Buka menu utama

Bahasa Estonia (Estonia: eesti keel) dituturkan oleh kira-kira 1.1 juta orang, dimana majoriti besar tinggal di Utara Eropah dari negara Estonia.

Bahasa Estonia
eesti keel
Asli diEstonia
WilayahEropah Utara
Penutur asli1.1 juta  (tiada tarikh)
Keluarga bahasa
Kod bahasa
ISO 639-1et
ISO 639-2est

Estonia tergolong kepada Finnik rumpun bahasa Finno-Ugrik. Estonia adalah demikian berhubungan dengan Finland, dituturkan pada bahagian lain dari Teluk Finland, dan lebih jaraknya kepada bahasa Hungary dari rumpun Ugrik. Meskipun setengah tindihan minor dalam kosa katanya, dari segi asalannya, bahasa Estonia adalah tidak berhubungan dengan kepada jiran barat terdekatnya, Sweden, mahupun kepada jiran selatannya, Latvia, mahupun kepada jiran timurnya, Russia, dimana kesemuanya adalah bahasa Indo-Eropah.

Salah satu dari ciri tersendiri Estonia adalah yakni ia mempunyai apa adalah tradisinya dilihat sebagai tiga darjah fonim panjang: pendek, panjang, dan "overlong", yakni seumpama IPA /toto/, /to:to/ dan /to::to/ adalah nyata, sebagaimana /toto/, /tot:o/, dan /tot::o/. Perbezaan antara panjang overlong adalah, dalam ikhtisas, sebagai banyak hal dari suku kata stres (melibatkan pitch) sebagai tempoh. Vokal panjang dan overlong adalah tidak dibezakan dalam tulisan Estonian; plosif, bagaimanapun, muncul dalam tulisan dengan tiga "darjah": b,d,g; p,t,k and pp;tt;kk (semua plosif nyahsuara).

Wikipedia
Wikipedia Bahasa Estonia, ensiklopedia bebas