Muzium Warisan India Pulau Pinang

Muzium Warisan India Pulau Pinang ialah sebuah muzium di George Town, Pulau Pinang, Malaysia.[1][2] Muzium ini adalah mengenai sejarah masyarakat India di Pulau Pinang. Muzium ini menampilkan lebih daripada 2,000 artifak berkaitan suku kaum India Malaysia yang telah dipelihara sejak 1930-an.[3][4] Muzium ini adalah destinasi yang sangat popular yang bukan sahaja kepada pelancong, malah penduduk tempatan yang tinggal di sekitarnya. Rempat ini boleh dituju dengan menggunakan pengangkutan awam seperti Rapid Penang dari Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang dan Komtar.

Penang Indian Heritage Museum
Muzium Warisan India Pulau Pinang
இந்திய பாரம்பரிய அருங்காட்சியகம் பினாங்கு
Map
Maklumat am
JenisMuzium
Maklumat geografi
Lokasi
Maklumat pelawat
Kemudahan pengangkutan awam
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Koleksi sunting

Barangan yang dipamerkan terdiri daripada pelbagai barangan purba yang digunakan oleh kaum India Malaysia, seperti barangan rumah hingga peralatan dapur dan perabot, kepada barangan kolektif seperti mainan kanak-kanak, bekalan pejabat dan juga tiket bas dan pelayaran. Perkara yang paling menarik tentang muzium ini terletak pada artifaknya yang berasal dari tahun 1920-an sejak masyarakat India dari India menjejakkan kaki ke Tanah Melayu.

Lokasi sunting

Muzium ini ditempatkan di kompleks pejabat Lembaga Wakaf Hindu Pulau Pinang di Jalan Macalister di Pulau Pinang.

Rujukan sunting

  1. ^ hebpenang. 7 November 2018 https://hebpenang.gov.my/indian-heritage-museum/. Dicapai pada 25 Sept 2023. Check date values in: |access-date= (bantuan); Missing or empty |title= (bantuan)
  2. ^ Malay Mail. 7 November 2018 https://www.malaymail.com/news/life/2022/06/02/couples-love-for-history-penangs-indian-heritage-museum-reopens-with-guided-tours-more-artefacts-video/10238. Dicapai pada 25 Sept 2023. Check date values in: |access-date= (bantuan); Missing or empty |title= (bantuan)
  3. ^ expatgo. 7 November 2018 https://www.expatgo.com/my/2022/07/13/connecting-eras-the-penang-indian-heritage-museum/. Dicapai pada 25 Sept 2023. Check date values in: |access-date= (bantuan); Missing or empty |title= (bantuan)
  4. ^ Varnam. 7 November 2018 https://varnam.my/32750/first-indian-heritage-museum-in-penang-holds-fond-memories-from-1920s-malaya/. Dicapai pada 25 Sept 2023. Check date values in: |access-date= (bantuan); Missing or empty |title= (bantuan)