Laut Kara (Rusia: Ка́рское мо́ре, Karskoye more) adalah sebahagian daripada Lautan Artik utara Siberia. Ia dipisahkan dari Laut Barents ke barat oleh Selat Kara dan Novaya Zemlya, dan Laut Laptev ke timur oleh gugusan pulau Severnaya Zemlya. Ia dinamakan sempena Sungai Kara (mengalir ke dalam Teluk Baydaratskaya), yang kini agak tidak penting tetapi yang memainkan peranan yang penting dalam penaklukan Rusia di utara Siberia.[2] Perkataan "kara" diambil daripada kara, yang dalam beberapa bahasa Turkik bermaksud "hitam" dan juga melambangkan "utara".

Kara Sea
Peta menunjukkan lokasi Laut Kara.
LokasiLautan Artik
Koordinat77°N 77°E / 77°N 77°E / 77; 77Koordinat: 77°N 77°E / 77°N 77°E / 77; 77
JenisLaut
Negara lembanganRusia
BekuHampir sepanjang tahun
Rujukan[1]

Had utara Laut Kara ditandakan secara geografi oleh garis yang bermula dari Cape Kohlsaat di Pulau Graham Bell, Franz Josef Land, ke Cape Molotov (Tanjung Artik), titik paling utara Pulau Komsomolets di Severnaya Zemlya.

Laut Kara adalah lebih kurang 1,450 kilometer panjang dan 970 kilometer lebar dengan keluasan sekitar 880,000 km2 (339,770 bt2) dan kedalaman min 110 meter (360 ka).

Berbanding dengan Laut Barents, yang menerima arus agak panas dari Atlantik, Laut Kara adalah lebih sejuk, kekal beku selama lebih sembilan bulan dalam setahun.

Kara menerima sejumlah besar air tawar dari sungai-sungai Ob, Yenisei, Pyasina, dan Taimyra, jadi kemasinannya adalah berubah-ubah.

Pelabuhan utamanya ialah Novy Port dan Dikson dan penting sebagai tempat menangkap ikan walaupun laut itu dilitupi ais untuk sepuluh bulan dalam setahun. Penemuan besar petroleum dan gas asli, medan East-Prinovozemelsky, lanjutan daripada Lembangan Minyak Siberia Barat, telah dibuat tetapi masih belum dibangunkan. Pada tahun 2014, sekatan kerajaan AS menyebabkan Exxon menghentikan operasinya di Laut Kara.[3]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ R. Stein, Arctic Ocean Sediments: Processes, Proxies, and Paleoenvironment, p. 37
  2. ^ E.M. Pospelov, Geograficheskie nazvaniya mira (Moscow, 1998), p. 191.
  3. ^ Sanksjoner kan avslutte boring i Karahavet

Pautan luar sunting

Templat:Kara Sea Islands