Titik merah kecil

(Dilencongkan dari Little red dot)

"Titik merah kecil" atau "Little red dot" ("The Red Dot", atau "Little Red Dot") ialah nama samaran sering digunakan dalam media, dan dalam perbualan santai, sebagai rujukan kepada Singapura. Ia merujuk kepada bagaimana negara itu digambarkan pada banyak peta dunia dan Asia sebagai titik merah. Negeri kota terdiri daripada pulau utama dan semua pulau kecilnya - kawasan tanah tidak melebihi 718.3 kilometer persegi (277.3 bt2; 177,500 ekar) - jauh lebih kecil daripada jiran Asia Tenggara.

Logo "SG50" meraikan ulang tahun ke-50 kemerdekaan Singapura

Istilah ini mendapat publisiti yang luas apabila Presiden Indonesia BJ Habibie menggunakannya untuk merujuk kepada Singapura dalam apa yang kelihatan sebagai cara yang merendahkan (walaupun ini ditolak olehnya). Istilah ini dengan cepat diguna pakai oleh kedua-dua ahli politik Singapura dan rakyat biasa dengan kebanggaan dan rasa kejayaan negara walaupun batasan fizikalnya.

Pada tahun 2015, Singapura meraikan Jubli Emas, ulang tahun ke-50 kemerdekaannya, dengan istilah "SG50" digambarkan di dalam titik merah.

Kegunaan popular sunting

 
Pelekat bumper di teksi di Singapura meraikan "SG50", ulang tahun ke-50 kemerdekaan Singapura. Pelekat ini mengandungi slogan "MY LITTLE RED DOT" dan "MY HOME".

Istilah "titik merah kecil" telah digunakan oleh kedua-dua ahli politik  dan rakyat biasa Singapura dengan kebanggaan dan rasa keberhasilan negara walaupun batasan fizikalnya. Dengan merujuk kepada Singapura, istilah ini juga telah digunakan dalam konteks berikut:

  • Little Red Dot, sebuah majalah yang bertujuan untuk pelajar sekolah rendah yang diterbitkan oleh The Straits Times yang dilancarkan pada 2005.[1]
  • The Little Red Dot, tajuk buku 2005 yang disunting oleh Tommy Koh dan Chang Li Lin tentang kebangkitan Singapura melalui mata 50 diplomatnya.[2]
  • Siri buku cerita The Little Red Dot untuk Pelajar Tingkatan 1 dan 2 yang dikembangkan oleh Nexus (Pejabat Pendidikan Kebangsaan Pusat Kerajaan Singapura). Empat buku telah diterbitkan: Little Red Dot, Little Red Dot Bounces Back, Little Red Dot Fights Back dan Little Red Dot Comes Home. Cerita ini mempunyai tema seperti ketahanan, rasa akar umbi, kerja berpasukan, perpaduan dan kewaspadaan.[3]
  • Little Red Dot Academy, sebuah syarikat penerbangan latihan dan perundingan yang beribu pejabat di Singapura yang ditubuhkan pada tahun 2004.[4]
  • Little Red Dots, sebuah pengumpulan reka bentuk yang berpangkalan di Singapura yang diilhamkan pada tahun 2004.[5]
  • Treasures of the Little Red Dot, sebuah projek yang dimulakan oleh Kreatan untuk membangunkan dan mempamerkan reka bentuk yang diilhami oleh budaya Singapura dan realiti yang segera.[6]
  • On the Red Dot, sebuah rancangan hal ehwal semasa Channel NewsAsia yang mula bersiaran pada 2012.
  • The Red Dot Hat, oleh pengilang Royal John Boyd MBE melawat Timur Jauh sebelum kembali ke rumah semula jadi di Singapura[7]

Rujukan sunting

  1. ^ "Big help from ST's new little paper: The Straits Times launches their new primary school magazine, Little Red Dot, with full explanations of how it can be used in the classroom", The Straits Times (republished at AsiaMedia), 18 April 2005, diarkibkan daripada yang asal pada 7 February 2012.
  2. ^ Tommy Koh; Chang Li Lin, penyunting (2005), The Little Red Dot: Reflections By Singapore's Diplomats, Singapore: World Scientific, ISBN 978-981-256-414-6. For a review of the book, see Asad Latif (14 August 2005), "The Little Red Dot: Reflections by Singapore's diplomats [book review]" (PDF), The Sunday Times (reproduced on the Institute of Policy Studies website), Singapore, m/s. 27, diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 6 February 2012.
  3. ^ Little Red Dot presented by Nexus, Nexus (Central National Education Office), Government of Singapore, diarkibkan daripada yang asal pada 7 August 2007, dicapai pada 6 November 2008 Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan).
  4. ^ Little Red Dot Academy: Company Overview, Little Red Dot Academy, 2006, diarkibkan daripada yang asal pada 8 February 2012.
  5. ^ Little Red Dots: Who are We? What are We? Where are We? Why are We?, Little Red Dots, 10 September 2005, diarkibkan daripada yang asal pada 8 February 2012.
  6. ^ Treasures of the Little Red Dot: About, Treasures of the Little Red Dot, 2013, diarkibkan daripada yang asal pada 2 August 2013, dicapai pada 2 August 2013 Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan).
  7. ^ The Red Dot Hat

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting