Patamon (パタモン?) merupakan makhluk Digimon dari Jepun Digimon franchise media.

Patamon

"Patamon" adalah nama yang semua anggota spesies ini Digimon saham. Ada beberapa Patamon yang muncul dalam berbagai Digimon anime dan siri mangga.

Yang paling terkenal adalah tampilan Patamon di Digimon Adventure dan Digimon Adventure 02 anime sebagai digimon Takeru Takaishi.

Patamon dari Digimon Adventure 02 juga muncul di seluruh Digimon Adventure/02 berkaitan filem.

J berbeza Patamon muncul di Digimon Frontier seperti apa yang telah hatched dari Seraphimon dari telur digimon yang telah diambil dari perawatan Seraphimon oleh Bokomon setelah dikalahkan oleh Mercurymon.

Tahap perubahan sunting

Tokomon

  • Merupakan bentuk tahap bayi bagi Patamon. Ia pertama kali muncul setelah Takeru dan rakan-rakannya datang ke Dunia Digital.

Patamon

  • Merupakan bentuk tahap anak bagi Patamon. Ia juga berubah saat Takeru dan yang lain-lain datang ke Dunia Digital. Serangan utamanya adalah Air Shot iaitu serangan angin yang kuat daripada tubuhnya.

Angemon

  • Merupakan bentuk tahap dewasa bagi Patamon. Ia berubah kepada bentuk ini setelah ia dan Takeru diambang kematian ketika diserang oleh Devimon. Serangan utamanya adalah Heaven's Knuckle iaitu serangan tumbukan cahaya berwarna kuning daripada tangan kanannya. Angemon juga mempunyai tongkat suci yang mampu menyerap kekuatan cahaya suci daripada Digivice setiap kanak-kanak terpilih.


HolyAngemon

  • Merupakan tahap bentuk sempurna bagi Patamon. Ia berubah menjadi HolyAngemon ketika Angemon ingin menyelamatkan nyawa Takeru dan Hikari ketika melawan Piemon. Serangan utamanya adalah Heaven's Gate iaitu ia mampu membuka pintu gerbang yang mampu menyerap digimon jahat kedalamnya. HolyAngemon juga mempunyai kuasa suci iaitu Holy Disinfection, dimananya ianya adalah kuasa yang mampu memulihkan kekuatan virus yang jahat kepada manusia dan digimon. Namun, dalam Digimon Adventure 02, hanya dua kali Patamon dapat berubah menjadi HolyAngemon, iaitu ketika dia bertarung dengan BlackWarGreymon untuk melindungi Holy Stone daripada dimusnahkan, dan ketika dia menerima Cahaya Qinglongmon untuk membantu kanak-kanak terpilih di Perancis bagi memusnahkan Menara Kegelapan.

Pegasmon

  • Merupakan tahap armor daripada daripada Patamon. Bentuk ini buat pertama kalinya diperlihatkan di Digimon Adventure 02. Patamon berubah menjadi bentuk ini setelah ia dan Tailmon gagal untuk berubah kepada bentuk sempurna di musim kedua siri ini. Ketiadaan lencana Harapan dan wujudnya Menara Kegelapan memaksa Patamon bertukar menjadi Pegasmon dimana kuasa ini daripada Digimental iaitu sebuah telur kuasa kuno yang dijumpai mereka bagi menggantikan perubahan tahap sempurna yang tidak dapat dilakukan Patamon. Serangan utamanya adalah Shooting Star iaitu serangan cahaya kuning daripada rambutnya.