Monyet Cantik

sinetron Indonesia

Monyet Cantik adalah Sinetron yang diproduksikan oleh Starvision di tayangkan di SCTV pada tahun 2007. Pelakonnya ialah Yuki Kato, Irshadi bagas, Dinda Hauw, Esa Sigit dan ramai lagi.

Monyet Cantik
FormatSinetron
PenciptaStarvision
Dibintangi oleh
Yuki Kato
Irshadi bagas
Dinda Hauw
Esa Sigit
Iping Bagus
Catherine Wilson
Ponco Buwono
Ranty Maria
Aprilly Konso
Anggur Aulia
Amanda Namira Pradisya
Lagu pembukaanCinta Jangan Pergi, Pochi
Lagu penutupCinta Jangan Pergi, Pochi
Negara asalIndonesia Indonesia
BahasaBahasa Indonesia
Penerbitan
LokasiJakarta
Tempoh siaran1 Jam
Penyiaran
Saluran asal Indonesia SCTV
 Malaysia TV9 (2009)
Siaran asal8 September 2007

Pelakon sunting

Nama Pelakon Sebagai
Yuki Kato Lisa
Irshadi bagas Raka
Dinda Hauw Gladys
Shae Alina
Esa Sigit Encup
Iping Bagus Ayah Encup
Catherine Wilson Sinta
Ponco Buwono Ayah Lisa
Ranty Maria Adik Raka
Anggur Aulia Ibu Raka
Amanda Namira Pradisya Dewi

Sinopsis sunting

Lisa ialah seorang anak yang berasal dari keluarga kaya. Lisa mempunyai sifat yang sombong, jahat dan suka membezakan orang lain. Ayahnya berbohong kepadanya bahawa dengan mengatakan ibunya sudah meninggal, maka ia menjalinkan hubungan dengan seorang sekretarisnya yang bernama Sinta. sekretarisnya Lisa tidak bersetuju dengan hubungan ayahnya dengan sekretarisnya itu. Pada suatu hari ada seorang tukang topeng monyet sedang melakukan aksi topeng monyet di depan sekolah Lisa sehingga kereta Lisa tidak boleh lalu di jalan itu. Lisa pun keluar untuk menelepon Raka. Tiba-tiba monyet tersebut melompat ke arah Lisa lalu mencakar tangan Lisa dan mengambil pencil milik Lisa. Lisa marah dan pemilik monyet tersebut mengejar monyetnya dan mengembalikan pencil yang diambil monyetnya. Lalu Lisa menyuruh pemandunya segera mengambil kemoceng dari keretanya. Lalu menyuruh Encup anak pemilik tukang topeng monyet untuk memukul monyet itu. Encup pun melaksanakannya, lalu Lisa pun pulang ke rumahnya.

Ketika malam hari terjadinya hujan lebat. Lisa bermimpi ada seekor monyet yang mendekatinya. Ternyata monyet itu adalah monyet yang dijumpainya siang tadi meninggal ketika malam tersebut. Keesokan harinya, Ibu Encup yang marah geram kerana monyetnya meninggal itu. Monyet itu mendekati Lisa dan memarahi Lisa dan berkata supaya Lisa disumpah menjadi monyet dan dijauhi teman-temannya.Lisa pada awalnya tidak percaya pada sumpahan, namun sumpahan itu pun terjadi. Pada malam hari Lisa terbangun dan melihat dirinya di cermin dalam biliknya. Lisa melihat seluruh badannya ditumbuhi bulu dan berubah menjadi monyet. Kemudian Lisa pun pengsan.