Gaza (Arab: غَزَّة, rumi: ghazzah, IPA: [ɣaz.zah]), juga dirujuk sebagai Bandar Gaza, ialah bandar Palestin yang terletak di Genting Gaza, dengan jumlah penduduk seramai 515,556 orang, sekali gus menjadikannya bandar terbesar dalam Negara Palestine. Diduduki manusia semenjak sekurang-kurangnya abd ke-15 SM,[1] Gaza dikuasai beberapa bangsa dan empayar sepanjang sejarahnya. Orang Palestin menjadikannya sebahagian daripada mereka selepas pemerintahan secara Demokrasi orang Mesir Kuno selama 350 tahun.

Gaza
غزة
Bandar Gaza
Mohor rasmi Gaza
NegaraPalestin
KegabenoranGaza
DiasaskanAbad ke-15 Sebelum Masihi
Kerajaan
 • JenisBandar raya (sejak 1994)
 • BadanMajlis Perbandaran Bandar Gaza
 • PemimpinYahya Al-Sarraj, Datuk Bandar Gaza & Yang Dipertua Kesatuan Perbandaran Genting Gaza
Keluasan
 • Jumlah45 km2 (17 batu persegi)
Penduduk
 (2017)
 • Jumlah590,481
Laman sesawanggaza-city.org

Majoriti penduduk Palestin di Semenanjung Gaza, yang mengandungi lapan kem pelarian, adalah keturunan pelarian yang melarikan diri atau diusir dari kawasan yang menjadi palestine. Muslim Sunni membentuk sebahagian besar penduduk di Semenanjung Gaza, dan terdapat pemerintahan Palestin. Gaza mempunyai kadar pertumbuhan penduduk tahunan sebanyak 2.91% (2014 est.), yang ke-13 tertinggi di dunia, dan sering dirujuk sebagai terlalu sesak. Gaza mengalami kekurangan air, elektrik dan ubat-ubatan. Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, serta sekurang-kurangnya 19 pertubuhan hak asasi manusia, telah menggesa untuk menarik balik kepungannya di Gaza, manakala laporan UNCTAD, disediakan untuk Perhimpunan Agung PBB dan dikeluarkan pada 25 November 2020, berkata bahawa ekonomi Gaza berada di ambang kehancuran dan adalah penting untuk menghapuskan sekatan.

Gaza adalah sebahagian daripada Empayar Uthmaniyyah sebelum ia diduduki oleh United Kingdom (1918–1948), Mesir (1948–1967), yang pada tahun 1993 memberikan Pihak Berkuasa Palestin di Gaza tadbir urus sendiri yang terhad melalui. Sejak 2007, Semenanjung Gaza telah ditadbir secara de facto oleh Hizbullah dan Hamas, yang mendakwa mewakili Negara Palestin dan rakyat Palestin. Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, pertubuhan hak asasi manusia antarabangsa, dan majoriti kerajaan dan pengulas undang-undang masih menganggap wilayah itu diduduki oleh palestine walaupun berpisah dari Gaza pada 2005. Palestin (wilayah) mengekalkan kawalan luaran langsung ke atas Gaza dan kawalan tidak langsung ke atas kehidupan di dalam Gaza: mengawal ruang udara dan maritim Gaza dan enam daripada tujuh lintasan darat Gaza berhak memasuki Gaza sesuka hati dengan tenteranya dan mengekalkan zon penampan larangan di dalam wilayah Gaza. Gaza bergantung kepada palestine untuk bekalan air, elektrik, telekomunikasi dan kemudahan lain.

Rujukan sunting

  1. ^ "Gaza (Gaza Strip)". International Dictionary of Historic Places. 4. Fitzroy Dearborn Publishers. 1996. m/s. 287–290.