Mafia ialah sindiket jenayah dirancang yang menumpu banyak kepada penjaminan keselamatan luar yang diterima undang-undang (protection racketeering), mengantara pihak-pihak penjenayah serta melaksanakan urusan haram;[1] namun anggota-anggota ini turut terlibat dalam jenayah kecil lain seperti perjudian, peminjaman wang haram, penyeludupan dadah, pelacuran dan penipuan.

Nama pertubuhan sebegini lazimnya merujuk kepada seberapa organisasi jenayah di Sicilia dan Amerika Syarikat di bawah payung La Cosa Nostra (bahasa Itali: Urusan Kami).

Kelaziman sunting

Terdapat banyak pertubuhan mafia yang dikaji wujud seluruh dunia, namun entri ini akan menumpukan kepada tiga kawasan yang dikenali ramai.

Di Itali sunting

Mafia pada awalnya merupakan nama sebuah organisasi orang-orang di Sicilia pada Zaman Pertengahan untuk tujuan perlindungan dan perlaksanaan undang-undang sendiri.

Kumpulan-kumpulan Mafia melebarkan sayap ke A.S. selepas berlakunya penghijrahan beramai-ramai rakyat Itali pada abad ke-20.

Di Amerika Syarikat sunting

Kekuatan Mafia mencapai kemuncaknya di AS pada pertengahan abad ke-20. Penyiasatan oleh FBI pada tahun 1970-an dan 1980-an berjaya mengurangkan pengaruh mereka.

Di Rusia sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.

  1. ^ Gambetta 2009: "The mafia's principal activities are settling disputes among other criminals, protecting them against each other's cheating, and organizing and overseeing illicit agreements, often involving many agents, such as illicit cartel agreements in otherwise legal industries. Mafia-like groups offer a solution of sorts to the trust problem by playing the role of a government for the underworld and supplying protection to people involved in illegal markets ordeals. They may play that role poorly, sometimes veering toward extortion rather than genuine protection, but they do play it."