Namco Limited (Jepun: 株式会社ナムコ, Hepburn: Kabushiki gaisha Namuko) ialah nama jenama dan korporat yang digunakan dari 1971 hingga 2018 oleh dua syarikat Jepun dalam perniagaan permainan video, pusat permainan dan taman tema. Nama ini terus digunakan di luar Jepun oleh anak syarikat Namco USA.

Namco Limited
Nama asli株式会社ナムコ
Nama rumiKabushiki gaisha Namuko
Jenis/bentuk sahKabushiki gaisha
Industri
Ditubuhkan1 Jun 1955
(kini Bandai Namco Entertainment)

31 Mac 2006
(kini Bandai Namco Amusement)
PengasasMasaya Nakamura
Dibubarkan31 Mac 2006 Sunting ini di Wikidata
PenggantiBandai Namco Amusement
Bandai Namco Entertainment Sunting ini di Wikidata
Ibu pejabatMinato, Tokyo, Japan
Kawasan perkhidmatanWorldwide
KeluaranPermainan video Sunting ini di Wikidata
Syarikat indukBandai Namco Holdings
Anak syarikatNamco Enterprises Asia
Shanghai Namco
Namco America
Namco Cybertainment
Namco Operations Europe
Tapak webhttp://www.namco.co.jp/
Facebook: namco.hk Musicbrainz: 7c630f89-3508-4b16-99d2-951aedb35106 Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Namco Ltd. yang asalnya diasaskan pada tahun 1955 sebagai Nakamura Seisakusho dan menukar namanya menjadi Nakamura Manufacturing pada tahun 1959. Pada tahun 1971, Nakamura Manufacturing melancarkan jenama Namco yang menjadi nama syarikat pada tahun 1977. Pada tahun 2006, Namco menyerap bahagian permainan video syarikat kembarnya Bandai dan secara rasmi dinamakan semula sebagai Namco Bandai Games. Pada hari yang sama, bahagian hiburan yang sedia ada berpecah untuk membentuk sebuah syarikat baru bernama Namco Ltd yang kemudiannya dinamakan Bandai Namco Amusement Inc. pada 2018.

Namco adalah pelari depan semasa zaman kegemilangan permainan video arked. Pac-Man terus menjadi permainan arkrd terlaris dalam sejarah dan ikon budaya popular antarabangsa.[1] Namco juga dikenali kerana mewujudkan francais yang berjaya seperti Galaxian, Dig Dug, Xevious, Ridge Racer, TekkenAce Combat, Soulcalibur dan Tales.

Rujukan sunting

  1. ^ "The History of Pac-Man". gamespot.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 October 2009. Dicapai pada 8 May 2018. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)

Pautan luar sunting