Old South Head Road, Sydney

Old South Head Road adalah jalan di Sydney yang bergerak dari pinggir bandar Bondi Junction ke Teluk Watson. Ia juga melalui Bondi, Pantai Bondi, Bondi Utara, Teluk Rose dan Vaucluse. Ia penting dari segi sejarah kerana asal-usulnya yang paling awal dapat ditelusuri sejak awal jajahan. Jalan ini melalui kawasan kerajaan tempatan Majlis Waverley dan Perbandaran Woollahra. Panjangnya 6.8 kilometer.[1]

Rumah api Macquarie, rumah api pertama Australia, Old South Head Road, Vaucluse

Penerangan sunting

Jalan Old South Head melintasi kawasan perumahan, dengan pusat membeli-belah yang cukup besar di persimpangan dengan Towns Road dan Dover Road. Perumahan berbeza dari rumah terpisah hingga blok flat & unit. Gaya perumahan merangkumi rumah Persekutuan, Victoria rumah dan Art Deco blok flat menuju Bondi Junction.

Sejarah sunting

Jajahan di Sydney bermula pada 21 Januari 1788, ketika Armada Pertama tiba di Pelabuhan Sydney dan Kapten Arthur Phillip pergi ke darat di tempat yang sekarang dikenali sebagai Camp Cove. Penempatan itu sendiri didirikan di Sydney Cove, di tempat yang sekarang dikenali sebagai Circular Quay. Salah satu sebab untuk memilih lokasi tersebut adalah keinginan untuk berada di luar jangkauan artileri yang bermusuhan. Tanah jajahan perlu berjaga-jaga di laut untuk kapal yang berpotensi bermusuhan atau Armada Kedua, yang bermaksud bahawa Kepala Selatan menjadi penting sebagai pos pemerhatian. Tepi luar South Head menjadi stesen isyarat dari mana kapal dapat dilihat; Pendekatan mereka kemudian boleh diberi isyarat dengan bendera. Kapal-kapal itu kemudian dapat ditemui oleh juruterbang yang berkemah di Camp Cove (dinamakan demikian).[2]

Sebuah stesen isyarat yang betul telah ditubuhkan pada tahun 1790; ia dibekalkan dengan kapal sehingga jejak kekang dibuat di sepanjang jambatan ke South Head. Pembinaan jalan diikuti dan siap pada tahun 1811. Sebuah rumah api dibina tepat di sebelah selatan stesen isyarat pada tahun 1816-18, untuk reka bentuk oleh Francis Greenway, arkitek terkenal pertama di koloni. Sistem semaphor menggantikan bendera di stesen isyarat pada tahun 1840-an dan bangunan ini dibina dengan reka bentuk oleh Colonial Architect Mortimer Lewis. Sejak itu digunakan secara berterusan dan kini tersenarai sebagai warisan.[3] Pada tahun 1858, talian telegraf pertama di New South Wales digunakan untuk menghubungkan stesen isyarat dengan Royal Exchange di Bridge Street.

Tempat menarik sunting

(RNE) menunjukkan bahawa struktur atau laman web tersebut disenaraikan di Daftar Harta Tanah Negara.[4]

  • Gereja Anglikan St Peter, teluk Watson, yang dirancang oleh Edmund Blacket dan dibina pada tahun 1864 (RNE)
  • Gereja Katolik Our Lady Star of the SeaTeluk Watson, dibina 1909-1910, dengan penambahan kemudian pada tahun 1929, 1940 dan 1966 (RNE)
  • Dewan pengakap, Teluk Watson, dulunya sebuah sekolah, yang dirancang oleh George Mansfield dan dibina pada tahun 1876 (RNE)
  • Bekas kediaman sekolah, di sebelah dewan pengakap, yang dirancang oleh George Mansfield dan dibina oleh George Murray sekitar tahun 1876 (RNE)
  • Batu pasir obelisk, Taman Robertson (tidak terletak di Old South Head Road), memperingati bangunan Old South Head Road pada tahun 1811 (RNE)
  • Stesen Isyarat, masih berfungsi dan dikendalikan oleh NSW Maritime (RNE)
 
Bateri Bukit Isyarat
  • Signal Hill Battery terletak di antara Taman Gap dan Stesen Isyarat. Laman web ini merangkumi dua penempatan senjata yang dihubungkan ke kompleks bunker bawah tanah.
  • Kumpukan Macquarie Lighthouse: rumah api yang ada sekarang adalah replika bangunan asal Greenway, yang dirobohkan kerana dalam keadaan buruk. Bangunan semasa dibina pada tahun 1883 dengan reka bentuk oleh James Barnet. Kumpulan ini juga merangkumi pondok penjaga dan pondok sebelumnya oleh Greenway (RNE)
  • Taman Gap terletak di antara Old South Head Road dan tebing, dan menuju ke Gap, tempat bunuh diri yang terkenal
  • Coastal Cliff Walk adalah laluan pejalan kaki yang bergerak dari Clarke Street ke arah selatan.
  • Taman Christison terletak di selatan Rumah Api Macquarie
  • Tanah Perkuburan South Head. Terletak di persimpangan Old South Head Road dan New South Head Road, tanah perkuburan ini didirikan untuk melayani kawasan Vaucluse yang semakin meningkat. Pertalian pertamanya adalah pada tahun 1869. Penduduk terkenal termasuk Sir John Robertson, keluarga Packer, keluarga Fairfax, Juanita Nielsen dan Sir Walter Edward Davidson.
  • Bekas Gereja Methodist, yang dibangun pada tahun 1924, kini menempatkan Magnolia Healing Center. Ia terletak di sudut Old South Head Road dan Dover Road, Teluk Rose, dan disokong oleh Bondi Beach Chapel by the Sea dan Rose Bay/Vaucluse Uniting Church.
  • Padang Golf Royal Sydney terletak di antara Old South Head Road dan New South Head Road, Rose Bay.
  • Seni bina: contoh Art Deco blok rumah pangsa, rumah Federasi satu tingkat dan pondok gaya Victoria dapat dilihat antara Victoria Road dan Bondi Road.
  • Rumah teres dua tingkat di dekat Jalan Bondi kini menempatkan Pusat Buddha Mahasiddha Kadampa, yang mengadakan kursus meditasi dan kelas penurunan.

Lihat juga sunting

Portal Australian Roads

Rujukan sunting

  1. ^ Gregory's Sydney Street Directory (2002) Maps 318, 348, 378
  2. ^ Walks in the Sydney Harbour National Park, Neil Paton (Kangaroo Press) 1987, ms.58
  3. ^ The Heritage of Australia, Macmillan Company, 1982, p.2/137
  4. ^ The Heritage of Australia, Macmillan Company, 1981, ms. 2/136-138

Pautan luar sunting