Mohamad Morshidi Abdul Ghani

Tan Sri Datuk Amar Haji Mohamad Morshidi bin Abdul Ghani (lahir 12 Ogos 1956) merupakan pegawai kanan kerajaan di Sarawak, Malaysia. Beliau telah dilantik sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) Sarawak mulai 3 Ogos 2009, menggantikan Datuk Amar Wilson Baya Dandot.

Kehidupan awal dan pendidikan sunting

Morshidi dilahirkan di Kuching, Sarawak, dan pernah menjadi eksekutif pengurusan Petronas dari 1980 hingga 1988. Kemudian, beliau menjadi Pengarah Dewan Bandaraya Kuching Utara pada Ogos 1988. Beliau mempunyai empat orang anak.

Beliau bermula dengan ijazah Sarjana Muda dalam Ekonomi (major statistik) di Universiti Kebangsaan Malaysia pada 1979.[1] Beliau kemudiannya memperoleh Sarjana Sains dalam Pentadbiran Sumber Manusia dari Universiti Scranton di Pennsylvania, Amerika Syarikat pada 1998. Selepas itu, beliau menamatkan felo eksekutif senior dari Universiti Harvard pada 2006. Penghargaan yang diberikan kepada beliau termasuk doktor kehormat dari Universiti Tun Abdul Razak (Malaysia), dan Universiti Teknologi Swinburne, Melbourne, Australia.

Kerjaya profesional sunting

Perjalanan profesional Tan Sri Morshidi ditandai dengan pelbagai peranan utama yang membentuk landskap sosioekonomi Sarawak. Awal kerjayanya menyaksikan sumbangan sebagai seorang eksekutif Petronas selama lapan tahun. Selepas itu, beliau memegang jawatan-jawatan penting seperti pengarah bandar bagi Komisi Kuching Utara (DBKU), setiausaha tetap Kementerian Pembangunan Sosial dan Bandaraya, dan setiausaha kerajaan Sarawak.

Selain peranannya dalam kerajaan dan syarikat, Morshidi juga bertugas sebagai pengerusi Centre of Technology Excellence Sarawak, dan memiliki keahlian lembaga dalam organisasi seperti Sarawak Energy, Sarawak Digital Economy Corporation (SDEC), Development Bank of Sarawak Berhad (DBOS), Sarawak Trade Tourism Office Singapore (STATOS), dan Sarawak Multimedia Authority (SMA).

Pembangunan teknologi sunting

Dengan ketara, beliau menjadi pendorong di sebalik transformasi digital Sarawak melalui penglibatannya dalam Sarawak Multimedia Authority, Centre of Technology Excellence, dan Digital Academy. Pada bulan Julai 2023, Tan Sri Morshidi menerima Anugerah Kepakaran Personaliti Teknologi semasa Majlis Anugerah Teknologi PIKOM Unicorn Tech 2023.

Rujukan sunting