MPEG-1 ialah satu piawaian awal untuk pemampatan video dan audio yang "kehilangan" (iaitu, beberapa data tersingkir untuk mengurangkan saiz fail). MPEG-1 direka untuk memampatkan video digital mentah bermutu VHS dan audio CD ke 1.5 Mbit/s (nisbah mampatan masing-masing 26:1 dan 6:1)[1] tanpa kehilangan mutu yang ketara, maka membolehkan teknologi VCD, TV kabel/satelit digital dan penyiaran audio digital (DAB).[2] [3]

Moving Picture Experts Group Phase 1 (MPEG-1)
Sambungan fail:.mpg, .mpeg, .mp1, .mp2, .mp3, .m1v, .m1a, .m2a, .mpa, .mpv
Jenis media Internet:audio/mpeg, video/mpeg
Dibangunkan oleh:ISO, IEC
Jenis format:audio, video, pengandung
Diperluas daripada:JPEG, H.261
Diperluas kepada:MPEG-2
Piawai:ISO/IEC-11172

Kini, MPEG-1 menjadi format audio/video data kehilangan yang paling laris keserasiannya di dunia, dan digunakan dalam sebilanngan besar produk dan teknologi. Bahagian piawaian MPEG-1 yang paling terkenal mungkin sekali merupakan format audio MP3 yang diperkenalkannya.

Sungguhpun lama usianya, MPEG-1 tidak semestinya lapuk atau jauh lebih rendah berbanding teknologi terkini. Menurut Leonardo Chiariglione (pengasas bersama MPEG): "Sangkaan bahawa teknologi pemampatan sentiasa meningkat adalah dongeng."[4]

Piawaian MPEG-1 diterbit sebagai ISO/IEC-11172.

Aplikasi sunting

  • Kebanyakan perisian komputer mainan video yang popular merangkumi penyahkodan MPEG-1, di samping mana-mana format lain yang disokong.
  • Video dan audio Lapisan I/II MPEG-1 boleh dilaksanakan tanpa bayaran yuran lesen.[5] [6] [7] Due to its age, many of the patents on the technology have expired.
  • Kelarisan audio MP3 telah mencetuskan kewujudan berbagai-bagai perisian yang boleh memainkan Audio MPEG-1 (ketiga-tiga lapisan).
  • "Hampir kesemua peranti audio digital" boleh memainkan Audio MPEG-1.[8] Berjuta-juta peranti sedemikian sudah dijual setakat ini.
  • Sebelum berkembangnya MPEG-2, kebanyakan perkhidmatan TV kabel/satelit digital hanya menggunakan MPEG-1.[9] [10]
  • Kelarisan MPEG-2 di kalangan penyiar bererti MPEG-1 boleh dimainkan kebanyakan kotak atas set kabel dan satelit digital, serta pemain-pemain cakera dan pita digital, kerana adanya keserasian ke belakang.
  • MPEG-1 ialah format video dan audio eksklusif yang digunakan dalam VCD, format video digital pengguna yang terulung, danmasih merupakan format yang amat laris di seluruh dunia.
  • Piawaian Super Video CD yang berasaskan VCD, menggunakan Audio MPEG-1 sahaja, beserta Video MPEG-2.
  • Format DVD-Video mengutamakan format video MPEG-2, namun sokongan MPEG-1 jelas ditakrifan dalam piawaian.
  • Piawaian DVD Video asalnya memerlukan audio MPEG-1 Lapisan II auntuk negara-negara PAL, tetapi diubah untuk membolehkan cakera AC-3/Dolby Digital sahaja. Audio MPEG-1 Layer II masih dibernarkan untuk DVD, namun tambahan lebih baru pada format ini, seperti MPEG Multichannel, jarang disokong.
  • Kebanyakan pemain DVD juga menyokong main balik VCD dan MP3 CD yang menggunakan MPEG-1.
  • Piawaian antarabangsa Penyiaran Video Digital (DVB) mengutamakan penggunaan audio MPEG-1 Lapisan II, dan video MPEG-2.
  • Piawaian antarabangsa Penyiaran Audio Digital (DAB) hanya menggunakan audio MPEG-1 Lapisan II kerana mutu MP2 yang sangat tinggi, keperluan prestasi dekoder yang sederhana, dan ketahanan ralat.

Rujukan sunting

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan mpeg_faqs1 tidak disediakan
  2. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Didier_MPEG tidak disediakan
  3. ^ Chiariglione, Leonardo (October 21, 1989), Kurihama 89 press release, ISO/IEC, dicapai pada 2008-04-09 Cite has empty unknown parameter: |1= (bantuan); Check date values in: |date= (bantuan)CS1 maint: date and year (link)
  4. ^ Chiariglione, Leonardo (March, 2001), Open source in MPEG, Linux Journal, dicapai pada 2008-04-09 Check date values in: |date= (bantuan)CS1 maint: date and year (link)
  5. ^ Ozer, Jan (12 Oktober 2001), Choosing the Optimal Video Resolution: The MPEG-2 Player Market, extremetech.com, dicapai pada 2008-04-09 Check date values in: |date= (bantuan)CS1 maint: date and year (link)
  6. ^ Comparison between MPEG 1 & 2, snazzizone.com, dicapai pada 2008-04-09
  7. ^ MPEG 1 And 2 Compared, Pure Motion Ltd., 2003, diarkibkan daripada yang asal pada 2005-12-14, dicapai pada 2008-04-09CS1 maint: date and year (link)
  8. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan mpeg1_audio tidak disediakan
  9. ^ Popp, Harald; Hjerde, Morten (November 09, 1996), MPEG-FAQ: multimedia compression [2/9], faqs.org, dicapai pada 2008-04-10 Check date values in: |date= (bantuan)CS1 maint: date and year (link)
  10. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan bmrc_mpeg2_faq tidak disediakan

Pautan luar sunting

Templat:MPEG