogos 1860
Meninggal dunia21 Disember 1907(1907-12-21) (umur 47)
Linz, Austria-Hungary (kini Austria)
DikebumikanTanah Perkuburan Bandar, Leonding
WarganegaraAustria-Hungary
Terkenal keranaIbu kepada Adolf Hitler
PasanganAlois Hitler (k. 1885; m. 1903)
Anak-anak
Ibu bapa
  • Johann Baptist Pölzl
  • Johanna Hiedler
SaudaraJohann Nepomuk Hiedler (datuk sebelah ibu)

Latar belakang keluarga dan perkahwinan sunting

Dilahirkan di kampung Austria di Spital, Weitra, Waldviertel, Empayar Austria, bapanya ialah Johann Baptist Pölzl dan ibunya ialah Johanna Hiedler. Klara berasal dari golongan petani lama, yang rajin, bertenaga, warak, dan teliti. Menurut pakar perubatan keluarga, Dr. Eduard Bloch, beliau seorang wanita yang sangat pendiam, manis dan penyayang.[1]

Pada 1876, Klara yang berusia 16 tahun telah diupah sebagai pembantu rumah oleh saudaranya Alois Hitler, tiga tahun selepas perkahwinan pertamanya dengan Anna Glasl-Hörer. Walaupun bapa kandung Alois tidak diketahui, selepas ibunya, Maria Schicklgruber, berkahwin dengan Johann Georg Hiedler, Alois secara rasmi ditetapkan sebagai kepada anak Hiedler. Ibu Klara ialah anak saudara Hiedler Johanna Hiedler, yang berkahwin dengan Johann Baptist Pölzl, menjadikan Klara dan Alois sepupu pertama terpisah.

Berikutan kematian isteri kedua Alois, Franziska Matzelsberger pada tahun 1884, Klara dan Alois berkahwin pada 7 Januari 1885 dalam satu majlis ringkas yang diadakan pada awal pagi di bilik sewa Hitler di tingkat atas Pommer Inn di Braunau am Inn.[2][3] Alois kemudian pergi bekerja untuk hari itu di tempat kerjanya sebagai pegawai kastam.

Anak lelaki pertama mereka, Gustav, dilahirkan empat bulan kemudian, pada 17 Mei 1885. Ida menyusul pada 23 September 1886. Kedua-dua bayi meninggal akibat difteria semasa musim sejuk 1887–88. Anak ketiga, Otto, dilahirkan dan meninggal dunia pada 1887. Anak lelaki keempat, Adolf, dilahirkan pada 20 April 1889.[4]

Pada 1892, Klara Hitler dan keluarganya menaiki kereta api ke Passau, di mana mereka menetap selama dua tahun berikutnya.[5] Edmund dilahirkan di sana pada 24 Mac 1894. Paula menyusul pada 21 Januari 1896. Edmund meninggal dunia akibat campak pada 28 Februari 1900, pada usia lima tahun.[5] Daripada enam anaknya dengan Alois, hanya Adolf dan Paula yang terselamat sehingga dewasa.

Kehidupan dewasa Klara Hitler dihabiskan dengan menjaga rumah dan membesarkan anak-anak, yang menurut Smith, Alois kurang memahami atau berminat. Beliau sangat setia kepada anak-anaknya dan, menurut William Patrick Hitler, adalah ibu tiri yang tipikal kepada anak tirinya, Alois, Jr. dan Angela.[1]

Beliau seorang penganut Katolik Rom yang taat dan kerap menghadiri ke gereja bersama anak-anaknya.[6]

Kehidupan kemudian dan kematian sunting

 
Klara Hitler, s. 1880-an

Apabila Alois meninggal dunia pada 1903, beliau meninggalkan pencen pemerintah. Klara menjual rumah di Leonding dan berpindah bersama Adolf dan Paula muda ke sebuah apartmen di Linz, di mana mereka tinggal dengan berjimat cermat.

Pada 1906, Klara Hitler menemui benjolan di payudaranya tetapi pada mulanya beliau tidak mengendahkannya. Selepas mengalami sakit dada yang menyebabkan beliau terjaga pada waktu malam, beliau akhirnya berunding dengan doktor keluarga, Eduard Bloch, pada Januari 1907. Beliau telah sibuk dengan mengurus isi rumahnya, katanya, sehingga mengabaikan untuk mendapatkan bantuan perubatan. Bloch memilih untuk tidak memberitahu Klara bahawa beliau menghidap kanser payudara dan menyerahkan kepada anaknya Adolf untuk memaklumkan kepadanya. Bloch memberitahu Adolf bahawa ibunya mempunyai peluang kecil untuk bertahan dan mengesyorkan agar ibunya menjalani mastektomi radikal. Hitler sangat kecewa dengan berita itu. Menurut Bloch, Klara Hitler "menerima keputusan itu kerana saya pasti dia akan melakukannya - dengan ketabahan. Sangat religius, dia menganggap bahawa nasibnya adalah kehendak Tuhan. Ia tidak pernah terfikir untuk mengadu."[7] Dia menjalani mastektomi di Sisters of St. Mercy di Linz di mana pakar bedah, Karl Urban, mendapati bahawa kanser itu telah bermetastasis ke tisu pleura di dadanya. Bloch memaklumkan kepada anak-anak Klara bahawa keadaannya semakin parah. Adolf, yang pernah berada di Vienna kononnya untuk belajar seni, pulang ke rumah untuk menjaga ibunya, begitu juga dengan adik-beradiknya. Menjelang Oktober, keadaan Klara Hitler telah merosot dengan cepat dan anaknya Adolf merayu Bloch untuk mencuba rawatan baru. Untuk 46 hari berikutnya (dari November hingga awal Disember), Bloch melakukan rawatan harian iodoform, satu bentuk kemoterapi yang sedang diuji. Potongan mastektomi Klara Hitler dibuka semula dan dos besar kain kasa yang direndam iodoform disapu terus pada tisu untuk "membakar" sel-sel kanser. Rawatan itu amat menyakitkan dan menyebabkan kerongkong Klara lumpuh, menyebabkan beliau tidak boleh menelan.[7][8]

Rawatan itu terbukti sia-sia dan Klara Hitler meninggal dunia di rumah di Linz akibat kesan sampingan perubatan toksik iodoform pada 21 Disember 1907.[9] Klara telah dikebumikan di Leonding berhampiran Linz.

Adolf Hitler, yang mempunyai hubungan rapat dengan ibunya, sangat sedih akan kematiannya dan menanggung kesedihan sepanjang hayatnya. Bloch kemudiannya mengingati bahawa, "Dalam sepanjang kerjaya saya, saya tidak pernah melihat sesiapa yang diselubungi dengan kesedihan seperti Adolf Hitler."[10][11] Dalam autobiografinya Mein Kampf, Hitler menulis bahawa beliau telah "menghormati ayah saya tetapi mengasihi ibu saya. "[13] dan berkata bahawa kematian ibunya adalah "pukulan yang mengerikan".[12] Beberapa dekad kemudian, pada tahun 1940, Hitler menunjukkan rasa terima kasih kepada Bloch, yang merupakan seorang Yahudi, kerana merawat ibunya, dengan membenarkan beliau berhijrah bersama isterinya dari Austria ke Amerika Syarikat, satu keistimewaan yang dibenarkan kepada beberapa orang Yahudi lain di Austria.[13][14]

Pada 1941 dan 1943, Bloch telah ditemu bual oleh Pejabat Perkhidmatan Strategik (pendahulu kepada Agensi Perisikan Pusat) untuk mendapatkan maklumat tentang zaman kanak-kanak Hitler. Beliau berkata bahawa ciri Hitler yang paling menarik ialah cintanya kepada ibunya:

Walaupun Hitler bukan anak ibu dalam erti kata biasa, saya tidak pernah menyaksikan keterikatan yang lebih dekat. Cinta mereka telah bersama. Klara Hitler memuja anaknya. Dia membenarkan dia dengan caranya sendiri apabila boleh. Sebagai contoh, dia mengagumi lukisan dan lukisan cat airnya dan menyokong cita-cita artistiknya yang bertentangan dengan bapanya pada apa yang boleh dia fikirkan.

Bloch secara jelas menafikan dakwaan bahawa cinta Hitler terhadap ibunya adalah suatu patologi.[15]

 
Batu nisan Alois dan Klara telah dialihkan pada 2012

Bloch mengingati Hitler sebagai "lelaki paling sedih yang pernah saya lihat" apabila beliau dimaklumkan tentang kematian ibunya yang semakin hampir, manakala Klara dipandang sebagai seorang wanita yang sangat "alim dan baik hati" yang "akan meronta di dalam kuburnya jika beliau tahu apa yang berlaku kepada anaknya."[16]

Pada 1934, Hitler memberi penghormatan kepada Klara dengan menamakan jalan di Passau sempena namanya.[17]

Pembuangan batu nisan sunting

Pada 28 Mac 2012, batu nisan yang menandakan kubur Alois Hitler dan isterinya Klara di Tanah Perkuburan Bandar di Leonding telah dialihkan, tanpa upacara, oleh seorang keturunan, menurut Kurt Pittertschatscher, pastor paroki itu. Keturunan itu dikatakan saudara perempuan tua kepada isteri pertama Alois Hitler, Anna, yang juga telah melepaskan sebarang hak ke atas plot pengebumian yang disewa. Tidak diketahui apa yang berlaku kepada jenazah di dalam kubur berkenaan.[18]

Rujukan sunting

Nota

  1. ^ a b "The Mind of Adolf Hitler", Walter C Langer, New York 1972 p. 116
  2. ^ Gunther, John (1940). Inside Europe (dalam bahasa Inggeris). New York: Harper & Brothers. m/s. 21.
  3. ^ Payne, Robert (1973). The Life and Death of Adolf Hitler (dalam bahasa Inggeris). New York: Praeger. m/s. 12. The marriage took place early in the morning, and Klara is said to have complained: 'We were married at six o'clock in the morning, and my husband was already at work at seven.' (Perkahwinan itu berlaku pada awal pagi, dan Klara dikatakan mengadu: 'Kami berkahwin pada pukul enam pagi, dan suami saya sudah bekerja pada pukul tujuh.')
  4. ^ historian, Jennifer Rosenberg Jennifer Rosenberg is a; Fact-Checker, History; Topics, Freelance Writer Who Writes About 20th-Century History. "See Adolf Hitler's Complicated Family Tree". ThoughtCo (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 12 Mac 2019.
  5. ^ Vermeeren, Mar, De jeugd van Adolf Hitler 1889–1907 en zijn familie en voorouders, Soesterberg, 2007, Uitgeverij Aspekt, ISBN 978-90-5911-606-1 (Note: sumber dibawa ke hadapan dan hanya dianggap boleh dipercayai)
  6. ^ "[She] was completely devoted to the faith and teachings of Catholicism..." Smith, p. 42
  7. ^ a b Olson, James S (5 Januari 2005). Bathsheba's Breast: Women, Cancer, and History. JHU Press. m/s. 94. ISBN 978-0-801-88064-3.
  8. ^ Olson 2005 p. 396
  9. ^ "Rise of Hitler: Hitler's Mother Dies" (dalam bahasa Inggeris). The History Place. 14 Januari 1907. Dicapai pada 23 Ogos 2012.
  10. ^ Kershaw 2008, m/s. 15.
  11. ^ Owens Zalampas, Sherree (1 Januari 1990). Adolf Hitler: A Psychological Interpretation of His Views on Architecture, Art, and Music (ed. 2nd). Popular Press. m/s. 17. ISBN 978-0-742-55716-1.
  12. ^ Bergen, Doris L. (16 Februari 2009). War and Genocide: A Concise History of the Holocaust. Rowman & Littlefield Publishers. m/s. 31. ISBN 978-0-393-07562-5.
  13. ^ Rosenbaum, Ron (1977) Explaining Hitler New York: Harper Perennial. p.243. ISBN 0-06-095339-X Quote: [T]he medical case book of Dr. Eduard Bloch ... had been procured by the Gestapo from Bloch in 1938 along with various other Hitler memorabilia (including those affectionate postcards from young Adolf} before Bloch left linz for America – indeeed, it turned out, as a condition for Bloch getting the precious exit visa denied to almost all the other doomed Jews of Austria."
  14. ^ "Adolf Hitler: Biography" (dalam bahasa Inggeris). Jewishvirtuallibrary.org. Dicapai pada 23 Ogos 2012.
  15. ^ Brigitte Hamann; Hans Mommsen (3 Ogos 2010). Hitler's Vienna: A Portrait of the Tyrant as a Young Man (dalam bahasa Inggeris). Tauris Parke Paperbacks. m/s. 20-21. ISBN 978-1-84885-277-8. Dicapai pada 4 Mac 2012.
  16. ^ "Sie würde sich im Grabe herumdrehen, wenn sie wüsste, was aus ihm geworden ist." Office of Strategic Services, Hitler Source Book, Interview With Dr. Eduard Bloch 5 Mac 1943
  17. ^ Anna Rosmus: Hitlers Nibelungen, Samples Grafenau 2015, pp. 93f
  18. ^ "Adolf Hitler parents' tombstone in Austria removed". BBC (dalam bahasa Inggeris). 30 Mac 2012. Dicapai pada 4 Disember 2014.

Bibliografi

Pautan luar sunting