Memphis, Mesir

(Dilencongkan dari Memphis)

Memphis (bahasa Arab: ممفس, bahasa Greek: Μέμφις) merupakan ibu negara kuno Aneb-Hetch, yang pertama Nome dari Mesir Hilir. Runtuhan berlokasi dekat bandar Helwan, selatan Kaherah.

Memphis dan Necropolis
Tapak Warisan Dunia Tapak Warisan Dunia UNESCO
Maklumat am
Sebahagian dari
Memphis and its Necropolis – the Pyramid Fields from Giza to Dahshur Sunting ini di Wikidata
TermasuklahMemphite necropolis Sunting ini di Wikidata
Inskripsi1979 (sesi 3)
Keluasan155.16 he (16,701,000 ka2)
Maklumat lokasi
LokasiKegabenoran Giza, Mesir Sunting ini di Wikidata
Koordinat29°51′15″N 31°15′34″E / 29.85412°N 31.25934°E / 29.85412; 31.25934
Memphis, Mesir is located in Bumi
Memphis, Mesir
Memphis, Mesir (Bumi)
Map
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Menurut legenda yang berkaitan dengan Manetho, kota ini diasaskan oleh pharaoh Menes sekitar 3000 SM. Ibu kota dari Mesir selama Old Kingdom, ia tetap menjadi kota penting di seluruh sejarah Mediterranean kuno.[1][2][3] Ia menduduki kedudukan yang strategik di mulut delta Nil, dan adalah rumah bagi demam aktiviti. pelabuhan utamanya, Peru-nefer, memendam kepadatan tinggi lokakarya, kilang, dan gudang yang menyebarkan makanan dan barang dagangan di seluruh kerajaan kuno. Selama zaman keemasan nya, Memphis berkembang sebagai pusat serantau untuk perdagangan, perdagangan, dan agama.

Memphis diyakini berada di bawah perlindungan Ptah dewa, pelindung pengrajin. Yang besar candi, Hut-ka-Ptah (bermaksud "Lampiran jiwa Ptah"), adalah salah satu struktur yang paling menonjol di kota. Nama candi ini, diterjemahkan dalam bahasa Greek sebagai Aί γυ πτoς (Ai-gy-ptos) oleh sejarawan Manetho, dipercayai menjadi asal-usul etimologis nama Bahasa Inggeris modern "Egypt".

Sejarah Memphis berkaitan rapat dengan sejarah negara itu sendiri. akhirnya kejatuhan adalah diyakini kerana kehilangan kepentingan ekonomi di zaman kuno akhir, setelah munculnya pesisir Alexandria. signifikansi religiusnya juga berkurangan selepas meninggalkan agama kuno mengikuti Maklumat Tesalonika. Reruntuhan bukti saat ini modal menawarkan bekas berkecai megah dari masa lalu. Mereka telah diawetkan, bersama dengan kompleks piramid di Giza, sebagai World Heritage Site sejak tahun 1979. Situs ini terbuka untuk umum sebagai muzium terbuka.

References sunting

  1. ^ Bard, Encyclopedia of the Archaeology of Ancient Egypt, p. 694.
  2. ^ Meskell, Lynn (2002). Private Life in New Kingdom Egypt. Princeton University Press, p.34
  3. ^ Shaw, Ian (2003). The Oxford History of Ancient Egypt. Oxford University Press, p.279