Majlis Kebangsaan Kesatuan Soviet

dewan atas badan perundangan Kesatuan Soviet

Majlis Kebangsaan Kesatuan Soviet atau Kebangsaan Soviet (Bahasa Rusia: Совет Национальностей, Sovyet Natsionalnostey[1]) adalah dewan atas Soviet Tertinggi Kesatuan Republik Soviet Sosialis, dipilih atas dasar hak pilih universal, sama dan langsung dengan surat undi rahsia yang bersesuaian dengan prinsip demokrasi Soviet. Sehingga Glasnost dan pilihan raya 1989, Kebangsaan Soviet hanya mencalonkan mereka yang diluluskan oleh Parti Komunis Kesatuan Soviet yang dibenarkan untuk mengambil bahagian dalam pilihan raya.[perlu rujukan] Kebangsaan Soviet digantikan oleh Majlis Republik Kesatuan Soviet dari Oktober hingga Disember 1991.

Majlis Kebangsaan Kesatuan Soviet
Kebangsaan Soviet
Совет Национальностей
Jata
Badan perundangan Kesatuan Soviet
Sejarah
Dibubarkan1991
Didahului oleh
Kongres Soviet
Diikuti oleh
Tiada (KRSS dibubarkan)
Kepimpinan
Sistem pengundian
Tempat persidangan
Presidium Kremlin, Kremlin, Moscow
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Berbanding dengan Majlis Kesatuan, Majlis Kebangsaan terdiri dari entiti kebangsaan Kesatuan Soviet, yang pada gilirannya mengikuti pembahagian pentadbiran daripada menjadi perwakilan kelompok etnik.

Majlis Kebangsaan Soviet dibentuk atas dasar perwakilan yang sama dari semua Republik Kesatuan Soviet (32 wakil dari setiap republik, tidak termasuk unit-unit autonomi lain di dalam republik itu yang menghantar ahli yang berasingan), republik autonomi (11 wakil dari setiap republik ), wilayah autonomi (lima timbalan menteri dari setiap wilayah), dan daerah kebangsaan (satu wakil dari setiap daerah).

Majlis Kebangsaan Soviet menikmati hak yang sama dengan Soviet Union dalam bidang inisiatif perundangan dan dalam menyelesaikan masalah lain dalam bidang kuasa Kesatuan Soviet. Dalam praktiknya, sehingga 1989, ia hanya membuat keputusan yang telah dibuat oleh kepemimpinan tertinggi Parti Komunis Kesatuan Soviet. Selepas pilihan raya 1989 - yang pertama, dan ternyata, pilihan raya bebas yang pernah diadakan di Kesatuan Soviet - Soviet Kebangsaan memperoleh peranan yang jauh lebih besar, dan menjadi tempat perbahasan yang meriah.

Majlis Kebangsaan Soviet memilih pengerusi (yang akan memimpin sidang dewan), empat timbalannya, dan jawatankuasa tetap: Suruhanjaya Amanat, Suruhanjaya Mengenai Perundangan, Suruhanjaya Perancangan Belanjawan, Suruhanjaya Hal Ehwal Luar Negeri, Suruhanjaya Hal Ehwal Belia, Suruhanjaya Industri, Pengangkutan dan Suruhanjaya Komunikasi, Suruhanjaya Pembinaan dan Industri Bahan Binaan, Suruhanjaya Pertanian, Suruhanjaya Barang Pengguna, Suruhanjaya Pendidikan Awam, Suruhanjaya Sains dan Kebudayaan, Suruhanjaya Perdagangan, Suruhanjaya Perkhidmatan Pengguna dan Ekonomi Perbandaran, Suruhanjaya Alam Sekitar.

Presidium Soviet of Nationalities "menghentikan semua pekerjaan yang ketara pada akhir tahun 1937," tetapi ia "bertahan sebagai satu-satunya institusi politik pusat yang secara rasmi menumpukan kepada persoalan kewarganegaraan."[2]

Pada 26 Disember 1991, Majlis Republik Soviet menerima pakai resolusi yang menyatakan bahawa Kesatuan Soviet tidak lagi wujud sebagai negara yang berfungsi dan mengundi dewan itu serta Kesatuan Soviet sebagai tidak wujud. Kesatuan Soviet secara efektif dibubarkan dua minggu sebelumnya ketika Rusia memanggil kembali wakilnya, meninggalkannya tanpa kuorum. Pengisytiharan Majlis Republik Soviet merupakan langkah undang-undang terakhir dalam pembubaran Kesatuan Soviet.

Majlis Kebangsaan Soviet sebelum 1938 sunting

Sebelum pembentukan Soviet Tertinggi pada 1938 oleh Perlembagaan Soviet 1936, Majlis Kebangsaan Soviet adalah salah satu badan yang membentuk Jawatankuasa Eksekutif Pusat Kesatuan Soviet. Dicipta oleh Perlembagaan 1924 untuk mewakili unit-unit wilayah kebangsaan Kesatuan Soviet pada 1924, Majlis Kebangsaan Soviet merangkumi 5 orang perwakilan dari republik-republik peringkat persatuan dan RASS dan 1 perwakilan dari setiap wilayah autonomi.[3]

Rujukan sunting

  1. ^ Bahasa Ukraine: Раду Національностей; Belarus: Савет Нацыянальнасцей; Lithuania: Tautybių Taryba; Latvia: Tautību Padome; Bahasa Turkmen: Миллетлер Совети; Estonia: Rahvuste Nõukogu
  2. ^ Terry Martin, The Affirmative Action Empire: Nations and Nationalism in the Soviet Union, 1923-1939 (dalam bahasa Inggeris) (Cornell University Press, 2001: ISBN 0-8014-8677-7), p. 412.
  3. ^ Martin, Terry (Terry Dean) (17 Januari 2017). The affirmative action empire : nations and nationalism in the Soviet Union, 1923-1939 (dalam bahasa Inggeris). Ithaca. m/s. 247. ISBN 978-1-5017-1332-3. OCLC 606578236.