Orang Yahudi

(Dilencongkan dari Yahudi)

Seorang Yahudi (Ibrani: יְהוּדִי, Yehudi (sl.); יְהוּדִים, Yehudim (pl.); Ladino: ג׳ודיו, Djudio (sl.); ג׳ודיוס, Djudios (pl.); Yiddish: ייִד, Yid (sl.); ייִדן, Yidn (pl.))[8] adalah ahli daripada orang Yahudi, iaitu kumpulan etnokeagamaan yang berasal daripada Bani Israel atau Ibrani dari Timur Tengah purba. Etnisiti, kenegaraan dan agama sangat berkait rapat antara satu sama lain, dengan agama Yahudi menjadi keimanan tradisional negara Yahudi. Memeluk agama Yahudi bermaksud seseorang yang telah lahir atau berada dalam kumpulan etnik Yahudi dan ia telah menjadi tradisi orang Yahudi sejak berkurun lama lagi.

Yahudi
יהודים (Yehudim)
Jumlah penduduk
Kira-kira 13-14 juta[1]
Kawasan ramai penduduk
 Israel 5,309,000[1]
 Amerika Syarikat5,275,000[1]
 Perancis492,000[1]
 Kanada373,000[1]
 United Kingdom297,000[1]
 Rusia228,000[1]
 Argentina184,000[1]
 Jerman118,000[1]
 Brazil96,000[1]
 Australia88,831[2]
 Hungary80,000–100,000[3]
 Ukraine80,000[1]
 Afrika Selatan72,000[1]
 Belarus65,000-70,000[4]
 Mexico40,000[1]
 Belgium31,200[5]
 Belanda30,000[5]
 Itali28,600[5]
 Habsyah26,196[6]
 Chile20,700[5]
 Uruguay18,000[5]
 Sweden18,000[7]
 Turki17,800[5]
 Sepanyol12,000[5]
 Iran10,800[5]
 Austria9,000[5]
 Azerbaijan6,800[5]
 Denmark6,400[5]
Bahasa
Bahasa-bahasa Yahudi bersejarah:
Ibrani · Yiddish · Ladino · lain-lain
Bahasa liturgikal:
Ibrani · Arami
Bahasa-bahasa bertutur pradominan:
Bahasa vernakular dari setiap tanahair bangsa di diaspora Yahudi, termasuk, yang pemting, Inggeris, Ibrani, Yiddish, dan Russia.
Agama
agama Yahudi

Mengikut akaun tradisional, sejarah Yahudi bermula dengan patriakh Biblikal, Abraham, Isaac dan Jacob, semasa alaf kedua SME. Orang Yahudi menikmati dua tempoh dari autonomi politikal di tanahair mereka, Tanahair Israel, semasa sejarah purba. Era pertama, iaitu meliputi tempoh dari Penghakiman, Monarki Bersatu, dan Monarki Berbahagi (Kerajaan dari Israel dan Judah), berakhir dengan kemusnahan dari Kuil Pertama pada 586 SME. Era kedua merupakan tempoh dari Kerajaan Hasmonea (140–37 BCE). Sejak kemusnahan dari Kuil Pertama, diaspora telah menjadi tempat tinggal dari kebanyakan dari dunia Yahudi.[9] Kecuali di Negara Israel moden, didirikan pada 1948, orang Yahudi telah menjadi minoriti di setiap negara iaitu yang mereka tinggal dan mereka kerap mengalami penindasan, mengakibatkan populasi yang naik turun pada kedua-dua dalam bilangan dan distribusi selama berabad.

Menurut kepada Agensi Yahudi, sejak dari 2006 terdapat 13,2 juta Yahudi seluruh dunia; 5.3 juta di Israel, 5.3 juta di Amerika Syarikat, dan yang tertinggal didistribusikan dalam komuniti dari berbeza saiz; ini persembahkan 0.2% dari anggaran semasa populasi dunia.[10][11] Bilangan ini termasuk semua yang menganggap diri mereka Yahudi samada atau tidak dipenggabungan, dan, dengan pengecualian dari populasi Yahudi Israel, tidak dimasukkan yang tidak menganggap diri mereka Yahudi atau yang tidak Yahudi mengikut halakha. Jumlah keseluruhan populasi Yahudi sedunia, bagaimanapun, sukar untuk diukur. Tambahan kepada pertimbangan halakhik, terdapat faktor sekular, politikal, pengenalan keturunan dalam mentaksirkan siapakah seorang Yahudi yang meningkatkan bilangan dengan banyak.[11]

Yahudi dan agama Yahudi sunting

Asal usul Yahudi tradisinya bertarikh sekitar alaf kedua SME kepada patriakh, Abraham, Isaac dan Jacob. Stala Merneptah, bertarikh 1200 SME, adalah salah satu dari rekod arkeologikan terawal dari orang Yahudi di Tanah Israel, dimana agama Yahudi, satu agama monotheisme dibangunkan. Menurut pada akaun Biblikal, orang Yahudi menikmati tempoh keazaman-sendiri pertama dibawah kehakiman Biblikal dari Othniel melalui Samson, kemudian pada (c. 1000an SME), Raja David mendirikan Baitulmaqdis sebagai ibu kota dari Negeri Kerajaan Kesatuan Israel dan Judah (Kesatuan Monarki) dan dari sana memerintahnya Duabelas Suku Israel.

 
Pembinaan semula perincian awal dari Kuil Sulaiman.

Pada 970 SME, anak lelaki David, Solomon menjadi raja Israel. [12] Kurang dari sedekad, Solomon mula membina Kuil Suci yang dikenali sebagai Kuil Pertama. Selepas kematian Solomon (c. 930 SME), sepuluh suku utara berpisah membentuk Kerajaan Israel. PAda 722 SME orang Assyria menakluk Kerajaan Israel dan mengusir Yahudinya yang bermulanya diaspora Yahudi.

Tempoh Kuil Pertama berakhir sekitar 586 SME setelah orang Babylonia menakluk Tanah Israel dan memusnahkan Kuil Yahudi. Pada 538 SME, selepas lima puluh tahun dari tawanan Babylonia, Raja Parsi Cyrus si Agung membenarkan orang Yahudi kembali membina semula Baitulmaqdis dan kuil suci. Pembinaan Kuil Kedua, telah siap pada 516 SME semasa pemerintahan Darius si Agung selama tujuh puluh tahun selepas kemusnahan Kuil Pertama. [13][14] Apabila Iskandar Agung menakluk Empayar Parsi, Tanah Israel jatuh dibawah kawalan Greek Hellenistik, akhirnya jatuh kepada dinasti Ptolemaik yang hilangnya kepada Seleucids. Cubaan Seleucid untuk tebar semula Baitulmaqdis sebagai polis dihelleniskan datang kepada utama pada 168 SME dengan kejayaan pemberontakan Maccabean dari Mattathias si Paderi Tinggi dan anak lelakinya terhadap Antiochus Epiphanes, dan pengasasan mereka dari Kerajaan Hasmonean pada 152 SME dengan Baitulmaqdis sekali lagi sebagai ibukotanya. [15] Kerajaan Hasmonean bertahan selama seratus tahun kemudian setelah Rom menjadi lebih kuat ia melantik Herod sebagai raja pelanggan Yahudi. Kerajaan Herod juga bertahan selama seratus tahun. Kekalahan oleh orang Yahudi pada pemberontakan Pertama pada 70 EL, yang pertama dari Perang Yahudi-Rom dan Pemberontakan Bar Kochba pada 135 EL yang penting menyumbang kepada bilangan dan geografi dan diaspora, laksana bilangan penting populasi Yahudi dari Tanah Israel telah diusir dan dijual kepada perhambaan sepanjang Empayar Rom. Sejak itu, orang Yahudi telah hidup di hampir setiap negara di dunia, terutamnya di Eropah dan Timur Tengah lebih unggul, terselamat dari diskriminasi, penindasan, kemiskinan, dan malah pembunuhan kaum (lihat:anti-Semitisme, Holokus), dengan tempoh kadangkala dari kebudayaan, ekonomik, dan kemajuan individu di berbagai lokasi (seperti Sepanyol, Portugal, Jerman, Poland dan Amerika Syarikat).

Hingga lewat abad ke-18, istilah Yahudi dan penganut Yahudi telah praktikalnya sinonim, dan agama Yahudi adalah ikatan prima dari orang Yahudi tanpa mengira darjat keanutan. Berikutan Zaman Enlightenment dan saudara Yahudinya Haskalah, satu transformasi beransur berlaku semasa dimana ramai Yahudi datang dilihat menjadi satu ahli dari bangsa Yahudi sebagaimana terpisah dari menganuti kepada keimanan Yahudi.

Kata nama Ibrani "Yehudi" (plural Yehudim) asalnya dirujuk kepada suku Judah. [16] Kemudian, apabila Kerajaan Israel Utara berpisah dari Kerajaan Israel Selatan, Kerajaan Israel Selatan mula merujuk dirinya dengan nama dari suku pradominannya, atau sebagai Kerajaan Judah. Istilah ini asalnya dirujuk kepada orang dari kerajaan selatan, walaupun istilah B'nei Yisrael (Bani Israel) telah masih digunakan untuk kedua-dua kumpulan. Selepas orang Assyria menakluk kerajaan utara meninggalkan kerajaan selatan sebagai satu-satunya negeri Bani Israel, kata Yehudim beransur datang merujuk pada orang dari keimanan Yahudi sebagai seluruh, berbanding dari yang spesifiknya dari suku atau Kerajaan Judah. Kata Inggeris Jew unggulnya dipemerolehan dari Yehudi. kegunaan pertamanya dalam Injil untuk merujuk kepada orang Yahudi sebagai seluruh berada dalam Kitab Esther.

Siapakah seorang Yahudi? sunting

Agama Yahudi berkongsi sesetengah dari perwatakan dari bangsa, etnik, agama, dan budaya, membuatkan definisi dari siapakah seorang Yahudi berbeza sedikit bergantung pada samada pendekatan keagamaan atau kebangsaan untuk identiti digunakan.[17] Umumnya, dalam kegunaan sekular moden, Yahudi memasukkan tiga kumpulan: orang yang dilahirkan kepada keluarga Yahudi tanpa mengira samada atau tidak mereka mengikut agama tersebut, sesiapa yang mempunyai latarbelakang Yahudi atau keturunan (kadangkala termasuk yang tidak mempunyai keturunan nasab ibu), dan orang yang tanpa sebarang latarbelakang keturunan Yahudi atau keturunan yang ada secara rasmi memeluk ke agama Yahudi dan oleh itu sebagai pengikut agama.[18] Suatu masa pemelukan telah diakaunkan untuk sebahagian besar dari pertumbuhan populasi Yahudi. Pada abad pertama dari era Kristian, contohnya, populasi lebih dari berganda, dari 4 ke 8-10 juta didalam bendungan dari Empayar Rom, dalam bahagian bagus sebagai akibat dari pemelukan besar-besaran.[19]

Definisi bersejarah dari identiti Yahudi telah tradisinya berdasarkan pada definisi halakhik dari keturunan nasab ibu, dan pemelukan halakhik. Definisi bersejarah dari siapakah seorang Yahudi bertarikh balik kepada pengkodan dari tradisi lisan kepada Talmud Babylonia. Tafsiran dari bahagian Tanakh, seperti Deutronomy 7:1-5, oleh pendeta Yahudi terpelajar, digunakan sebagai amaran terhadap perkahwinan campuran antara Yahudi dan bukan-Yahudi kerana "[pasangan lelaki bukan-Yahudi] akan menyebabkan anak anda berpaling dari Ku dari mereka akan menyembah selain Tuhan." Leviticus 24:10 menyatakan bahawa anak lelaki dalam perkahwinan antara wanita Ibrani dan lelaki Mesir adalah "daripada komuniti Israel." Ini berbeza dengan Uzair 10:2-3, dimana Bani Israel kembali ke Babylon, nekad untuk mengetepikan isteri bukan-Yahudi dan anak-anak mereka. Sejak Haskalah, tafsiran halakhik ini dari identiti Yahudi telah dicabar.

Pembahagian etnik sunting

 
Yahudi sembahyang di Saumaah pada Yom Kippur. (Lukisan 1878 oleh Maurice Gottlieb)

Didalam dunia populasi Yahudi, iaitu dianggap sebagai pengenalan-sendiri etnik perseorangan, terdapat berlainan pembahagian etnik, kebanyakan iaitu secara primernya akibat dari perumpunan geografik dari populasi Bani Israel yang asal, dan evolusi kemerdekaan berikut. Suatu barisan dari komuniti Yahudi telah didirikan oleh pendatang Yahudi di berbagai tempat sekitar Dunia Kuno, selalunya pada jarak jauh dari satu sama lain mengakibatkan efektif dan selalunya pengasingan tempoh-lama dari satu sama lain. Semasa beralaf-alaf dari diaspora Yahudi komuniti ini akan berkembang dibawah pengaruh dari persekitaran tempatan mereka; politikal, kebudayaan, semulajadi, dan populasi. Kini, menunjukkan dari perbezaan ini dikalangan Yahudi boleh diperhatikan dalam luahan kebudayaan Yahudi dari setiap komuniti, termasuk kepelbagaian linguistik Yahudi, tatarajah kulinari, amalan liturgikal, tafsiran keagamaan, baik juga sebagai darjah dan sumber dari campuran genetik.

Yahudi selalu dikenalpasti tergolong kepada salah satu dari dua kumpulan utama: Ashkenazim, atau "Jerman" (Ashkenaz bermaksud "Jermany" dalam Ibrani Medieval, menandakan pangkalan Eropah Tengah mereka), dan Sephardim, atau "Spaniard" (Sefarad bermaksud "Sepanyol" atau "Iberia" dalam Ibrani, menandakan pangkalan Spanish dan Portugis mereka). Mizrahim, atau "Orang Timur" (Mizrach menjadi "Timur" dalam Ibrani), itulah, merupakan koleksi berbagai dari Yahudi Timur Tengah dan Afrika Utara, membentuk kumpulan ketiga utama, walaupun Yahudi Eropah kadangkala merujuk mereka sebagai Sephardim.

Kumpulan kebudayaan Yahudi yang lebih kecil termasuk Yahudi India termasuk Bene Israel, Bnei Menashe, Yahudi Cochin, dan Bene Ephraim; Romaniotes dari Greece' Italkim atau Bené Roma dari Itali; Teimanim dari Yaman dan Oman; berbagai Yahudi Afrika, termasuk yang paling banyak Beta Israel dari Habsyah; dan Yahudi Cina, Melayu dari Malaysia dan yang paling penting ialah Yahudi Kaifeng, baik juga seperti berbagai komuniti berbeza yang kini pupus.

Pembahagian antara semua kumpulan ini adalah anggaran dan sempadan mereka tidak selalunya jelas. Mizrahim contohnya, adalah koleksi berbagai jenis komuniti Yahudi dari Afrika Utara, Asia Tengah, Kaukasian, dan Timur Tengah yang selalunya sebagai tak berkait kepada satu sama lain seperti mereka sediakala kepada sebarang dari kumpulan Yahudi yang diterangkan sebelumnya. Dalam kegunaan moden. Bagaimanapun, Mizrahim juga diistilahkan sebagai Sephardi berpunca dari liturgi yang seakan sama, meskipun perkembangan bebas dari Sephardim tertib. Demikian, dikalangan Mizrahim terdapat Yahudi Iraq, Yahudi Mesir, Yahudi Berber, Yahudi Lubnan, Yahudi Kurdish, Yahudi Libya, Yahudi Syria, Yahudi Bukhara, Yahudi Gunung, Yahudi Georgia dan berbagai yang lain. Teimanim dari Yaman dan Oman kadangkala dimasukkan, walaupun gaya mereka dalam liturgi adalah unik dan mereka berbeza dengan kehormatan kepada campuran antara migran Sephardi yang mendirikan diri mereka di Timur Tengah dan Afrika Tengah selepas pengusiran Yahudi dari Sepanyol dab Portugal pada 1490an dan komuniti Yahudi yang pra-wujud di rantau tersebut.

Meskipun kepelbagaian ini, Yahudi Ashkenazi persembahkan bahagian besar dari Keyahudian moden, dengan sekurang-kurangnya 70% dari Yahudi sedunia (dan hingga 90% sebelum Perang Dunia II dan Holokus)..[20] Akibat dari emigrasi mereka dari Eropah semasa tempoh masa perang, di negara sebelumnya tanpa komuniti Yahudi asli, seperti Amerika Syarikat, Kanada, United Kingdom, Argentina, Australia, Brazil, dan Afrika Selatan. Di Perancis, emigrasi Mizrahim dari Afrika Utara telah membawa mereka untuk mengatasi bilangan Yahudi Eropah yang pra-wujud. Hanya di Israel merupakan populasi Yahudi mempersembahkan semua kumpulan, sebuah periuk bercair bebas dari setiap bahagian kumpulan didalam keseluruhan populasi Yahudi sedunia.

Bukti DNA sunting

Kajian yang diterbitkan oleh Akademi Sains Kebangsaan menemui bahawa "gen bapa dari komuniti Yahudi dari Eropah, Afrika Utara, dan Timur Tengah diturunkan dari populasi moyang Timur Tengah yang lazim", dan disyorkan bahawa "kebanyakan komuniti Yahudi telah tinggal secara relatifnya terpencil dari komuniti jiran bukan-Yahudi semasa dan selepas Diaspora".[21] Penyelidik meluahkan pengejutan pada uniformiti genetik menakjubkan yang mereka jumpai dikalangan Yahudi moden, tidak kira dimana diaspora telah disuraikan sekitar dunia.[21] Ujian DNA menunjukkan secukupnya kurang perkahwinan-campur dikalangan Yahudi selama lebih 3,000 tahun lepas yang dijumpai dari populasi lain.[22] Ujian menyokong sejarah Yahudi tradisional dan menyangkal teori bahawa orang Yahudi diturunkan kebanyakannya dari pemeluk dari agama lain, seperti Khazar.[22]

Satu lagi penemuan kajian bahawa stikyard dari kromoson Y, komuniti Yahudi sedunia berkait rapat dengan Syrian dan Palestinian.[23] Pengarang kajian menulis bahawa "daya tarik yang sangat rapat dari populasi Timur Tengah Yahudi dan bukan-Yahudi diperhatikan ... menyokong hipotesis dari asal usul Timur Tengah lazim",[21] seperti dari DNA mitochondrial (mtDNA) dari sekurang-kurangnya 40% dari populasi Ashkenazi semasa.[24] Jadi walaupun Khazar boleh diserap kepada populasi Yahudi moden, ia tidak sama bahawa mereka membentuk peratusan besar dari keturunan Yahudi moden.[25]

Analisis DNA selanjutnya menentukan bahawa Yahudi moden dari suku kepaderian — "kohanim" — berkongsi keturunan lazim di Israel yang bertarikh balik sekitar 3,000 tahun.[26] Keputusan ini adalah konsisten untuk semua populasi Yahudi sedunia.[26] Penyelidik menganggarkan bahawa keturunan lazim terbaru dari Cohanim moden hidup antara 1000 SME (secara kasarnya pada masa Pemergian beramai2 Biblikal) dan 556 SME, apabila Babylonian memusnahkan Kuil Pertama.[27] Mereka menemui keputusan seakan sama menganalisis DNA dari Yahudi Ashkenazi dan Sephardi.[27] Saintis menganggarkan tarikh dari paderi asal berdasarkan pada mutasi genetik, iaitu menunjukkan bahawa paderi ini hidup secara kasarnya 106 generasi yang lalu, antara 2,650 dan 3,180 tahun yang lalu bergantung pada satu mengira sebuah generasi sebagai 25 atau 30 tahun.[27]

Populasi sunting

Populasi geografik penting sunting

Terdapat kira-kira 13 juta Yahudi di dunia.[10] Jadual di bawah menyenaraikan negara dengan populasi penting. Sila notakan bahawa populasi ini mempersembahkan anggaran rendah-akhir dari populasi Yahudi sedunia, mengira sekitar 0.2% dari Populasi Sedunia.

Negara atau Rantau Populasi Yahudi Jumlah Populasi % Yahudi Nota
Amerika Syarikat 5,300,000 ke 6,155,000 301,469,000 1.8%-2.0 (ang.)[10][28][29]
Israel 5,393,400 7,116,700 75.8% [30]
Eropah 2,000,000 710,000,000 0.3% (kurang dari)
Perancis 494,000 64,102,140 0.8% (ang.)[10]
United Kingdom 267,000 60,609,153 0.4% (banci 2001)
Republik Ireland 1,930 4,234,925 0.046% (banci 2006) [31]
Rusia 228,000 142,400,000 0.15% (Wilayah dari bekas Kesatuan Soviet. (ang.)[10] Sesetengah anggaran adalah lebih tinggi.)[32]
Jerman 220,000 82,310,000 0.3% (ang. 2004), lebih 100,000 adalah ahli dari saumaah
Ukraine 103,591 46,481,000 0.2% (Banci 2001)[33]
250,000 ke 500,000 (anggaran agensi Yahudi Tempatan)[33]
Hungary 80,000 to 100,000 10,053,000 0.8-1% Yang utamanya Hungarian dari agama Yahudi (penutur Hungarian, Yahudi yang diasimilasikan)[34]
Belgium 30,000 10,419,000 0.3% (ang.)
Itali 30,000 58,883,958 0.05% (ang. komuniti Yahudi)
Kanada 371,000 32,874,400 1.1% (ang.)[10]
Guatemala 1,200 12,728,111 .01% (ang.)[35]
Turki 30,000 72,600,000 0.04% (banci 2001)
Argentina 250,000 39,921,833 0.6% (ang.)[36]
Brazil 130,000 188,078,261 0.07% (ang.)[36]
Afrika Selatan 106,000 47,432,000 0.2% (eang.)[36]
Australia 126,000 20,788,357 0.6% (ang.)[37]
Asia (pggir. Israel) 50,000 3,900,000,000 0.001% (ang.)
Iran 20,405 68,467,413 0.03% (ang.)[36]
Mexico 40,000–50,000 108,700,000 0.04% (ang.)[36]
Jumlah 15,871,000 6,453,628,000 0.25% (ang.)

Negeri Israel sunting


Israel, negeri-bangsa Yahudi, satu-satunya negara iaitu Yahudi membentuk kewarganegaraan majoriti.[38][39] Israel telah dibentuk sebagai negeri demokratik pada 14 Mei, 1948 daripada negara Palestin yang dirampas secara haram.[40] Dari 120 ahli dalam parlimennya, Knesset,[41] pada masa ini, 12 ahli dari Knesset adalah warganegara Arab Israel, kebanyakannya persembahkan parti politikal Arab dan salah satu dari hakim Makhamah Agung merupakan Arab Palestin.[42] Antara 1948 dan 1958, populasi Yahudi meningkat dari 800,000 hingga dua juta.[43] Pada masa ini, Yahudi membentuk 76.4% dari populasi Israel, atau 5,600,000 dari warganegara.[40] Tahun awal dari negeri Israel, telah ditandakan oleh imgrasi besar-besaran dari orang yang terselamat dari Holokus dan Yahudi yang lari dari tanah Arab.[44] Israel juga mempunyai populasi besar Yahudi Ethiopia, kebanyakan darinya dipengangkatan udarakan ke Israel pada lewat 1980an dan awal 1990an.[45] Antara 1974 dan 1979 hampir 227,258 imigran telah tiba di Israel, sekitar separuh dari Kesatuan Soviet.[46] Tempoh ini juga menyaksikan peningkatan dalam imigrasi ke Israel dari Eropah Barat, Amerika Latin, dan Amerika Syarikat.[47] Titisan imigran dari komuniti lain juga telah tiba, termasuk Yahudi India dan yang lain, baik juga sesetengah keturunan dari Ashkenazi yang terselamat dari Holokus yang telah menetap di negara seperti Amerika Syarikat, Argentina, dan Afrika Selatan. Sesetengah Yahudi telah emigrat dari Israel ke tempat lain, berpunca dari masalah ekonomi atau kekecewaan dengan keadaan politikal dan konflik Arab-Israel yang berterusan. Emigran Yahudi Israel juga dikenali sebagai Yerida.

Diaspora (di luar Israel) sunting

Imigrasi besar-besaran ke Amerika Syarikat dan tempat lain pada giliran dari abad kesembilanbelas dan kemudian berpunca daru berbagai akibat, termasuk pogrom di Rusia, pembunuhan beramai-ramai dari Keyahudian Eropah semasa Holokus, dan pengasasan Negeri Israel (dan pemergian beramai-ramai Yahudi dari tanah Arab), semua mengakibatkan perubahan besar pada pusat populasi dari Keyahudian sedunia menjelang akhir abad keduapuluh.

 
Pada kad sambutan Rosh Hashanah ini dari awal 1900an, Yahudi Rusia, berkemas dalam tangan, merenung pada saudara Amerika yang mengisyaratkan mereka ke Amerika Syarikat. Lebih dua juta Yahudi akan melarikan pogrom dari Empayar Rusia kepada penyelamatan dari AS dari 1881-1924.

Pada masa ini, komuniti Yahudi terbesar di dunia terletak di Amerika Syarikat, dengan hampir 5.7 juta Yahudi. Tempat lain di Amerikas, terdapat juga populasi besar Yahudi di Kanada, Argentina, dan Brazil, dan populasi lebih kecil di Mexico (45,000),[48] Uruguay, Venezuela, Chile, dan beberapa negara lain (lihat Sejarah Yahudi di Amerika Latin).

Komuniti Yahudi Eropah Barat terbesar boleh dijumpai di Perancis, tanah kepada 600,000 Yahudi, majoriti ialah imigran atau pelarian dari negara Arab Afrika Utara seperti Algeria, Maghirbi, dan Tunisia (atau keturunan mereka). Terdapat juga lebih 265,000 Yahudi di United Kingdom. Di Eropah Timur, terdapat di mana-mana dari 500,000 hingga lebih dua juta Yahudi hidup di bekas Kesatuan Soviet, tetapi rajah sebenar sukar diasaskan. Komuniti Yahudi yang bertumbuh-terpantas di dunia, di luar israel, adalah satunya di Jerman, terutamanya di Berlin, ibunegaranya.[49] Sepuluh dari beribu Yahudi dari bekas Blok Timur telah menetap di Jerman sejak keruntuhan dari Tembok Berlin.

Negara Arab dari Afrika Utara dan Timur Tengah adalah tempat kepada sekitar 900,000 yahudi pada 1945. Dimarakkan oleh anti-Zionisme[50] selepas pembentukan Israel, penindasan sistematik mengakibatkan hampir semua dari Yahudi ini untuk lari ke Israel, Amerika Utara, dan Eropah pada 1950an (lihat pemergian beramai-ramai Yahudi dari tanah Arab). Kini, sekitar 8,000 Yahudi masih berada di negara Arab. Iran adalah tempat kepada sekitar 10,800 Yahudi, turun dari populasi dari 100,000 Yahudi sebelum revolusi 1979. Selepas revolusi ini sesetengah dari Yahudi Iran emigrat ke Israel atau Eropah tetapi kebanyakan dari mereka emigrat (dengan bukan-Yahudi Iran senegara mereka) ke Amerika Syarikat (terutamanya Los Angeles).[51][5]

Di luar Eropah, Amerikas, Timur Tengah, dan dari Asia masing-masing, terdapat populasi Yahudi penting di Australia dan Afrika Selatan.

Perubahan populasi: Asimilasi sunting

Sejak sekurang-kurangnya pada zaman Greek Purba, sebahagian dari Yahudi diasimilasikan kepada masyarakat bukan-Yahudi lebih luas di sekitar mereka, samada pilihan atau paksaan, berhenti mengamalkan agama Yahudi dan meninggalkan identiti Yahudi mereka. Sesetengah komuniti Yahudi, contohnya Yahudi Kaifeng dari China, telah hilang sepenuhnya, tetapi asimilasi telah tinggal relatifnya rendah kebanyakan dari alaf lepas, laksana Yahudi tidak dibenarkan untuk bersatu dengan dengan komuniti lebih luas yang mereka tinggal. Kemunculan dari Kesedaran Yahudi (lihat Haskalah) dari 1700an dan pembebasan yang berikut dari populasi Yahudi Eropah dan Amerika pada 1800an, mengubah situasi tersebut, membenarkan Yahudi untuk bertambahnya ikut serta, dan menjadi sebahagian dari, masyarakat sekular. Akibat ini telah menjadi trend asimilasi yang kuat, laksana Yahudi mengahwini pasangan bukan-Yahudi dan berhenti menyertai dalam komuniti Yahudi. Kadar perkahwinan antara agama berbeza meluas: Di Amerika Syarikat, mereka hanyalah bawah 50%,[52] di United Kingdom, sekitar 50%, di Australia dan Mexico, serendah 10%,[53][54] dan di Perancis, mereka mungkin setinggi 75%. Di Amerika Syarikat, hanya sekitar pertiga kanak-kanak dari perkahwinan campur gabungkan diri mereka dengan amalan keagamaan Yahudi. Akibatnya bahawa kebanyakan negara di Diaspora telah tetap atau sedikit berkurangan populasi Yahudi keagamaan laksana Yahudi terus diasmilasikan kepada negara iaitu yang mereka tinggal.

Perubahan populasi: Perang terhadap Yahudi sunting

Fail:FirstCrusade.jpg
Yahudi (dikenalpasti dengan topi berbeza yang mereka diperlukan untuk pakai) sedang dibunuh oleh satria Kristian. Ilustrasi Injil Perancis dari 1255.

Sepanjang sejarah, ramai pemerintah, empayar dan bangsa telah menindas populasi Yahudi mereka atau mencari untuk lenyapkan mereka seluruhnya. Cara yang dikeluarkan adalah mencukupi untuk senyapkan penentang. Sejarah antisemitisme termasuk Perang Salib Pertama yang mengakibatkan pembunuhan beramai-ramai Yahudi, Penyiasatan Sepanyol (diketuai oleh Torquemada) dan Penyiasatan Portugis, dengan penindasan mereka dan Auto de fé terhadap Kristian Baru dan Yahudi Marrano; pembunuhan beramai-ramai Cossack Bohdan Chmielnicki di Ukraine; Pogrom dibantu oleh Tsar Rusia; baik juga pengusiran dari Sepanyol, Portugal, England, Perancis, Jerman, dan lain-lain negara iaitu yang Yahudi menetap. Penindasan sampai kepada kemuncak dari Penyelesaian Terakhir Adolf Hitler yang membawa kepada Holokus dan pembunuhan kira-kira 6 juta Yahudi dari 1942 hingga 1945.

Menurut kepada James Carroll, "Yahudi dikira untuk 10% dari jumlah populasi dari Empayar Rom. Dengan nisbah itu, jika faktor lain tidak campurtangan, akan terdapat 200 juta Yahudi di dunia kini, berbanding sesuatu seperti 13 juta."[55] Sememangnya, terdapat banyak faktor demografik kompleks yang terlibat; kadar pertumbuhan populasi, wabak, migrasi, asimilasi, dan pemelukan semuanya mungkin memainkan peranan penting dalam saiz semasa dari populasi Yahudi global.

Perubahan populasi: Pertumbuhan sunting

Israel satu-satunya negara dengan peningkatan populasi Yahudi yang mantap berpunca dari penambahan populasi secara semulajadi, meskipun populasi Yahudi dari negara lain di Eropah dan Amerika Utara telah baru-baru ini bertambah perpunca dari imigrasi. Pada Diaspora, pada hampir setiap negara populasi Yahudi umumnya samada menurun atau tetap, tetapi Ortodoks dan komuniti Yahudi Haredi, iaitu ahli yang selalu menyisih kawalah kelahiran untuk sebab keagamaan, telah mengalami pertumbuhan populasi pesat.[56]

Agama Yahudi Ortodoks dan Konservatif nyahgalakkan pemelukan agama kepada bukan-Yahudi, tetapi ramai kumpulan Yahudi cuba mencapai kepada komuniti Yahudi yang diasimilasikan dari Diaspora demi untuk menambahkan bilangan Yahudi. Tambahan pula, semasa dalam prinsip Pembentukan Semula agama Yahudi membantu mencari ahli baru untuk keimanan tersebut, kedudukan ini tidak diterjemahkan kepada pemelukan agama aktif, sebaliknya mengambil bentuk usaha mencapai kepada pasangan bukan-Yahudi dari pasangan berkahwin campur. Terdapat juga trend dari gerakan Ortodoks meneruskan Yahudi sekular demi memberikan mereka identiti Yahudi yang lebih kuat supaya kurang peluang kahwin campur. Laksana akibat dari usaha oleh perkara ini dan kumpulan Yahudi lain lebih dua-puluh lima tahun yang lalu, terdapat juga trend dari Yahudi Sekular menjadi lebih berkeagamaannya peka, dikenali sebagai gerakan Baal Teshuva, meskipun implikasi demografik dari trend tersebut tidak diketahui. Tambahan pula, terdapat juga gerakan bertambah dari Yahudi mengikut pilihan oleh gentiles yang membuat keputusan untuk menuju ke arah menjadi Yahudi.

Bahasa-bahasa Yahudi sunting

Ibrani merupakan bahasa liturgikal dari Yahudi (diistilahkan lashon ha-kodesh, "lidah suci"), bahasa iaitu kitab suci Ibrani (Tanakh) telah digubah, dan pertuturan harian dari orang Yahudi untuk berabad. Menjelang abad kelima SME, Arami, lidah berkait-rapat, menyertai Ibrani sebagai bahasa tuturan di Judea.[57] Menjelang abad ketiga SME, Yahudi dari diaspora menutur Greek. Ibrani Moden kini salah satu dari dua bahasa rasmi dari negeri Israel bersama dengan Arab.

Ibrani telah dihidupkan semula sebagai bahasa tuturan oleh Eliezer ben Yehuda, yang tiba di Palestine pada 1881. Ia tidak digunakan sebagai lidah ibunda sejak zamanTannaic.[57] Selama lebih enambelas abad Ibrani telah digunakan hampir eksklusifnya sebagai bahasa liturgikal, dan sebagai bahasa dalam kebanyakan buku telah ditulis pada agama Yahudi, dengan sdikitnya hanya menutur Ibrani pada Shabbat.[58] Selama berabad, Yahudi sedunia telah menutur bahasa tempatan atau dominan dari rantau yang mereka migrat kepadanya, selalu membentuk dialek atau dirumpun keluar sebagai bahasa bebas. Yiddish merupakan bahasa Judeo-Jerman yang dikembangkan oleh Yahudi Ashkenazi yang bermigrat ke Eropah Tengah, dan Ladino merupakan bahasa Judeo-Sepanyol yang dikembangkan oleh Yahudi Sephardi yang bermigrat ke Semenanjung Iberia. Berpunca dari banyak faktor, termasuk impak dari Holokus pada Keyahudian Eropah, pemergian beramai-ramai Yahudi dari tanah Arab, dan emigrasi meluas dari komuniti Yahudi lain sekitar dunia, bahasa-bahasa Yahudi purba dan tersendiri dari beberapa komuniti, termasuk Gruzinik, Judeo-Arab, Judeo-Berber, Krimchak, Judeo-Malayalam dan banyak yang lain, telah sebahagian besarnya tidak lagi digunakan.

Tiga bahasa yang paling lazim dituturkan dikalangan Yahudi kini ialah Inggeris, Ibrani Moden, dan Rusia. Sesetengah bahasa Romance, seperti Perancis dan Sepanyol, juga meluas digunakan.[59]

Budaya Yahudi sunting

Agama Yahudi emebimbing penganutnya pada kedua-dua amalan dan kepercayaan, dan telah dipanggil bukan sekadar agama, tetapi juga "cara hidup,"[60] iaitu membuat lakaran perbezaan jelas antara agama Yahudi, budaya Yahudi, dan identiti Yahudi adalah sukar. Sepanjang sejarah, dalam era dan tempat sepelbagai seperti dunia Hellenik purba, di Eropah sebelum dan selepas Zaman Kesedara (lihat Haskalah), di Islam di Sepanyol dan Portugal, di Afrika Utara dan Timur Tengah, India dan China, atau Amerika Syarikat dan Israel kotemporari, fenomena kebudayaan telah dibangunkan bahawa pada sesentengah pertimbangan secara wataknya Yahudi tanpa menjadi langsung secara spesifiknya berkeagamaan. Sesetengah faktor ini datang dari dalam agama Yahudi, yang lain dari interaksi Yahudi atau komuniti dari Yahudi spesifik dengan persekitaran mereka, yang lain dari sosial dalaman dan kebudayaan dinamik dari komuniti, seperti bertentangan dari agama itu sendiri. Fenomena ini telah membawa kepada sebahagian besarnya budaya Yahudi berbeza yang unik kepada komuniti mereka sendiri, setiap adalah sejatinya Yahudi seperti berikutnya.

Sejarah Yahudi sunting

Lihat juga: Garis masa sejarah Yahudi dan Perpecahan dikalangan Yahudi

Yahudi dan migrasi sunting

 
Menggores pengusiran Yahudi dari Frankfurt pada 23 Ogos, 1614. Yang berikut mengatakan: "1380 orang tua dan muda telah dikira pada pintu keluar pagar"
 
Pelarian Yahudi di Shanghai, China semasa Perang Dunia II. Shanghai menawarkan perlindungan mutlak untuk sepuluh dari beribu pelarian Yahudi dari Eropah yang melarikan diri dari Holokus.

Sepanjang sejarah Yahudi, Yahudi telah berulangkali secara terus atau tidak terus diusir dari kedua-dua tanahair asal mereka, dan kawasan yang mereka menetap. Pengalaman ini sebagai kedua-dua imigran dan emigran (lihat: pelarian Yahudi) telah membentuk identiti Yahudi dan amalan keagamaan dengan berbagai cara, dan demikian elemen penting dari sejarah Yahudi. Suatu senarai tak lengkap dari migrasi seumpama termasuk:

Kerajaan Israel dan Judah sunting

 
Penguntukan dari suku Bani Israel di Eretz Israel. (1695 Amsterdam Haggada)

Yahudi diturunkan kebanyakannya dari Bani Israel purba (juga dikenali sebagai Ibrani), yang menetap di Tanah Israel. Bani Israel menjejak salasilah lazim mereka kepada patriakh biblikal Abraham melalui Isaac dan Jacob. Monarki Bersatu telah didirikan dibawah Saul dan diteruskan dibawah Raja David dan Solomon Raja David menakluk Baitulmaqdis (pertama seorang Kanaan, kemudian bandar Jebusit) dan membuatkan ia ibukotanya. Selepas pemerintahan Solomon, negara ini berpecah kepada dua kerajaan, Kerajaan Israel (di utara) dan Kerajaan Judah (di selatan). Kerajaan Israel ditakluk oleh pemerintahan Assyria Shalmaneser V pada abad ke-8 SME dan tersebar ke seluruh empayar Assyria, iaitu mereka diasimilasikan kepada budaya lain dan hadir dikenali sebagai Sepuluh Kaum yang Hilang. Kerajaan Judah diteruskan sebagai negeri merdeka hingga ia ditakluk oleh tentera Babylonia pada awal abad ke-6 SME, memusnahkan Kuil Pertama yang merupakan pusat ibadat Yahudi. Elit Judea telah diusir ke Babylonia, tetapi kemudian sekurang-kurangnya sebahagian dari mereka kembali ke tanahair mereka selepas penaklukan Babylonia yang berikut oleh Parsi tujuhbelas tahun kemudian, tempoh yang dikenali sebagai Tawanan Babylonia. Kuil Kedua telah dibina oleh Raja Parsi, dan amalan keagamaan kuno telah disambung semula.

Pemerintahan Parsi, Greek, dan Rom sunting

Lihat rencana berkaitan Perang Yahudi-Rom.

Kerajaan Seleucid, iaitu bangkit selepas Parsi telah dikalahkan oleh Iskandar Agung, mencari untuk perkenalkan budaya Greek kepada dunia Parsi. Apabila Greek dibawah Antiochus IV Epiphanes, disokong oleh Yahudi yang dihellenisasikan (yang telah mengambil budaya Greek), mencuba untuk menukar Kuil Yahudi kepada Kuil Zeus, Yahudi memberontak dibawah kepimpinan dari Maccabees. Selepas kemenangan mereka, Yahudi mendedikasikan semula Kuil kepada Tuhan (demikian asal usul Hanukkah) dan mencipta negeri Yahudi merdeka yang dikenali sebagai Kerajaan Hasmonea, yang bertahan selama 165 SME kr 63 SME, apabila ia didatangi dibawah pengaruh Empayar Rom. Semasa bahagian awal pemerintahan Rom, Hasmonea kekal dalam kuasa, sehingga, keluarga tersebut dilenyapkan oleh Herod si Agung. Herod berasal dari keluarga kaya Idumean dan menjadi raja pelanggan yang sangat berjaya dibawah Rom. Beliau secara penting mengembangkan Kuil di Baitulmaqdis.

 
Arca Titus menggambarkan Judean yang diperhambakan dan objek dari Kuil dibawa ke Rom.

Pada kematian beliau pada 4 SME Rom secara terus memerintah Judea dan terdapat perubahan kerap dari polisi dengan percanggahan dan pembinaan-empayar Caesar, jeneral, gabenor, dan konsul yang selalu bertindak kejam atau mencuba untuk meningkatkan kekayaan dan kuasa mereka. Kelakuan Rom berayun dari toleransi ke bermusuhan terhadap subjek Yahudinya, yang sejak itu bergerak sepanjang Empayar tersebut. Rom, yang menyembah pantheon besar, tidak bersedia menerima monotheisme eksklusif dari agama Yahudi, dan Yahudi berkeagamaan tidak menerima politheisme Rom. (Ia pada iklim gamat yakni Kristianiti muncul buat pertamanya, dikalangan kumpulan kecil Yahudi.) Selepas kemarau dan rusuhan pada 66 EL, Yahudi di Judea memulakan pemberontakan terhadap Rom. Pemberontakan ini telah dihancurkan oleh Titus Flavius, anak dan pewaris dari Maharaja Rom Vespasian. Di Rom Arca Titus masih berdiri, menunjukkan Judea yang diperhambakan dan menorah yang dibawa ke Rom. Ia adat untuk Yahudi untuk berjalan melaluinya, berbanding melalui, arca ini.[62]

Rom memusnahkan kebanyakan dari Baitulmaqdis tetapi meninggalkan Tembok Barat, sebuah tembok penahan dari Masjid al-Aqsa. Selepas akhir dari pemberontakan pertama ini, Yahudi terus hidup di tanah mereka dalam bilangan besar, dan telah dibenarkan untuk mengamalkan agama mereka. Pada abad kedua Mahajara Rom Hadrian mula membina semula Baitulmaqdis sebagai bandar jahiliah sementara menghadkan sesetengah amalan Yahudi. Marah dengan penghinaan ini, Yahudi sekali lagi memberontak yang diketuai oleh Simon Bar Kokhba. Hadrian membalas dengan kekuatan amat besarm menundukkan pemberontakan dan membunuh seramai separuh juta Yahudi..[63] Selepas Legiun Rom memenangi pada 135, Yahudi tidak dibenarkan untuk memasuki bandar Baitulmaqdis dan kebanyakan ibadat Yahudi telah dilarang oleh Rom.[64] Berikutan kemusnahan Baitulmaqdis dan pengusiran Yahudi, ibadat Yahudi berhenti berpusatnya tersusun sekitar Kuil, dan sebaliknya para rabai mengambil kedudukan lebih nyata sebagai guru dan ketua dari komuniti individu. Tiada buku baru telah ditambah kepada Injil Yahudi selepas tempoh Rom,[65] sebaliknya usaha utama bermula dengan mentafsirkan dan mengembangkan Halakhah, atau hukum lisan, dan menulis tradisi ini dalam Talmud, karya utama pada penafsiran hukum Yahudi, ditulis semasa abad pertama dan kelima EL.[66]

Pada 212, semua Yahudi dibuat sebagai warganegara empayar Rom. Kristianiti menjadi negeri agama tunggal dari empayar Rom yang berkurangan, apabila Constantine I mengisukan Titah Milan pada 313. Kehidupan Yahudi dan Kristian berkembang dalam "diametriknya ke arah bertentangan" semasa abad terakhir empayar Rom.[67] Kehidupan Yahudi menjadi autonomus, nyahpusat, dan komuniti-berpusat, dalam kontras kepada kehidupan Kristian, iaitu menjadi sistem hierarki tegar dibawah kuasa agung dari Paus dan Maharaja Rom.

Kehidupan Yahudi selepas kejatuhan Israel secara asasnya demokratik.[68] Para rabai dalam Talmud mentafsirkan Deuteronomy 29:9, “kepala anda, suku anda, warga tua anda, dan pegawai anda, malah semua manusia Israel” as “Walaupun saya telah melantik untuk kepala anda, warga tua, dan pegawai, anda semua sama sebelumku” (Tanhuma). Talmud menekankan bahawa hak sentiasa melibatkan tanggungjawab: “anda semua bertanggungjawab untuk satu sama lain.”

Kewujudan Yahudi dalam menghadapi tekanan luaran dari empayar Katolik Rom kini dan empayar Parsi Majusi dilihat sebagai ‘membingungkan’ oleh ramai sejarawan.[69] Contohnya,Wilhelm von Humboldt menulis “fenomena luarbiasa seumpama dalam sejarah dunia dan sejarah agama bahawa ramai berminda baik telah meragui samada ia semua boleh dijelaskan dalam sekadar istilah manusia”[70]

Menurut kepada sejarawan terkenal Yahudi, Salo Wittmayer Baron, sebilangan mekanisma dari kewujudan Yahudi berkembang semasa abad penting ini antara kejatuhan Israel dan kejatuhan Rom. Beliau menghuraikan sekurang-kurangnya lapan faktor yang menguatkan agama Yahudi dan masyarakat Yahudi.

  • 1. Keimanan Mesianik. Kepercayaan dalam unggulnya hasil positif dan pemulihan Israel.
  • 2. Doktrin Akhirat telah ditingkatkan perinciannya. Kepercayaan pada kehidupan selepas mati telah secara besar tidak diendahkan semasa zaman Biblikal. Kini ia dibincangkan lebih oleh pendeta. Ia menyelaraskan Yahudi dengan penderitaan di dunia ini dan membantu mereka menentang untuk memeluk.
  • 3. Penderitaan telah memberi makna melalui penafsiran sejarah dan takdir Yahudi.
  • 4. Doktrin syahid dan ketidaklepasan dari penindasan mengubah kedua-dua kepada sumber komunal perpaduan.
  • 5. Kehidupan harian Yahudi amat memuaskan. Walaupun hidup sepanjang tempoh empayar Rom dan empayar Parsi dan selanjutnya, Yahudi hidup dikalangan Yahudi. Dalam, amalan, pada jangka hayat, kebanyakan Yahudi didatangi penindasan terang-terangan hanya pada peristiwa dramatik yang sedikit. Mereka kebanyakannya hidup dibawah diskriminasi yang memberi kesan pada semua, dan iaitu mereka ditempatkan. Kehidupan harian telah diperintah oleh pembanyakan dari keperluan upacara, supaya Yahudi sentiasa berwaspada dari hubungan mereka dengan Tuhan sepanjang hari. “Untuk kebanyakan bahagian, beliau menjumpai liputan-semua cara hidup Yahudi yang sangat terkemukanya berpuasan bahawa beliau bersedia mengorbankan dirinya…untuk pemeliharaan dari fundamentalnya.”[71] Rukun tersebut iaitu Yahudi mengorbankan nyawa mereka, seperti mengingkari penyembahan berhala, memakan khinzir, memerhati penyunatan, iaitu seseorang paling tegas berpegang padanya.
  • 6. Polisi perkembangan dan pengasingan korporat dari lewat empayar Rom dan empayar Parsi, membantu membuatkan organisasi komuniti Yahudi kuat.
  • 7. Talmud memberikan kuasa yang sangat berkesan untuk mengekalkan etika, hukum dan budaya Yahudi, sistem kebajikan dan kehakiman yang baik hati, pendidikan universal, untuk mengembangkan dan mengekalkan yang kuat, penyayang dan berseksualnya kehidupan keluarga yang memuaskan, dan kehidupan keagamaan yang memuaskan dari lahir ke mati.
  • 8. Penumpuan dari keramaian Yahudi didalam ‘kelas pertengahan lebih rendah’[72] mengekalkan kebaikan kelas pertengahan dari kawalan-diri seksual. Yahudi, tidak seperti budaya sekitar mereka, mengikuti laluan sederhana antara zahid dan kegasangan. Untuk Yahudi, perkahwinan membentuk asas kehidupan yang kuat dari segi etnik, dan etika.

Permusuhan hanya membantu mengukuhkan penyatuan Yahudi dan kekuatan dan komitmen dalaman.

Bermulanya Diaspora sunting

Meskipun Yahudi telah menetap di luar Israel sejak zaman Babylonia, akibat dari tindak balas Rom kepada penberontakan Yahudi mengubah pusat kehidupan Yahudi dari tanah purba kepada diaspora. Sementara sesetengah Yahudi masih tinggal di Judea, dinamakan semula Palestin oleh Rom, sesetengah Yahudi telah dijual kepada perhambaan, manakala yang lain menjadi warganegara dari bahagian Empayar Rom yang lain. Ini merupakan penjelasan tradisional kepada diaspora Yahudi, hampir universalnya diterima elsklusifnya keturunan biologikal dari usiran Judea. Pada enam abad sebelum kebangkitan Islam, terdapat migrasi besar-besaran luar dari Palestin (dibinasakan oleh perang, dan selepas pemelukan Maharaja Constantine pada 313, tekanan dari misi Kristian) dan kepada Syria, Babylonia dan Dataran Tinggi Iran, supaya kawasan ini "menerima campuran besar dari darah Yahudi.”[73]

Sesetengah sejarawan sekular menspekulasikan bahawa majoriti Yahudi di Antikuiti adalah paling kemungkinan keturunan dari pemeluk di kota dari Dunia Græco-Rom, terutamanya di Iskandariah dan Asia kecil.[74] Mereka hanya dipengaruhi oleh diaspora dalam maksud kerohanian dan oleh maksud kehilangan dan ketidakrumahan iaitu menjadi sendi dari fahaman Yahudi, iaitu menyebarkan agama Yahudi sepanjang tempoh tamadun Hellenistik, kelihatan bertambah berikutan kemusnahan negeri Yahudi, dan telah berakhir hanya apabila Kristian datang berkuasa.[75] Pada zaman era Kristian Yahudi di Mesir mungkin hadir berbilangan sekitar berjuta dari julah populasi sekitar tujuh dan separuh juta.[76]

Bukti DNA dari teori ini telah menjadi berbintik, tetapi sesetengah sejarawan percaya berdasarkan pada sesetengah rekod bersejarah bahawa pada fajar Kristianiti sebanyak 10% dari populasi Empayar Rom adalah Yahudi, rajah yang hanya boleh dijelaskan oleh pemelukan tempatan.[74]

 
Amsterdam Esnoga, saumaah dari komuniti Sephardik.

Semasa sedikit beratus tahun pertama dari Diaspora, komuniti Yahudi terpenting adalah di Babylonia, iaitu Talmud Babylonia telah ditulis, dan di mana rejim yang relatifnya bertoleransi membenarkan kebebasan Yahudi. Situasi lebih teruk di Empayar Byzantine yang melayan Yahudi lebih keras, yang enggan membenarkan mereka untuk memegang jawatan atau membina tempat ibadat. Dalam kepercayaan dari pemulihan yang akan datang, Yahudi membuat pakatan dengan Parsi yang menakluk Palestin pada 614, berlawan pada pihak mereka, mengalahkan garison di Baitulmaqdis, dan untuk tiga tahun memerintah kota tersebut. Tetapi Parsi membuat perdamaian dengan Maharaja Heraclius. Pemerintahan Kristian telah didirikan semula, dan bagi Yahudi yang masih hidup dari penyembelihan sekali lagi dilenyapkan dari Baitulmaqdis.[77]

Penaklukan dari kebanyakan Empayar Byzantine dan Babylonia oleh tentera Islam umumnya membaikpulih kehidupan Yahudi, meskipun mereka masih dianggap warganegara kelas-kedua. Tindakbalas dari penaklukan Islam, Perang Salib Pertama dari 1096 cuba menakluk semula Baitulmaqdis, mengakibatkan kemusnahan dari banyak dari komuniti Yahudi yang tertinggal di kawasan tersebut. Yahudi merupakan pejuang Baitulmaqdis paling bersemangat terhadap ahli Perang Salib.[78] Apabila kota itu jatuh, ahli Perang Salib mengumpulkan Yahudi di saumaah dan membakar mereka.[79] Yahudi hampir secara sendiri pertahankan Haifa terhadap ahli Perang Salib, menahankan kota yang dikepung untuk seluruh bulan (Jun-Julai 1099). Pada masa ini, beribu tahun penuh selepas kejatuhan negeri Yahudi, terdapat komuniti Yahudi di seluruh negara. Limapuluh dari mereka dikenali sebagai sejarawan; mereka termasuk Baitulmaqdis, Tiberias, Ramleh, Asqalan, Caesarea, dan Gaza.[77]

 
Imej dari pengazan membacakan kisah Pesach di Iberia Moor, dari abad ke-14 Iberia Haggadah.

Zaman Pertengahan: Eropah sunting

Yahudi menetap di Eropah semasa zaman Empayar Rom. Masyarakat medieval awal, sebelum Kristian menjadi tersusun penuh, adalah toleran. Antara 500 dan 1100 terdapat 1.5 juta Yahudi di Eropah Kristian. Mereka bertuah kerana tidak menjadi sebahagian dari sistem feudal sebagai hamba atau satria, demikian telah diselamatkan dari kezaliman dan peperangan kerap yang membuatkan hidup sukar untuk kebanyakan Kristian. Tidak seperti Kristian peletak, kebanyakan Yahudi celik huruf; mereka lebih bersih dan demikian lebih sihat dari Kristian, contohnya, mati dalam bilangan lebih sedikit semasa Maut Hitam; dan mereka mampu hidup dibawah hukum Yahudi, iaitu lebih adil dan lebih perikemanusiaan. Dalam hubungan dengan masyarakat Kristian, mereka telah dilindungi oleh raja, putera dan biskop, kerana dari khidmat penting yang mereka berikan di tiga kawasan: kewangan, pentadbiran, dan sebagai doktor. Sarjana Kristian yang cenderung dalam Injil akan malah berjumpa dengan rabai Talmudik. Semua ini berubah dengan pembentukan semula dan penguatan dari Gereja Katolik Rom, terutamanya penciptaan dari pendakwah sami Franciscan dan Dominican, dan kebangkitan dari kecemburuan dan kelas-pertengahan kompetitif, Kristian berpenghuni-kota. Pada 1300 rahib dan paderi tempatan telah menggunakan Passion Plays pada masa Easter, iaitu menggambarkan Yahudi dalam pakaian kotemporari membunuh Christ, bagi mengajar penduduk umum untuk benci dan bunuh Yahudi. ia pada detik ini yakni penindasan dan pengusiran menjadi endemik. Akhirnya sekitar 1500, Yahudi menjumpai keselamatan dan pembaharuan kejayaan di Poland.[80]

Ahli Perang Salib secara rutin menyerang komuniti Yahudi,[81] dan hukum kekerasan bertambah menghadkan Yahudi dari kebanyakan aktiviti ekonomik dan pemilikan tanah, membiarkan terbuka hanya pinjaman-wang dan beberapa perdagangan lain.[82] Yahudi disubjekkan usir dari England, Perancis, dan Empayar Rom Suci selepas 1300, dengan kebanyakan dari populasi bergerak ke Eropah Timur dan terutamanya Poland, iaitu secara uniknya toleran dari Yahudi melalui 1700an. Pengusiran Yahudi besar-besaran terakhir, dan yang terbesar, berlaku selepas penaklukan Kristian (Reconquista) dari Iberia pada 1492 (lihat Sejarah Yahudi di Sepanyol dan Sejarah Yahudi di Portugal). Selepas ahkir pengusiran pada abad ke-17, keadaan individu berbeza dari negara ke negara dan masa ke masa, tetapi, sebagai peraturan, Yahudi di Tembok Barat umumnya dipaksa, mengikut ketentuan atau tekanan tak rasmi, untuk hidup dalam ghetto yang tinggi diasingkan dan shtetl. Menjelang permulaan abad keduapuluh, kebanyakan Yahudi Eropah hidup dalam seumpama-dipanggil Penempatan Pucat, sempadan Barat dari Empayar Rusia yang terdiri dari umumnya negara moden-kini dari Poland, Lithuania, Belarus, dan rautan kejiranan.

Zaman Pertengahan: Eropah Islam, Afrika Utara, Timur Tengah sunting

Di Semenanjung Iberia, dibawah pemerintahan Muslim, Yahudi berupaya membuat kecanggihan unggul dalam matematik, astronomi, falsafah, kimia, dan filologi,[83] Era ini kadangkala dirujuk sebagai Zaman Keemasan budaya Yahudi di Semenanjung Iberia.[84]

Semasa Islam awal, Leon Poliakov menulis, Yahudi menikmati keistimewaan hebat, dan komuniti mereka menjadi makmur. Terdapat tiada penggubalan atau batasan sosial yang menghalang mereka dari melakukan aktiviti komersial. Ramai Yahudi bermigrat kepada kawasan yang baru ditakluk oleh Muslim dan mendirikan komuniti di sana. Wizurai dari Baghdad mengamanahkan ibukotanya dengan pengurus bank Yahudi. Yahudi telah ditanggunjawabkan dari sesetengah bahagian maritim dan perdagangan hamba. Siraf, plabuhan prinsip dari pengkhalifah pada abad ke-10 EL, mempunyai gabenor Yahudi.[85]

Sepanjang sejarah, terdapat banyak umpama dari pogrom terhadap Yahudi.[86] Contoh termasuklah Pembunuhan beramai-ramai Granada 1066, dimana meranapkan seluruh kawasan Yahudi di kota Andalusia dari Grenada pada 1066.[87] Di Afrika Utara, terdapat kes keganasan terhadap Yahudi pada Zaman Pertengahan,[88] dan di tanah Arab lain termasuk Mesir,[89] Syria,[90] dan Yaman.[91]

Almohad, yang telah mengambilalih kebanyakan dari Iberia Islam pada 1172, jauh mengatasi Almoravides dalam pandangan fundamentalis, dan mereka melayan dhimmis secara keras. Yahudi dan Kristian telah diusir dari Maghribi dan Sepanyol Islam.[92] Berhadapan dengan pilihan samada kematian atau pemelukan, sesetengah Yahudi, seperti keluarga Maimonides, lari ke selatan dan timur kepada tanah Muslim yang lebih toleran, manakala yang lain menuju utara untuk menetap di kerajaan Kristian yang semakin bertambah.[93][94]

Kesedaran dan pembebasan sunting

 
Napoleon membebaskan Yahudi, dipersembahkan oleh wanita dengan menorah, pada cetakan Perancis 1804.

Semasa Zaman Kesedaran, perubahan penting berlaku didalam komuniti Yahudi. Gerakan Haskalah selari dengan Kesedaran yang lebih luas, laksana Yahudi bermula pada 1700an untuk meninggalkan eksklusifan mereka dan memiliki pengetahuan, adab, dan aspirasi dari masyarakat Eropah lebih luas. Pendidikan sekular dan saintifik telah ditambah kepada arahan keagamaan tradisional yang diterima oleh pelajar, dan minat dalam identiti kebangsaan Yahudi, termasuk pemulihan dalam kajian dari sejarah Yahudi dan Ibrani, mula berkembang.[95]

Gerakan Haskalah mempengaruhi kelahiran dari semua mazhab Yahudi moden, dan menanam benih Zionisme. Pada masa sama, ia menyumbang kepada galakan asimilasi kebudayaan kepada negara yang Yahudi menetap, baik juga pada abad kesembilanbelas Gerakan pembentukan-semula dalam agama Yahudi. Pada sekitar masa sama satu lagi gerakan telah dilahirkan, satu berdakwah hampir bertentangan dari Haskalah, agama Yahudi Hasidik. Agama Yahudi Hasidik bermula pada 1700an oleh Israel ben Eliezer, Baal Shem Tov, dan secara cepat menaiki pengikutan dengan semangatnya, pendekatan mistikal kepada agama. Dua gerakan ini, dan pendekatan ortodoks tradisional kepada agama Yahudi dari yang mereka bercambah, membentuk asas untuk pembahagian moden didalam pemerhatian Yahudi.

Pada masa sama, dunia luar sedang berubah. Pada 1791, Perancis menjadi negara Eropah pertama untuk membebaskan populasi Yahudinya, membenarkan mereka hak samarata dibawah undang-undang.[96] Napoleon selanjutnya menyebarkan pembebasan, mengajak Yahudi untuk meninggalkan Ghetto Yahudi di Eropah dan mencari perlindungan pada rejim ciptaan baru berpolitik toleran (lihat Napoleon dan Yahudi). Negara lain seperti Denmark, England, dan Sweden juga mengambil polisi liberal kepada Yahudi semasa tempoh Kesedaran, dengan sesetengah mengakibatkan imigrasi. Pada pertengahan abad ke-19, hampir semua negara Eropah Barat telah membebaskan populasi Yahudi mereka, dengan pengecualian penting dari Negeri Paus, tetapi penindasan diteruskan di Eropah Timur termasuk pogrom besar-besaran pada akhir abad ke-19 dan sepanjang Penempatan Pucat. Keterusan dari anti-semitisme, kedua-dua secara ganas di timur dan secara sosial di barat, membawa kepada berbilangan dari gerakan politikal Yahudi, berakhir dengan Zionisme.

Zionisme dan emigrasi dari Eropah sunting

 
Poster dari sekolah Zionis Tarbut pada 1930an. Parti Zionis amat aktif dalam politik Poland. Pada pilihanraya Poland 1922, Zionis memegang 24 kerusi dari jumlah 35 ahli parlimen Yahudi.

Zionisme merupakan gerakan politikal antarabangsa yang menyokong tanahair untuk Orang Yahudi di Tanahair Israel. Walaupun asal usulnya adalah lebih awal, gerakan tersebut secara rasmi didirikan oleh wartawan Austria Theodor Herzl pada lewat abad kesembilanbelas.[97] Gerakan antarabangsa tersebut akhirnya berjaya dalam mendirikan Negeri Israel pada 1948, sebagai dunia pertama dan satu-satunya Negeri Yahudi moden. Ia terus secara primer sebagai penyokong untuk negeri dan kerajaan dari Israel dan status berterusanya sebagai tanahair untuk orang Yahudi.[98] Dihuraikan sebagai "nasionalisme diaspora,"[99] penyokongnya menganggapnya sebagai gerakan pembebasan kebangsaan iaitu sasarannya adalah keazaman-sendiri dari orang Yahudi.[100]

Sementara Zionisme berdasarkan pada bahagian atas tradisi keagamaan berpautkan orang Yahudi kepada Tanahair Israel, iaitu konsep kenegaraan Yahudi difikirkan telah pertama dikembangkan sekitar antara 1200 SME dan lewat era Kuil Kedua (iaitu, hingga 70 EL),[101][102] gerakan moden secara utamanya sekular, bermula secara besarnya sebagai tindakbalas oleh Keyahudian Eropah kepada antisemitisme menular sepanjang Eropah.[103]

Tambahan kepada tindakbalas secara politik, semasa lewat abad ke-19, Yahudi mula lari dari penindasan Eropah Timur dalam bilangan besar, kebanyakannya menuju ke Amerika Syarikat, tetapi juga Kanada dan Eropah Barat. Menjelang 1924, hampir dua juta Yahudi telah emigrat ke AS sendiri, mencipta komuniti besar dari bangsa yang relatifnya bebas dari penindasan dari kebangkitan antisemitisme di Eropah (lihat Sejarah Yahudi di Amerika Syarikat).

Holokus sunting

Antisemitisme ini mencapai pada bentuk paling binasanya pada polisi dari Nazi Jerman, iaitu membuat kemusnahan dari Yahudi sebagai keutamaan, berakhir dengan pembunuhan kira-kira enam juta Yahudi semasa Holokus dari 1941 ke 1945.[104] Pada mulanya Nazi menggunakan skuad kematian atau Einsatzgruppen untuk melakukan pembunuhan Yahudi terbuka besar-besaran dan yang lain di wilayah yang mereka takluk. Pada 1942, kepimpinan Nazi berhasrat untuk melaksanakan Penyelesaian Terakhir, pembunuhan beramai-ramai Yahudi Eropah, dan meningkatkan kelajuan Holokus dengan mendirikan kem pemusnah secara spesifik untuk membunuh Yahudi.[105][106] Ini merupakan cara pembunuhan beramai-ramai industrial. Berjuta Yahudi yang telah menjadi hitherto berkurung kepada penyakit dan ghetto yang secara besar terlalu sesak telah diangkutkan (selalu dengan kereta api) ke "Kem-kematian" iaitu sesetengah telah dikumpulkan kepada lokasi spesifik (selalunya kamar gas), kemudian samada digas atau ditembak. Selepas itu, mayat mereka telah ditanah atau dibakar. Yang lain telah dikurung di kem di mana mereka diberika sedikit makanan dan penyakit adalah lazim.[107]

Israel sunting

Pada 1948, negeri Yahudi Israel telah diasaskan,[108] menjadikan negara Yahudi pertama sejak kemusnahan Rom terhadap Baitulmaqdis. Selepas Perang Arab-Israel 1948, majoriti dari 850,000 Yahudi yang sebelum ini tinggal di Afrika Utara dan Timur Tengah lari ke Israel,[109] menyertai bilangan semakin bertambah dari imigran dari Eropah pra-Perang (lihat pemergian besar-besaran Yahudi dari tanah Arab). Menjelang akhir abad ke-20, pusat populasi Yahudi telah bertukar secara dramatik, dengan Amerika Syarikat dan Israel menjadi pusat Yahudi sekular dan kehidupan keagamaan.

 
Ibadat Yahudi pada Tembok Barat

Penindasan sunting

Rencana berkaitan: Antisemitisme, Sejarah antisemitisme, Antisemitisme baru

Orang Yahudi dan agama Yahudi telah mengalami berbagai penindasan sepanjang sejarah Yahudi. Semasa lewat Antikuiti dan awal Zaman Pertengahan Empayar Rom (pada fasa kemudiannya yang dikenali sebagai Empayar Byzantine) berulangkali menindas populasi Yahudi, pertama dengan mengeluarkan mereka dari tanahair mereka semasa era Rom jahiliah dan kemudian dengan rasminya menubuhkan mereka warganegara kelas-kedua semasa era Rom Kristian. Kemudian di Eropah Barat medieval, penindasan Yahudi selanjutnya dengan nama Kristianiti berlaku, yang penting semasa Perang Salib—apabila Yahudi di seluruh Jerman telah dibunuh beramai-ramai—dan siri pengusiran dari England, Jerman, Perancis, dan, pengusiran paling besar diantara semua, Sepanyol dan Portugal selepas Reconquista Semenanjung Iberia dari Moor Muslim. Di negeri Paus, iaitu wujud hingga 1870, Yahudi (sebelum akhir Perang Dunia II) abad ke-20, gereja Katolik Rom berpegang pada perbezaan antara "antisemitisme baik" dan "antisemitisme buruk". Jenis yang "buruk" menganjurkan kebencian terhadap Yahudi kerana keturunan mereka. Ini dianggap tidak-Kristian kerana pesanan Kristian hendak ditujukan untuk semua manusia tanpa mengira etnik; sesiapa boleh menjadi Kristian. jenis yang "baik" mengkritik konspirasi Yahudi yang disyaki untuk mengawal suratkhabar, bank, dan institusi lain, yang kisah hanya tentang pengumpulan kekayaan, dsb.[110]

Islam dan agama Yahudi mempunyai hubungan kompleks. Tradisinya Yahudi yang tinggal di tanah Muslim, dikenali sebagai dhimmis, telah dibenarkan untuk mengamalkan agama mereka dan untuk mentadbirkan urusan dalaman mereka, tetapi disubjekkan untuk sesetengah syarat.[111] Mereka perlu membayar jizyah (cukai per kapita yang dikenakan pada lelaki dewasa bukan-Muslim yang merdeka) kepada Muslim.[111] Dhimmis mempunyai status lemah dibawah pemerintahan Islam. Mereka mempunyai beberapa kecacatan sosial dan kebolehan seperti larangan terhadap memiliki senjata atau memberikan keterangan di makhamah secara kes melibatkan Muslim..[112] Banyak dari kecacatan amat tinggi sekali simbolik. Yang satu yang dihuraikan oleh Bernard Lewis sebagai "paling merendahkan"[113] merupakan keperluan dari pakaian berbeza, tidak dijumpai dalam Al-Qur'an atau hadis tetapi direka oleh medieval awal Baghdad; penguatkuasaannya amat tinggi sekali tak tetap.[113] Yahudi jarang menghadapi syahid atau pengusiran, atau paksaan kewajipan untuk menukar agama mereka, dan mereka kebanyakannya bebas dalam pilihan kediaman dan profesion mereka.[114] Contoh penting dari pembunuhan beramai-ramai Yahudi termasuk membunuh atau paksaan memeluk dari mereka oleh pemerintah dari dinasti Almohad di Al-Andalus pada abad ke-12.[115] Contoh penting dari kes ini iaitu pilihan kediaman telah diambil dari mereka termasuk mengurung Yahudi kepada tempat bertembok (mellah) di Maghribi bermula dari abad ke-15 dan terutamanya sejak awal abad ke-19.[116] Terdapat sesetengah paksaan pemelukan pada abad ke-12 dibawah dinasti Almohad dari Afrika Utara dan al-Andalus baik juga di Persia.[117] Tema antisemitik piawai telah menjadi tempat lazim dalam propaganda dari gerakan Arab Islam seperti Hizbullah dan Hamas, dalam penyebutan dari berbagai agensi dari Republik Islam Iran, dan malah di suratkhabar dan penerbitan lain dari Refah Partisi."[118]

Penindasan Yahudi zaman moden terpenting tertinggal ialah Holokus — negeri-diketuai dari penindasan dan pembunuhan beramai-ramai sistematik Yahudi (dan kumpulan minoriti yang lain) dari Eropah dan Kolonial Eropah Afrika Utara semasa Perang Dunia II oleh Nazi Jerman dan pekerjasamanya.[119] Penindasan dan pembunuhan beramai-ramai telah dicapai dalam peringkat. Penggubalan untuk mengeluarkan Yahudi dari masyarakat sivil telah dilakukan sebelum tercetusnya Perang Dunia II. kem tumpuan telah didirikan iaitu penghuni digunakan sebagai hamba buruh hingga mereka mati dalam keletihan atau penyakit. Dimana Reich Ketiga menakluk wilayah baru di Eropah timur, unit dikhaskan yang dipanggil Einsatzgruppen membunuh Yahudi dan penentang politikal dalam penembakan besar-besaran.[106] Yahudi dan Roma telah disesakkan kedalam ghetto sebelum diangkutkan beratus batu dengan kereta api pengangkut kepada kem pemusnah di mana, jika mereka terselamat dalam perjalanan, majoriti dari mereka telah dibunuh dalam kamar gas. Setiap senjata di birokrasi Jerman telah terlibat dalam logistik dari pembunuhan besar-besaran, menjadikan negara kepada satu perkara sarjana Holokus memanggil "bangsa pembunuh beramai-ramai."[107]

Kepimpinan Yahudi sunting

Terdapat tiada badan bertadbir tunggal untuk komuniti Yahudi, mahupun autoriti tunggal dengan tanggungjawab untuk doktrin keagamaan. Sebaliknya, beraneka dari sekular dan institusi keagamaan pada peringkat tempatan, kebangsaan, dan antarabangsa mengetuai berbagai bahagian dari komuniti Yahudi pada beraneka isu.

Yahudi terkenal sunting

Yahudi telah buat penyumbangan dalam lingkungan luas dari ikthiar masunia, termasuk sains, seni, politik, perniagaan, dsb. Bilangan dari pemenang hadiah Nobel Yahudi (kira-kira 160 semuanya), adalah jauh dari nishab dari peratusan Yahudi dalam populasi sedunia.[120]

Lihat juga sunting

Panduan lebih lengkap kepada topik berkaitan Yahudi boleh didapati dari panduan pada atas atas bawah dari laman ini. Sesetengah topik kegemaran termasuk:

Nota sunting

  1. ^ a b c d e f g h i j k l m Annual Assessment (PDF) p. 11. Jewish People Policy Planning Institute (Jewish Agency for Israel) (2006)., sourced from American Jewish Year Book. 106. American Jewish Committee. 2006.
  2. ^ 2006 census
  3. ^ Jews in Hungary
  4. ^ Jewishtucson.org
  5. ^ a b c d e f g h i j k l "The Jewish Population of the World (2006)". Jewish Virtual Library., sourced from American Jewish Year Book. 106. American Jewish Committee. 2006.
  6. ^ SSEJ
  7. ^ Antisemitism And Racism
  8. ^ According to the The American Heritage Dictionary of the English Language, Fourth Edition (2000): "It is widely recognized that the attributive use of the noun Jew, in phrases such as Jew lawyer or Jew ethics, is both vulgar and highly offensive. In such contexts Jewish is the only acceptable possibility. Some people, however, have become so wary of this construction that they have extended the stigma to any use of Jew as a noun, a practice that carries risks of its own. In a sentence such as There are now several Jews on the council, which is unobjectionable, the substitution of a circumlocution like Jewish people or persons of Jewish background may in itself cause offense for seeming to imply that Jew has a negative connotation when used as a noun. "Jew" Diarkibkan 2008-04-21 di Wayback Machine, The American Heritage Dictionary of the English Language, Fourth Edition (2000).
  9. ^ Johnson (1987), p. 82.
  10. ^ a b c d e f Data based on a study Diarkibkan 2007-09-27 di Wayback Machine by Jewish People Policy Institute (JPPI): "World Jewry was estimated at 13,085,000 at the beginning of 2006, an overall increase of 0.4% over 2005." See Jewish people near zero growth Diarkibkan 2009-03-19 di Wayback Machine by Tovah Lazaroff, Jerusalem Post, June 24, 2004. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "jppistudy" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  11. ^ a b Pfeffer, Anshel. "Jewish Agency: 13.2 million Jews worldwide on eve of Rosh Hashanah, 5768". Haaretz Daily Newspaper Israel. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-08-02. Dicapai pada 2007-09-13.
  12. ^ Michael, E. (2005-02-28). The Complete Book of When and Where: In The Bible And Throughout History. Tyndale House Publishers, Inc. m/s. 20–1, 67. ISBN 0842355081. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan); Check date values in: |date= (bantuan); |access-date= requires |url= (bantuan)
  13. ^ Sicker, Martin (2001-01-30). Between Rome and Jerusalem: 300 Years of Roman-Judaean Relations. Praeger Publishers. m/s. 2. ISBN 0275971406. Check date values in: |date= (bantuan); |access-date= requires |url= (bantuan)
  14. ^ Zank, Michael. "Center of the Persian Satrapy of Judah (539-323)". Boston University. Dicapai pada 2007-01-22.
  15. ^ Schiffman, Lawrence H. (1991). From Text to Tradition: A History of Second Temple and Rabbinic Judaism. Ktav Publishing House. m/s. 60–79. ISBN 0-88125-371-5.
  16. ^ "Who Is a Jew?". JewFAQ.org. Dicapai pada 2008-06-30.
  17. ^ Weiner, Rebecca (2007). "Who is a Jew?". Jewish Virtual Library. Dicapai pada 2007-10-06. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  18. ^ Fowler, Jeaneane D. (1997). World Religions: An Introduction for Students. Sussex Academic Press. m/s. 7. ISBN 1898723486. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  19. ^ Bauer, Yehuda. "Problems of Contemporary Anti-Semitism", 2003, p. 2. Retrieved February 24, 2008.
  20. ^ Schmelz, Usiel Oscar (2007). "Demography". Dalam Fred Skolnik (penyunting). Encyclopaedia Judaica. 5 (ed. 2d ed.). Farmington Hills, Mich.: Thomson Gale. m/s. pp. 571. ISBN 0-02-865928-2 Check |isbn= value: checksum (bantuan). Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan); |pages= has extra text (bantuan); |edition= has extra text (bantuan)
  21. ^ a b c Hammer, M. F. (2000). "Jewish and Middle Eastern non-Jewish populations share a common pool of Y-chromosome biallelic haplotypes". Proceedings of the National Academy of Sciences. 97: 6769. doi:10.1073/pnas.100115997. PMID 10801975. Unknown parameter |month= ignored (bantuan); Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan)
  22. ^ a b "Y Chromosome Bears Witness to Story of the Jewish Diaspora". New York Times. 2000. Unknown parameter |month= ignored (bantuan)
  23. ^ Hammer, et al. Figure 2: Plot of populations based on Y-chromosome haplotype data.
  24. ^ Behar, Doron M. (2006). "The Matrilineal Ancestry of Ashkenazi Jewry: Portrait of a Recent Founder Event" (PDF). The American Journal of Human Genetics. 78 (3): 487–97. doi:10.1086/500307. PMID 16404693. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2006-02-18. Dicapai pada 2008-07-09. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan); Unknown parameter |month= ignored (bantuan)
  25. ^ Nebel, Almut (2001). "The Y Chromosome Pool of Jews as Part of the Genetic Landscape of the Middle East". The American Journal of Human Genetics. 69 (5): 1095–112. Unknown parameter |month= ignored (bantuan); Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan)
  26. ^ a b Hammer, M. F. (1997). "Y Chromosomes of Jewish Priests". NATURE, Volume 385. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan); Unknown parameter |month= ignored (bantuan)
  27. ^ a b c "Priestly Gene Shared By Widely Dispersed Jews". American Society For Technion, Israel Institute Of Technology. 1998. Unknown parameter |month= ignored (bantuan)
  28. ^ For the 5.3 million figure, data based on official 2001 survey as told in the Jerusalem Post. See Report: More Jews in Israel than in any other country Diarkibkan 2012-02-03 di Wayback Machine by Seth Freedman, Jerusalem Post, May 1, 2006.).
  29. ^ The 6.155 million total is based on a 2003 US census compilation of estimates from local Jewish federations.
  30. ^ "Population, by religion" (PDF). Israeli central bureau of statistics. 2007. Dicapai pada 2007-11-13.
  31. ^ Beyond 20/20 WDS Diarkibkan 2012-10-16 di Wayback Machine, Central Statistics Office Ireland.
  32. ^ The US State Department Religious Freedom Report estimates the number of Jews in Russia alone at 600,000 to 1 million.
  33. ^ a b MacIsaac, Daniel (2003-02-06). "Ukraine's Jews say fear led to low numbers in recent census". ACROSS THE FORMER SOVIET UNION (dalam bahasa English). JTA. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-08-06. Dicapai pada 2007-01-10.CS1 maint: unrecognized language (link)
  34. ^ Jewish community in Hungary
  35. ^ The Virtual Jewish History Tour - Guatemala
  36. ^ a b c d e Jewish Virtual Library, JewFAQ
  37. ^ Department of Immigration and Citizenship (DIMA), 1996 Census
  38. ^ Telahoun, Tesfu (2008-03-11). "Israel at 60". Capital Ethiopia. Dicapai pada 2008-07-03.
  39. ^ Naggar, David (2006-11-07). "The Case for a Larger Israel". israelinsider.com. Dicapai pada 2008-07-03.
  40. ^ a b "Israel". The World Factbook. Central Intelligence Agency. 2007-06-19. Dicapai pada 2007-07-20. Check date values in: |date= (bantuan)
  41. ^ "The Electoral System in Israel". The Knesset. Dicapai pada 2007-08-08.
  42. ^ "Country's Report Israel". Freedom House.
  43. ^ "Population, by Religion and Population Group". Israel Central Bureau of Statistics. 2006. Dicapai pada 2007-08-07.
  44. ^ Dekmejian 1975, halaman 247. "And most [Oriental-Sephardic Jews] came... because of Arab persecution resulting from the very attempt to establish a Jewish state in Palestine."
  45. ^ "airlifted tens of thousands of Ethiopian Jews". Unknown parameter |accessyear= ignored (|access-date= suggested) (bantuan); Unknown parameter |accessmonthday= ignored (bantuan)
  46. ^ History of Dissident Movement in the USSR by Ludmila Alekseyeva. Vilnius, 1992 (in Russian)
  47. ^ Goldstein (1995) p. 24
  48. ^ "2000 Tabulados de Religión" (PDF). Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 2005-12-10. Dicapai pada 2005-12-10.
  49. ^ Waxman, Chaim I. (2007). "Annual Assessment 2007". Jewish People Policy Planning Institute (Jewish Agency for Israel). m/s. pp. 40-42. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2017-11-07. Dicapai pada 2008-07-03. |pages= has extra text (bantuan)
  50. ^ "The Ingathering of the Exiles". Israel Ministry of Foreign Affairs.
  51. ^ Littman (1979), p. 5.
  52. ^ "NJPS: Intermarriage: Defining and Calculating Intermarriage". Unknown parameter |accessyear= ignored (|access-date= suggested) (bantuan); Unknown parameter |accessmonthday= ignored (bantuan)
  53. ^ "World Jewish Congress Online". Unknown parameter |accessyear= ignored (|access-date= suggested) (bantuan); Unknown parameter |accessmonthday= ignored (bantuan)
  54. ^ "The Virtual Jewish History Tour - Mexico". Unknown parameter |accessyear= ignored (|access-date= suggested) (bantuan); Unknown parameter |accessmonthday= ignored (bantuan)
  55. ^ Carroll, James. Constantine's Sword (Houghton Mifflin, 2001) ISBN 0-395-77927-8 p.26
  56. ^ Gartner, Lloyd P. (2001). History of the Jews in Modern Times. Oxford: Oxford University Press. m/s. pp. 400-401. ISBN 0-19-289259-2. |pages= has extra text (bantuan)
  57. ^ a b Grintz, Jehoshua M. "Hebrew as the Spoken and Written Language in the Last Days of the Second Temple." Journal of Biblical Literature. March, 1960.
  58. ^ Parfitt, T. V. "The Use of Hebrew in Palestine 1800–1822." Journal of Semitic Studies , 1972.
  59. ^ "Jewish Languages". Beth Hatefutsoth, The Nahum Goldmann Museum of the Jewish Diaspora. Dicapai pada 2008-07-03.
  60. ^ Neusner (1991) p. 64
  61. ^ Netzer, Amnon (2007). "Iran". Dalam Fred Skolnik (penyunting). Encyclopaedia Judaica. 10 (ed. 2d ed.). Farmington Hills, Mich.: Thomson Gale. m/s. p. 13. ISBN 0-02-865928-2 Check |isbn= value: checksum (bantuan). |pages= has extra text (bantuan); |edition= has extra text (bantuan)
  62. ^ Syme, Daniel B. (2004). The Jewish Home: A Guide for Jewish Living. New York: URJ Press. m/s. p. 87. ISBN 0-8074-0851-4. To this day, most Jews will not walk through the arch, and many will spit on it as they pass by. |pages= has extra text (bantuan)
  63. ^ Johnson (1987), p. 142.
  64. ^ Johnson (1987), p. 143.
  65. ^ Johnson (1987), pp. 95-96.
  66. ^ Johnson (1987), p. 152.
  67. ^ Salo Wittmayer Baron, “A Social and Religious History of the Jews,” Volume II, Ancient Times, Part II. Jewish Publication Society of America, 1952.p. 200
  68. ^ Salo Wittmayer Baron, “A Social and Religious History of the Jews,” Volume II, Ancient Times, Part II. Jewish Publication Society of America, 1952. p200
  69. ^ Salo Wittmayer Baron, “A Social and Religious History of the Jews,” Volume II, Ancient Times, Part II. Jewish Publication Society of America, 1952.p. 215
  70. ^ ibid, p. 215
  71. ^ Salo Wittmayer Baron, “A Social and Religious History of the Jews,” Volume II, Ancient Times, Part II. Jewish Publication Society of America, 1952. p. 216
  72. ^ Salo Wittmayer Baron, “A Social and Religious History of the Jews,” Volume II, Ancient Times, Part II. Jewish Publication Society of America, 1952. p. 217
  73. ^ Salo Wittmayer Baron, “A Social and Religious History of the Jews,” Volume II, Ancient Times, Part II. Jewish Publication Society of America, 1952. p. 210
  74. ^ a b Johnson (1987), p. 112.
  75. ^ "S. Safrai, 'The Era of the Mishnah and Talmud (70-640)' in H.H. Ben-Sasson, editor, History of the Jewish People, Harvard University Press, 1976, p. 364)
  76. ^ F.E. Peters, "The Harvest of Hellenism" p. 296
  77. ^ a b Katz, Shmuel, Battleground (1974)
  78. ^ Setton, Kenneth M. (1985). A History of the Crusades: The Impact of the Crusades on the Near East. Madison, Wisc.: University of Wisconsin Press. m/s. p. 69. ISBN 0-299-09144-9. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan); |pages= has extra text (bantuan)
  79. ^ Setton et al. (1985), p. 71.
  80. ^ Norman F. Cantor, The Last Knight: The Twilight of the Middle Ages and the Birth of the Modern Era, Free Press, 2004. ISBN-10: 0743226887, p. 28-29
  81. ^ Johnson (1987), pp. 207-208.
  82. ^ Johnson (1987), pp. 174, 211-213.
  83. ^ Cowling (2005), p. 265
  84. ^ Poliakov (1974), pg.91-6
  85. ^ Poliakov (1974), pg.68-71
  86. ^ The Treatment of Jews in Arab/Islamic Countries
  87. ^ Granada by Richard Gottheil, Meyer Kayserling, Jewish Encyclopedia. 1906 ed.
  88. ^ "The Jews of Morocco".
  89. ^ "The Jews of Egypt".
  90. ^ "The Jews of Syria".
  91. ^ "The Jews of Yemen".
  92. ^ The Forgotten Refugees
  93. ^ Sephardim
  94. ^ Kraemer, Joel L., Moses Maimonides: An Intellectual Portrait in The Cambridge Companion to Maimonides pp. 16-17 (2005)
  95. ^ Rosenthal, Herman (2002). "Haskalah". Jewish Encyclopedia. Dicapai pada 2008-02-09. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  96. ^ Johnson (1987), p. 306.
  97. ^ Johnson (1987), pp. 374, 402.
  98. ^ "An international movement originally for the establishment of a Jewish national or religious community in Palestine and later for the support of modern Israel." ("Zionism," Webster's 11th Collegiate Dictionary). See also "Zionism", Encyclopedia Britannica, which describes it as a "Jewish nationalist movement that has had as its goal the creation and support of a Jewish national state in Palestine, the ancient homeland of the Jews (Hebrew: Eretz Yisra'el, “the Land of Israel”)," and The American Heritage® Dictionary of the English Language, Fourth Edition, which defines it as "A Jewish movement that arose in the late 19th century in response to growing anti-Semitism and sought to reestablish a Jewish homeland in Palestine. Modern Zionism is concerned with the support and development of the state of Israel."
  99. ^ Ernest Gellner, 1983. Nations and Nationalism (First edition), p 107-108.
  100. ^ A national liberation movement:
  101. ^ "...from Zion, where King David fashioned the first Jewish nation" (Friedland, Roger and Hecht, Richard To Rule Jerusalem, p. 27).
  102. ^ "By the late Second Temple times, when widely held Messianic beliefs were so politically powerful in their implications and repercussions, and when the significance of political authority, territorial sovereignty, and religious belief for the fate of the Jews as a people was so widely and vehemently contested, it seems clear that Jewish nationhood was a social and cultural reality". (Roshwald, Aviel. "Jewish Identity and the Paradox of Nationalism", in Berkowitz, Michael (ed.). Nationalism, Zionism and Ethnic Mobilization of the Jews in 1900 and Beyond, p. 15).
  103. ^ Largely a response to anti-Semitism:
    • "A Jewish movement that arose in the late 19th century in response to growing anti-Semitism and sought to reestablish a Jewish homeland in Palestine." ("Zionism", The American Heritage® Dictionary of the English Language, Fourth Edition).
    • "The Political Zionists conceived of Zionism as the Jewish response to anti-Semitism. They believed that Jews must have an independent state as soon as possible, in order to have a place of refuge for endangered Jewish communities." (Wylen, Stephen M. Settings of Silver: An Introduction to Judaism, Second Edition, Paulist Press, 2000, p. 392).
    • "Zionism, the national movement to return Jews to their homeland in Israel, was founded as a response to anti-Semitism in Western Europe and to violent persecution of Jews in Eastern Europe." (Calaprice, Alice. The Einstein Almanac, Johns Hopkins University Press, 2004, p. xvi).
    • "The major response to anti-semitism was the emergence of Zionism under the leadership of Theodor Herzl in the late nineteenth century." (Matustik, Martin J. and Westphal, Merold. Kierkegaard in Post/Modernity, Indiana University Press, 1995, p. 178).
    • "Zionism was founded as a response to anti-Semitism, principally in Russia, but took off when the worst nightmare of the Jews transpired in Western Europe under Nazism." (Hollis, Rosemary. The Israeli-Palestinian road block: can Europeans make a difference?PDF (57.9 KiB), International Affairs 80, 2 (2004), p. 198).
  104. ^ "ushmm.org". Dicapai pada 2007-08-15.
  105. ^ Manvell, Roger Goering New York:1972 Ballantine Books--War Leader Book #8 Ballantine's Illustrated History of the Violent Century
  106. ^ a b Ukrainian mass Jewish grave found
  107. ^ a b Berenbaum, Michael. The World Must Know," United States Holocaust Museum, 2006, p. 103.
  108. ^ "Part 3: Partition, War and Independence". The Mideast: A Century of Conflict. National Public Radio. 2002-10-02. Dicapai pada 2007-07-13. Check date values in: |date= (bantuan)
  109. ^ Bermani, Daphna (November 14, 2003). "Sephardi Jewry at odds over reparations from Arab world". Cite has empty unknown parameter: |1= (bantuan)
  110. ^ "A Catholic Timeline of Events Relating to Jews, Anti-Judaism, Antisemitism, and the Holocaust, From the 3rd century to the Beginning of the Third Millennium"
  111. ^ a b Lewis (1984), pp. 10, 20
  112. ^ Lewis (1987), p. 9, 27
  113. ^ a b Lewis (1999), p.131
  114. ^ Lewis (1999), p.131; (1984), pp.8,62
  115. ^ Lewis (1984), p. 52; Stillman (1979), p.77
  116. ^ Lewis (1984), p. 28
  117. ^ Lewis (1984), pp. 17-18, 94-95; Stillman (1979), p. 27
  118. ^ Muslim Anti-Semitism by Bernard Lewis (Middle East Quarterly) June 1998
  119. ^ Donald L Niewyk, The Columbia Guide to the Holocaust, Columbia University Press, 2000, p.45: "The Holocaust is commonly defined as the murder of more than 5,000,000 Jews by the Germans in World War II." However, the Holocaust usually includes all of the different victims who were systematically murdered.
  120. ^ "Throughout the 20th century, Jews, more so than any other minority, ethnic or cultural group, have been recipients of the Nobel Prize -- perhaps the most distinguished award for human endeavor in the six fields for which it is given. Remarkably, Jews constitute almost one-fifth of all Nobel laureates. This, in a world in which Jews number just a fraction of 1 percent of the population." Stephen Mark Dobbs. As the Nobel Prize marks centennial, Jews constitute 1/5 of laureates, j., October 12, 2001.

Rujukan sunting

  • Cowling, Geoffrey (2005). Introduction to World Religions. Singapore: First Fortress Press. ISBN 0-8006-3714-3.
  • Dekmejian, R. Hrair (1975), Patterns of Political Leadership: Egypt, Israel, Lebanon, State University of New York Press, ISBN 087395291X
  • Goldstien, Joseph (1995). Jewish History in Modern Times. Sussex Academic Press. ISBN 1898723060. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  • Katz, Shmuel (1974). Battleground: Fact and Fantasy in Palestine. Taylor Productions. ISBN 0-929093-13-5. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  • Johnson, Paul (1987). A History of the Jews. New York: HarperCollins. ISBN 0-06-091533-1.
  • Lewis, Bernard (1984). The Jews of Islam. Princeton: Princeton University Press. ISBN 0-691-00807-8
  • Lewis, Bernard (1999). Semites and Anti-Semites: An Inquiry into Conflict and Prejudice. W. W. Norton & Co. ISBN 0-393-31839-7
  • Littman, David (1979). "Jews Under Muslim Rule: The Case Of Persia". The Wiener Library Bulletin. XXXII (New series 49/50).
  • Neusner, Jacob (1991). Studying Classical Judaism: a primer (dalam bahasa English). Westminster John Knox Press. ISBN 0664251366.CS1 maint: unrecognized language (link)
  • Poliakov, Leon (1974). The History of Anti-semitism. New York: The Vanguard Press.
  • Stillman, Norman (1979). The Jews of Arab Lands: A History and Source Book. Philadelphia: Jewish Publication Society of America. ISBN 0-8276-0198-0

Pautan luar sunting

Umum sunting

Organisasi sekular sunting

Organisasi keagamaan sunting

Organisasi Zionis sunting