Membran mitokondria dalam

Membran mitokondria dalam merupakan membran mitokondria yang memisahkan matriks mitokondria daripada ruang antara membran.

Gambar rajah mitokondria
Gambar rajah mitokondria dengan membran mitokondria dalam ditunjukkan dengan nombor 3.1.

Struktur sunting

Struktur membran mitokondria dalam adalah sangat kompleks. Lipatan dalam membran disusun ke dalam krista dan ini meningkatkan jumlah luas permukaan membran dengan ketara. Membran tersebut mewujudkan dua ruang. Ruang antara membran adalah kawasan antara membran dalam dan membran luar.[1]

Komposisi sunting

Membran mitokondria dalam adalah serupa dalam komposisi lipid pada membran bakteria. Fenomena ini boleh dijelaskan oleh hipotesis endosimbion asalan mitokondria sebagai prokariot tersebati oleh sel perumah eukariot. Selain itu, membran mitokondria dalam mempunyai nisbah protein ke lipid sebanyak 80:20, berbeza dengan membran luar iaitu 50:50.[2]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Caprette, David R. (12 December 1996). "Structure of Mitochondria". Experimental Biosciences. Rice University. Dicapai pada 9 April 2014.
  2. ^ Krauss, Stefan (2001). "Mitochondria: Structure and Role in Respiration" (PDF). Nature Publishing Group. Dicapai pada 9 April 2014.

Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.