Main Beach, Queensland

Main Beach (asalnya Southport East) adalah pinggiran pantai yang mewah di Gold Coast di Queensland, Australia.[2][3] Dalam Bancian tahun 2011, Main Beach mempunyai jumlah penduduk 3,496 orang.[4]

Main Beach
Gold CoastQueensland
Foreshore beach houses, 2015
Map
Penduduk3,883 (2016)[1]
Poskod4217
Kawasan kerajaan tempatanCity of Gold Coast
Kawasan pilihan raya negeriSurfers Paradise
Kawasan pilihan raya persekutuanMoncrieff
Subbandar di sekitar Main Beach:
Labrador South Stradbroke Island Pacific Ocean
Southport Main Beach Pacific Ocean
Southport Surfers Paradise Pacific Ocean

Geografi sunting

 
Pantai Main Beach semasa air surut
 
Memandang utara ke Southport dan Gold Coast Broadwater, 2007

Kawasan Main Beach ditakrifkan dengan bukit pantai sempit antara laut dan muara Sungai Nerang. Narrowneck membentuk sempadan selatan dan ke utara beting pasir yang tamat di antara Broadwater dan laut. Lembangan semulajadi untuk bot terdapat di muara sungai.

Sejarah sunting

Pada tahun-tahun awal di mana Southport merupakan pusat aktiviti rekreasi di pantai, pelawat telah berlayar di seluruh Broadwater untuk melayari Main Beach, yang dinamakan kerana ia adalah pantai luncur utama untuk bandar Southport. Kawasan ini menjadi lebih popular berikutan pembinaan Jambatan Jubilee pada tahun 1926 apabila tanah telah diisi dan rumah-rumah percutian telah dibina. Sesetengah rumah tetamu juga dibina tetapi sedikit atau tiada penduduk tetap terletak di kawasan itu. Sesetengah bukti kekal kawasan ini mempunyai populariti awal sebagai pantai berselancar di penanaman tepi pantai dan kios serta pondok dari tahun 1934.

Pembinaan Sundale Bridge dan persmpangan lebuh raya ke barat Main Beach pada akhir 1960-an telah didahului pada tahun 1950-an oleh penambakan awal Sungai Nerang di sebelah barat subbahagian ​​dan kawasan yang berpusat di Tedder Avenue hanya bermula daripada masa itu. Corak subbahagian yang berbeza di bahagian Main Beach adalah hasilnya. Begitu juga tanah di bahagian utara bahagian kecil awal - meludah pasir yang membentuk satu bar di bar - baru-baru ini dibangunkan. Hingga tahun 1870 dan 1880 satu-satunya aktiviti di kawasan ini adalah terhad kepada kemudahan yang berkaitan dengan Kelab Yacht Southport dan aktiviti maritim lain.

Penggunaannya masih terhad walaupun hotel resort dan taman tema kini menempati tanah itu. Penanaman semula Southport Spit menyusuli pembinaan Gold Coast Seaway dan memberi ciri khusus kepada kawasan ini dan bertindak menghubungkan kawasan yang lebih intensif di selatan dengan kawasan terbuka Broadwater dan Selatan Moreton Bay. Hartanah Main Beach telah dibangunkan sebagai kawasan bertingkat tinggi baru-baru ini dan memberi tumpuan kepada Tedder Avenue yang dipenuhi dengan kereta mewah yang penuh dengan restoran dan butik mewah. Ia mempunyai rasa persekitaran kediaman yang lebih kekal daripada bahagian lain dari jalur pantai yang tinggi. Perkhidmatan restoran dan kedai kopi turut memanfaatkannya. Sebahagian besar bangunan pangsapuri di sepanjang tepi pantai adalah lebih berskala sederhana. Segenting di Narrowneck bertindak sebagai penghadang semula jadi ke kawasan yang lebih intensif di selatan.

Gold Coast Oceanway bergerak di tepi laut Southport SLSC tetapi kemudian mengalir ke pedalaman untuk bergerak di belakang rumah-rumah tepi pantai Main Beach ke Narrowneck. Sesetengah penduduk tempatan ingin laluan laut yang baru untuk dibina di sepanjang rizab jalan antara rumah-rumah pantai dan kawasan bukit.

Sebilangan besar Norfolk Island Pines (Araucaria heterophylla), sejenis pokok konifer yang tidak asli di kawasan itu, telah ditanam di pantai Main Beach.

Senarai warisan sunting

Main Beach mempunyai beberapa laman web yang tersenarai, termasuk:

Rujukan sunting

  1. ^ Australian Bureau of Statistics (27 June 2017). "Main Beach (State Suburb)". 2016 Census QuickStats. Dicapai pada 6 February 2018.  
  2. ^ "Main Beach (town) (entry 43132)". Queensland Place Names. Queensland Government. Dicapai pada 13 September 2015.
  3. ^ "Main Beach (suburb) (entry 46540)". Queensland Place Names. Queensland Government. Dicapai pada 13 September 2015.
  4. ^ Australian Bureau of Statistics (31 October 2012). "Main Beach (State Suburb)". 2011 Census QuickStats. Dicapai pada 14 September 2015.
  5. ^ "Main Beach Pavilion and Southport Surf Lifesaving Club (entry 601265)". Daftar Warisan Queensland. Queensland Heritage Council. Dicapai pada 19 June 2013.
  6. ^ "Southport Cable Hut (former) (entry 602611)". Daftar Warisan Queensland. Queensland Heritage Council. Dicapai pada 19 June 2013.
  7. ^ "Humphreys Boat Shed & Slipway (entry 602324)". Daftar Warisan Queensland. Queensland Heritage Council. Dicapai pada 19 June 2013.

Pautan luar sunting

Koordinat: 27°57′47″S 153°25′34″E / 27.963°S 153.426°E / -27.963; 153.426 Templat:Localities in Gold Coast