Ninna-ji (Jepun: 仁和寺, Hepburn: Ninna-ji) adalah komplek kuil Buddha yang terletak di Kyoto, Jepun. Ia didirikan pada zaman Heian oleh Maharaja Koko dan dilanjutkan Maharaja Uda di mana pembinaannya selesai pada tahun 888[1] atau tahun ke-4 zaman Ninna; zaman ini memberi nama kepada kuil ini. Kuil ini merupakan tumpuan utama Sekolah Omuro aliran Shingon.

Balai Emas Ninnaji

Pada tahun 1994, kuil ini diisytiharkan suatu bangunan warisan terangkum dalam pekarangan lama Kyoto yang diiktiraf Tapak Warisan Dunia oleh UNESCO.[2]

Sejarah sunting

Kuil ini pada awalnya diberi nama Nishiyamagoganji (Jepun: 西山御願寺) atau "Kuil Puja Mulia Gunung Timur".

Setelah turun takhta Maharaja Uda, baginda menjadi biksu Shingon dan mengasingkan diri bertapa dalam kuil ini. Sejak itu, kuil ini turut diberi jolokan sebagai Istana Diraja Omuro (Jepun: 御室御所, Hepburn: Omurogosho) di mana salah satu anggota kerabat diraja akan bertugas sebagai biksu kepala sampai Restorasi Meiji.

Seni bina sunting

  • Gerbang Niou (Jepun: 二王門, Hepburn: Nioumon), jalan masuk ke dalam komplek kuil. Gerbang ini memuat patung Niozou yaitu Agyo dan Ungyo.
  • Gerbang Tengah (Jepun: 中門, Hepburn: Chumon) yang dicat berwarna merah.
  • Kondo atau Balai Emas, merupakan gedung utama kuil yang menjadi tempat memuliakan Amida Sanzon. Kondo didirikan pada zaman Keicho sebagai Balai Shinsinden istana diraja dan dipindahkan ke komplek ini, sehingga bangunan ini merupakan cerminan seni bina istana zaman kuno.
  • Pagoda Lima Tingkat (Jepun: 五重塔, Hepburn: Gojunoto), di dindingnya diberi hiasan berupa gambar Shingonhasso serta lambang berbentuk bunga krisan.

Tarikan sunting

Kuil Ninna menyimpan beberapa pusaka yang dipamerkan pada musim bunga dan gugur, termasuk patung Shakyamuni yang berasal dari tahun 1252.[3]

Saat musim bunga, kuil ini terkenal akan keindahan pemandangan omurozakura yang lebat mekar di mana pemandangan ini seringkali dibandingkan dengan sakura di Gunung Yoshino.[4]

Galeri sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Ponsonby-Fane, Richard (1956). Kyoto: The Old Capital of Japan, 794-1869. University of Virginia: Ponsonby Memorial Society. m/s. 112. Dicapai pada 24 October 2010.
  2. ^ "Inscription: Historic Monuments of Ancient Kyoto (Kyoto, Uji and Otsu Cities) (Japan)". World Heritage Convention. UNESCO. Dicapai pada 17 Mac 2021.
  3. ^ Ninnaji, taleofgenji. 27-04-2020.
  4. ^ Japan’s Top 100 Blossoms: Ninna-ji Temple (Kyoto), nippon.com. 27-04-2020.

Pautan luar sunting