Pachycephalidae adalah saatu keluarga spesies burung sambar siul, murai batu-cekup, dan tiga spesies pitohui, dan merupakan sebahagian daripada radiasi burung penyanyi Australia-Papua purba. Anggotanya mempunyai saiz kecil hingga sederhana, dan mendiami kebanyakan kawasan Australasia. Australia dan New Guinea merupakan pusat kepelbagaian mereka dan bagi kes sambar-siul, pulau-pulau Pasifik Selatan sejauh Tonga dan Samoa dan sebahagian Asia sejauh India. Sempadan sebenarnya tidak dapat dipastikan, dan satu spesies, Sambar Siul Emas, menjadi satu subjek pemerhatian taksonomi yang kerap dilakukan sejak beberapa tahun lepas kerana beberapa pindaan tahap spesies dan subspesies.

Pachycephalidae
Sambar Siul Rufous (Pachycephala rufiventris)
Pengelasan saintifik s
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Aves
Order: Passeriformes
Superkeluarga: Corvoidea
Keluarga: Pachycephalidae
Swainson, 1831
Subfamili

Taksonomi dan sistematik sunting

Genera Pachycare, Hylocitrea crested bellbird dan crested shriketit dahulunya dimasukkan di dalam keluarga Pachycephalidae sehingga dipindahkan ke keluarga Acanthizidae, Hylocitreidae dan Oreoicidae dan Falcunculidae masing-masing.[1] Beberapa pihak berkuasa juga meletakkan genus Mohoua, dikelaskan dalam keluarga monotipik Mohouidae, dalam keluarga Pachycephalidae.[2]

Senarai taksonomik sunting

Keluarga sambar siul mempunyai lima genera seperti berikut:[3]

Keluarga Pachycephalidae

Rujukan sunting

  1. ^ IOC v.6.3
  2. ^ Aidala, Zachary; dll. (June 2013). "Phylogenetic relationships of the genus Mohoua, endemic hosts of New Zealand's obligate brood parasitic Long-tailed Cuckoo (Eudynamys taitensis)". Journal of Ornithology. doi:10.1007/s10336-013-0978-8.
  3. ^ "Whiteheads, sitellas & whistlers « IOC World Bird List". www.worldbirdnames.org (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2017-03-10.

Pautan luar sunting