Malin Kundang (filem)

filem Indonesia

Malin Kundang (Anak Durhaka) ialah sebuah filem 1971 arahan D. Djajakusuma dan diadaptasi oleh Asrul Sani dari cerita rakyat dengan judul sama. Ia mengisahkan seorang anak muda yang lupa asal-usul beliau selepas menghabiskan banyak zaman kanak-kanak di laut. Dibintangi oleh Rano Karno, Putu Wijaya, dan Fifi Young.

Malin Kundang
PengarahD. Djajakusuma
Lakon layarAsrul Sani
BerdasarkanMalin Kundang (cerita rakyat)
Dihasilkan olehElly Yunara
Dibintangi
SinematografiKasdullah
Disunting olehSoemardjono
Muzik olehFrans Haryadi
Syarikat
penerbitan
Remadja Ellynda Film
Tarikh tayangan
  • 1971 (1971) (Indonesia)
Masa tayangan
108 minit
NegaraIndonesia
BahasaIndonesia

Plot sunting

Malin (Rano Karno) ialah seorang anak muda yang tinggal di Sumatera bersama ibunya (Fifi Young) dan kakak; ayahnya telah hilang di laut beberapa tahun lebih awal. Apabila sekumpulan lanun mendarat di kampung, Malin menarik perhatian pemimpin mereka, Nakoda Langkap, yang mengambil anak itu, sehingga sendirian. Kerana mereka meninggalkan kampung, mereka melepasi kapal lanun lain, Nakoda Hitam. Nakoda Langkap dan orang-orangnya mengambil kapal, mencederakan (kapten lanun jahat) dan membebaskan hamba. Satu, seorang budak yang bernama Lalang, adalah yatim ketika ibunya dibunuh dalam pertempuran; Nakoda Langkap mengambilnya sebagai anak juga.

Nakoda Langkap membesarkan kanak-kanak lelaki untuk menjadi pelayar yang baik dan menghormati orang lain. Beliau juga menghormati janjinya kepada ibu Malin, membawa kanak-kanak lelaki kembali untuk melawat beliau selepas ratus bulan-bulan penuh telah berlalu. Malin (Putu Wijaya) yang kini dewasa ingin melihat ibunya, menjanjikan bahawa dia lebih suka bertukar menjadi batu daripada lupa, dan kakak Malin yang jatuh untuk Lalang. Kerana mereka meninggalkan kampung, mereka sekali lagi berjalan di seluruh Nakoda Hitam. Dalam pertempuran yang berikutnya, Nakoda Langkap dibunuh dan Nakoda Hitam ditangkap. Malin, kini pemimpin, janji-janji untuk ganti Nakoda Hitam sebagai balasan untuk lokasi harta beliau dikebumikan. Dari tarikh penerimaan maklumat, Malin menyerahkan Nakoda Hitam kepada polis kemudian tersenyum apabila lanun itu digantung.

Malin ternyata menjadi seorang pemimpin yang zalim, secara drastik berbeza daripada bapa angkatnya. Manakala Lalang dan leftenan melihat, Malin mematuhi salah satu lelaki Nakoda Hitam untuk perlindungan pulau rahsia, di mana dia membunuh semua yang hadir - termasuk wanita. Walaupun Malin mendapati harta, termasuk sebuah takhta emas, beberapa orang-orangnya meningkat terhadapnya, termasuk Lalang; mereka dibuang ke laut dalam sebuah bot kecil, akhirnya mendarat di kampung Malin.

Beberapa tahun kemudian, Malin telah menjadi seorang kaya dan berkahwin dengan seorang puteri Cina. Apabila mereka belayar berhampiran kampung, isteri Malin yang meminta air kelapa dan untuk meregangkan kakinya; berat hati mereka meletakkan ke darat, di mana Malin adalah didatangi oleh ibu dan Lalang beliau. Apabila dia menafikan bahawa dia adalah ibunya, penduduk kampung dan lelaki Malin kita berjuang. Ketika Malin dan isterinya melarikan diri, ribut meletus dan kapal itu runtuh. Keesokan paginya, ketika ibu Malin menangis, mereka mendapati bahawa Malin telah menjadi batu.

Pelakon sunting

Penerbitan sunting

Malin Kundang ditulis oleh Asrul Sani, yang mengadaptasikan cerita rakyat Minang dengan judul sama.[1] Bagaimanapun, filem itu mengubah beberapa aspek jalan cerita, seperti penamat. Di dalam cerita asal, Malin telah bertukar menjadi batu selepas ibunya melaknatnya; bagaimanapun, Sani menganggapnya tidak logik untuk seorang ibu Muslim mengutuk anaknya, tidak kira apa dosanya.[2]

Dana untuk filem itu datang dari Elly Yunara, isteri kepada penerbit filem Djamaluddin Malik yang baru meninggal dunia.[1] Syarikat penerbitannya, Remadja Ellynda Film, menerbitkan filem tersebut.[3] Ia diarahkan oleh D. Djajakusuma,[1] yang sebelum ini mempunyai pengalaman dalam menyesuaikan sebahagian daripada Mahābhārata dalam Bimo Kroda (1967).[4] Sinematografi dikendalikan oleh Kasudllah,[5] manakala suntingan dilakukan oleh Soemardjono dan muzik dibekalkan oleh Frans Haryadi.[3]

Rano Karno, anak kepada pelakon Soekarno M. Noer, melakonkan watak Malin muda. Beliau telah menghadiri uji bakat dengan kawannya Itang Yunasz dan, adalah jahat dengan perubahan cerita, samar "Itu bukan bagaimana ceritanya."[6] Djajakusuma tertarik dan segera mengambilnya berlakon; ia merupakan filem pertama Rano Karno.[6] Putu Wijaya – lebih dikenali untuk karyanya dalam teater – memegang watak Malin dewasa.[2] Fifi Young, yang aktif dalam filem sejak 1940,[7] dipilih sebagai ibu Malin.[2]

Keluaran dan sambutan sunting

Malin Kundang dikeluarkan pada 1971.[3] Pengkritik filem Indonesia Salim Said menulis bahawa bahagian pertama cerita itu baik dilakukan, memandangkan Rano Karno sesuai untuk Malin muda dan cerita baik diletakkan bersama-sama. Bagaimanapun, beliau menganggap pilihan Wijaya sebagai orang yang miskin, sebagai pelakon yang tidak menyerupai Rano Karno walaupun sedikit.[2]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Nota kaki
Bibliografi
  • Biran, Misbach Yusa (2009). Sejarah Film 1900–1950: Bikin Film di Jawa. Jakarta: Komunitas Bamboo working with the Jakarta Art Council. ISBN 978-979-3731-58-2.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Hamdani, Syviana (12 October 2010). "Indonesian Star Rano Karno Is One for the Books". Jakarta Globe. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-01-01. Dicapai pada 1 January 2012.
  • "Kredit Lengkap". Filmindonesia.or.id. Konfidan Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-08-10. Dicapai pada 10 August 2012.
  • Marselli (6 November 1987). "Mengenang D. Djajakusuma dalam Perfilman Indonesia". Kompas. m/s. 6.
  • Said, Salim (1991). Pantulan Layar Putih: Film Indonesia dalam Kritik dan Komentar. Jakarta: Sinar Harapan. ISBN 978-979-416-137-1.CS1 maint: ref=harv (link)

Pautan luar sunting