Dewan Pertuanan United Kingdom

(Dilencongkan dari Dewan Pertuanan)

Dewan Pertuanan (bahasa Inggeris: House of Lords) adalah dewan atas Parlimen United Kingdom dan sering dirujuk sebagai "Pertuanan" (the Lords). Parlimen UK terdiri dari Raja, Dewan Rakyat (dewan bawah Parlimen, juga dirujuk sebagai the Commons), dan Dewan Pertuanan. Di Parlimen, ahli-ahli Dewan Pertuanan kini melebihi ahli-ahli Dewan Rakyat dengan 751 berbanding 646.

Dewan Pertuanan United Kingdom Great Britain dan Ireland Utara
ديوان ڤرتوانن يونايتد كيڠدوم
ڬريت بريطان دان أيرلند اوتارا
House of Lords of the United Kingdom of
Great Britain and Northern Ireland
Jenis
Jenis
Kepimpinan
Norman Fowler
sejak 1 September 2016
Nicholas True, Konservatif
sejak 6 September 2022
Ketua Pembangkang
Angela Smith, Buruh
sejak 27 Mei 2015
Ketua Parti Ketiga
Richard Newby, Demokrat Liberal
sejak 13 September 2016
Struktur
Ahli779[1][a]
Kumpulan politik
GajiTiada gaji tahunan, tetapi elaun dan perbelanjaan harian bebas cukai dibayar.
Tempat persidangan
Bilik Dewan Pertuanan, Istana Westminster, Westminster, London, United Kingdom
Laman sesawang
www.parliament.uk/lords/
Catatan kaki
  1. ^ Tidak termasuk 24 anggota bangsawan tidak hadir kerana cuti atau melainkan tidak layak untuk menduduki.
  2. ^ Lord Rohaniah duduk di kerusi Kerajaan.
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Gaya rasmi dan lengkap Dewan Pertuanan adalah The Right Honourable the Lords Spiritual and Temporal of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland in Parliament assembled. Gaya rasmi ahli individu Dewan Pertuanan pula adalah The Right Honourable the Lord X (of Y). Tuan-tuan bangsawan yang merupakan ahli Majlis Privi meletakkan "PC" (Privy Counsellor) selepas gelaran mereka: kesemua ahli Majlis Privi bagaimanapun memang berhak mendapat julukan The Right Honourable.

Pada 7 Mac 2007, Dewan Rakyat mengundi, pada dasarnya, untuk menggantikan para Tuan bangsawan dengan satu dewan yang dipilih (sama ada 100% dipilih atau 80% dipilih, 20% dilantik). Ini adalah suatu langkah terhadap perundangan untuk mengakhirinya (lihat Pembaharuan Dewan Pertuanan). Walau bagaimanapun, Dewan Pertuanan sebagai dewan perundangan atas menolak cadangan ini dan mengundi untuk pelantikan keseluruhan Dewan Pertuanan.

Sejarah sunting

Parlimen dibangunkan dari majlis yang menasihat Raja sewaktu Zaman Pertengahan. Majlis diraja ini dijadikan terdiri dari para paderi, kerabat bangsawan, dan para pewakil county (kemudiannya, para perwakilan borough juga). Parlimen pertama sering dianggapkan "Model Parlimen" (ditubuhkan pada 1295), yang termasuk archbiskop, abbot, earl, baron, dan para perwakilan shire dan borough. Kuasa Parlimen bertambah secara perlahan-lahan, semakin naik apabila kekuatan perintahan beraja semakin kuat atau merosot. Contohnya, sewaktu kebanyakan pemerintahan Edward II (1307–1327), kerabat bangsawan adalah agong, Crown lemah, dan pewakil shire dan borough keseluruhannya tidak berkuasa. Pada 1322, pihak berkuasa Parlimen untuk pertama diakui bukan sekadar oleh adat atay carta diraja, tetapi oleh suatu statut berwibawa, diluluskan oleh Parlimen sendiri. Pembangunan selanjutnya bermuncul dewaktu pemerintahan pewaris Edward II, Edward III. Paling pentingnya, sewaktu pemerintahan Raja inilah Parlimen secara jelas telah dipisahkan ke dua bilik berlainan: Dewan Rakyat (terdiri dari para pewakil shire dan borough) dan Dewan Pertuanan (terdiri dari golongan paderi tua dan kerabat bangsawan). Pihak berkuasa Parlimen berterusan menambah, dan, sewaktu awal abad kelimabelas, kedua Dewan melatihkan kuasa ke suatu tahap yang tidak pernah dilihat dahulu. Dewan Pertuanan adalah lebih berkuasa Dewan Rakyat kerana disebabkan pengaruh aristrokrat dan pralate realm.

Kuasa kerabat bangsawan terjejas suatu kemerosotan sewaktu peperangan saudara pada lewat abad kelimabelas, dikenali sebagai Peperangan Bunga Mawar. Kebanyakan kerabat bangsawan dibunuh di medan perang atau dihukum mati disebabkan sumbangan mereka didalaman peperangan, dan banyak estet aristokrat telah dirampas kepada kerajaan beraja (Crown). Lebih-lebih lagi, feudalisme semakin merosot, dan tentera feudal dikawal oleh baron menjadi lapuk. Oleh itu, Crown mudah ditubuhkan keagungannya pada realm. Dominasi Pemerintah tersebut berterusan membangun sewaktu pemerintahan pemerintah DiRaja Tudor pada abad ke-16. Crown telah berada di puncak kuasanya sewaktu pemerintahan Henry VIII (1509-1547).

Dewan Pertuanan mengekal lebih berkuasa daripada Dewan Rakyat, tetapi Dewan Bawah telah berterusan untuk mambangun pengaruh, mencapai suatu zaman kegemilangan berkaitan dengan Dewan Pertuanan sewaktu pertengahan abad ke-17. Konflik di antara Raja dan Parlimen (untuk kebanyakan bahagiannya, Dewan Rakyat) akhirnya menyebabkan Perang Saudara Inggeris sewaktu 1640an. Pada 1649, selepas kekalahan dan hukuman mati Raja Charles I, sebuah republik (Komanwel England) telah diumumkan, tetapi negara ini secara berkesan berada di bawah kawalan keseluruhan Oliver Cromwell. Dewan Pertuanan telah dikurangkan ke badan besar yang tidak berkuasa, dengan Cromwell dan para penyokongnya dalam Dewan Rakyat mendominasikan Kerajaan. Pada 19 Mac 1649, Dewan Pertuanan telah dimansuhkan oleh suatu Akta Parlimen, yang mengumumkan bahawa "Dewan rakyat England [mendapti] sangat lamanya pengalaman yang Dewan Pertuanan adalah tidak berguna dan merbahaya ke rakyat England." Dewan Pertuanan tidak lagi berhimpun sehingga Persidangan Parlimen bermesyuarat pada 1660 dan pemerintahan beraja telah dikembalikan. Ia kembali ke kedudukan terdahulunya ketika bilik lebih berkuasa Parlimen—suatu kedudukan yang akan menduduki sehingga abad ke-19.

 
Suatu undi penting: pengundian Dewan Pertuanan untuk Akta Parlimen 1911. Dari Lukisan oleh S. Begg.

Abad ke-19 ditandakan dengan beberapa perubahan ke Dewan Pertuanan. Dewan tersebut, terdahulu sekali suatu badan hanya 50 ahli, telah membesar oleh keliberalan George III dan para pewaris baginda dalam membentukkan golongan bangsawan. Pengaruh individu seorang Tuan Parlimen oleh sebab itu berkurang. Lebih-lebih lagi, kuasa Dewan sebagai keseluruhan berpengalaman sesuatu kekurangan, sementara yang Dewan Rakyat membesar. Terutamanya terkenal pada pengembangan superiority Dewan Bawah adalah Bil Pembaharuan 1832. Sistem pilihan raya Dewan Rakyat adalah, pada waktu itu, demokratik: kualifikasi harta milik secara besar menghadkan saiz sistem para pengundi, dan sempadan banyak kawasan pilihanraya tidak pernah diubah untuk beberapa abad. Keseluruhan bandar-bandar seperti Manchester tidak diwakili oleh seorang individu dalam Dewan Rakyat, tetapi 11 pengundi Old Sarum mengekalkan hak silam mereka untuk memilih dua Ahli Parlimen. Sebuah borough adalah mudah termakan sogokan, dan sering di bawah kawalan seorang patron, yang nominee telah dijaminkan untuk memenangi suatu pilihan raya. Sesetengah aristrokrat adalah patron beberapa "pocket boroughs", dan oleh itu mengawal sebahagian keahlian Dewan Rakyat.

Ketika, pada 1831, Dewan Rakyat meluluskan sebuah Bil Pembaharuan untuk membetulkan sesetengah anomali ini, Dewan Pertuanan menolak cadangan itu. Penyebab masyhur pembaharuan, akan tetapi, tidak ditinggalkan oleh kementerian, meskipun suatu penolakan kedua bil dalam Dewan Pertuanan pada 1832. Perdana Menteri, Earl Grey, kemudian menasihatkan Raja untuk mengalahkan pembangkang pada bil dalam Dewan Pertuanan dengan menubuhkan sekira-kiranya 80 orang bangsawan pro-Pembaharuan. William IV terdahulunya menghalangkan cadangan, yang mengesankan ugutan pada para pembangkang Dewan Pertuanan, tetapi di length relented. Sebelum bangsawan baru ditubuhkan, akan tetapi, para Tuan yang membangkang bil mengaku kalah, dan menahan diri daripada undian, membenarkan kelulusan bil. Krisis ini merosakkan pengaruh politik Dewan Pertuanan, tetapi tidak sama sekali menamtkannya. Over the course of the century, walaubagaimanapun, kuasa Dewan Atas mengalami hakisan selanjutnya, dan Dewan Rakyat akhirnya menjadi Dewan Parlimen yang lebih kuat.

 
Penolakan Belanjawan Rakyat, dicadangkan oleh David Lloyd George (di atas), menyegerakan suatu krisis politik pada 1909.

Kedudukan Dewan Pertuanan kembali ke forefront debat selepas pengundian sebuah Kerajaan Liberal pada 1906. Pada 1909, Chancellor of the Exchequer, David Lloyd George, memperkenalkan ke dalam Dewan Rakyat "Belanjawan Rakyat", yang mencadangkan suatu cukai tanah targeting pemilik tanah yang kaya. Ukuran masyhur, akan tetapi, telah dikalahkan dalam Dewan Pertuanan yang secara besar Konservatif. Dengan kekuasaan Dewan Rakyat suatu isu kempen asas, parti Liberal telah dipilih secara sempit pada Januari 1910. Asquith kemudian mencadangkan bahawa kekuasaan Dewan Pertuanan dikurangkan secara kuat. Selepas suatu pilihanraya umum pada Disember 1910, Kerajaan Asquith mengawalkan kelulusan suatu bil untuk mengurangkan kekuasaan Dewan Pertuanan. Akta Parlimen 1911 secara berkesan memansuhkan kuasa Dewan Pertuanan untuk menolak perundangan, atau untuk meminda dalam secara yang tidak dapat diterima oleh Dewan Rakyat: kebanyakan dapat dilambatkan untuk tidak lebih daripada tiga sesi parlimen atau dua tahun kalendar. Ia tidak bermaksud untuk suatu jawapan tetap; pembaharuan lebih komprehensif telah dirancangkan. Tiada parti, walaubagaimanapun, mengejar hal itu dengan banyak keghairahan, dan Dewan Pertuanan tetap secara asasnya turun-temurun. Pada 1949, Akta Parlimen mengurangkan kuasa kelambatan Dewan Pertuanan selanjutnya ke dua sesi atau satu tahun.

Pada 1958, sifat berketurunan kebanyakan Dewan Pertuanan telah diubah oleh Life Peerages Act 1958, yang memberikan kuasa pada penubuhan life baronies, dengan tiada bilangan terhad. Bolangan Life Peers kemudian semakin bertambah, walaupun tidak di kadar konstan. Pada 1968, Kerajaan Buruh Harold Wilson cuba membarukan Dewan Pertuanan dengan memperkenalkan suatu sistem yang mana para bangsawan berketurnan dibenarkan untuk tinggal di Dewan dan mengambil bahagian dalam debat, tetapi tidak boleh mengundi. Rancangan ini, meskipun, telah dikalahkan dalam Dewan Rakyat dengan suatu koalisi Konservatif bertradisional (seperti Enoch Powell) dan ahli-ahli Buruh yang advocated pemansuhan jelas Dewan Atas (seperti Michael Foot). Apabila Michael Foot mengattain pengetuaan Parti Buruh, pemansuhan Dewan Pertuanan menjadi sebahagian dari agenda parti; di bawah Neil Kinnock, meskipun, sebuah Dewan Atas diperbarukan telah dicadangkan pula. Pada waktu yang sama, penubuhan bangsawan berketurunan (kecuali untuk ahli-ahli Kerabat Diraja) telah ditangkap, dengan pengecualian pada tiga penubuhan sewaktu pentadbiran Konservatif Margaret Thatcher pada 1980an.

Parti Buruh kembali ke kuasa pada 1997 di bawah Tony Blair akhirnya mengumumkan pembaharuan Dewan Pertuanan. Kerajaan Buruh memperkenalkan perundangan untuk mengalihkan semua bangsawan berketurunan dari Dewan Atas sebagai langkah pertama dalam pembaharuan Pertuanan. Sebagai sebahagian dari suatu perjanjian, meskipun, ia bersetuju untuk mengizinkan 92 bangsawan berketurunan untuk diam sehingga pembaharuan diselesaikan. Bangsawan berketurunan yang lain dialihkan di bawah Akta Dewan Pertuanan 1999 (lihat di bawah untuk peruntukannya), membuat Dewan Pertuanan utama pada sebuah dewan lantikan.

Sejak 1999 meskipun, pembaharuan telah dilengahkan (lihat Pembaharuan Pertuanan). Suruhanjaya Wakeham bercadang memperkenalkan 20% elemen pilihan ke Tuan, tetapi rancangan ini telah dikritik secara besar. Sebuah Jawatankuasa Joint telah didirikan pada 2001 untuk menyelesaikan isu tersebutm tetapi ia tidak mencapai penutupan dan memberi pula Parlimen tujuh pilihan untuk dipilih (dilantik sepenuhnya, 20% dipilih, 40% dipilih, 50% dipilih, 60% dipilih, 80%, dan dipilih sepenuhnya). Dalam suatu siri kekeliruan undi pada Februari 2003, kesemua pilihan ini telah dikalahkan walaupun pilihan 80% terpilih turun ke hanya tiga undi dalam Dewan Rakyat. AP menggemarkan undi pemansuhan jelas terhadap kesemua pilihan.

Pada 2005 sekumpulan rentas-parti ketua AP (Ken Clarke, Paul Tyler, Tony Wright, Sir George Young dan Robin Cook yang telah meninggal dunia) menerbitkan suatu laporan mencadangkan bahawa 70% ahli-ahli Dewan Pertuanan seharusnya dipilih - setiap ahli untuk suatu jangka panjang tunggal - dengan sistem single transferable vote. Kebanyakan remainder telah dilantik oleh Suruhanjaya untuk memastikan suatu campuran "kemhiran, ilmu dan pengamalan". Cadangan ini juga tidak diimplement. Suatu inisiatif kempen rentas-parti digelar "Memilih Tuan" telah didirikan untuk membuat kes untuk suatu Bilik Kedua dipilih dalam perjalanan hingga ke pilihan raya 2005.

Pada pilihanraya 2005, Parti Buruh mencadangkan pembaharuan selanjutnya Pertuanan, tetapi tanpa perincian terutama. Parti Konservatid menggemarkan suatu 80% Bilik Kedua terpilih, sementara Demokrat Liberal memanggil untuk pilihan penuh Senat. Sewaktu 2006, jawatankuasa rentas-parti membincangkan pembaharuan Pertuanan, dengan tujuan mencapai suatu sepersetujuan: dapatan telah diterbitkan pada awal 2007.

Pada 7 Mac 2007, Ahli-ahli Dewan Rakyat mengundi sepuluh kali pada sejulat komposisi alternatif untuk bilik atas. Jelas pemansuhan, sebuah dewan pelantikan penuh, suatu 20% dewan pilihan, suatu 40% dewan pilihan, suatu 50% dewan pilihan dan suatu 60% dewan pilihan telah kesemuanya dikalahkan menurut giliran. Akhirnya pengundian untuk suatu 80% bilik pilihan telah dimenangi oleh 305 undi ke 267, dan undi untuk suatu bilik pilihan penuh telah dimenangi oleh margin yang lebih besar: 337 ke 224. Significantly undi akhir ini mewakili suatu overall majority AP, memberikannya pihak berkuasa politik yang besar. Lebih-lebih lagi, pemeriksaan nama-nama perundian AP di setiap bahagian menunjukkan bahawa, dari 305 yang mengundi untuk 80% pilihan tidak wajib, 211 mengundi untuk 100% pilihan tidak wajib. Diberikan undian ini mengambil tempat selepas undian pada 80% – yang nilainya telah diketahui ketika undian pada 100% mengambil tempat – ini menunjukkan suatu pilihan lebih suka untuk suatu dewan atas yang berpilihan penuh di golongan mereka yang mengundi untuk pilihan yang diluluskan. Tetapi ini meskipun hanya suatu sebarang pengundian indikatif dan banyak hurdles political dan legislative tetap diatasi untuk para penyokong seorang ahli kedua yanh dipilih.

Pertuanan Rohaniah sunting

Ahli-ahli Dewan Pertuanan yang duduk dengan virtue jabatan ecclesiastical mereka diketahui sebagai Rohaniah Pertuanan. Terdahulunya, Rohaniah Pertuanan adalah kebanyakan Dewan Pertuanan, termasuk ketua biskop, biskop diocesan, abbot, dan priors Gereja England . Selepas 1539, meskipun, hanya para ketua biskop dan biskop berterusan menghadiri, untuk Dissolution of the Monasteries suppressed kedudukan abbot dan prior. Pada 1642, sewaktu Perang Saudara Inggeris, Rohaniah Pertuanan telah dikecualikan sama sekali, tetapi mereka kembali selepas Akta Clergy 1661. Bilangan Rohaniah Pertuanan telah dihadkan selanjutnya oleh Bishopric of Manchester Act 1847, dan kemudian oleh akta-akta kemudian. Sekaran, tidak boleh adalah lebih daripada 26 Rohaniah Pertuanan, sentiasa termasuk lima dioceses yang tersilam Geraja: Ketua biskop Canterbury, Ketua biskop York, the Biskop London, Biskop Durham, dan Biskop Winchester. Jumlah ahli Dewan Pertuanan juga memanjang ke 21 biskop diocesan lain yang terlama berkhidmat dari Gereja England.

Gereja Scotland tidak diwakili oleh mana-mana Rohaniah Pertuanan; menjadi sebuah institusi Presbyterian, ia tidak mempunyai sebarang ketua biskop atau biskop. Gereja Ireland pernah mendapatkan pewakilan di Dewan Pertuanan selepas kesatuan Ireland dan Great Britain pada 1801. Dari para paderi Gereja Ireland, empat (satu ketua biskop dan tiga biskop) duduk di bila-bila satu masa, dengan para ahli mereka bergilir di hujung setiap sesi parlimen (yang mana biasanya berpanjangan sekitar satu tahun). Gereja Ireland, meskipun, telah dimansuhkan pada 1871, dan berhenti diwakili oleh Rohaniah Pertuanan. Sama juga untuk Gereja Wales yang telah dimansuhkan pada 1920. Rohaniah Pertuanan, oleh itu, diwakili hanya oleh Gereja England.

Para paderi lain telah mendapat tempat duduk di Dewan Pertuanan baru-baru ini: Immanuel Jakobovits, telah dilantik ke Dewan Pertuanan dengan keizinan Ratu, yang bertindak dengan nasihat Perdana Menteri Margaret Thatcher sementara dia adalah Ketua Rabbi. Dalam pengakuan karyanya pada perdamaian dan dalam Peace Process, Ketua biskop Armagh (ketua biskop Anglikan di Ireland Utara), Lord Eames telah dilantik oleh Pertuanan oleh John Major. Paderi-paderi lain yang dilantik termasuk Reverend Donald Soper, Reverend Timothy Beaumont, dan sesetengah paderi Scotland. Walaupun tiada paderi Katolik Rom dilantik, walaupun ia dibuahmulutkan bahawa Kardinal Basil Hume telah diberikan suatu kedudukan bangsawan, tetapi menolak, dan daripada itu menerima Pesan Merit, suatu pelantikan peribadi Ratu, tidak lama sebelum kematiannya.

Dalam amalan, meskipun, walaupun Gereja Bebas tidak pernah diwakili seperti berhak dalam Pertuanan, sesetengah Methodist dan pada menteri lain duduk sebagai Lords Temporal. Paderi-paderi lain seperti Ketua Rabbi juga sering diberikan tempat tinggi sebagai Lords Temporal; dan sudah tentu ketua-ketua pelbagai pekerjaan dan para masyarakat terpelajar, dan terutamanya ketenteraan, pekerjaan akademik dan hukum, dianggap secara kelaziman.

Pertuanan Masa sunting

Sejak Pembubaran Biara, Duniawi Pertuanan telah menjadi kumpulan yang terbanyak bilangan dalam Dewan Pertuanan. Tidak seperti Rohaniah Pertuanan, mereka boleh jadi secara khalayak ramai partisan. Secara bukan-khalayak ramai Pertuanan digelar ahli bebas. Terdahulunya, Duniawi Pertuanan termasuk beberapa bangsawan berketurunan (iaitu, pada mereka yang bangsawan dapat diwarisi), yang diberikan pelbagai tempat seperti duke, marquess, earl, viscount, dan baron. Pembesar berketurunan tersebut dapat dibubuhkan oleh Crown, pada waktu moden dengan nasihat Perdana Menteri pada waktu itu. Pembaharuan digubalkan pada 1999 (lihat di atas) menyebabkan beberapa ratus para bangsawan berketurunan hilang tempat duduk mereka di Dewan Pertuanan. Akta Dewan Pertuanan 1999 menyatakan bahawa hanya 92 individu boleh berterusan duduk di Dewan Atas dengan virtue bangsawan berketurunan. Dua bangsawan berketurnan tinggal di Dewan Pertuanan kerana mereka memegang jabatan berketurunan berkaitan dengan Parlimen: Earl Marshal dan Lord Great Chamberlain. Yang ketinggalannya 90 bangsawan berketurunan dalam Dewan Pertuanan, 15 dipilih oleh keseluruhan Dewan. Tujuh puluh lima bangsawan berketurunan dipilih oleh sahabat berketurunan dalam Dewan Pertuanan, dikumpulkan oleh parti. Bilangan bangsawan untuk dipilih oleh sebuah parti mencerminkan bahagiannya bangsawan berketurunan yang dimiliki kumpulan itu (lihat current composition di bawah). Apabila seorang bangsawan terpilih meninggal dunia, suatu pilihan raya kecil dijalankan, dengan suatu kelainan sistem Undian Alternatif digunakan. Kalau bangsawan berketurunan meninggal dunia baru-baru ini telah dipilih oleh Dewan, kemudian begitu juga pengganti dia; seorang bangsawan berketurunan dipilih oleh sebuah party terutamanya digantikan oleh suatu undian para bangsawan berketurunan terpilih dimiliki parti tersebut (sama ada dipilih sebahagian dari kumpulan parti itu atau keseluruhan Dewan).

Duniawi Pertuanan juga termasuk Pertuanan Rayuan dengan Biasa, sekumpulan individu yang dilantik ke Dewan Pertuanan supaya mereka boleh melatihkan fungsi-fungsi kehakimannya. Pertuanan Rayuan dengan Biasa, lebih umumnya diketahui sebagai Pertuanan Undang-undang, pertama kali dilantik di bawah Akta Kuasa Rayuan 1876. Mereka dipilih oleh Perdana Menteri, tetapi secara rasmi dilantik oleh Pemerintah. Seorang Tuan Rayuan dengan Biasa harus pencen pada usia 70, atau, jika jangkanya telah dipanjangkan oleh kerajaan, pada usia 75; selepas mencapai usia seperti itu, Tuan Undang-undang tidak boleh ladi membicarakan kes kerana had umur) dihadkan ke dua belas, tetapi boleh diubbah oleh peralatan statut. Pertuanan Rayuan dengan Biasa memegang tempat duduk dalam Dewan untuk seumur hidup, ketinggalan ahli-ahli walaupun selepas mencapai usia pencen 70 atau 75. Para bekas Canselor dan pemegang-pemegang jabatan kehakiman lain juga boleh duduk sebagai Pertuanan Undang-undang di bawah Akta Kuasa Rayuan, walaupun dalam amalan hak ini jarang-jarang sekali dilatihkan. Selepas tibanya penguatkuasaan Akta Pembaharuan Perlembagaan 2005, Pertuanan Rayuan akan menjadi hakim-hakim Mahkamah Tinggi United Kingdom dan akan dihalangkan dari menduduk atau mengundi sehingga mereka pencen sebagai hakim.

Kumpulan Duniawi Pertuanan terbesar, dan sudah tentu keseluruhan Dewan, adalah para bangsawaan seumur hidup. Para bangsawan seumur hidup dengan tempat duduk dalam Dewan Pertuanan ditempatkan sebagai baron atau barones, dan ditubuhkan di bawah Akta Bangsawan Seumur Hidup 1958. Seperti semua para bangsawan lain, bangsawan seumur hidup ditubuhkan oleh Pemerintah, yang bertindak dengan nasihat Perdana Menteri. Dengan persidangan, meskipun, Perdana Menteri membenarkan ketua-ketua parti-parti lain untuk memilih sesetengah bangsawan seumur hidup supaya dapat mengekalkan seimbangan politik dalam Dewan Pertuanan. Lebih-lebih lagi, sesetengah parti bangsawan bukan seumur hidup (bilangan diazamkan oleh Perdana Menteri) dinominasikan oleh sebuah Jawatankuasa Pelantikan Pertuanan bebas. Kalau seorang bangsawan berketurunan juga memegang jawatan seorang bangsawan seumur hidup, dia tetap menjadi seorang ahli Dewan Pertuanan tanpa perlunya suatu pilihanraya. Pada 2000, kerajaan mengumumkan ia akan mendirikan Jawatankuasa Pelantikan Bebas, du bawah Tuan Stevenson dari Coddenham, untuk memilih lima belas yang digelar "Bangsawan Rakyat" untuk bangsawan seumur hidup. Meskipun, apabila pilihan-pilihan tersebut diumumkan pada April 2001, dari senarai 3,000 pemohon, pilihan-pilihan itu dilayan dengan kritikan dalam media, sedangkan semua diasingkan dalam bidang mereka, dan tiada mereka adalah "rakyat biasa" yang sesetengah terdahulunya inginkan.

Dalam banyak kejadian bersejarah, sesetengah bangsawan tidak diizinkan duduk dalam Dewan Atas. Apabila Scotland bersatu dengan England untuk membentuk Great Britain pada 1707, ia memberi syarat bahawa para bangsawan berketurunan Scotland akan hanya boleh memilih 16 bangsawan pewakil untuk duduk dalam Dewan Pertuanan; jangka seorang pewakil akan dipanjangkan hingga pilihanraya seterusnya. Pemberian syarat mirip telah digubalkan dengan Ireland apabila kerajaannya bergabung dengan Great Britain pada 1801; para bangsawan Ireland dibenarkan untuk memilih 28 pewakil, yang dikekalkan jabatan untuk seumur hidup. Pilihanraya untuk para pewakil Ireland berakhir pada 1922, apabila kebanyakan Ireland menjadi sebuah negara merdeka; pilihanraya untuk para pewakil Scotland berakhir dengan kelulusan Akta Bangsawan 1963, di bawah yang mana semua bangsawan Scotland mendapatkan tempat duduk di Dewan Pertuanan.

Kelayakan sunting

Beberapa kualifikasi berlainan digunakan untuk menjadi ahli Dewan Pertuanan. Tiada orang boleh duduk dalam Dewan Pertuanan jika di bawah usia 21. Tambahan lagi, hanya warga-warga Komanwel dan warga Republik Ireland boleh duduk dalam Dewan Pertuanan. Had warganegara terdahulunya lebih ketat: di bawah Akta Penempatan 1701, dan sebelum Akta Kewarganegarawan British 1948, hanya warga-warga kelahiran-asal dilayakkan.

Tambahan lagi, sesetengah had berkenaan kemuflisan apply ke ahli-ahli Dewan Atas. Seorang tidak boleh duduk dalam Dewan Pertuanan jika dia adalah warga suatu Arahan Had Kemuflisan (dapat digunakan di England dan Wales sahaja), atau kalau dia diputuskan muflis (di Ireland Utara), atau kalau estetnya disekuester (di Scotland). Had terakhir menghalangkan seorang individu dituduh high treason untuk duduk di Dewan Pertuanan sehingga selesai jangka penjara penuhnya. Nyatakan bahawa seorang individu mengkhidmati suatu hukuman penjara untuk kesalahan selain daripada high treason tidak secara otomatik disingkirkan.

Akhir, sesetengah kelayakan digunakan hanya dalam kes Rayuan Pertuanan dengan Biasa. Tiada orang boleh mendirikan suatu Tuan Rayuan dengan Biasa kecuali kalau dia sama ada "jabatan kehakiman tinggi" untuk dua tahun, atau telah menjadi seorang barrister teramal untuk lima belas tahun. Istilah "jabatan kehakiman tinggi" merangkumi jumlah ahli Mahkamah Rayuan England dan Wales, dari Dewan Dalam pada Mahkamah Sesi (Scotland), atau dari Mahkamah Rayuan di Ireland Utara.

Para wanita tidak dikecualikan dari Dewan Pertuanan sehingga Akta Bangsawan Seumur Hidup, diluluskan pada 1958 untuk mengalamatkan bilangan ahli aktif yang berkurangan, memudahkan penubuhan bangsawan untuk seumur hidup. Para wanita secara lanjutnya layak dan empat adalah di antara bangsawan seumur hidup pertama untuk dilantik. Meskipun, bangsawan wanita berketurunan, yang kemunculan telah lama menjadi suatu anamoly perlembagaan, berterusan untuk disingkirkan sehingga Akta Bangsawan 1963. Sejak kelulusan Akta Dewan Pertuanan 1999, bangsawan wanita berketurunan masih layak untuk pilihanraya di Dewan Atas; ada tiga di antara 92 berketurunan yang berterusan duduk. Kesemua wanita dalam Dewan Pertuanan adalah di kalangan Duniawi Pertuanan; Gereja England tidak membenarkan ketahbiskan biskop wanita.

Para pegawai sunting

Tedahulunya Dewan Pertuanan tidak memilih penuturnya sendiri, tidak seperti Dewan Rakyat; daripada itu, pegawai bersidang bekas officio adalah Tuan Canselor. Dengan kelulusan Akta Pembaharuan Perlembagaan 2005, pos Tuan Penutur telah ditubuhkan, suatu kedudukan ke mana seorang bangsawan dipilih oleh Dewan dan kemudian dilantik oleh The Crown. Tuan Penutur pertama untuk dipilih, pada Mei 4 2006, adalah Baroness Hayman, seorang bekas bangsawan Buruh. Sebagai Penutur adalah dianggap untuk menjadi seorang pegawai bersidang yang adil, Barones Hayman telah meletakkan jawatan dari Parti Buruh.

Pembaharuan ini dari post Tuan Canselor telah dilakukan disebabkan oleh anggapan anomali perlembagaan inherent dalam peranan. Tuan Canselor bukan hanya Penutur Dewan Pertuanan, tetapi juga seorang ahli Kabinet; jabatan beliau, bekasnya Jabatan Tuan Canselor, sekarang digelar Jabatan untuk Hal Ehwal Perlembagaan. Tambahan lagi, Tuan Canselor adalah ketua kehakiman England dan Wales, berkhidmat sebagai pengerusi Mahkamah Tinggi England dan Wales. Oleh itu, Tuan Canselor adalah sebahagian dari kesemua tiga cabangan kerajaan: legislatif, eksekutif, dan kehakiman. Overlap peranan legislatif dan eksekutif adalah suatu pencirian sistem Westminster, as the entire cabinet consists of members of the House of Commons or the House of Lords; however, in Jun 2003, the Blair Government announced its intention to abolish the post of Lord Chancellor because of the office's mixed executive and judicial responsibilities. The abolition of the office was rejected by the House of Lords, and the Constitutional Reform Act 2005 was thus amended to preserve the office of Lord Chancellor. The Act no longer guarantees that the office holder of Lord Chancellor is the presiding officer of the House of Lords, and therefore allows the House of Lords to elect a speaker of their own.

 
Canselor Tuan memakai jubah hitam dan emas sementara bersidang ke atas Dewan Pertuanan.

Tuan Penutur boleh digantikan sebagai pegawai bersidang oleh salah seorang timbalannya. Pengerusi Jawatankuasa, Timbalan Pengerusi Utama Jawatankuasa, dan beberapa Timbalan Pengerusi Jawatankuasa adalah kesemuanya timbalan ke Tuan Penutur, dan kesemuanya adalah dilantik oleh Dewan Pertuanan sendiri. Menurut adat, Crown sendiri melantikkan setiap Pengerusi, Timbalan Pengerusi Utama, atau Timbalan Pengerusi ke jabatan tambahan Timbalan Penutur dari Dewan Pertuanan. Terdahulunya tiada keperluan hukum bahaa Woolsack di mana Tuan Canselor duduk dahulunya adalah secara anggapan tidak berada di Dewan Pertuanan, walaupun terletak di tengah-tengahnya.

Semasa bersidang ke atas Dewan Pertuanan, Tuan Canselor secara tradisional memakai jubah majlis hitam dan emas. Ini tidak lagi suatu keperluan untuk Penutur kecuali untuk majlis-majlis Negara di luar bilik. Penutur atau Timbalan Penutur menduduk Woolsack, sebuah tempat duduk merah dipadatkan dengan wool, di hadapan Bilik Pertuanan. Apabila Dewan Pertuanan menyelesaikan dirinya ke dalam jawatankuasa (lihat di bawah), Pengerusi atau Timbalan Pengerusi menyidang, bukan dari sebuah kerusi di Meja Dewan. Pegawai yang bersidang mempunyai kuasa sedikit dibandingkan dengan Penutur Dewan Rakyat. Dia hanya boleh bertindak sebagai pemipit ke Dewan, melakukan tugas-tugas seperti mengumumkan penilaian pengundian. Ini kerana, tidak seperti di Dewan Rakyat di mana kesemua kenyataan diarahkan ke "Encik/Puan Penutur", di Dewan Pertuanan mereka diarahkan ke "Tuan-tuanku", iaitu keseluruhan Dewan. Tuan Penutur atau Timbalan Penutur tidak boleh menentukan ahli-ahli yang mana boleh menutur, atau ahli-ahli disiplin untuk melanggar peraturan Dewan; pengukuran ini hanya boleh ditentukan oleh Dewan itu sendiri. Tidak seperti Penutur Dewan Rakyat yang secara politik bertengahan, Tuan Canselor dan Timbalan Penutur terdahulunya kekal ahli-ahli parti-parti tertentu mereka, dan boleh mengambil bahagian dalam debat, meskipun ini tidak lama lagi benar untuk peranan baru Tuan Penutur.

Seorang lagi pegawai perbadanan adalah Ketua Dewan Pertuanan, seorang bangsawan yang dipilih oleh Perdana Menteri. Ketua Dewan bertanggung jawab untuk memandukan bil-bil Kerajaan melalui Dewan Pertuanan, dan adalah seorang ahli Kabinet. Ketua ini juga menasihatkan Dewan suatu tatacara yang sesuai apabila diperlukan, tetapi nasihat seperti itu adalah hanyalah tidak rasmi, daripada rasmi dan penjilidan. Seorang Timbalan Ketua juga dilantik oleh Perdana Menteri, dan mengambil tempat seorang Ketua yang tidak hadir atau tidak didapatkan.

Kerani Parlimen adalah kerani dan pegawai utama Dewan Pertuanan (tetapi bukannya seorang ahli Dewan itu sendiri). Kerani, yang dilanik oleh Crown, menasihatkan pegawai bersidang pada peraturan Dewan, menandatangani arahan dan komunikasi rasmi, endors bil, dan adalah penjaga rekod rasmi pada kedua-dua Dewan Parlimen. Lebih-lebih lagi, Kerani Parlimen bertanggung jawab untuk mengaturkan pilihanraya kecil bangsawan berketurunan apabila diperlukan. Timbalan-timbalan Kerani Parlimen (Pembantu Kerani dan Pembaca Kerani) dilantik oleh Tuan Penutur,

Gentleman Usher of the Black Rod juga seorang pegwai Dewan; dia mengambil gelarannya dari tanda jabatannya, sebatang black rod. Black Rod (seperti mana Gentleman Usher biasanya diketahui) bertanggung jawab untuk peraturan majlis, diberi tugas pada penjaga pintu Dewan, dan boleh (dengan arahan Dewan) mengambil tindakan untuk mengakhiri keadaan huru-hara atau kekacauan dalam Bilik. Black Rod juga memegang pada jabatan Serjeant-at-Arms pada Dewan Pertuanan, dan pada ruangan ini menghadiri Tuan Penutur. Tugas-tugas Gentleman Usher Black Rod boleh dirombongkan ke Yeoman Usher Black Rod atau ke ke Pembantu Sergeant-at-Arms.

Tatacara sunting

 
Bangku-bangku di Dewan Pertuanan berwarma merah. Dengan kontras, Dewan Rakyat berhiasan hijau.

Dewan Pertuanan dan Dewan Rakyat berhimpun dalam Istana Westminster. Bilik Pertuanan dihiasi secara mewah, dibandingkan Bilik Rakyat yang dilengkapi dengan perabot yang lebih sederhana. Bangku-baku dalam Bilik Pertuanan berwarna merah; oleh itu, Dewan Pertuanan kadang-kadang dirujukkan sebagai "Bilik Merah". Woolsack berada di bahagian hadapan Bilik; para penyokong Kerajaan duduk di bangku-bangku di sebelah kanan Woolsack, sementara ahli-ahli Pembangkang duduk di sebelah kiri. Ahli-ahli pertengahan, dikenali sebagai Ahli bebas, duduk di bangku-bangku selanjutnya berhadapan Woolsack.

Bilik Pertuanan adalah tempat banyak majlis-majlis rasmil, yang termasyhur di antaranya adalah Pembukaan Kebangsaan pada Parliment, dipegang pada permulaan setiap sesi parlimen baru. Sewaktu Pembukaan Kebangsaan, Pemerintah, yang duduk di Takhta dalam Bilik Pertuanan dan sewaktu kehadiran kedua-dua Dewan Parlimen, memberikan tuturan menggariskan agenda Kerjaan untuk sesi parlimen yang akan datang.

Dalam Dewan Pertuanan, ahli-ahli tidak harus mengakui pegawai yang bersidang sebelum bertutur, sedangkan ini dilakukan dalam Dewan Rakyat. Kalau dua atau lebih Tuan ingin bertutur pada waktu yang sama, Dewan akan berkeputusan yang mana ingin didengari dengan sebulat suaram, atau, jika perlu, mengundi pada suatu mosi. Seringnya, meskipun, Ketua Dewan akan mencadangkan suatu ketenteraman, yang oleh itu biasanya diikuti. Penuturan-penuturan dalam Dewan Pertuanan dialamatkan ke Dewan pada keseluruhannya ("Tuan-tuanku") daripada ke pegawai bersidang sendiri (sebagaimana juga dengan adat dalam Dewan Rendah). Ahli-ahli tidak boleh merujukkan sesama sendiri dalam orang kedua (seperti "you"), tetapi lebih suka menggunakan bentuk-bentuk orang ketiga seperti "Duke yang mulia", "Earl yang mulia", "kawanku yang mulia", dsb.

Setiap ahli boleh membuat tidak lebih daripada satu tuturan dalam suatu mosi, kecuali jika pengusul mosi ingin membuat satu tuturan pada permulaan debat dan satu lagi pada hujungnya. Tuturan tidak ditaklukkan ke mana-mana had waktu dalam Dewan; meskipun, Dewan mungkin meletakkan penutupan pada suatu tuturan dengan mengizinkan suatu mosi "bahawa Tuan yang mulia tidak akan didengarkan lagi". Ia juga boleh jadi untuk Dewan untuk menamatkan debat keseluruhannya, dengan mengizinkan suatu mosi "bahawa Soalan sekarang ditamatkan". Tatacara ini dikenali sebagai Penutupan, dan adalah sangat jarang.

Apabila kesemua tuturan ditutup, atau Penutupan digunakan, mosi boleh diletakkan pada suatu undian. Dewan mula-mula mengundi dengan undian suara; Tuan Penutur atau Timbalan Penutur meletakkan soalan, dan Pertuanan sama ada menjawab "Setuju" (setuju dengan mosi yang dipegang) atau "Tidak-Setuju" (menentang mosi). Pegawai bersidang kemudian mengumumkan penilaian undian suara, tetapi kalau taksirannya dicabar oleh mana-mana Tuan, suatu undian dirakam diketahui sebagai suatu pembahagian berlanjutan. Ahli-ahli Zdewan memasuki salah satu dua lobi (lobi "Setuju" atau lobi "Tidak Setuju") pada mana-mana belah Bilik, di mana nama-nama mereka akan dirakamkan oleh kerani. Pada setiap lobi dua Pemberitahu (mereka sendiri ahli-ahli Dewan) yang mengira undian Pertuanan. Tuan Penutur tidak boleh mengambil bahagian dalam undian tersebut. Sekali pembahagian berakhir, Pemberitahu akan memberikan penilaian-penilaiannya ke pegawai yang bersidang, yang kemudian mengumumkannya ke Dewan. Kalau adanya persamaan dalam jumlah undian, mosi akan berkeputusan menurut prinsip-prinsip berikutnya: peundangan boleh diteruskan dalam bentuk terkininya, kecuali jika adalah kebanyakan menggemarkan untuk meminda atau menolaknya; mosi-mosi yang lain ditolak, kecuali jika ada suatu kebanyakan menggemari mengizinkannya. Quorum Dewan Pertuanan adalah hanya tiga ahli untuk suatu undian umum atau bertatacara, dan 30 ahli untuk suatu undian pada perundangan. Jika kurang daripada tiga atau 30 ahli (seperti yang sesuai) hadir, pembahagian adalah tidak sah.

Jawatankuasa sunting

Parlimen United Kingdom menggunakan ahli-ahli jawatankuasa untuk berbagai tujuan; satu kegunaan yang umum adalah pada kajian semula bil. Ahliahli jawatankuasa kedua-dua Dewan menganggapkan bil dalam perincian, dan membuat pemindaan. Dalam Dewan Pertuanan, seroang jawatankuasa paling umumnya menggunakan untuk anggapan bil adalah Jawatankuasa Keseluruhan Dewan, yang, seperti namanya bercadang, termasuk semua ahli Dewan. Jawatankuasa bertemu di Lords Chamber, dan dipengerusi bukan oleh Tuan Penutur, tetapi Pengerusi Jawatankuasa atau seorang Wakil Pengerusi. Peraturan tatacara lain digunakan dalam Jawatankuasa Keseluruhan Dewan daripada sesi biasa Pertuanan; terutamanya, ahli dibenarkan yang mana-mana ahli dibenarkan untuk membuat lebih daripada satu tuturan setiap pada suatu mosi. Mirip dengan Jawatankuasa Keseluruhan Dewan adalah Jawatankuasa Raya, perbadanan di mana seorang ahli Dewan dapat mengambil bahagian. Sebarang Jawatankuasa Raya tidak bertemu di Lords Chamber, tetapi dalam sebuah bilik jawatankuasa yang berpisahan. Tiada bahagian dipegang dalam Jawatankuasa Raya, dan sebarang permindaan ke bil memerlukan persetujuan yang sepakat pada perbadanan. Jesteru, tatacara Jawatankuasa Raya digunakan hanya untuk bil yang tidak berkontroversi.

Bil juga dapat diamanahkan ke Jawatankuasa Bil Awam, yang terdiri dari di antara dua belas dan enam belas ahli setiapnya. Sebarang Jawatankuasa Bil Awam terutamanya dilantikkan untuk sebarang bil yang terutama. Sebarang bil boleh juga dirujukkan ke Jawatankuasa Bil Awam Istimewa, yang, tidak seperti Jawatankuasa Bil Awam, mempunyai kuasa untuk menjalankan percubaan dan mengumpul bukti. Para jawatankuasa ini digunakan kurang lebih daripada Jawatankuasa Keseluruhan Dewan dan Jawatankuasa Raya.

Dewan Pertuanan juga mempunyai berbagai Jawatankuasa Pemilihan. Ahli-ahli jawatankuasa ini dilantik oleh Dewan di permulaan setiap sesi, dan berterusan untuk berkhidmat sehingga sesi parlimen selanjutnya bermula. Dewan Pertuanan dapat melantik seorang pengerusi untuk seorang jawatankuasa; jika ia tidak dilancarkan, Pengerusi Jawatankuasa atau seorang Wakil Pengerusi Jawatankuasa dapat menjadi pengerusi. Kebanyakan Jawatankuasa Pemilihan adalah tetap, tetapi Dewan juga dapat menubuhkan jawatankuasa ad hoc, yang berhenti muncul sewaktu penyelesaian sesuatu tugas (contohnya, menyiasatkan pembaharuan Dewan Pertuanan). Fungsi asas Jawatankuasa Pemilihan adalah untuk meneliti dan menyiasat aktiviti-aktiviti Kerajaan; untuk menunaikan tujuan ini, mereka dibenarkan untuk menjalankan percubaan dan mengumpul bukti. Bil dapat dirujukkan ke Jawatankuasa Pemilihan, tetapi lebih sering dikirimkan ke Jawatankuasa Dewan Keseluruhan dan Jawatankuasa Raya.

Sistem jawatankuasa Dewan Pertuanan juga termasuk beberapa Jawatankuasa Dalam Negara, yang menyelia atau menganggap tatacara dan pentadbiran Dewan. Salah seorang ahli Jawatankuasa Dalam Negara adalah Jawatankuasa Pemilihan, yang bertanggung jawab untuk menugaskan ahli-ahli ke banyak orang jawatankuasa Dewan.

Fungsi Perundangan sunting

 
Dewan Pertuanan bermesyuarat dalam bilik sebuah bilik berhiasan mewah di Istana Westminster (di atas).

Kebanyakan perundangan dapat diperkenalkan sama ada di Dewan, tetapi, paling umumnya, diperkenalkan di Dewan Rakyat.

Kuasa Pertuanan untuk menolak sebarang bil yang diluluskan oleh Dewan Rakyat adalah sangat terhad diberikan oleh Akta Parlimen. Di bawah Akta-akta ini, sesetengah jenis bil boleh disampaikan untuk Royal Assent tanpa keizinan Dewan Pertuanan. Dewan Pertuanan tidak boleh melambatkan sebarang bil wang (suatu bil yang, pada pandangan Penutur Dewan Rayat, semata-mata concerns cukai kebangsaan atau biaya awam) untuk lebih daripada sebulan. Bil-bil awam lain tidak boleh dilambatkan oleh Dewan Pertuanan lebih daripada dua sesi parlimen, atau kalendar satu tahun. Pemerolehan ini, akan tetapi, hanya digunakan pada bil awam yang berasal dari Dewan Rakyat, dan tidak boleh ada kesan memanjangkan suatu jangka parlimen melebihi lima tahun. Suatu had selanjutnya adalah suatu konvensyen berpelembagaan yang diketahui sebagai Konvensyen Salisbury, yang bermakna bahawa Dewan Pertuanan tidak membangkang perundangan dalam manifesto pilihanraya Kerajaan.

Mengikut adat yang diprevail walaupun sebelum Akta Parlimen, Dewan Pertuanan selanjutnya direstrained insofar sebagaimana bil kewangan diconcerned. Dewan Pertuanan boleh sama ada originate suatu bil mengenai cukai atau Bekalan (bekalan kebendaharaan atau fund exchequer), bukan mahupun memperbaiki suatu bil supaya dapat memasukkan cukai atau pembekalan berkaitan-Bekalan. (Dewan Rakyat, akan tetapi, sering mengetepikan hak istimewa dan membernarkan Dewan Atas untuk membuat pembetulan dengan babitan kewangan.) Lebih-lebih lagi, Dewan Atas tidak boleh mengetepikan mana-mana Bil Bekalan. Dewan Pertuanan pada terdahulunya mengekalkan kuasa mutlaknya untuk menolak suatu bil berkaitan dengan jualan atau Bekalan, tatapi kuasa ini telah dikurangkan oleh Akta Parlimen, seperti aforementioned.

Oleh itu, sementara kuasa Dewan Pertuanan secara keras telah dikurangkan oleh statut dan amalan, Dewan Rakyat jelasnya bilik lebih berkuasa di Parlimen.

Pada Mach 2006, ia dilaporkan bahawa, di antara pembaharuan lainnya, Kerajaan sedang menganggap mengalihkan kebolehan Para Tuan untuk melambatkan perundangan yang bermuncul kerana tanggungan manifesto, dan mengurangkan kebolehan mereka untuk melambatkan perundangan lain ke jangka waktu 60 hari [1].

Fungsi kehakiman sunting

Fungsi kehakiman Dewan Pertuanan berasal dari peranan silam Curia Regis sebagai sebuah perbadanan yang merujukkan pada petisyen rakyat Raja.

Fungsi kehakiman Dewan Pertuanan dilatihkan bukan hanya oleh keseluruhan Dewan, tetapi oleh seorang ahli jawatankuasa "Pertuanan Berundang". The bulk of the House's judicial business is conducted by the twelve Lords of Appeal in Ordinary, who are specifically appointed untuk tujuan ini di bawah Akta Appellate Jurisdiction 1876. Fungsi judicial juga dapat diexercisekan oleh Pertuanan Rayuan (other members of the House who happen to have held high judicial office). Tiada Lord of Appeal in Ordinary atau Lord of Appeal dapat duduk secara kehakiman selepas usia tujuh puluh lima. Urusan kehakiman Pertuanan diawasikan oleh Ketua Tuan Rayuan dalam Kebiasaan dan timbalannya, Ketua Tuan Rayuan Kedua dalam Kebiasaan.

Kuasa Dewan Pertuanan memanjang, dalam kes-kes sivil dan jenayah, untuk merayy dari mahkamah-mahkamah England dan Wales, dan Ireland Utara. Dari Scotland, rayuan boleh dilakukan hanya dalam kes-kes sivil; Mahkamah Tinggi Keadilan Scotland adalah mahkamah tertinggi dalam hal-hal jenayah. Dewan Pertuanan bukan hanya satu-satunya mahkamah United Kingdom sebagai jalan terakhir; dalam sesetengah kes, Majlis Privi menjalankan fungsi seperti itu. Kuasa Majlis Privi di United Kingdom, meskipun, lebih sempit daripada yang dari Dewan Pertuanan; ia melingkungi rayuan dari mahkamah-mahkamah paderi, isu-isu berkaitan dengan devolusi, pertikaian di bawah Akta Penyingkiran Dewan Rakyat House of 1975, dan beberapa sahaja kes minor lain.

Tidak semua Tuan-Tuan duduk untuk membicara kes; daripada itu, sejak kes-kes Perang Dunia II telah didengar oleh para panel diketahui sebagai Jawatankuasa Rayuan, yang setiapnya biasanya terdiri dari lima ahli (dipilih oleh Ketua Tuan). Seorang Jawatankuasa Rayuan mendengar suatu kes penting boleh terdiri dari lebih ahli. Walapun Jawatankuasa Rayuan bertemu dalam bilik-bilik terpisah, pengadilan diberikan dalam Bilik Pertuanan sendiri. Tiada rayuan selanjutnya datang dari Dewan Pertuanan, walaupun Dewan Pertuanan dapat merujukkan suatu "soalan awal" ke Mahkamah Keadilan Eropah dengan kes melibatkan suatu elemen undang-undang Kesatuan Eropah, dan suatu kes dapat dibawakan ke Mahkamah Hak Asasi Manusia Eropah jika Dewan Pertuanan tidak memberikan remedi yang memuaskan dalam kes-kes di mana Konvensyen Eropah pada Hak Asasi Manusia adalah berkaitan.

Suatu fungsi kehakiman berlaian—satu dalam mana keseluruhan Dewan, daripada hanya Pertuanan Undang-undang, dapat mengambil bahagian—dari yang mencubakan pendakwaan. Pendakwaan dibawakan oleh Dewan Rakyat, dan dicubakan di Dewan Pertuanan; suatu sabitan diperlu oleh kebanyakan undian Pertuanan. Pendakwaan, meskipun, adalah untuk semua niat dan tujuan sudah usang; pendakwaan terakhir adalah yang dari Henry Dundas, Viscount Melville 1 pada 1806.

Miripnya, Dewan Pertuanan sekali dahulu mahkamah yang mencubakan para bangsawaan dituduh dengan high treason atau felony. Dewan akan disidangkan bukan oleh Lord Chancellor, tetapi oleh Tuan High Steward, suatu kerasmian terutamanya dilantik untuk masa percubaannya. Kalau Parlimen tidak berada dalam sesi, para bangsawan akan dicuba dalam sebuah mahkamah berpisahan, dikenali sebagai Mahkamah Tuan Tinggi Steward. Hanya para bangsawan, isteri-isteri mereka, dan janda mereka (kecuali jika berkahwin semula) berhak ke percubaan dalam Dewan Pertuanan atau Mahkamah Tuan Tinggi Steward; Rohaniah Pertuanan telah dicubakan di Mahkamah Paderi. Pada 1948, hak para bangsawan lelaki dan wanita untuk dicubakan dalam mahkamah istimewa seperti tersebut telah dimansuhkan; sekarang mereka dicuba dalam mahkamah biasa. Percubaan terakhir di Dewan adalah Edward Southwell Russell, Baron de Clifford ke-26 pada 1935.

Akta Pembaharuan Berpelembagaan 2005 akan menghadap ke penubuhan sebuah Mahkamah Tinggi United Kingdom yang berpisah, ke mana fungsi judicial Dewan Pertuanan, dan sesetengah fungsi judicial Judicial Committee of the Privy Council, akan dipindahkan. Tambahan lagi, pejabat Lord Chancellor telah dibarukan oleh akta, untuk mengalihkan kemahirannya untuk bertindak sebagai seorang menteri kerajaan dan seorang hakim. Ia dimotivasikan sebahagiannya kebimbangan bahawa penggabungan bersejarah kuasa perundangan, kehakiman, dan eksekutif, tidak berpatuh dengan permintaan Konvensyen Eropah pada Hak Asasi Manusia (seorang pegawai kehakiman yang ada kuasa perundangan atau eksekutif not being likely to be considered sufficiently impartial to provide a fair trial), dan dalam mana-mana kes dianggap tidak elok menurut teori berpelembangaan moden berkaitan pemisahan kuasa. Mahkamah Tinggi baru akan ditempatkan di Middlesex Guildhall.

Perhubungan dengan Kerajaan sunting

Tidak seperti Dewan Rakyat, Dewan Pertuanan tidak mengawal jangka Perdana Menteri atau Kerajaan. Hanya Dewan Bawah boleh memaksa Perdana Menteri untuk meletakkan jawatan atau memanggil pilihan raya dengan meluluskan suatu motion no-confidence atau dengan menarik bekalan. Oleh sebab itu, Dewan Pertuanan oversight pada kerajaan adalah terhad.

Kebanyakan menteri KAbinat adalah dari Dewan Rakyat, daripada Dewan Pertuanan. Terutamanya, semua Perdana Menteri sejak 1902 telah menjadi menter dari Dewan Bawah. (Alec Douglas-Home, yang menjadi Perdana Menteri pada 1963 sewaktu masih seorang Earl, disclaimed golongan bangsawannya dan telah dipilih ke Dewan Rakyat kemudian selepas jangkanya bermula.) Tiada kabinet utama (kecuali Lord Chancellor dan Leader of the House of Lords) telah dipenuhi oleh seorang bangsawan sejak 1982, apabila Lord Carrington adalah Setiausaha Luar Negara (Walaupun Baroness Amos secara ringkas seorang Setiausaha Pembangunan Kebangsaan sehingga kematian Tuan Williams dari Mostyn pada 2003).

Dewan Pertuanan mengekal sebagai suatu sumber untuk para menteri yang lebih muda, seperti Tuan Hunt dari Kings Heath (Jabatan Kesihatan). Sejak 1999 Attorney-General telah menjadi seorang Tuan; sekarangnya adalah Baroness Scotland dari Asthal. Dewan Pertuanan juga mempunyai seorang Chief Whip - kinya Lord Grocott.

Kandungan kini sunting

Dewan Pertuanan, pada 2 Disember 2007:[2]

Hubungan Bangsawan hidup Bangsawan berwaris Pertuanan rohaniah Jumlah
Dipilih oleh parti Dipilih oleh keseluruhan rumah Pemegang-jabatan Diraja
  Buruh 213 2 2 0 - 217
  Konservatif 154 39 9 0 - 202
  Demokrat Liberal 73 3 2 0 - 78
  Ahli bebas 165 29 2 2 - 198
  Tiada-hubungan 13 2 0 0 - 15
  Pertuanan rohaniah - - - - 26 26
Jumlah 618 75 15 2 26 736

Nota: Tokoh-tokoh tersebut tidak termasuk dua belas bangsawan yang bercuti.

Juga nyatakan: Tokoh-tokoh tersebut juga tidak termasuk 2 UKIP dan 1 bangsawan parti Hijau, oleh sebab tokoh-tokoh tidak akan mengira yang di atas dan laman web Tuan kalau termasuk.

†Bilangan bangsawan berwaris "diletakkan" pada setiap parti, yang mana berasas pada proporsi bangsawan berwaris yang milik parti itu, adalah:

  • Parti konservatif: 39 bangsawan
  • Parti Buruh: 2 bangsawan
  • Demokrat Liberal: 3 bangsawan
  • Cross-benchers: 29 bangsawan

Dari 42 kuasa berwaris permulaan dipilih sebagai ahli Konservatif, satu (Tuan Brabazon dari Tara) sekarang diduduki sebagai seorang Cross-bencher, dengan dijadikannya Pengerusi Jawatankuasa Dewan Pertuanan, dan satu lagi (Tuan Willoughby de Broke) sekarang menduduk sebagai seorang ahli UKIP.

Sebuah laporan pada 2007 menyatakan bahawa banyak ahli Pertuanan tidak menghadiri secara tetap - kehadiran pukul ratanya adalah sekitar 408.[3]

Ketua-ketua politik kini dalam Dewan Pertuanan sunting

Lihat pula sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Lords by party, type of peerage and gender". Parliament of the United Kingdom.
  2. ^ "House of Lords: Analysis of Composition in the House of Lords". 2 Disember, 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-05-14. Dicapai pada 2007-12-05. Check date values in: |date= (bantuan)
  3. ^ Government White Paper, Februari 2007, The House of Lords: Reform, muka surat 44

Sumber sunting

  • Longford, Frank Pakenham, 7th Earl of. (1999). A History of the House of Lords. New edition. Gloucestershire: Sutton Publishing.
  • "Parliament" (1911). Encyclopædia Britannica, 11th ed. London: Cambridge University Press.
  • Raphael, D. D., Donald Limon, and W. R. McKay. (2004). Erskine May: Parliamentary Practice, 23rd ed. London: Butterworths Tolley.

Bacaan selanjutnya sunting

  • Harry Jones (1912). Liberalism and the House of Lords: The Story of the Veto Battle, 1832-1911. London: Methuen.

Pautan luar sunting

Koordinat: 51°29′55.7″N, 0°07′29.5″W