Muscovado ialah sejenis gula tertapis separa kepada tidak tertapis dengan kandungan dan rasa molases yang kuat, serta berwarna perang gelap. Ia secara teknikal dianggap sama ada gula tebu bukan emparan atau gula yang diempar, ditapis separa mengikut proses yang digunakan oleh pengilang. [1] [2] Muscovado mengandungi pelbagai mineral yang lebih tinggi daripada gula putih yang diproses, dan dianggap oleh sesetengah orang sebagai lebih sihat. [3] [4] [5] Kegunaan utamanya adalah dalam makanan dan kuih-muih, dan pembuatan rum dan lain-lain bentuk alkohol. Pengeluar dan pengguna terbesar muscovado ialah India. [6] [7]

Jenis gula perang: muscovado (atas), perang gelap (kiri), perang muda (kanan)
Teh masala dan kopi tapis India dimaniskan dengan gur khaand (muscovado).

Terminologi sunting

 
Gulab Jamun, manisan India yang disediakan dengan khand

Nama "muscovado" berasal daripada açúcar mascavado (gula tidak ditapis). [8] [9] Nama India untuk jenis gula ini ialah khandsari dan khand (kadang kala dieja khaand ).

Tiada takrifan sah muscovado, dan tiada piawaian antarabangsa untuknya seperti Codex Alimentarius atau Protected Designation of Origin . Ini telah membawa kepada pengeluar memanggil pelbagai produk gula "muscovado", dan telah membawa kepada kekeliruan antara muscovado dan gula perang, dan walaupun dengan jageri.

Mendidihkan jus tebu untuk membuat molases
Menuang molases untuk pembutiran dengan ricihan


Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Muscovado Sugar". Diarkibkan daripada yang asal pada 17 April 2015.
  2. ^ Prince, Rose (9 November 2011). "The sweetest flames: Brown sugar from Mauritius". The Daily Telegraph. London. Dicapai pada 19 June 2017.
  3. ^ Education World: The Human Development Magazine. 2004. Volume 6, Issues 7-12, p.78
  4. ^ Souvenir, Silver Jubilee Celebrations and 22nd Annual Convention, Indian Society of Agricultural Engineers, 29-31 Oct. 1985 Held at Central Institute of Agricultural Engineering, pp.116
  5. ^ Jaggery Nutritional Value, Nutrition Facts & Analysis, Ayur Times, Dr. Jagdev Singh, 27 Nov 2014
  6. ^ "The gur and khaandsri industry & its practical impact on Indian Sugar Consumption level", World Association of Cane and Beet Growers, New Delhi. 23 March 2013, www.indiansugar.com
  7. ^ Dhawan, B. D. (April 15, 1967). "The Traditional versus the Modern: Case of Indian Sugar Industry". Economic and Political Weekly. 2 (15): 723, 725–7. JSTOR 4357817.
  8. ^ "muscovado". Oxford English Dictionary (ed. 3rd). Oxford University Press. September 2005. (Langganan atau keahlian perpustakaan awam UK diperlukan.)
  9. ^ "muscovado". Merriam-Webster. Dicapai pada 20 April 2019.

Pautan luar sunting