Bahasa

keupayaan berkomunikasi menggunakan isyarat, seperti perkataan atau gerak isyarat

Bahasa (Jawi: بهاس, pinjaman Sanskrit: भाषा, rumi: bhāṣā "percakapan")[1] adalah sistem yang terdiri daripada pembangunan, pengambilalihan, penyelenggaraan dan penggunaan sistem komunikasi yang kompleks, terutamanya keupayaan manusia untuk melakukannya; dan bahasa adalah contoh khusus sistem sedemikian.

Sebuah mural di Teotihuacan, Mexico (s. abad ke-2) yang menggambarkan orang yang memancarkan gulungan ucapan pidato dari mulutnya, melambangkan ucapan
Tulisan pepaku adalah bentuk pertama bahasa bahasa bertulis, tetapi bahasa bahasa lisan mendahului penulisan oleh sekurang-kurangnya puluhan ribu tahun.
Dua gadis belajar Bahasa Isyarat Amerika

Kajian saintifik bahasa dipanggil linguistik. Soalan mengenai falsafah bahasa, seperti apakah perkataan boleh mewakili pengalaman, telah dibahaskan sekurang-kurangnya sejak Gorgias dan Plato di Yunani Purba. Pemikir seperti Rousseau berpendapat bahawa bahasa berasal dari emosi sementara yang lain seperti Kant berpendapat bahawa ia berasal dari pemikiran rasional dan logik. Para ahli falsafah abad ke-20 seperti Wittgenstein berpendapat bahawa falsafah adalah benar-benar kajian bahasa. Tokoh-tokoh utama dalam linguistik termasuk Ferdinand de Saussure dan Noam Chomsky.

Anggaran bilangan bahasa manusia di dunia berbeza-beza antara 5,000 dan 7,000. Walau bagaimanapun, apa-apa anggaran yang tepat bergantung kepada perbezaan sebahagiannya sewenang-wenang antara bahasa dan dialek. Bahasa sejadi adalah ucapan atau bahasa bahasa isyarat, tetapi bahasa apa pun boleh dikodkan ke media sekunder menggunakan pendengaran, visual, atau perangsang stimuli   contohnya, dalam bahasa siul, bahasa isyarat ataupun braille. Ini kerana bahasa manusia modaliti - bebas. Bergantung kepada perspektif falsafah mengenai definisi bahasa dan makna, apabila digunakan sebagai konsep umum, "bahasa" boleh merujuk keupayaan kognitif untuk belajar dan menggunakan sistem komunikasi yang rumit, atau untuk menggambarkan set peraturan yang membentuk sistem ini, atau set ucapan yang boleh dihasilkan daripada peraturan tersebut. Semua bahasa bergantung pada proses semiosis untuk mengaitkan tanda-tanda kepada maksud tertentu. Bahasa lisan, bahasa isyarat dan bahasa sentuhan mengandungi sistem fonologi yang mengawal bagaimana simbol digunakan untuk membentuk urutan yang dikenali sebagai perkataan atau morfem, dan sistem sintaksis yang mentadbir bagaimana perkataan dan morfem digabungkan untuk membentuk frasa dan wacana.

Bahasa manusia mempunyai sifat-sifat produktiviti dan pemindahan, dan bergantung sepenuhnya pada konvensyen dan pembelajaran sosial. Strukturnya yang kompleks memberikan pelbagai ekspresi yang lebih luas daripada sistem komunikasi haiwan yang diketahui. Bahasa dianggap berasal dari awal hominin bermula secara beransur-ansur mengubah sistem komunikasi primata mereka, memperoleh keupayaan untuk membentuk teori minda lain dan kesengajaan dikongsi.[2][3] Perkembangan ini kadang-kadang difikirkan telah bertepatan dengan peningkatan jumlah otak, dan banyak ahli bahasa melihat struktur bahasa sebagai berkembang untuk melayani fungsi komunikatif dan sosial tertentu. Bahasa diproses di banyak lokasi yang berlainan di dalam otak manusia, tetapi terutamanya di kawasan Broca dan kawasan Wernicke. Manusia memperoleh melalui interaksi sosial pada zaman kanak-kanak, dan kanak-kanak biasanya bercakap dengan lancar dengan kira-kira tiga tahun. Penggunaan bahasa sangat berakar dalam budaya manusia. Oleh itu, sebagai tambahan kepada penggunaannya secara tegas, bahasa juga mempunyai banyak kegunaan sosial dan budaya, seperti menandakan kumpulan identiti, stratifikasi sosial, serta dandanan sosial dan hiburan.

Perubahan bahasa berkembang dan mempelbagai dari masa ke masa, dan sejarah evolusi mereka boleh dibina semula oleh bahasa membandingkan bahasa moden untuk menentukan ciri-ciri nenek moyang mereka bahasa mestilah mempunyai supaya peringkat perkembangan kemudiannya berlaku. Sekumpulan bahasa yang berasal dari nenek moyang yang sama dikenali sebagai keluarga bahasa. Keluarga Indo-Eropah adalah bahasa yang paling banyak digunakan dan termasuk bahasa yang pelbagai seperti bahasa Inggeris, Rusia dan Hindi; keluarga Sino-Tibet termasuk Mandarin, Bodo dan bahasa Cina yang lain, dan bahasa Tibet; keluarga Afro-Asia termasuk Arab, Somali, dan Ibrani; bahasa bahasa Bantu termasuk Swahili, dan Zulu, dan ratusan bahasa lain yang dituturkan di seluruh Afrika; dan rumpun bahasa Melayu-Polinesia termasuk bahasa Melayu (baik yang baku Malaysia mahupun Indonesia antara lainnya) Tagalog, dan ratusan bahasa lain yang digunakan di seluruh Pasifik. Bahasa-bahasa dari bahasa keluarga Dravidia, yang kebanyakannya ditutur di India Selatan, termasuk bahasa Tamil, bahasa Telugu dan bahasa Kannada. Konsensus akademik berpendapat bahawa antara 50% dan 90% bahasa yang dituturkan pada awal abad ke-21 mungkin akan menjadi pupus pada tahun 2100.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Monier-Williams, Monier (1981). A Sanskrit-English Dictionary. Delhi, Varanasi, Patna: Motilal Banarsidass. - melalui Edi Sedyawati dkk. (1994). Kosakata Bahasa Sanskerta dalam Bahasa Melayu Masa Kini. Jakarta, Indonesia: Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. m/s. 18.
  2. ^ Tomasello (1996)
  3. ^ Hauser, Chomsky & Fitch (2002)

Bacaan lanjutan sunting

  • Agha, Agha (2006). Language and Social Relations. Cambridge University Press.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Aikhenvald, Alexandra (2001). "Introduction". Dalam Alexandra Y. Aikhenvald; R. M. W. Dixon (penyunting). Areal diffusion and genetic inheritance:  problems in comparative linguistics. Oxford: Oxford University Press. m/s. 1–26.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Aitchison, Jean (2001). Language Change: Progress or Decay? (ed. 3rd (1st edition 1981)). Cambridge, New York, Melbourne: Cambridge University Press.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Allerton, D. J. (1989). "Language as Form and Pattern: Grammar and its Categories". Dalam Collinge, N.E. (penyunting). An Encyclopedia of Language. London:NewYork: Routledge.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Aronoff, Mark; Fudeman, Kirsten (2011). What is Morphology. John Wiley & Sons.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Austin, Peter K; Sallabank, Julia (2011). "Introduction". Dalam Austin, Peter K; Sallabank, Julia (penyunting). Cambridge Handbook of Endangered Languages. Cambridge University Press. ISBN 978-0-521-88215-6.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Baker, Mark C. (2001). "Syntax". Dalam Mark Aronoff; Janie Rees-Miller (penyunting). The Handbook of Linguistics. Blackwell. m/s. 265–295.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Bauer, Laurie (2003). Introducing linguistic morphology (ed. 2nd). Washington, D.C.: Georgetown University Press. ISBN 0-87840-343-4.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Bloomfield, Leonard (1914). An introduction to the study of language. New York: Henry Holt and Company.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Brown, Keith; Ogilvie, Sarah, penyunting (2008). Concise Encyclopedia of Languages of the World. Elsevier Science. ISBN 0-08-087774-5.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Clackson, James (2007). Indo-European Linguistics: An Introduction. Cambridge University press.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Campbell, Lyle (2002). "Areal linguistics". Dalam Bernard Comrie, Neil J. Smelser and Paul B. Balte (penyunting). International Encyclopedia of Social and Behavioral Sciences.  Oxford: Pergamon. m/s. 729–733.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Campbell, Lyle (2004). Historical Linguistics: an Introduction (ed. 2nd). Edinburgh and Cambridge, MA: Edinburgh University Press and MIT Press.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Campbell, Lyle (2001). "The History of Linguistics". Dalam Mark Aronoff; Janie Rees-Miller (penyunting). The Handbook of Linguistics. Blackwell. m/s. 81–105.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Candland, Douglas Keith (1993). Feral Children and Clever Animals: Reflections on Human Nature. Oxford University Press US. m/s. 293–301. ISBN 0-19-510284-3.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Chomsky, Noam (1957). Syntactic Structures. The Hague: Mouton.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Chomsky, Noam (2000). The Architecture of Language. Oxford: Oxford University Press.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Clarke, David S. (1990). Sources of semiotic: readings with commentary from antiquity to the present. Carbondale: Southern Illinois University Press.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Comrie, Bernard (1989). Language universals and linguistic typology: Syntax and morphology (ed. 2nd). Oxford: Blackwell. ISBN 0-226-11433-3.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Comrie, Bernard, penyunting (2009). The World's Major Languages. New York: Routledge. ISBN 978-0-415-35339-7.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Coulmas, Florian (2002). Writing Systems: An Introduction to Their Linguistic Analysis. Cambridge University Press.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Croft, William; Cruse, D. Alan (2004). Cognitive Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Croft, William (2001). "Typology". Dalam Mark Aronoff; Janie Rees-Miller (penyunting). The Handbook of Linguistics. Blackwell. m/s. 81–105.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Crystal, David (1997). The Cambridge Encyclopedia of Language. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Deacon, Terrence (1997). The Symbolic Species: The Co-evolution of Language and the Brain. New York: W.W. Norton & Company. ISBN 978-0-393-31754-1.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Duranti, Alessandro (2003). "Language as Culture in U.S. Anthropology: Three Paradigms". Current Anthropology. 44 (3): 323–348.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Evans, Nicholas; Levinson, Stephen C. (2009). "The myth of language universals: Language diversity and its importance for cognitive science". 32 (5). Behavioral and Brain Sciences: 429–492. Cite journal requires |journal= (bantuan)CS1 maint: ref=harv (link)
  • Fisher, Simon E.; Lai, Cecilia S.L.; Monaco, Anthony P. (2003). "Deciphering the Genetic Basis of Speech and Language Disorders". Annual Review of Neuroscience. 26: 57–80. doi:10.1146/annurev.neuro.26.041002.131144. PMID 12524432.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Fitch, W. Tecumseh (2010). The Evolution of Language. Cambridge: Cambridge University Press.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Foley, William A. (1997). Anthropological Linguistics: An Introduction. Blackwell.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Goldsmith, John A (1995). "Phonological Theory". Dalam John A. Goldsmith (penyunting). The Handbook of Phonological Theory. Blackwell Handbooks in Linguistics. Blackwell Publishers. ISBN 1-4051-5768-2.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Greenberg, Joseph (1966). Language Universals: With Special Reference to Feature Hierarchies. The Hague: Mouton & Co.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Haspelmath, Martin (2002). Understanding morphology. London: Arnold, Oxford University Press.CS1 maint: ref=harv (link) (pbk)
  • Haugen, Einar (1973). "The Curse of Babel". Daedalus. 102 (3, Language as a Human Problem): 47–57.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Hauser, Marc D.; Chomsky, Noam; Fitch, W. Tecumseh (2002). "The Faculty of Language: What Is It, Who Has It, and How Did It Evolve?". Science 22. 298 (5598): 1569–1579.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Hauser, Marc D.; Fitch, W. Tecumseh (2003). "What are the uniquely human components of the language faculty?". Dalam M.H. Christiansen and S. Kirby (penyunting). Language Evolution: The States of the Art. Oxford University Press. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-05-12. Dicapai pada 2020-06-04.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Hockett, Charles F. (1960). "Logical considerations in the study of animal communication". Dalam W.E. Lanyon; W.N. Tavolga (penyunting). Animals sounds and animal communication. m/s. 392–430.CS1 maint: ref=harv (link)
  • International Phonetic Association (1999). Handbook of the International Phonetic Association: A guide to the use of the International Phonetic Alphabet. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 0-521-65236-7.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Katzner, K (1999). The Languages of the World. New York: Routledge.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Labov, William (1994). Principles of Linguistic Change vol.I Internal Factors. Blackwell.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Labov, William (2001). Principles of Linguistic Change vol.II Social Factors. Blackwell.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Ladefoged, Peter (1992). "Another view of endangered languages". Language. 68 (4): 809–811.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Ladefoged, Ian; Maddieson (1996). The sounds of the world's languages. Oxford: Blackwell. m/s. 329–330. ISBN 0-631-19815-6.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Lesser, Ruth (1989). "Language in the Brain: Neurolinguistics". Dalam Collinge, N.E. (penyunting). An Encyclopedia of Language. London:NewYork: Routledge.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Levinson, Stephen C. (1983). Pragmatics. Cambridge: Cambridge University Press.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Lewis, M. Paul (ed.) (2009). "Ethnologue: Languages of the World, Sixteenth edition". Dallas, Tex.: SIL International.CS1 maint: extra text: authors list (link) CS1 maint: ref=harv (link)
  • Lyons, John (1981). Language and Linguistics. Cambridge University Press. ISBN 0-521-29775-3.CS1 maint: ref=harv (link)
  • MacMahon, M.K.C. (1989). "Language as available sound:Phonetics". Dalam Collinge, N.E. (penyunting). An Encyclopedia of Language. London:NewYork: Routledge.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Matras, Yaron; Bakker, Peter, penyunting (2003). The Mixed Language Debate: Theoretical and Empirical Advances. Berlin: Walter de Gruyter. ISBN 3-11-017776-5.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Moseley, Christopher, penyunting (2010). Atlas of the World’s Languages in Danger, 3rd edition. Paris: UNESCO Publishing.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Newmeyer, Frederick J. (2005). The History of Linguistics. Linguistic Society of America. ISBN 0-415-11553-1. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-02-10. Dicapai pada 2020-06-04.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Newmeyer, Frederick J. (1998). Language Form and Language Function (PDF). Cambridge,MA: MIT Press. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2011-12-16. Dicapai pada 2020-06-04.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Nichols, Johanna (1992). Linguistic diversity in space and time. Chicago: University of Chicago Press. ISBN 0-226-58057-1.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Nichols, Johanna (1984). "Functional Theories of Grammar". Annual Review of Anthropology. 13: 97–117.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Olson, David R. (1996). "Language and Literacy: what writing does to Language and Mind". Annual Review of Applied Linguistics. 16: 3–13. doi:10.1017/S0267190500001392.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Payne, Thomas Edward (1997). Describing morphosyntax: a guide for field linguists. Cambridge University Press. m/s. 238–241.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Pinker, Steven (1994). The Language Instinct: How the Mind Creates Language. Perennial.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Romaine, Suzanne (2001). "Multilingualism". Dalam Mark Aronoff; Janie Rees-Miller (penyunting). The Handbook of Linguistics. Blackwell. m/s. 512–533.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Saussure, Ferdinand de (1983) [1913]. Bally, Charles; Sechehaye, Albert (penyunting). Course in General Linguistics. Diterjemahkan oleh Roy Harris. La Salle, Illinois: Open Court. ISBN 0-8126-9023-0.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Sandler, Wendy; Lillo-Martin, Diane (2001). "Natural Sign Languages". Dalam Mark Aronoff; Janie Rees-Miller (penyunting). The Handbook of Linguistics. Blackwell. m/s. 533–563.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Swadesh, Morris (1934). "The phonemic principle". Language. 10 (2): 117–129. doi:10.2307/409603. JSTOR 409603.
  • Tomasello, Michael (2008). Origin of Human Communication. MIT Press.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Thomason, Sarah G.; Kaufman, Terrence (1988). Language Contact, Creolization and Genetic Linguistics. University of California Press.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Thomason, Sarah G. (2001). Language Contact - An Introduction. Edinburgh University Press.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Trask, Robert Lawrence (1999). Language: The Basics (ed. 2nd). Psychology Press.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Trask, Robert Lawrence (2007). Stockwell, Peter (penyunting). Language and Linugistics: The Key Concepts (ed. 2nd). Routledge.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Ulbaek, Ib (1998). "The Origin of Language and Cognition". Dalam J. R. Hurford & C. Knight (penyunting). Approaches to the evolution of language. Cambridge University Press. m/s. 30–43.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Van Valin, jr, Robert D. (2001). "Functional Linguistics". Dalam Mark Aronoff; Janie Rees-Miller (penyunting). The Handbook of Linguistics. Blackwell. m/s. 319–337.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Zentella, Ana Celia (2002). "Spanish in New York". Dalam García, Ofelia; Fishman, Joshua (penyunting). The Multilingual Apple: Languages in New York City. Walter de Gruyter.CS1 maint: ref=harv (link)