Coleen Shirley Perry Smith AM MBE (22 November 1921 – 28 April 1998), lebih dikenali sebagai Mum Shirl, adalah seorang wanita terkemuka, pekerja sosial dan kemanusiaan aktivis yang komited terhadap keadilan dan kebajikan kaum Orang Asli. Beliau adalah ahli pendiri Perkhidmatan Perundangan Orang Asli, Perkhidmatan Perubatan Orang Asli, Kedutaan Kediaman Orang Asli, Perkhidmatan Kanak-Kanak Orang Asli Australia dan Syarikat Perumahan Orang Asli di Redfern, pinggiran Sydney, Australia. Sepanjang hayatnya, dia diiktiraf sebagai Warisan Hidup Kebangsaan Australia.

Mum Shirl
Kelahiran
Coleen Shirley Perry Smith

21 November 1921
Daerah Wiradjuri berhampiran Cowra, New South Wales, Australia
Meninggal dunia28 April 1998(1998-04-28) (umur 76)
DikebumikanTanah Perkuburan Botany
WarganegaraAustralia
Pekerjaanpekerja sosial
Terkenal keranaHak asasi orang asli Australia
Kampung asalRedfern, New South Wales
PasanganCecil "Darcy Smith" Hazil
Anak-anak2 (1 meninggal semasa melahirkan anak)

Membina komuniti sunting

Shirl Smith mula melawat orang Asli dalam penjara setelah salah seorang saudara lelakinya dipenjarakan dan dia mendapati bahawa lawatannya juga memberi manfaat kepada tahanan lain. Aktivisme komuniti beliau juga menyaksikan beliau mengiringi orang pribumi yang tidak mengetahui sistem perundangan ke mahkamah ketika mereka dituduh melakukan jenayah. Nama julukannya datang dari kebiasaannya menjawab, "Saya ibunya" setiap kali pegawai menyoal hubungannya dengan banduan - nama yang mana dia dikenali luas.[1]

Kerana kerja beliau yang melawat tawanan Orang Asli, Mum Shirl adalah satu-satunya wanita di Australia yang telah diberikan akses tidak terbatas ke penjara di New South Wales. "Dia akan berada di satu hujung negeri pada suatu hari, dan dilihat di hujung negeri pada hari berikutnya. Jabatan tidak mendapatkannya dari A hingga B. Dia digunakan untuk bergantung kepada keluarga dan rakan-rakan untuk mendapatkannya sekitar. " kata Ron Woodham dari NSW Corrective Services.[2] Later the Department of Corrective Services revoked her pass, making her prisoner support work near impossible.[3]

Walau bagaimanapun, pekerjaan kebajikan Smith tidak terbatas pada penjara dan sistem perundangan. Dia juga menghabiskan banyak masa dan wang mencari rumah untuk kanak-kanak yang ibu bapa tidak dapat menjaga mereka, dan membantu kanak-kanak yang kehilangan tempat tinggal untuk mencari ibu bapa mereka sendiri sekali lagi. Kanak-kanak yang tidak mempunyai tempat tinggal sering berkahwin dengannya. Menjelang awal 1990-an, dia telah menaikkan lebih daripada 60 orang kanak-kanak. Begitu juga, ramai orang yang tidak mempunyai keluarga atau rakan-rakan di Sydney tiba di rumah Redfern Mum Shirl mencari perlindungan.

Pada tahun 1970, Smith, bersama-sama dengan Ken Brindle, dan Chicka dan Elsa Dixon, menjadi tunjuk perasaan di sebalik sekumpulan pemuda dan pemudi orang Asli yang terlibat dalam pemogokan Gurindji untuk hak-hak tanah oleh orang Gurindji]]. Kumpulan yang sama, dengan Fred Hollows dan yang lain membantu menubuhkan Perkhidmatan Perubatan Orang Asli pada bulan Julai 1971. Mereka juga membantu menubuhkan Perkhidmatan Perundangan Orang Asli pada 1971, Teater Orang Asli Hitam, Kedutaan Khemah Orang Asli, Perkhidmatan Kanak-Kanak Orang Asli, Perumahan Orang Asli dan Pusat Detoksifikasi di Wiseman's Ferry.[4]

Penganut Katolik yang komited sunting

"Mum Shirl" adalah bahagian integral dan komitmen dari Gereja Katolik St Vincent di Redfern dengan Bapa Ted Kennedy yang terkenal. Dia adalah seorang Gereja Katolik yang setia dan seorang perempuan simpanan bon: salah satu kegemarannya ialah "Tidak ada apa-apa yang terbabit dengan agama Katolik; itulah cara Katolik mengamalkannya". Pastor tempatan Father Kennedy mengatakan bahawa dia mempunyai "keupayaan untuk menghiburkan orang yang menderita tetapi tidak pernah menyarankan agar dia tidak akan menanggung rasa nyaman".[5] Smith juga memberi masa yang kerap untuk melawat Australia (sebahagian besarnya) Kaukasia sekolah dan komuniti sebagai sebahagian daripada mendidik komuniti Australia yang lebih luas mengenai isu-isu dan kebimbangan Orang Asli Australia. Pada akhir 1960-an, Mum Shirl mula sebagai penasihat untuk Kardinal Keuskupan Agung Sydney. [6]

Anugerah sunting

Beliau telah dijadikan Ahli Perintah Kerajaan British pada tahun 1977 dan Order of Australia (1985).[7][8] The National Aboriginal and Islander Day Observance Committee (NAIDOC) named Mum Shirl as Aborigine of the Year in 1990.[9] Hanya beberapa bulan sebelum kematiannya, National Trust mengiktirafnya sebagai salah seorang Australian Living Living Treasures.[10]

Mum Shirl meninggal dunia pada 28 April 1998 dan terselamat oleh anak perempuannya, Beatrice, saudara perempuannya, Harriet dan saudaranya Joe bersama cucu, cicit, anak buah perempuan dan anak buah lelaki, cicit saudari dan saudara. Pengebumiannya di St Mary's Cathedral, Sydney dipengerusikan oleh kawannya, Ted Kennedy dan dihadiri oleh beberapa tokoh terkemuka termasuk Gabernor-Jeneral Australia Sir William Deane serta ramai orang yang dia telah membantu selama bertahun-tahun. Beliau dikebumikan di Tanah Perkuburan Botany.

Dua tahun selepas kematiannya, Bronwyn Bancroft dan Boomalli Aboriginal Artists Cooperative menganjurkan pameran penghormatan karya seni dalam penghormatannya.

Pada 8 Julai 2018, Mum Shirl dihormati dengan Google Doodle.

Rujukan sunting

  1. ^ "Shirley Perry Smith". AustLit. Dicapai pada 26 Januari 2015.
  2. ^ "Australians - Mum 'Shirl' Smith". Schools TV. Australian Broadcasting Corporation. Diarkibkan daripada yang asal pada 28 Mac 2012. Dicapai pada 26 Januari 2015.
  3. ^ Land, Clare (2002). "MumShirl (c. 1924 - 1998)". The Australian Women's Register. National Foundation for Australian Women. Dicapai pada 26 Januari 2015.
  4. ^ Mum Shirl, Mum Shirl: an autobiography, Mammoth Australia, 1992, pp 107 ISBN 1-86330-144-5
  5. ^ Kennedy, Ted (13 Mei 1998). "Mum Shirl: fighter for Aboriginal rights". Green Left Weekly. Dicapai pada 26 Januari 2015.
  6. ^ 'Smith, Shirley Coleen (Mum Shirl) (1921–1998)', Indigenous Australia, National Centre of Biography, Australian National University, http://ia.anu.edu.au/biography/smith-shirley-coleen-mum-shirl-17817/text29401, accessed 8 July 2018.
  7. ^ Templat:Cite It's an Honour
  8. ^ Templat:Cite It's an Honour
  9. ^ Long, Stephen (13 Disember 1990). "Big fuss over a great woman". The Sydney Morning Herald. Dicapai pada 5 Januari 2016.
  10. ^ Andrew Refshauge, Deputy Premier of New South Wales (29 April 1998). "Death of Mrs Colleen Shirley Smith". Perbahasan Parlimen (Hansard). New South Wales: Legislative Assembly. m/s. 4410–11.
  • Mum Shirl with the assistance of Bobbi Sykes, Mum Shirl: an autobiography, Mammoth Australia, 1992, ISBN 978-1-86330-144-2

Pautan luar sunting

{