Mata wang

barang pertukaran yang sah digunakan sebagai pembayaran bagi suatu barangan atau perkhidmatan

Mata wang (Jawi: مات واڠ) ialah satu unit bagi pertukaran, pemudahan pemindahan barangan dan/atau perkhidmatan. Ia adalah duit syiling dan kertas bil yang digunakan sebagai wang.[1] Ia adalah satu bentuk bagi wang, di mana wang adalah apa-apa sahaja yang bertindak sebagai satu medium pertukaran, satu simpanan nilai, dan satu nilai standard. Mata wang-mata wang adalah medium pertukaran kedominanan.[perlu rujukan] Duit syiling dan wang kertas adalah kedua-dua bentuk mata wang.

Dalam kebanyakan kes, setiap bank pusat swasta mempunyai kawalan monopoli ke atas bekalan dan pengeluaran bagi mata wang sendirinya. Untuk memudahkan perdagangan antara zon-zon mata wang, terdapat kadar pertukaran, yang merupakan harga mata wang (dan barangan dan perkhidmatan bagi individu zon mata wang) yang boleh dipertukarkan antara satu sama lain.

Cadangan mata wang sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Sullivan, arthur (2003). Economics: Principles in action. Upper Saddle River, New Jersey 07458: Prentice Hall. m/s. 245. ISBN 0-13-063085-3. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan)CS1 maint: location (link)
  2. ^ CARICOM Single Market (CSM) ratified Diarkibkan 2008-06-22 di Wayback Machine. This article mentions a single currency but does not speculate on a name