Krisis air Negeri Sembilan dan Selangor 2014

Krisis air Negeri Sembilan dan Selangor 2014 ialah krisis air yang bermula di negeri-negeri Malaysia Negeri Sembilan dan Selangor dan berlangsung dari Februari hingga Ogos 2014. Asal-usulnya dapat dikesan dengan keadaan iklim panas dan kering di Semenanjung Malaysia pada awal 2014, tetapi faktor lain, termasuk masalah infrastruktur air dan kebuntuan politik dalam rundingan antara pemegang konsesi air kerajaan dan swasta juga memainkan peranan utama. Ia adalah krisis air terburuk di negeri ini sejak krisis air Lembah Klang 1998.

Punca sunting

Latar belakang meteorologi sunting

Semenanjung Malaysia mengalami cuaca yang luar biasa panas dan kering pada awal 2014, dengan kekurangan hujan di kawasan tadahan utama di mana bekalan air diperoleh.[1] Spekulasi awal mengaitkan cuaca kering kepada kesan El Niño, tetapi tiada El Niño muncul pada tahun 2014.

Penutupan loji rawatan sunting

Loji rawatan luar talian telah menjadi masalah berterusan di Selangor. Pada Februari 2014 dua loji di negeri ini ditutup kerana pencemaran ammonia.[2]

Politik sunting

84% rakyat Selangor percaya bahawa politik adalah faktor utama yang bertanggungjawab terhadap peningkatan kekurangan air ke peringkat krisis.[3] Perselisihan antara Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS) dan kerajaan negeri telah memperlahankan kemajuan ke arah bekalan air yang stabil. Tuntutan untuk kesepakatan mengenai perjanjian penyusunan semula pengedaran air antara pemegang konsesi kerajaan dan air telah ditangguhkan beberapa kali, sementara bekalan air kepada banyak isi rumah terus berselang-seli.[4]

Kesan sunting

Negeri Sembilan sunting

Di Negeri Sembilan, tujuh empangan takungan di negeri ini mengalami penurunan paras air yang besar. Lebih 8,000 rumah terjejas terutamanya di kawasan Sendayan, Rasah, Mambau dan Seremban. Pada 19 Februari 2014, Menteri Besar Negeri Sembilan (Mohamad Hassan) mengisytiharkan keadaan krisis berikutan kekurangan air-yang paling buruk yang pernah dilihat oleh kerajaan dalam beberapa dekad.

Pengumuman itu perlu dibuat selepas paip mengalir di beberapa ribu isi rumah, disebabkan oleh musim kering yang sangat lama yang mengakibatkan beberapa kawasan tadahan air menjadi kering.

Personil bantuan bencana alam dihantar untuk membekalkan air minum ke 8.000 isi rumah.[5]

Selangor sunting

Segera sunting

Apabila sumber sungai menjadi kering, paras air jatuh ke paras kritikal di tujuh empangan negeri,[5] termasuk seramai 31% kapasiti di Empangan Sungai Selangor, yang membekalkan lebih daripada 60% air negara.[6] Tahap rizab yang rendah ini mendorong catuan air yang menjejaskan ke atas 6.7 juta penduduk [2] dan berlangsung dari bulan Mac hingga Mei.[6] Hasil daripada pengurangan akses kepada air untuk kegunaan komersil, sekurang-kurangnya 30 syarikat di negeri ini, terutamanya dalam pemprosesan makanan dan minuman, industri getah, kimia, elektrik dan pelancongan, mengalami kerugian lebih besar daripada MYR 1 juta.[6]

Jangka panjang sunting

Berikutan masalah yang berterusan dengan infrastruktur dan bekalan air di Selangor, rundingan sedang dijalankan untuk mengembalikan empat syarikat konsesi air swasta yang beroperasi di Selangor untuk mengawal keadaan.[6] Pembinaan telah diluluskan daripada loji rawatan air RM993.89 juta Langat 2 yang dicadangkan untuk meningkatkan pengeluaran air terawat negeri, mengurangkan tekanan pada loji rawatan lain, dan menyediakan jaring keselamatan tambahan semasa krisis.[7]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Drought forces Malaysia to expand water rationing around Kuala Lumpur". ABC News.
  2. ^ a b Toh, Sumei. "The Selangor water crisis: a timeline". Esquire. Esquire Malaysia. Dicapai pada 7 May 2015.
  3. ^ SHUKRY, ANISAH (8 September 2014). "Most Selangor voters believe water shortage due to politics, survey shows". Diarkibkan daripada yang asal pada 24 April 2015. Dicapai pada 7 May 2015.
  4. ^ Mustafa Kamal, Shazwan (13 December 2014). "No reason to delay state takeover of water firm unless Selangor biased, claims former MB Khalid". Malay Mail Online. Dicapai pada 7 May 2015.
  5. ^ a b "Water crisis in Malaysia as drought dries up reservoirs". The Herald. The Herald. 20 February 2014. Dicapai pada 7 May 2015.
  6. ^ a b c d ZACHARIAH, ELIZABETH (10 November 2014). "Selangor water crisis caused millions in losses to industries". The Malaysian Insider. Diarkibkan daripada yang asal pada 18 May 2015. Dicapai pada 7 May 2015.
  7. ^ "Water projects flow again in Malaysia". Global Water Intelligence. Dicapai pada 7 May 2015.