Chile ([ci.lé]) atau nama rasminya Republik Chile (Bahasa Sepanyol:República de Chile) ialah negara terbesar di Amerika Selatan; ibu negaranya ialah bandar raya Santiago.

Republik Chile
ريڤوبليك چيلى
República de Chile
Bendera Chile
Jata Chile
Bendera Jata
Cogan kata
  • "Por la razón o la fuerza" (Sepanyol)
  • "Melalui hak atau kekuatan" [1]
map
Lagu kebangsaan
Lagu kebangsaan Chile
Chile dalam warna hijau gelap; Wilayah Antartika yang dituntut tetapi tidak diakui ditunjukan dalam warna hijau muda.
Chile dalam warna hijau gelap; Wilayah Antartika yang dituntut tetapi tidak diakui ditunjukan dalam warna hijau muda.
Ibu negara
dan bandar terbesar
Santiagoa
33°26′S 70°40′W / 33.433°S 70.667°W / -33.433; -70.667
Bahasa kebangsaanBahasa Sepanyol
KerajaanRepublik berpelembagaan berpresiden tunggal
• Presiden
Gabriel Boric
Badan perundanganKongres Negara
Senat
Dewan Timbalan
Kemerdekaan 
daripada Sepanyol
18 September 1810
• Diistiharkan
12 Februari 1818
• Diakui
25 April 1844
11 September 1980 (dipinda pada tahun 1989 dan 2005)
Keluasan
• Jumlah
756,096.3 km2 (291,930.4 bt2) (ke-38)
• Perairan (%)
1.07b
Populasi
• Perkiraan 2022
18,430,408[2] (ke-66)
• Bancian Penduduk 2017
17,574,003[3] (ke-64)
24/km2 (62.2/sq mi) (ke-198)
KDNK (PPP)2022
• Jumlah
$568.319 bilion[4] (ke-45)
$28,526[4] (ke-64)
KDNK (nominal)2022
•  Jumlah
$317.594 bilion[4] (ke-45)
$15,941[4] (ke-62)
Gini (2021)negative increase 46[5]
tinggi
HDI (2021) 0.855[6]
sangat tinggi · ke-42
Mata wangPeso
(CLP)
Zon waktuUTC−3 dan −5 (CLT dan EASTc)
Bahagian memandukanan
Kod panggilan+56
Kod ISO 3166CL
DPT internet.cl
  1. Perundangan berpusat di Valparaíso.
  2. Termasuk Pulau Easter dan Isla Sala y Gómez; tidak termasuk 1,250,000 kilometer persegi (480,000 bt2) wilayah yang dituntut di Antartika.
Peta tiga kawasan yang membahagikan wilayah Chile:
Biru: Tanah Besar Chile.
Merah: Pulau Chile.
Hijau: Antartika Chile.

Gurun Atacama yang gersang di utara Chile kaya dengan galian, terutamanya tembaga. Kawasan di pusat yang agak kecil menonjol dari segi penduduk dan sumber pertanian, dan merupakan pusat kebudayaan dan politik Chile yang berkembang pada abad ke-19 apabila ia menggabungkan kawasan utara dan selatan. Selatan Chile kaya dengan hutan dan tanah ragut, dan mempunyai deretan gunung berapi dan tasik. Pantai selatan adalah jaringan fiord, teluk, terusan, semenanjung, dan pulau-pulau.

Sepanyol menawan dan menjajah Chile pada pertengahan abad ke-16, menggantikan pemeritahan Inca di utara dan tengah Chile, tetapi gagal untuk menakluk puak-puak Mapuche yang bebas yang terletak selatan tengah Chile. Selepas mengisytiharkan kemerdekaan daripada Sepanyol pada tahun 1818, Chile muncul pada tahun 1830-an sebagai suatu republik autokratik yang agak stabil. Pada abad ke-19, Chile menyaksikan pertumbuhan ekonomi dan wilayah yang pesat, menamatkan penentangan Mapuche pada 1880-an dan memperolehi wilayah utaranya yang sekarang dalam Perang Pasifik selepas menewaskan Peru dan Bolivia. Dalam tahun 1960-an dan 1970-an, negara ini mengalami suatu polarisasi dan kegawatan politik yang teruk. Perkembangan ini memuncak dengan suatu rampasan kuasa yang menggulingkan Salvador Allende dari kerajaan berhaluan kiri yang dipilih secara demokrasi dan memulakan pemerintahan diktator tentera selama 16 tahun oleh sayap kanan yang mengakibatkan lebih 3,000 orang dibunuh atau hilang. Rejim pimpinan Augusto Pinochet ini berakhir pada tahun 1990 selepas beliau tewas dalam suatu referendum pada tahun 1988 dan pemerintahan beliau telah digantikan oleh gabungan sayap tengah-kiri yang memerintah melalui empat presiden sehingga tahun 2010.

Sejarah sunting

Untuk rencana lanjutan, lihat Sejarah Chile

Sejarah awal sunting

Artifak alat batu menunjukkan manusia sekali-sekala sering mengunjungi kawasan Lembah Monte Verde seawal 18,500 tahun yang lalu. Kira-kira 10,000 tahun yang lalu, manusia berhijrah dari arah utara lalu menetap di lembah-lembah yang subur dan kawasan pantai kawasan Chile kini. laman Penyelesaian dari awal-awal lagi kediaman manusia ialah Monte Verde, Cueva del Milodon dan tiub lava kawah gunung Pali Aike. Orang Inca meluaskan empayar mereka ke arah utara Chile, namun percubaan tersebut berjaya ditangkis orang Mapuche yang tiada pemerintahan berpusat. Mereka menentang Sapa Inca Tupac Yupanqui dan tenteranya. Kejadian berdarah selama tiga hari ini dikenali sebagai Pertempuran Maule di mana penaklukan orang Inca dari Chile berakhir di sungai Maule.

Penjajahan Sepanyol sunting

Pembentukan Republik sunting

Abad ke-20 sunting

Ketegangan politik sunting

Abad ke-21 sunting

Politik dan pemerintahan sunting

Untuk rencana lanjutan, lihat Politik Chile

 
La Moneda istana

Semasa Perlembagaan Chile telah diluluskan dalam satu pungutan suara negara - dianggap sebagai "sangat tidak teratur" oleh sesetengah pemerhati - pada bulan September 1980, di bawah kerajaan tentera Augusto Pinochet. Ia mula berkuat kuasa pada Mac 1981. Selepas kekalahan Pinochet di plebisit 1988, perlembagaan telah dipinda untuk mengurangkan peruntukan bagi pindaan masa depan kepada Perlembagaan. Pada September 2005, Presiden Ricardo Lagos menandatangani undang-undang beberapa pindaan perlembagaan yang diluluskan oleh Kongres. Ini termasuk menghapuskan jawatan senator dan senator untuk kehidupan dilantik, memberikan kuasa kepada Presiden untuk mengeluarkan komander-in-chief daripada angkatan tentera, dan mengurangkan jangka presiden daripada enam kepada empat tahun.

Kongres Chile mempunyai 38 kerusi Dewan Negara dan 120 anggota Dewan Perwakilan. Senator berkhidmat selama lapan tahun dengan tempoh yang berlainan, manakala timbalan dipilih setiap 4 tahun. Pilihan raya kongres lepas telah diadakan pada 17 November 2013, serentak dengan pilihan raya presiden. Senat semasa mempunyai perpecahan 21-15 memihak kepada parti pemerintah dan 2 calon Bebas. rumah yang semasa yang lebih rendah Dewan Perwakilan-mengandungi 67 anggota yang mengawal gabungan pusat-kiri, 48 daripada pembangkang tengah-kanan dan 5 dari parti-parti kecil atau Bebas. Kongres terletak di bandar pelabuhan Valparaíso, kira-kira 140 kilometer (87 batu) barat ibu negara, Santiago.

 
Istana Keadilan di Santiago.
 
Kongres Kebangsaan Chile di Valparaiso

Pilihan raya kongres Chile ditadbir oleh sistem binomial itu, bagi sebahagian besar, ganjaran kepada kedua-dua perwakilan terbesar sama, sering tanpa mengira sokongan popular relatif mereka. Pihak-pihak yang itu terpaksa membentuk pakatan luas dan sejarah, kedua-dua gabungan terbesar (Concertación dan Alianza) berpecah kebanyakan kerusi. Hanya jika tiket gabungan itu menuju-pemilihan tempat gabungan kedua dengan margin lebih daripada 2-untuk-1 tidak gabungan yang menang mendapat kedua-dua kerusi, yang cenderung untuk mengunci perundangan dalam masa beberapa kira-kira 50-50.

Badan kehakiman Chile bebas dan termasuk Mahkamah Rayuan, sistem mahkamah tentera, tribunal perlembagaan, dan Mahkamah Agung Chile. Pada bulan Jun 2005, Chile siap baik pulih di seluruh negara sistem keadilan jenayahnya. pembaharuan telah menggantikan prosiding melit dengan sistem pertentangan lebih sama dengan Amerika Syarikat.

Dalam 2001 pilihan raya kongres, Union konservatif bebas Demokratik (UDI) melepasi Demokrat Kristian buat kali pertama untuk menjadi parti terbesar di Dewan Rakyat. Dalam pilihan raya Parlimen 2005, kedua-dua pihak utama, Demokrat Kristian dan UDI hilang perwakilan memihak kepada sekutu masing-masing Parti Sosialis (yang menjadi parti terbesar dalam blok Concertación) dan Pembaharuan Kebangsaan dalam pakatan sayap kanan. Dalam 2009 pilihan raya perundangan di Chile, Parti Komunis memenangi 3 daripada 120 kerusi di Dewan Perwakilan buat kali pertama dalam tempoh 30 tahun (Parti Komunis tidak dibenarkan wujud seperti semasa pemerintahan diktator).

Chile mengundi dalam pusingan pertama pilihan raya presiden pada 17 November 2013. Tiada daripada sembilan calon presiden mendapat lebih daripada 50 peratus undi. Akibatnya, kedua-dua calon atas, tengah-kiri Nueva Mayoría BN Michelle Bachelet dan tengah-kanan Alianza BN Evelyn Matthei, bertanding dalam pilihan raya larian pada 15 Disember 2013, yang Bachelet menang. Ini adalah pilihan raya presiden keenam Chile sejak akhir era Pinochet. Kesemua enam telah ditetapkan hukuman yang bebas dan adil. Presiden ini perlembagaan dihalang daripada berkhidmat penggal berturut-turut.


Pembahagian pentadbiran sunting

Chile dibahagikan kepada 15 wilayah, masing-masing diketuai oleh seorang intendant dilantik oleh presiden. Kawasan yang dibahagikan kepada wilayah, dengan gabenor wilayah juga dilantik oleh presiden. Akhirnya setiap wilayah dibahagikan kepada Komun yang ditadbir oleh majlis perbandaran, masing-masing dengan Datuk Bandar sendiri dan majlis dipilih untuk empat tahun. Setiap kawasan ditetapkan oleh nama dan angka Roman, diberikan dari utara ke selatan. Satu-satunya pengecualian adalah Metropolitan Wilayah Santiago yang ditetapkan RM (Region Metropolitana). Dua kawasan baru telah diwujudkan pada tahun 2006 dan mula digunakan pada bulan Oktober 2007; Los Ríos di selatan (Wilayah XIV), dan Arica y Parinacota di utara (Wilayah XV). Skim penomboran dilangkau Wilayah XIII, biasanya dianggap sebagai Wilayah Metropolitan sebelum pembaharuan 2006.

Ketenteraan sunting

Cabang-cabang dalam Angkatan Tentera Chile

Angkata Tentera Chile tertakluk pada kawalan awam melalui Kementerian Pertahanan. Presiden memiliki kuasa untuk melucutkan panglima angkatan tentera.[7]. Panglima Tentera Darat adalah Jeneral Humberto Oviedo Arriagada.[8][9] Tentera Darat Chile terdiri daripada 45,000 anggota dan diagihkan kepada ibu pejabat tentera darat di Santiago, enam divisyen di seluruh wilayah, sebuah briged udara di Rancagua, dan sebuah Markas Pasukan Khas di Colina. Tentera Darat Chile merupakan salah sebuah pasukan tentera darat yang paling profesional dan dilengkapkan dengan teknologi termaju di Amerika Latin.[7]

Laksamana Enrique Larrañaga Martin bertanggungjawab ke atas 21,773 anggota Tentera Laut Chile,[10] termasuk 2,500 anggota Marin. Daripada 29 buah kapal permukaan, hanya 8 buah yang terdiri daripada kapal tempur utama (frigat). Kapal-kapal ini berpangkalan di Valparaíso.[11] Tentera laut juga mengoperasikan pesawat angkut dan rondanya sendiri. Tentera Laut Chile juga memiliki empat buah kapal selam yang berpangkalan di Talcahuano.[7][12]

Jeneral Tentera Udara (4 bintang) Jorge Rojas Ávila mengetuai 12,500 anggota dalam Tentera Udara Chile. Aset-aset udara dibahagikan kepada lima briged udara yang berpangkalan di Iquique, Antofagasta, Santiago, Puerto Montt, dan Punta Arenas. Tentera udara juga mengoperasikan sebuah lapangan terbang di Pulau King George, Antartika. Tentera udara menerima 10 buah pesawat tempur F-16 yang dibeli daripa Amerika Syarikat pada bulan Mac 2007 selepas beberapa dekad perdebatan dan keengganan Amerika Syarikat untuk menjualnya. Pada tahun 2007, Chile juga menerima 18 buah pesawat F-16 Blok 15 yang dibaik semula oleh Belanda.[7]

Selepas rampasan kuasa tentera pada bulan September 1973, Polis Chile (Carabineros) diletakkan di bawah Kementerian Pertahanan. Dengan kembalinya kerajaan demokrasi, operasi polis diletakkan di bawah Kementerian Dalam Negeri tetapi kawalan keseluruhannya masih kekal di bawah Kementerial Pertahanan. Jeneral Gustavo González Jure merupakan ketua pasukan polis dengan kekuatan seramai 40,964 anggota[13] lelaki dan wanita yang bertanggungjawab ke atas penguatkuasaan undang-undang, pengurusan lalu lintas, penyalahgunaan dadah, kawalan sempadan dan melawan keganasan di seluruh negara.[7]

Daerah sunting

Untuk rencana lanjutan, lihat Daerah Chile

Geografi sunting

Untuk rencana lanjutan, lihat Geografi Chile

 
Atacama

Ekonomi sunting

Untuk rencana lanjutan, lihat Ekonomi Chile

 
Sanhattan

Bank Pusat Chile di Santiago berfungsi sebagai bank pusat negara. Mata wang Chile adalah Peso Chile (CLP). Chile adalah salah satu negara yang paling stabil dan makmur di Amerika Selatan, yang menerajui negara-negara Amerika Latin dalam pembangunan manusia, daya saing, pendapatan per kapita, globalisasi, kebebasan ekonomi, dan tanggapan rendah terhadap rasuah. Sejak Julai 2013, Chile dianggap oleh Bank Dunia sebagai "ekonomi berpendapatan tinggi".

Chile mempunyai kebebasan ekonomi tahap tertinggi di Amerika Selatan (kedudukan ke-7 di seluruh dunia), disebabkan sistem kehakiman yang bebas dan cekap dan pengurusan kewangan awam yang berhemat. Pada bulan Mei 2010, Chile menjadi negara Amerika Selatan yang pertama untuk menyertai OECD. Pada tahun 2006, Chile menjadi negara dengan KDNK nominal per kapita tertinggi di Amerika Latin.

Dasar-dasar ekonomi, yang kekal secara konsisten sejak 1980-an, telah menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi yang kukuh di Chile dan mempunyai lebih daripada separuh kadar kemiskinan. Chile mula mengalami kemerosotan ekonomi yang sederhana pada tahun 1999. Ekonomi negara masih lembap sehingga tahun 2003, apabila ia mula menunjukkan tanda-tanda jelas pemulihan, mencapai pertumbuhan KDNK 4.0%. Ekonomi Chile mengakhiri 2004 dengan pertumbuhan sebanyak 6 peratus. Pertumbuhan KDNK sebenar mencapai 5.7 peratus pada 2005 sebelum jatuh kembali kepada 4 peratus pada tahun 2006. KDNK berkembang sebanyak 5 peratus pada tahun 2007. Berhadapan dengan kegawatan ekonomi antarabangsa, kerajaan mengumumkan pelan rangsangan ekonomi untuk merangsang pekerjaan dan pertumbuhan, walaupun krisis kewangan global, yang bertujuan untuk pengembangan antara 2 peratus dan 3 peratus daripada KDNK bagi tahun 2009. Walau bagaimanapun, penganalisis ekonomi tidak bersetuju dengan anggaran kerajaan dan meramalkan pertumbuhan ekonomi median sebanyak 1.5 peratus. Pertumbuhan KDNK sebenar pada tahun 2012 adalah 5.5%. Pertumbuhan perlahan kepada 4.1% pada suku pertama 2013.

Demografi sunting

Untuk rencana lanjutan, lihat Demografi Chile

Budaya sunting

Untuk rencana lanjutan, lihat Budaya Chile

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "100 peso Coin". Central Bank of Chile. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 May 2012. Dicapai pada 16 September 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  2. ^ Templat:Cite CIA World Factbook
  3. ^ "RESULTADOS CENSO 2017" (PDF). RESULTADOS DEFINITIVOS CENSO 2017. National Statistics Institute. 1 January 2018. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 2022-10-09. Dicapai pada 18 January 2017.
  4. ^ a b c d "Chile". World Economic Outlook Database, April 2022. International Monetary Fund. Dicapai pada 1 May 2022.
  5. ^ "Inequality – Income inequality". OECD. Dicapai pada 25 July 2021.
  6. ^ "Human Development Report 2021/2022" (PDF) (dalam bahasa Inggeris). United Nations Development Programme. 8 September 2022. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 2022-10-09. Dicapai pada 8 September 2022.
  7. ^ a b c d e Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan countrystudies tidak disediakan
  8. ^ "Chilean Army Commander-in-Chief Visits WJPC". Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-10-30. Dicapai pada 2017-01-29.
  9. ^ "Army War College Community Banner".
  10. ^ "The Navy's most valuable asset: its people". Wayback.archive.org. Diarkibkan daripada yang asal pada 1 January 2009. Dicapai pada 13 July 2013. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  11. ^ "The National Fleet". Chilean Navy. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 June 2007. Dicapai pada 30 May 2014.
  12. ^ "Submarine Force". Wayback.archive.org. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 June 2007. Dicapai pada 14 July 2013. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  13. ^ "Carabineros de Chile". Wayback.archive.org. 24 October 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 March 2012. Dicapai pada 13 July 2013. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)

Bacaan lanjut sunting

  • Simon Collier & William F. Sater, A History of Chile, 1808–1894, Cambridge University Press, 1996
  • Paul W. Drake, and others., Chile: A Country Study, Library of Congress, 1994
  • Luis Galdames, A History of Chile, University of North Carolina Press, 1941
  • Brian Lovemen, Chile: The Legacy of Hispanic Capitalism, edisi ke-3, Oxford University Press, 2001
  • John L. Rector, The History of Chile, Greenwood Press, 2003
  • Christian Balteum: The Strip. A marxist critique of a semicomparador economy, University of Vermont Press, 2018

Pautan luar sunting