Parti Kesatuan Damai dan Pembangunan (Somalia)

Parti Kesatuan Damai dan Pembangunan (Somali: Xisbiga Midowga Nabadda iyo Horumarka, UPD or XMNH), ialah sebuah parti politik konservatif di Somalia. Ideologi ini merupakan olahan nasionalisme dan Islamisme yang sederhana. UPD merupakan parti politik terbesar di Somalia dan beberapa anggota kepimpinannya ialah bekas anggota kerajaan ketika pentadbiran bekas presiden Somalia, Hassan Sheikh Mohamud dan Sharif Sheikh Ahmed. UPD juga ialah anggota Forum Parti Kebangsaan yang diterajui Sharif Sheikh Ahmed.

Parti Kesatuan Damai dan Pembangunan
Midowga Nabadda Iyo Horumarka
PemimpinHassan Sheikh Mohamud
PengerusiHassan Sheikh Mohamud
Setiausaha agungSaid Garuube
PengasasParti Daljir, Parti Damai dan Pembangunan, Kaukus Horseed[1]
Ditubuhkan4 Oktober 2018
Ibu pejabatWadada Garoonka, Dagmada Wadajir, Mogadishu
Sayap beliaPemuda UPD
IdeologiKonservatisme
Demokrasi Islam
Nasionalisme
Penggabungan kebangsaanForum Parti Kebangsaan
Warna     Green
     White
Laman sesawang
upd.so
Politik Somalia
Parti politik
Pilihan raya

Sehingga Oktober 2018, Mohamud ialah pemimpin utama UPD.[2][3]

Pada 2018, ketika UPD mula dibentuk, ia telah diberikan sijil pendaftaran, dan parti ini mula dilancarkan secara rasmi pada 4 Oktober 2018. Mesyuarat rasmi pertamanya diadakan pada pertengahan April 2019 yang mana pemimpin baharu, anggota jawatankuasa kerja dan badan utama parti telah dilantik dan dibentuk.

Rujukan sunting

  1. ^ "PICTURES:WAR CUSUB: Xisbi Siyaasadeed cusub oo ay ku mideysan yihiin Mucaaradka DF oo looga dhawaaqay Muqdisho". Goobjoog. September 30, 2018. Dicapai pada October 4, 2018.
  2. ^ "PICTURES: Union for Peace and Development party launched in Mogadishu". Goobjoog. October 4, 2018. Dicapai pada October 4, 2018.
  3. ^ "Former Somali president launches new political party". Hiraan online. October 4, 2018. Dicapai pada October 12, 2018.